AnonymBruker Skrevet 28. april 2020 #21 Skrevet 28. april 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Ehh nei. Sprit ødelegger ingen ting på telefonen da det bare fordamper igjen og blir helt borte. Vann og såpe derimot det kan ødelegge mobilen, ihvertfall alle mobiler som ikke er vanntette (og såpa er ikke bra for pakninger, ol. på vanntette telefoner). Faktisk er det helt vanlig å bruke sprit til å rense elektronikk direkte på kretskortet etter at man har loddet det sammen. Hvis den har vært i lomma hele tiden og helt til etter du har vasket hendene igjen så er det vel ikke nødvendig. Men har du tatt den opp mens du var på butikken eller etterpå så burde den desinfiseres. Anonymkode: 1388c...818 Sprit kan ødelegge det beskyttende belegget på skjermen. Enten bruker du klut eller så må du bruke egen skjermrens. Hvis telefonen din blir ødelagt av vann og såpe så bruker du alt alt for mye. Anonymkode: 40bee...9bf 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2020 #22 Skrevet 28. april 2020 Jeg vasker den med ren mikrofiberklut i varmt vann. Anonymkode: febac...897
AnonymBruker Skrevet 28. april 2020 #23 Skrevet 28. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg vasker den med ren mikrofiberklut i varmt vann. Anonymkode: febac...897 Og det gjør absolutt ingen ting med virus. Eller kanskje til og med gjør det verre ved å spre det utover. Anonymkode: 1388c...818 1
Bareine Skrevet 28. april 2020 #24 Skrevet 28. april 2020 Jeg legger den igjen i bilen, så slipper egentlig hele problemet føler jeg...
Nerine_ Skrevet 28. april 2020 #25 Skrevet 28. april 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og det gjør absolutt ingen ting med virus. Eller kanskje til og med gjør det verre ved å spre det utover. Anonymkode: 1388c...818 Mikrofiber godt oppvridd med vann fjerner det meste. Har du kilder på at mikrofiber ikke fungerer akkurat på dette viruset?
AnonymBruker Skrevet 28. april 2020 #26 Skrevet 28. april 2020 5 minutter siden, Nerine_ skrev: Mikrofiber godt oppvridd med vann fjerner det meste. Har du kilder på at mikrofiber ikke fungerer akkurat på dette viruset? Viruset må ødelegges for at det ikke skal være smittsomt. Man ødelegger viruset ved å løse opp "skallet" rundt det ved hjelp av løsemidler som såpe eller sprit. Vann og mikrofiber gjør ingen ting med viruset. Det bare flytter det rundt og gnir det utover. Anonymkode: 1388c...818 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2020 #27 Skrevet 28. april 2020 Jeg bruker en antibac spray som jeg sprayer på en mikrofiberklut før jeg drar den over mobilen. Tar også av mobildekselet og sprayer det ned! Bruker en fra Pureforet, heter Pureforet Hand Clean Mist som jeg kjøpte på en norsk nettbutikk. Anonymkode: ee26c...8a1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2020 #28 Skrevet 28. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg bruker en antibac spray som jeg sprayer på en mikrofiberklut før jeg drar den over mobilen. Tar også av mobildekselet og sprayer det ned! Bruker en fra Pureforet, heter Pureforet Hand Clean Mist som jeg kjøpte på en norsk nettbutikk. Anonymkode: ee26c...8a1 Den inneholder noe olje og glyserin i tillegg til alkoholen. Dette er bra for hendene for å bevare fuktigheten, men på mobilen vil det lage et lag med olje og glyserin etter at alkoholen har fordampet som gjør det verre å desinfisere den neste gang. For harde overflater er nok bare vann blandet med alkohol det beste (i et forhold så man får rundt 70% alkohol) Anonymkode: 1388c...818
AnonymBruker Skrevet 28. april 2020 #29 Skrevet 28. april 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den inneholder noe olje og glyserin i tillegg til alkoholen. Dette er bra for hendene for å bevare fuktigheten, men på mobilen vil det lage et lag med olje og glyserin etter at alkoholen har fordampet som gjør det verre å desinfisere den neste gang. For harde overflater er nok bare vann blandet med alkohol det beste (i et forhold så man får rundt 70% alkohol) Anonymkode: 1388c...818 Hmm, nå lærte jeg noe nytt her. Begynt å spraye ned alt jeg eier jeg, aldri vært så generelt opptatt av bakterier som nå! haha! Skal fortsette å bruke den på hendene og håndtak hvertfall! Lukter utrolig godt, begynner å bli lei den spritlukten.... Anonymkode: ee26c...8a1
Hr. Aktiv Skrevet 28. april 2020 #30 Skrevet 28. april 2020 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det nødvendig å sprite mobilen etter man har vært på butikken foreksempel? Gjør det hver gang, føler det er nødvendig, men blir ganske lei av å drive med det. Pleier dere å gjøre dette? Anonymkode: d43e6...097 Hvorfor skal du sprite? Sprit dreper bare bakterier. Det viruset folk er livredde for vil overleve spritingen dere gjør. Falsk trygghet.
AnonymBruker Skrevet 28. april 2020 #31 Skrevet 28. april 2020 32 minutter siden, Hr. Aktiv skrev: Hvorfor skal du sprite? Sprit dreper bare bakterier. Det viruset folk er livredde for vil overleve spritingen dere gjør. Falsk trygghet. Nei sprit dreper virus også. Generelt er anbefalingen rundt 70% sprit. Men minimum 60% sprit for å kunne drepe viruset. Men for høy spritprosent igjen fordamper for fort, og har en tendens til å "svi overflaten" til viruset og ikke løse det opp like effektivt. Så ca 70% er den beste konsentrasjonen siden det er sterkt nok til å løse opp viruset, men ikke fordampe for fort. Anonymkode: 1388c...818 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2020 #32 Skrevet 28. april 2020 Anbefalinger fra både WHO, FHI, CDC, og alle andre myndigheter for rengjøring av overflater for privatpersoner er sprit (minimum 60%) og klor (minimum 1000 PPM blanding med vann, men ikke for høyt heller for det er sterkt etsende og farlig for hud og øyne). Og for elektronikk er da sprit det beste siden det ikke påvirker elektronikken til ikke vanntette ting. Anonymkode: 1388c...818 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2020 #33 Skrevet 28. april 2020 Desinfisering mente jeg selvfølgelig, ikke rengjøring. Anonymkode: 1388c...818
Nerine_ Skrevet 28. april 2020 #34 Skrevet 28. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Viruset må ødelegges for at det ikke skal være smittsomt. Man ødelegger viruset ved å løse opp "skallet" rundt det ved hjelp av løsemidler som såpe eller sprit. Vann og mikrofiber gjør ingen ting med viruset. Det bare flytter det rundt og gnir det utover. Anonymkode: 1388c...818 Mikrofiberkluten fjerner det meste når den blir brukt riktig, den skyver ikke dritten rundt ala klut og langkostvasking. Og man vasker jo åpenbart en klut etter bruk. Du skal brette kluten for hver ting du har tørket av.
AnonymBruker Skrevet 28. april 2020 #35 Skrevet 28. april 2020 19 minutter siden, Nerine_ skrev: Mikrofiberkluten fjerner det meste når den blir brukt riktig, den skyver ikke dritten rundt ala klut og langkostvasking. Og man vasker jo åpenbart en klut etter bruk. Du skal brette kluten for hver ting du har tørket av. Stemmer. Men det er viktig at kluten er ren. Anonymkode: febac...897
Nerine_ Skrevet 28. april 2020 #36 Skrevet 28. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Stemmer. Men det er viktig at kluten er ren. Anonymkode: febac...897 Ja såklart. Man begynner aldri rengjøring med skitten klut.
AnonymBruker Skrevet 28. april 2020 #37 Skrevet 28. april 2020 28 minutter siden, Nerine_ skrev: Mikrofiberkluten fjerner det meste når den blir brukt riktig, den skyver ikke dritten rundt ala klut og langkostvasking. Og man vasker jo åpenbart en klut etter bruk. Du skal brette kluten for hver ting du har tørket av. Virus er ekstremt små. Man kan ikke se dem. Så uansett hvor rent du syns resultatet ser ut så er det ikke desinfisert. Anonymkode: 1388c...818 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2020 #38 Skrevet 28. april 2020 Jeg bruker vanlige våtservietter. Vasker mobilen hver gang jeg kommer inn døra hjemme. Dette gjorde jeg før corona også. Anonymkode: 65852...409
GammelKaktus Skrevet 28. april 2020 #39 Skrevet 28. april 2020 Jeg spriter mobilen iallfall, det gjorde jeg før corona og, ikke like ofte men en gang eller to i uka. Nå er det hver gang jeg har vært ute.
Nerine_ Skrevet 28. april 2020 #40 Skrevet 28. april 2020 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Virus er ekstremt små. Man kan ikke se dem. Så uansett hvor rent du syns resultatet ser ut så er det ikke desinfisert. Anonymkode: 1388c...818 Ja du det er jeg (og alle andre håper jeg) klar over. Men som sagt, flere ganger nå, korrekt bruk av mikrofiberklut fjerner nesten alt av bakterier og virus. Les deg opp om du ikke tror det. 1
Fremhevede innlegg