Gå til innhold

Rar ting å si av foreldre

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Pappa er gjerrig, så gjerrig at han sier at jeg og søsknene mine ikke kommer til å arve noe av han for han vil ikke gi noe til oss, og moren vår sier at hun skal bruke det opp om han blir borte først så vi får ikke noe uansett, akkurat som han vil gi noe til henne liksom. Bryr meg ikke om det med penger, syns bare det er en veldig rar ting å si til barna sine. Noen enig?

Anonymkode: 76e9c...895

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel ikke noe rart å si det hvis de virkelig har planer om å gjøre det? Det hadde vel vært verre å forvente en arv og så viser det seg at det er tomt?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ikke gjerrig, bare merkelige... 

jeg er enig i at foreldre ikke skal spare for at barna skal arve, men dette er jo bare sært å si 

Anonymkode: 7e6d5...c79

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg syns det er rart å si noe sånt. At de gjør det er ikke rart, det er deres penger, men at de sier det er litt spesielt. 

Be dem om å sette inn nok penger til en begravelse de ønsker seg ellers blir de kremert og får alt på billigst mulig måte uten noen seremoni eller begravelse utover det staten dekker. 

Anonymkode: 0e1c4...8b5

• Liker 25
Skrevet

Rart å si. Og hva spiller det for rolle hva som skjer med pengene etter han er død egentlig. Høres jo nesten ut som de vil hevne seg på dere for noe. Hvorfor vil de så på død og liv at dere ikke skal arve noe etter de er døde? 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Vel man hører jo om de barna som er sinte fordi foreldrene bruker sine egne penger på dyre reiser og lignede, og at det blir mindre å arve. Jeg synes alle foreldre har fortjent å bruke pengene sine selv! Hvorfor skal de planlegge barnas økonomiske "gave" når de dør? Kan være foreldre dine mente noe sånn? At dere ikke skal forvente/planlegge noe særlig, fordi de helst vil kose seg med det selv? 

Anonymkode: fcc70...a4e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Han kan ikke vær gjerrig når han er død. Har dere et veldig dårlig forhold? Barn arver minst 2/3 av formuen til foreldre, oppad til 1 mill. Men hvis han/de bruker opp alt, er det jo ikke noe igjen. Hvorfor sier de slik til dere?

Anonymkode: 8a1a5...660

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel man hører jo om de barna som er sinte fordi foreldrene bruker sine egne penger på dyre reiser og lignede, og at det blir mindre å arve. Jeg synes alle foreldre har fortjent å bruke pengene sine selv! Hvorfor skal de planlegge barnas økonomiske "gave" når de dør? Kan være foreldre dine mente noe sånn? At dere ikke skal forvente/planlegge noe særlig, fordi de helst vil kose seg med det selv? 

Er enig i den på en måte men syns likevel det er rart å si at dere skal faen ikke arve en dritt fra meg. Jeg hadde forstått det dersom ts og søsknene hadde vært grådige og krevd forskudd på arv f. Eks. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Maleficenta skrev:

Rart å si. Og hva spiller det for rolle hva som skjer med pengene etter han er død egentlig. Høres jo nesten ut som de vil hevne seg på dere for noe. Hvorfor vil de så på død og liv at dere ikke skal arve noe etter de er døde? 

Vet ikke hvorfor de sier det. De har ikke noe å hevne seg for som jeg vet om. Begge to er ganske gjerrige, Vi kan ikke låne en krone en gang. Jeg har greit forhold til moren min, men har alltid hatt et dårlig forhold til faren min, han er skuffet over mye med meg. Jeg ble vel ikke sånn som han ønsket. Vet ikke hvordan søsknene mine føler det, de har ikke snakket så mye om det.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Han kan ikke vær gjerrig når han er død. Har dere et veldig dårlig forhold? Barn arver minst 2/3 av formuen til foreldre, oppad til 1 mill. Men hvis han/de bruker opp alt, er det jo ikke noe igjen. Hvorfor sier de slik til dere?

Anonymkode: 8a1a5...660

De sier det nok mest fordi de er gjerrige. Men sant, når man er død så spiller det jo ingen rolle da. Vet ikke hvordan det er med søsknene, de har ikke sagt så mye, men jeg har et ganske dårlig forhold til faren min, virker som han er veldig skuffet over at jeg ikke ble som han ønsket.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men det høres ut som han sier det kun for å være jævlig. Om jeg ikke får noe så driter jeg egentlig i det, bryr meg ikke om penger, men bare rart av han å si sånt for å  være jævlig.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal dere egentlig bry dere om hva foreldrene deres gjør med deres egne penger? 

Det er jo tross alt snakk om foreldrene sine penger, ikke deres penger.              

Anonymkode: d0664...cee

Haha. For meg kan de bruke pengene på akkurat hva de vil, de trenger ikke å ha igjen noe til arv. Det var heller ikke det jeg sa i innlegget at jeg var opptatt av å få noe arv, men må jo likevel innrømme at det som ble sagt er en veldig merkelig ting å si til barna sine. Og alltid noen som ikke leser innleggene til folk ordentlig og vinkler det til noe helt annet en det som ts sa. Just saying.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Dette minnet meg om noe en bekjent fortalte meg da jeg var på besøk for noen år siden. Det ble diskutert arv og arveavgift og sånt, det var flere i omgangskretsen som hadde blitt nødt til å selge barndomshjemmet de hadde arvet etter foreldrene, for å kunne betale arveavgift og noen greier til i den forbindelse. Faren til denne bekjente hadde fortalt sin datter(min bekjente) at han neppe kom til å etterlate henne så mye når den tid kommer, nettopp pga dette med avgifter og skatter. Hvilken glede får hun vel av masse arv hvis alt/det meste må betales inn til staten i avgifter? Kan det være en slik tankegang som ligger bak?

Men hvis det er derfor de velger å gjøre det, er det jo litt merkelig å si bare a og ikke b, syns jeg.

Anonymkode: b419d...1b2

AnonymBruker
Skrevet

Ser nå at leseforståelsen min ikke er på plass, han har jo allerede begrunnet hvorfor de ikke får noe å arve. 🙊 I så fall er det en litt merkelig ting å si, ja. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er kjemperart å si. Ikke normalt i det hele tatt. At ingen her har gitt klar melding til deg om det her før meg, er også veldig rart.

Anonymkode: d063e...6d7

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette minnet meg om noe en bekjent fortalte meg da jeg var på besøk for noen år siden. Det ble diskutert arv og arveavgift og sånt, det var flere i omgangskretsen som hadde blitt nødt til å selge barndomshjemmet de hadde arvet etter foreldrene, for å kunne betale arveavgift og noen greier til i den forbindelse. Faren til denne bekjente hadde fortalt sin datter(min bekjente) at han neppe kom til å etterlate henne så mye når den tid kommer, nettopp pga dette med avgifter og skatter. Hvilken glede får hun vel av masse arv hvis alt/det meste må betales inn til staten i avgifter? Kan det være en slik tankegang som ligger bak?

Men hvis det er derfor de velger å gjøre det, er det jo litt merkelig å si bare a og ikke b, syns jeg.

Arveavgiften har aldri vært mer enn en brøkdel av arven. Merkelig tankegang i så fall.

Anonymkode: 21a51...4b6

AnonymBruker
Skrevet

Slik er mine foreldre og. De skal ikke ta med seg penger i graven.... Det er forsåvidt greit nok. Selv arvet de 4 millioner av sine foreldre. 

Jeg ble kastet ut hjemmefra som 16 åring og har klart meg alene siden da. Aldri fått så mye som en handlepose av dem. 

Jeg syntes det er litt kjipt at jeg aldri har fått noe av dem og at de ikke vil etterlate seg noe heller. Spesielt når de har nytt godt av arv selv. 

Pappa solgte huset for å leie leilighet isteden... For å reise for pengene. Greit nok, men det føles litt trist at det er så grusomt å etterlate seg noe. 

Anonymkode: fbd5b...a9d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slik er mine foreldre og. De skal ikke ta med seg penger i graven.... Det er forsåvidt greit nok. Selv arvet de 4 millioner av sine foreldre. 

Jeg ble kastet ut hjemmefra som 16 åring og har klart meg alene siden da. Aldri fått så mye som en handlepose av dem. 

Jeg syntes det er litt kjipt at jeg aldri har fått noe av dem og at de ikke vil etterlate seg noe heller. Spesielt når de har nytt godt av arv selv. 

Pappa solgte huset for å leie leilighet isteden... For å reise for pengene. Greit nok, men det føles litt trist at det er så grusomt å etterlate seg noe. 

Anonymkode: fbd5b...a9d

som mor vil jeg gjerne etterlate så mye som mulig til barna mine. Skal selvfølgelig leve siste årene, gjerne feriere o.l. Men det skal være en del millioner i bolig og andre verdier ungene kan få etter meg og faren sin. 

Vi er heldige og vet at det kommer arv fra begge kanter, i to generasjoner som enda lever. Vi har stabil økonomi sjøl, og ingen behov for disse pengene. Likevel gir det meg glede at det vil dryppe videre på senere generasjoner. 

syntes det er rart å ikke unne barna sine arv om man har muligheten til det! 

Anonymkode: 756a1...5f3

• Liker 4
Gjest Mysticgirl
Skrevet

Sa han dette rett ut av det blå, eller har dere diskutert arv og slike ting? Eller har dere kranglet og han har sagt dette i affekt?

Gjest ti10
Skrevet

Det  kommer litt an på hva de mener. Hvis de mener at de ikke gidder å leve på sparebudsjett kun for å etterlate seg arv til barna, så er det jo greit nok, det er deres penger som de kan gjøre som de vil med men hvis de mener at de faktisk går inn for å bruke pengene bare for at de ikke unner barna pengene, så er det veldig spesielt. 

Det er ikke bare sagt som en slags merkelig form for humor?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...