AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #1 Skrevet 27. april 2020 Har fått meg plen, den er sikkert svimlende 14 kvadrat eller noe! Den er full av humper og dumper, mose og løvetann. Nå har jeg luket løvetann til den store medaljen. Uten at det hjalp så mye 🤪 Men har fått masse hull i gresset og mosen! Er en del mose der det er mest skygge, bare rive den vekk? Har vurdert toppdressing og så reparasjonsfrø. Må vel gjødsle? Eller kan jeg kjøpe noe annet enn toppdressing og rake utover i håp om å få det litt jevnere? Den kommer til å bli brukt til en solstol på dagtid før solen kommer inn på terrassen 🤪 Anonymkode: e56fe...f2d
Zienna Skrevet 27. april 2020 #2 Skrevet 27. april 2020 Dette høres ut som mye arbeid for liten glede. Hva med å kjøpe et par pallekarmer og spa opp plass til dem i hagen? Der kan du så persille, gressløk osv. Eller du kan kjøpe ferdige planter og/eller blomster å sette ut i pallekarmene. På siden av der du har solstolen kan du plante et flott tre. Da må du spa opp en sirkel på èn diameter og plante i midten. Så hadde jeg kjøpt meg en maskin for å slå gresset og -kanter. På 14kvm trenger du bare en håndholdt egentlig. Selv liker jeg ikke plen. Derfor hadde jeg, litt for hvert år, fjernet den.
newman01 Skrevet 28. april 2020 #3 Skrevet 28. april 2020 Hvis du stikker innom OBS Bygg, Bauhaus eller noe sånt og kjøper noen poser med Trim Plenrens (https://www.felleskjopet.no/hjem-og-fritid/hage/stell-og-vedlikehold/mose-og-ugress/trim-plenrens-35-kg-69916) så får du tatt knekken på endel av problemet. Hvordan fjerner du løvetann? Jeg har funnet ut at det som funker veldig bra er å ta en smal håndspade (https://www.plantasjen.no/planteskje-quikfit-lengde-41-cm-flerfarget-515019.html) som du stikker så langt ned i jorda du klarer 4-5cm unna bunnen på løvetannen og brekker mot deg så knekker rota ganske langt nede og du kan bare dra opp mesteparten av rota (ser ut som en gulrot). Da får du ikke store hull og kratre i plenen. Holder du på sånn en sommers tid vil omfang av løvetann bli vesentlig redusert, og ikke plagsomt. Når det gjelder hull og søkk har jeg funnet ut at det enkleste er å hakke opp plenen der den er "dårlig", fjerne noe av gresset og helle på dressjord ferdigblandet med gressfrø.
AnonymBruker Skrevet 28. april 2020 #4 Skrevet 28. april 2020 Løvetannen tok jeg med en sånn spiss liten plantespade. Kjørte den nedi og vippet opp. Fikk med mye av den tykke roten. Så har masse «gulerothull» nå 🤪 Så er det noen flekker der det ikke vokser så mye, og mosen da. Tenkte å røske opp mosen, det er jo ikke store plenen så å begynne med plenskjærer og gud vet hva. Bor i borettslag og der er det diverse hageredskaper man kan bruke. Klippet i forrige uke og brukte bare en kantklipper da jeg ikke var så lysten på å dra plenklipper med oppsamler gjennom leiligheten eller tre nabohager, evt hekken 🤪 Kan jeg ha på plenrens og ha på dressjord og frø med en gang, eller må den få stå og virke en stund først? Har Plantasjen rett bortenfor meg, tenkte å stikke innom der. Anonymkode: e56fe...f2d
AnonymBruker Skrevet 28. april 2020 #5 Skrevet 28. april 2020 Robotklipper tar mosen. sett den til å klippe totre dager i uka. Da vil gresset skyte fart og utkonkurrere mosen. Gjødsle plenen med granulert fullgjødsel. Gjødsle lite men ofte - og rett før eller under regn. Anonymkode: 664c4...73b
GjestSiden2006 Skrevet 28. april 2020 #6 Skrevet 28. april 2020 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Robotklipper tar mosen. sett den til å klippe totre dager i uka. Da vil gresset skyte fart og utkonkurrere mosen. Gjødsle plenen med granulert fullgjødsel. Gjødsle lite men ofte - og rett før eller under regn. Anonymkode: 664c4...73b Bare strø rett oppå?
AnonymBruker Skrevet 28. april 2020 #7 Skrevet 28. april 2020 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Robotklipper tar mosen. sett den til å klippe totre dager i uka. Da vil gresset skyte fart og utkonkurrere mosen. Gjødsle plenen med granulert fullgjødsel. Gjødsle lite men ofte - og rett før eller under regn. Anonymkode: 664c4...73b Å kjøpe robotklipper til 14 kvadrat plen er litt råflott synes jeg 😂 Anonymkode: e56fe...f2d 1
newman01 Skrevet 29. april 2020 #8 Skrevet 29. april 2020 13 hours ago, AnonymBruker said: Å kjøpe robotklipper til 14 kvadrat plen er litt råflott synes jeg 😂 Anonymkode: e56fe...f2d Man trenger ihvertfall ikke Husqvarna Automower 435X AWD til 48'000kr...
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #9 Skrevet 29. april 2020 1 time siden, newman01 skrev: Man trenger ihvertfall ikke Husqvarna Automower 435X AWD til 48'000kr... Jeg har faktisk sjekket, men det var vel 6000 som var det billigste jeg fant. I går hev jeg på 1.5 sekk med toppdressing og noen hundre gram frø. I natt har det til min store glede regnet så da så det mye bedre ut da jeg stod opp i morges. Nå er det bare å vente på at gresset skal gro 🤪 Fant ikke plenrens, så fjernet mosen manuelt 🤪 Anonymkode: e56fe...f2d
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #10 Skrevet 29. april 2020 Plenen vår ser egentlig ut som en haug av mose. Man ser ikke gresset. Prøvde å rake opp det verste, men etter halvannen time på samme flekk hadde jeg fått opp en hardstappet Rema-pose og så ikke forskjell. Fikk tips av pappa (som igjen fikk tips av en gartner) om å strø på gjødsel og kalk, vanne godt og la gresset "gro vekk" mosen. Noen ganger holder det med én runde gjødsel og kalk, og andre ganger kan man trenge flere runder. Som oftest trenger man 2-3, men det finner man ut underveis. Medfører dog en del klipping av gress på begynnelsen av sesongen, men skal ellers være en veldig grei løsning. Kan også planlegge strøing av gjødsel og kalk med værmeldinga, slik at man strør ut dagen før regnvær. Vi skal kjøre på med det her, så får vi se om det funker like godt for oss. Anonymkode: 63e6d...adc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå