Gå til innhold

Jobb under korona for de som har astma

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har astma og jobber innen servicebransjen, men alle på arbeid er permittert inntil videre pga koronasituasjonen. Det er stor sannsynlighet for at jeg snart må på jobb igjen, så jeg lurer på:

1) Er det noen her som har astma eller en annen lungesykdom og som har vært på jobb i det siste? I butikker, restauranter, kafeer, osv. 

2) Er dere redd eller er det unødvendig å bekymre seg?

3) Har noen av dere blitt smittet av Covid-19 på jobb? Gikk det bra eller hadde dere pustevansker og måtte til sykehuset?

På forhånd takk!

Anonymkode: 21a8a...cdc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Heldigvis sier tallene at de med astma blir overraskende lite alvorlig syke, også når man ser på tall som ikke er Kina :) Så astma er nok mye mindre farlig i korona-sammenheng enn fryktet.

https://www.nytimes.com/2020/04/16/health/coronavirus-asthma-risk.html

Asthma Is Absent Among Top Covid-19 Risk Factors, Early Data Shows

https://www.eaaci.org/resources-list/resources/4691-coronavirusallergy.html

Ifølge risikogruppene på Helsenorge er det bare de med betydelig nedsatt lungefunksjon som kan (og det presiseres kan (ikke utelukkes) ), og så lenge du har god kontroll på astmaen har du nok ikke det! 

https://helsenorge.no/koronavirus/risikogrupper

Anonymkode: 0e6a3...0df

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Mannen min har astma, og har vært på jobb hele tiden. 

Han er nøye med medisineringen, men er ikke redd for å gå på jobb.  

Har ikke blitt smittet på jobb eller andre steder,  selv om han jobber i menneskers hjem.  

Anonymkode: c9874...c8e

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar! Da skal jeg prøve å roe meg ned før jeg eventuelt må på jobb :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber med flere som astma og dem er på jobb. Dette er renhold på skole. Kan bli smittet når vi er på rema og handler også. 

Anonymkode: f0424...589

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg arbeider i tannhelsetjenesten, og flere har astma. Vet ikke om noen hittil som har blitt syke. 

Anonymkode: be741...c55

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har godt regulert astma, og anser meg absolutt ikke som i risikosonen. 

Anonymkode: 3f544...b22

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Astmatiker her, har jobbet fullt hele veien. Er i servicebransjen, frisk og rask enn så lenge.

Anonymkode: 4bc96...5f3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Astma her, jobber i barnehage. Er riktignok på kjøkkentjeneste nå, (for å unngå for mye kontakt med barn/voksne) men det er fordi jeg er gravid, hadde jeg ikke vært gravid hadde jeg vært på avdelingen som vanlig. 

Anonymkode: dd266...f03

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En i familien har astma og jobber på sykehus, er også vært jevnlig innom rom med mennesker med bekreftet og mistenkt smitte. 

Anonymkode: 6bd03...223

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en venninne som jobber i omsorgsbransjen, hun har lungesykdom, hun fikk ikke sykemelding. 

AnonymBruker
Skrevet

Jobber i butikk og har moderat astma.
Hadde mest sannsynlig korona tidligere, ble ikke testet.
Har jobbet hele tiden utenom da jeg var syk.
Lever enda og hadde ikke store pustevansker. 

Anonymkode: 29e74...800

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen hjertelig takk til alle som har skrevet her, dere har hjulpet meg utrolig mye! 

Til deg som skrev at vi kan bli smittet når vi er ute og handler: det stemmer, derfor gjør mannen min det for meg, hehe. Men hvis han blir smittet så blir jeg garantert det og, så... da skal jeg på jobb, ja! 😅 

• Opprett ny...