AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #1 Skrevet 27. april 2020 Min lille skal begynne i barnehagen 17 måneder gammel. Jeg lurer på hvor mye klær og utstyr til barnehagen vil koste? Hvor mye bør vi beregne? Og hva trenger man? Vi har litt stram økonomi regner med at jeg må spare opp litt i forkant. Anonymkode: 12c42...9d1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #2 Skrevet 27. april 2020 Mitt beste råd er å kjøpe brukt! Vi brukte så sykt mye penger til barnehagestart, når vi kunne kommet unna med en brøkdel. De bruker det så kort tid, så det er ikke noe poeng å kjøpe alt nytt. I går kjøpte vi to sett med regntøy, to par støvler og et sett regnvannet for 400 kr på Finn. Ser praktisk talt ubrukt ut. Anonymkode: 0f35e...53d 10 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #3 Skrevet 27. april 2020 Anbefaler å bruke litt ekstra på yttertøy. Da det blir godt brukt daglig i barnehagen. Kjøpte en del brukt av klær og sovevogn. Arvet en vognpose av familien. Brukte ikke så mye penger. Kjøpte nytt på salg. Vil gjerne regne med ca 2000-3000kr ved innkjøp av generelle ting. Anonymkode: 9435d...0fe 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #4 Skrevet 27. april 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mitt beste råd er å kjøpe brukt! Vi brukte så sykt mye penger til barnehagestart, når vi kunne kommet unna med en brøkdel. De bruker det så kort tid, så det er ikke noe poeng å kjøpe alt nytt. I går kjøpte vi to sett med regntøy, to par støvler og et sett regnvannet for 400 kr på Finn. Ser praktisk talt ubrukt ut. Anonymkode: 0f35e...53d man skal aldri kjøpe brukte sko til barn Anonymkode: 83204...ac7 4
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #5 Skrevet 27. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: man skal aldri kjøpe brukte sko til barn Anonymkode: 83204...ac7 Tullball, det er en gammel myte, skapt av skobutikkene. Går helt fint å kjøpe sko brukt Når man er 17 mnd er det en veldig kort tid klærne blir brukt, noen ganger bare snakk om en måned. Virkelig ikke noe poeng å kjøpe nytt. Mange på 17 mnd krabber når de er ute og sliter hull på klærne med en gang - da blir det fort dyrt å skulle kjøpe nytt. Anonymkode: 0f35e...53d 14 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #6 Skrevet 27. april 2020 Sier som de over; kjøp brukt! Jeg kjøpte gummistøvler til 40 kroner idag- og de var brukt i en måned før de var blitt for små. Sjukt billig! Anonymkode: 7dcd9...698 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #7 Skrevet 27. april 2020 Er i samme situasjon som deg. Økonomien er ikke den beste akkurat nå pga corona blant annet. Jeg har handlet en del yttertøy på salg nå for å slippe alle utgiftene i august. Kommer nok også til å kjøpe noe brukt som flere her nevner, skal kjøpe litt og litt gjennom sommeren. Anonymkode: 017e1...8ee
Gjest WhisperingWind Skrevet 28. april 2020 #8 Skrevet 28. april 2020 (endret) De vokser som et H i den alderen. Så kjøp brukt og kjøp en størrelse større enn det ungen er. Brett opp armer og bein. Etter 6 mnd vokser de inn i det 😂🙈 Jeg har hovedsaklig kjøpt nytt av uetklær, men en del brukt av andre ting og ofte er det lite og pent brukt. Jeg ser jo at uteklærne jeg kjøper som kan brukes 2 sesonger fordi jeg lar han drukne litt, også holder seg kjempebra, og jeg har solgt det videre og bare fått gode tilbakemeldinger på hvor pent brukt det er. Mange som selger brukt har ikke engang fått brukt det og er så og si splitter nytt. Så har du stram økonomi så kjøp på Finn.no. Om du ikke kan se på varene så sjekk anbefalingene på selgerne. Har de bare gode tilbakemeldinger så er de som oftest til å stole på og sender varene. Endret 28. april 2020 av WhisperingWind
AnonymBruker Skrevet 28. april 2020 #9 Skrevet 28. april 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Mitt beste råd er å kjøpe brukt! Vi brukte så sykt mye penger til barnehagestart, når vi kunne kommet unna med en brøkdel. De bruker det så kort tid, så det er ikke noe poeng å kjøpe alt nytt. I går kjøpte vi to sett med regntøy, to par støvler og et sett regnvannet for 400 kr på Finn. Ser praktisk talt ubrukt ut. Anonymkode: 0f35e...53d Jeg skal være litt kjerringa mot strømmen og si kjøp nytt jeg da. Det første året var det fint å kjøpe brukt, men etter det sliter de såppass hardt på klærne at hvis du skal ha mer enn ett barn er det ikke verd det. Vi kjøper alltid vinterdress på salg om våren, er vi heldige da kan vi få den ned mot 50%, og noe særlig billigere enn det får vi som regel ikke kjøpt brukt heller. Anonymkode: 6a399...af2 4
AnonymBruker Skrevet 28. april 2020 #10 Skrevet 28. april 2020 Har stort sett kjøpt brukt, men blir endel for det. Kvalitet koster uansett. Ikke vært noe problem med hverken brukte sko, yttertøy eller annet. Aner ikke hvor mye jeg har brukt per måned, vanskelig å tallfeste. Noen måneder ingenting, andre måneder 2000kr. Anonymkode: 7753d...98a
AnonymBruker Skrevet 28. april 2020 #11 Skrevet 28. april 2020 Se på tilbud og spør barnehagen hva de vil at barna skal ha. Kjedelig å kjøpe noe dyrt og upraktisk. Ull blir solgt på tibud. Så se etter det. Utedresser også. Hvis du kan strikke kan du strikke ulldress selv også. Sko har vi foreløpig kjøpt nytt. Vi kjøpte en del fra finn men er usikker på om det verdt det når de begynner å nærme seg 2 år. Da begynner de å bruke en str noen måneder og klærne kan bli godt slitt. Uteklær tror jeg skal kjøpe litt brukt også neste år. Veldig praktisk å kjøpe en pakke med utedresser og ha noen ekstra. Samtidig er det greit å ha et nytt som leveres i barnehagen. Jeg leverer de beste utedressene i barnehagen for det er der det er størst behov for gode uteklær. Det er også lurt å ikke kjøpe alt et halvt år før. Da blir klærne fort for små eller for store. Det er ganske kjedelig med for store utedresser som er vanskelig å bevege seg i. Anonymkode: ee904...c55 2
Gjest Geirfuglen Skrevet 28. april 2020 #12 Skrevet 28. april 2020 Vi prøver å være litt i forkant. Kjøper en del brukt, eller f.eks. når Reima har salg på våren og selger ut vinterdressene sine. Vi vet jo at han kommer til å trenge størrelsen etter hvert, så vi kjøper bare inn så det er klart. Merker at det fort blir dyrere hvis vi må kjøpe til sesong, og da er det mange om beinet på det som er brukt.
AnonymBruker Skrevet 28. april 2020 #13 Skrevet 28. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg skal være litt kjerringa mot strømmen og si kjøp nytt jeg da. Det første året var det fint å kjøpe brukt, men etter det sliter de såppass hardt på klærne at hvis du skal ha mer enn ett barn er det ikke verd det. Vi kjøper alltid vinterdress på salg om våren, er vi heldige da kan vi få den ned mot 50%, og noe særlig billigere enn det får vi som regel ikke kjøpt brukt heller. Anonymkode: 6a399...af2 Men vi er jo ikke uenige. Jeg sier at vi brukte for mye til barnehagestart, og vi burde heller kjøpt brukt. Du sier at det var fint å kjøpe brukt i starten. Til barnehagestart kjøpte vi en dyr og fin dress fra Isbjørn til 2000 kr. Den ble brukt fire ganger på grunn av en særs mild vinter og varm unge, og vi kan helt sikkert bruke den til femten barn til om vi vil det. Det er en grunn til at det selges mengder med brukt barnetøy som ser praktisk talt ubrukt ut, eller faktisk er ubrukt. Vi kjøpte et sett med prislapp på til langt under halv pris forrige sesong. Selvfølgelig kan man også saumfare salg for å finne kupp, det gjør vi også. Men det har helt klart stor verdi å kjøpe ting brukt, både for miljøet og lommeboka sin skyld. Mine barn er såpass aktive at de sliter like fort hull på nye klær fra butikken, som praktisk talt nye klær kjøpt brukt. Men folk er forskjellige, og jeg dømmer ingen for å kjøpe nytt - jeg gjør jo det samme selv innimellom. Anonymkode: 0f35e...53d 3
AnonymBruker Skrevet 28. april 2020 #14 Skrevet 28. april 2020 Ville tegnet 7000-10000 , da bør du ha fått inn til høst og vintergarderobe Anonymkode: 4089a...7ee 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2020 #15 Skrevet 28. april 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: man skal aldri kjøpe brukte sko til barn Anonymkode: 83204...ac7 Nei det skal man ikke, bare idioter som gjør det Anonymkode: 4089a...7ee 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2020 #16 Skrevet 28. april 2020 Husk å ikke kjøpe for store klær, man skal ikke måtte brettef flere ganger , barneforsikring barnet skal ha klærne lenge. Det er mye salg rundt omkring nå, dresser til50-70 % ull på tilbud babyshop kjører 70% i august og februar Anonymkode: 4089a...7ee 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2020 #17 Skrevet 28. april 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men vi er jo ikke uenige. Jeg sier at vi brukte for mye til barnehagestart, og vi burde heller kjøpt brukt. Du sier at det var fint å kjøpe brukt i starten. Til barnehagestart kjøpte vi en dyr og fin dress fra Isbjørn til 2000 kr. Den ble brukt fire ganger på grunn av en særs mild vinter og varm unge, og vi kan helt sikkert bruke den til femten barn til om vi vil det. Det er en grunn til at det selges mengder med brukt barnetøy som ser praktisk talt ubrukt ut, eller faktisk er ubrukt. Vi kjøpte et sett med prislapp på til langt under halv pris forrige sesong. Selvfølgelig kan man også saumfare salg for å finne kupp, det gjør vi også. Men det har helt klart stor verdi å kjøpe ting brukt, både for miljøet og lommeboka sin skyld. Mine barn er såpass aktive at de sliter like fort hull på nye klær fra butikken, som praktisk talt nye klær kjøpt brukt. Men folk er forskjellige, og jeg dømmer ingen for å kjøpe nytt - jeg gjør jo det samme selv innimellom. Anonymkode: 0f35e...53d Da er vi enige, kjempefint med brukt den første tiden Hvor de raskt vokser ut av ting. fra 3 år og oppover, er min erfaring at det er vanskelig å få tak i «praktisk talt ubrukte ting brukt». Ting slites mye mer og brukes lenger. I tillegg syntes jeg folk tar en hinsides høy pris for brukte ting, ofte bare 25% avslag fra ny pris, da kan man like gjerne planlegge litt og kjøpe nytt når det er salg. I hvert fall hvis man har et småsøsknen eller to som skal arve. Anonymkode: 6a399...af2 3
AnonymBruker Skrevet 28. april 2020 #18 Skrevet 28. april 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei det skal man ikke, bare idioter som gjør det Anonymkode: 4089a...7ee Gjerne utdyp dette, for såvidt jeg har skjønt finnes det ikke noe forskning på at det er skadelig for barn å gå med brukte sko. De eneste som argumenterer for at man skal kjøpe nye sko til barna - er skobutikkene. Anonymkode: 0f35e...53d 3
AnonymBruker Skrevet 28. april 2020 #19 Skrevet 28. april 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da er vi enige, kjempefint med brukt den første tiden Hvor de raskt vokser ut av ting. fra 3 år og oppover, er min erfaring at det er vanskelig å få tak i «praktisk talt ubrukte ting brukt». Ting slites mye mer og brukes lenger. I tillegg syntes jeg folk tar en hinsides høy pris for brukte ting, ofte bare 25% avslag fra ny pris, da kan man like gjerne planlegge litt og kjøpe nytt når det er salg. I hvert fall hvis man har et småsøsknen eller to som skal arve. Anonymkode: 6a399...af2 Ja, definitivt vanskeligere jo eldre barna blir. Det tar lenger tid mellom hvert kupp legges ut, og det er mange om beinet - synes utvalget har vært bedre på Tise for de større størrelsene, men der må man være obs på pris. Personlig er det uaktuelt å betale noe særlig mer enn halv pris for brukte klær. Jeg antar at barnet til Ts, skal starte i barnehagen rundt 1,5 års alder, og i de størrelsene ligger det mye fint og tilnærmet ubrukt ute Anonymkode: 0f35e...53d 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2020 #20 Skrevet 28. april 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Min lille skal begynne i barnehagen 17 måneder gammel. Jeg lurer på hvor mye klær og utstyr til barnehagen vil koste? Hvor mye bør vi beregne? Og hva trenger man? Vi har litt stram økonomi regner med at jeg må spare opp litt i forkant. Anonymkode: 12c42...9d1 Det første året var alt handlet brukt og syns ikke prisen ble så ille. Nå finner jeg lite utstyr til gutt i strl 104 og må ut med hvert fall 1600 kun for sko, utstyr og tøy til å ha ute. Anonymkode: 0cb82...bc4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå