AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #1 Skrevet 27. april 2020 Artikkel i The Telegraph fra 25. mars, skriver at: «Less research has been conducted looking at the spread of disease on buses, but one study in BMC Infectious Diseases in 2011 found that bus or tram use was associated with an almost six-fold increased risk of developing an influenza-like infection during flu season.» Anonymkode: 62e0a...0cd
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #2 Skrevet 27. april 2020 Busser og annen offentlig transport er smittebomber, ikke bare for koronavirus men også andre virus og bakterier. Er glad jeg har bil så jeg slipper å utsette meg selv for smitte og urensligheten fra andre passasjerer. Anonymkode: e4004...ced 3
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #3 Skrevet 27. april 2020 Huff. Jeg har skolebarn. Anonymkode: eeec9...c65
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #4 Skrevet 27. april 2020 Logisk lesning egentlig... altås, vi vet jo at Corona smitter som lyngbrann i avgrensede, og lukkede omgivelser. Intet nytt under solen altså. Anonymkode: 5bffc...c43
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #5 Skrevet 27. april 2020 Hva hvis man har på p3 maske som de har på sykehus og vanlige briller på bussen? Skal det mye til for å bli smittet da? Anonymkode: c469d...379
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #6 Skrevet 27. april 2020 Tog er nok enda verre. For en del år siden gikk jeg på et et forkurs et år på UIO og tok toget inn i rush trafikken gjennom romeriksporten. Toget var totalt stappfullt hver dag og det var alltid noen som hostet innenfor ganske kort avstand. Og så og si hele det året var jeg forkjølet. Med en gang jeg begynte å bli bedre så ble jeg smittet på nytt. Anonymkode: 6003e...a2f
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #7 Skrevet 27. april 2020 Jeg har 3 km til jobb (samfunnskritisk yrke) og hver gang jeg er fristet til å ta bussen så tenker jeg på han stakkaren her, så går jeg heller i stedet. https://www.nytimes.com/2020/04/04/us/detroit-bus-driver-coronavirus.html Anonymkode: 89d1d...587 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2020 #8 Skrevet 28. april 2020 Vel, det burde det jo være greit å få en anelse om? Hvor stor andel av bussjåfører/togkonduktører har blitt syke sammenlignet med befolkningen i området forøvrig? Anonymkode: 60284...388
AnonymBruker Skrevet 28. april 2020 #9 Skrevet 28. april 2020 Det er sikkert litt bedre nå for tiden når bussjåførene selv vasker alle overflater ved hver mulighet og det ikke er så tett. Anonymkode: 83aaa...796
AnonymBruker Skrevet 28. april 2020 #10 Skrevet 28. april 2020 Vi har jo fått beskjed om å unngå kollektivt hvis vi kan. Hva mer skal de gjøre? Vi bruker mer bil og går mer enn før, men noen dager kræsjer timeplanen og en av oss må bruke bane eller buss. Hittil har det vært ekstremt mye mindre folk enn vanlig (Oslo). Jeg tar på så lite som mulig og vasker meg på hendene så fort jeg kommer hjem. Synes ikke dette er skummelt i det hele tatt, egentlig. Må jeg et sted så må jeg et sted. Men må jeg ikke, eller har andre transportalternativer, så lar jeg være. Anonymkode: 4aefb...5b0 3
AnonymBruker Skrevet 28. april 2020 #11 Skrevet 28. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har jo fått beskjed om å unngå kollektivt hvis vi kan. Hva mer skal de gjøre? Vi bruker mer bil og går mer enn før, men noen dager kræsjer timeplanen og en av oss må bruke bane eller buss. Hittil har det vært ekstremt mye mindre folk enn vanlig (Oslo). Jeg tar på så lite som mulig og vasker meg på hendene så fort jeg kommer hjem. Synes ikke dette er skummelt i det hele tatt, egentlig. Må jeg et sted så må jeg et sted. Men må jeg ikke, eller har andre transportalternativer, så lar jeg være. Anonymkode: 4aefb...5b0 Det å unngå kollektivtrafikk er krevende for mage, likevel krever smittefaren at busser, tog, trikk, T-bane og liknende innstilles så lenge viruset finnes i befolkningen, DVs i lang tid. Det er ille at dette ikke ble gjort umiddelbart. Av miljøhensyn bør dessuten bruk av bil unngås. Sykkel bør være tillatt, men det må settes krav til 20 meter minsteavstand til andre for å unngå smitte. De aller fleste kan bruke beina til transport. Mange arbeider nå hjemme, og få i samfunnskritiske yrker har mer enn 1 mil til jobben, og da bør det kreves gang- eller sykkeltransport (evt rullebrett eller lignende?). Anonymkode: 125cd...0e3
AnonymBruker Skrevet 28. april 2020 #12 Skrevet 28. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det å unngå kollektivtrafikk er krevende for mage, likevel krever smittefaren at busser, tog, trikk, T-bane og liknende innstilles så lenge viruset finnes i befolkningen, DVs i lang tid. Det er ille at dette ikke ble gjort umiddelbart. Av miljøhensyn bør dessuten bruk av bil unngås. Sykkel bør være tillatt, men det må settes krav til 20 meter minsteavstand til andre for å unngå smitte. De aller fleste kan bruke beina til transport. Mange arbeider nå hjemme, og få i samfunnskritiske yrker har mer enn 1 mil til jobben, og da bør det kreves gang- eller sykkeltransport (evt rullebrett eller lignende?). Anonymkode: 125cd...0e3 Bilkjøring burde oppmuntres. Vi kan nå ikke sette dette klimaoppspinnet foran smittevern! Nå er det på tide å bruke vedhenget på toppen av ryggen til noen selvstendige tanker. Anonymkode: 5bffc...c43 1
Million Skrevet 28. april 2020 #13 Skrevet 28. april 2020 Jeg tok t-banen et kort stykke èn gang forrige uke, og var nøye med å ikke ta på noe. De åpner alle dører automatisk nå, man slipper å trykke på noe. Jeg unngikk å sette meg, og unngikk å ta på noen stenger eller stolper for å støtte meg under banens gang. Gikk av uten å ha tatt på noe, og med flere meters avstand til nærmeste annen passasjer. Samme på veien hjem igjen. Nå når samfunnet åpner opp igjen, kan det imidlertid bli mer folksomt på t-baner og busser, og da øker jo sjansen for smitte. Man kan ikke holde en meter eller to avstand på en full t-banevogn.
AnonymBruker Skrevet 28. april 2020 #14 Skrevet 28. april 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bilkjøring burde oppmuntres. Vi kan nå ikke sette dette klimaoppspinnet foran smittevern! Nå er det på tide å bruke vedhenget på toppen av ryggen til noen selvstendige tanker. Anonymkode: 5bffc...c43 Smittevern må selvfølgelig få høyeste prioritet, men dette hindrer ikke at klimahensyn skal tas i mindre grad. Takk, begge deler! Anonymkode: 125cd...0e3
AnonymBruker Skrevet 28. april 2020 #15 Skrevet 28. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Smittevern må selvfølgelig få høyeste prioritet, men dette hindrer ikke at klimahensyn skal tas i mindre grad. Takk, begge deler! Anonymkode: 125cd...0e3 Unnskyld: Skift ut "hindrer" med "medfører" i forrige innlegg. Anonymkode: 125cd...0e3
AnonymBruker Skrevet 28. april 2020 #16 Skrevet 28. april 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det å unngå kollektivtrafikk er krevende for mage, likevel krever smittefaren at busser, tog, trikk, T-bane og liknende innstilles så lenge viruset finnes i befolkningen, DVs i lang tid. Det er ille at dette ikke ble gjort umiddelbart. Av miljøhensyn bør dessuten bruk av bil unngås. Sykkel bør være tillatt, men det må settes krav til 20 meter minsteavstand til andre for å unngå smitte. De aller fleste kan bruke beina til transport. Mange arbeider nå hjemme, og få i samfunnskritiske yrker har mer enn 1 mil til jobben, og da bør det kreves gang- eller sykkeltransport (evt rullebrett eller lignende?). Anonymkode: 125cd...0e3 Det er din mening og det respekterer jeg, men jeg kan ikke si jeg er enig. Hvis færrest mulig tar kollektivt får det være godt nok. Som sagt ser jeg stor forskjell, halve arbeidsstokken har jo hjemmekontor i disse dager, og jeg tror vi kan slutte ut av det at de som tar kollektivt faktisk trenger det. Så lenge folk får handle på IKEA (det synes jeg faktisk er verre, men meg om det) kan jeg ikke se noen god grunn til at folk som ikke har annen mulighet ikke skal få ta en tom bane til jobb. Anonymkode: 4aefb...5b0 4
AnonymBruker Skrevet 28. april 2020 #17 Skrevet 28. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er din mening og det respekterer jeg, men jeg kan ikke si jeg er enig. Hvis færrest mulig tar kollektivt får det være godt nok. Som sagt ser jeg stor forskjell, halve arbeidsstokken har jo hjemmekontor i disse dager, og jeg tror vi kan slutte ut av det at de som tar kollektivt faktisk trenger det. Så lenge folk får handle på IKEA (det synes jeg faktisk er verre, men meg om det) kan jeg ikke se noen god grunn til at folk som ikke har annen mulighet ikke skal få ta en tom bane til jobb. Anonymkode: 4aefb...5b0 Kan ikke disse menneskene bruk beina? Anonymkode: 125cd...0e3
AnonymBruker Skrevet 28. april 2020 #18 Skrevet 28. april 2020 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan ikke disse menneskene bruk beina? Anonymkode: 125cd...0e3 jeg tar buss fordi det ville tatt meg 3 timer til dagen å gå til jobben. Det er ikke "bare" å bruke beina. Jeg har lyst på e-sykkel, men har ikke råd. Anonymkode: 48c06...f81
AnonymBruker Skrevet 28. april 2020 #19 Skrevet 28. april 2020 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: jeg tar buss fordi det ville tatt meg 3 timer til dagen å gå til jobben. Det er ikke "bare" å bruke beina. Jeg har lyst på e-sykkel, men har ikke råd. Anonymkode: 48c06...f81 Da må du jo... må man så må man poenget er vel at bussene skal være halvfulle. De som kan gå til jobb bør gjøre det, andre tar kollektivtransport (helst med munnbind). Samfunnet kan ikke stoppe opp så statsministeren 1. mars og det har hun helt rett i. Vi kan senke hastigheten en viss periode, men total stillstand og hysteri er kun ødeleggende. Anonymkode: 5bffc...c43 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2020 #20 Skrevet 28. april 2020 Jeg kan ikke gå til jobb. Jeg begynner klokken sju, og måtte da stått opp klokken tre om natten for å komme tidsnok. Hvsi jeg sykler er det kanskje tidsnok å stå opp klokken 5... Så kan man argumentere for at butikken jeg jobber i burde holde stengt, men da forsvinner en drøss med arbeidsplasser siden dette er høysesong i min bransje, og jeg hadde ikke hatt en jobb å gå til etter sommeren. Målet er uansett ikke at ingen skal smittes, så så lenge man gjør så godt man kan, og ikke tar bussen i unødvendige ærender så kan folk bare holde kjeft. Anonymkode: c2d33...4e5 1
Anbefalte innlegg