Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg lurer på hvor mange prosent plagiat som er lov på en bacheloroppgave? Jeg har ikke plagiert, men får ca 17% pga sitater. 

Anonymkode: e156d...63f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sitater må vel være lov, hvis du har sitert riktig? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

hvordan har du sjekket hvor mange prosent du får?

Anonymkode: 6729f...479

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Google er din venn.

Hint: finnes online plagiatkontroller.

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg lurer på hvor mange prosent plagiat som er lov på en bacheloroppgave? Jeg har ikke plagiert, men får ca 17% pga sitater. 

Høres ut som altfor mye. Du har nesten en femtedel av oppgaven din som rene sitater. Håper det er en stund til du skal levere, for her bør du snakke med veileder, evt studiekontoret.

Du skal jo gjøre informasjonen du har funnet til ditt eget. Det gjør du ikke ved å sitere hvert femte avsnitt i teksten din.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke sånn det fungerer. Når du har sitater og du oppgir kilder korrekt på sitatene så er det ikke plagiat. Det kan dog diskuteres hvor god en oppgave er om 1/5 er sitater. Da viser du ikke nødvendigvis veldig god forståelse for pensum siden du ikke er i stand til å skrive det du leser i boken med egne ord, så du kan nok ikke forvente noen toppkarakter

Anonymkode: 56c19...6fd

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det hørtes ut som du har veldig mye sitater. Er alle sitatene virkelig nødvendige, eller kan du omskrive og referere? Hvis du har en oppgave på 10 000 ord, som utgjør 40 normalsider, vil nesten 7 sider være rene sitat. 

Anonymkode: 363cf...f47

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, edwardnigma skrev:

Google er din venn.

Hint: finnes online plagiatkontroller.

hint: du er meget lite sjarmerende

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

17% er veldig mye. Det er vel ingen sikker konsensus, men det bør ligger under 15% og helst mye lavere ned om du vil ha en god karakter. På masteren hadde vi 2% plagiat selv om det var en litteraturstudie med mye sitater, og det var inkludert litteraturlisten. Det høres ut som du trenger å forstå forskjellen på hvor det er nødvendig med direkte sitat, og hvor du bør si ting med egne ord men referere kilden. 

Anonymkode: 2bf99...9e8

• Liker 3
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hint: du er meget lite sjarmerende

Det får så være, men det er utrolig at mennesker som har evnet å lage seg konto på dette forumet ikke evner å foreta seg enkle Google-søk.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar! 17% er forresten uten innledning og drøftedel, det er kun på faktadelen. Jeg satser ikke på noen toppkarakter, men håper å stå! Leverer i midten av juni, så har litt tid på meg 😊

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har brukt plagiatkontroll, scribbrs 😊 koster rett under 200kr, så vel verdt det!

• Liker 1
Skrevet

Hei! Jeg lurer på hvor mange prosent plagiat som er lov på en bacheloroppgave?

Det er ikke lov med plagiat, men det er derimot lov med ca. 10% (tror jeg, mulig det varierer fra universitet (høgskole) til universitet (høgskole)) som teksten gjenkjenner. 

At teksten gjenkjenner noe betyr ikke at det er plagiat, men at det er likheter mellom teksten du skriver og en/flere tekster som allerede finnes.

Skrevet (endret)

På masteren hadde vi 2% plagiat selv om det var en litteraturstudie med mye sitater, og det var inkludert litteraturlisten.

Det tviler jeg sterkt på. Uansett, en plagiatkontroll sjekker faktisk ikke plagiat, men likheter mellom teksten du har skrevet og andre tekster. De aller fleste plagiatsjekkere vil slå ut på sitater, men det er ikke plagiat. 

Sitat

Plagiarism checker software works by comparing submitted text against a database, and identifying identical, or near-identical passages. Many believe that what a plagiarism detector flags as a match is automatically plagiarized material.

It is important to understand that a highlighted passage only represents a possible act of plagiarism and that only a human can make the final judgment as to whether or not a passage is plagiarized.  For example, a quote might be flagged as an exact match, but has quotation marks and a citation; a careful reviewer could determine that this match is not plagiarism.

Furthermore, plagiarism reports often provide a percent match, that is, what percentage of the paper comes from other sources.  What matters is not the amount of matching material detected, but whether or not the duplicate content is used ethically, with proper attribution.

Endret av abc123detvardet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...