Gå til innhold

Er man unormal om man er interessert i dukker som tenåring?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var sånn 13/14 år var jeg fortsatt glad i dukkelek, det gikk ikle utover noe annet, jeg gjorde det bare hjemme, sa det ikke til venner og andre, men foreldrene mine fikk meg til slutt til psykolog da han mente det var unormalt, han mente også at dette ikke var normalt. Så fikk forbud mot dukker av foreldrene mine. Interessen gikk over av seg selv etterhvert, men merker den har kommet tilbake, jeg har nå lyst til å samle på dukker, men føler det sitter veldig langt inne på grunn av hvordan foreldre og psykolog reagerte. Ser jo på youtube at noen tenåringsjenter tar helt av på dette, mest Reborn, de har fullt av utstyr til dukkene og behandler de som en baby, kanskje litt mye, jeg kommer ikke til å gjøre det, det er i USA, kanskje mere rom for å gjøre sånt der uten å bli stemplet som rar, Men da tenker jeg at da kan det vel ikke være så unormalt likevel... Så tenker jeg ofte er jeg virkelig unormal, eller var det foreldrene mine som overreagerte? Flere som har det sånn og har opplevd lignende med dukker eller andre ting?

Anonymkode: 426c7...69f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

NEI! De som leker lengst er de som lever lengst, bedre å leke med dukker osv enn og drikke seg dritings og røyke som 90% gjør.

Jeg lekte i skogen til jeg var 14-15, så glad jeg gjorde det i stedet for å ødelegge innvollene mine.

Anonymkode: 10e95...e54

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lekte med dukker til etter at jeg fikk mensen. Jeg var vel rundt tretten da det ble slutt med det.

Anonymkode: c3c17...591

• Liker 2
Skrevet

Foreldrene dine overreagerte kraftig.
Vi er mange som lekte til vi var 15-16.
Det er bare å samle på dukker, mange voksne har "barnslige" hobbyer, ikke noe problem.

Kos deg!

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Ser ikke problemet.

Anonymkode: 453e2...9cd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar 😍

Skrevet

Jeg samler også på dukker 😊

Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg var sånn 13/14 år var jeg fortsatt glad i dukkelek, det gikk ikle utover noe annet, jeg gjorde det bare hjemme, sa det ikke til venner og andre, men foreldrene mine fikk meg til slutt til psykolog da han mente det var unormalt, han mente også at dette ikke var normalt. Så fikk forbud mot dukker av foreldrene mine. Interessen gikk over av seg selv etterhvert, men merker den har kommet tilbake, jeg har nå lyst til å samle på dukker, men føler det sitter veldig langt inne på grunn av hvordan foreldre og psykolog reagerte. Ser jo på youtube at noen tenåringsjenter tar helt av på dette, mest Reborn, de har fullt av utstyr til dukkene og behandler de som en baby, kanskje litt mye, jeg kommer ikke til å gjøre det, det er i USA, kanskje mere rom for å gjøre sånt der uten å bli stemplet som rar, Men da tenker jeg at da kan det vel ikke være så unormalt likevel... Så tenker jeg ofte er jeg virkelig unormal, eller var det foreldrene mine som overreagerte? Flere som har det sånn og har opplevd lignende med dukker eller andre ting?

Blir litt forvirret av innlegget ditt; foreldrene dine tok deg med til psykolog fordi han mente det var unormalt? Må jo ha vært dine foreldre som mente det var unormalt, og en psykolog som bekreftet dette I ettertid? 
 Blir enda mer forvirret av setningen: «da han mente det var unormalt, han mente også dette ikke var normalt».  - Hva mener du egentlig her? 

Du vil samle på dukker nå sier du. Hva slags dukker? Og hvilken alder er du i? 

- Jeg tror ikke foreldre tar med seg barnet sitt på 13/14 år utelukkende fordi barnet leker (være seg lego, dukker, actionfigurer m.m) Jeg tenker det kanskje har vært din generelle utvikling de har vært bekymret for, altså mer enn kun dukkene. Det er vanlig at ungdom «slår om» mellom å leke med dukker i et minutt og snakke om for eksempel døden, livet, seksualitet, utdanning og karriere - i det neste. Tenåringer, «teen/teenager» er «in Between». Mellom den voksne sin verden og barns. 

Hvordan var din modenhet i forhold til andre ting på denne tida? Hang du med på skolen? Var du sosialt godt integrert med dine likesinnede ? Hadde dine foreldre andre bekymringer for deg enn kun det at du lekte med dukker? Og til sist: hvor gammel er du idag og hva slags dukker planlegger du å samle på? 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Annabelle

Anonymkode: f37e8...4f5

Skrevet

Det var de som overreagerte kraftig og veldig unødvendig!

Jeg lekte selv med dukker hjemme til jeg var nesten 15, da krevde mamma og storesøster at alt av dukker og kosedyr skulle pakkes vekk... men nå er dukkene kommet frem igjen og sitter på utstilling, og dukkene til de to overnevnte er også blitt mine!😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Raven.Writingdesk skrev:

Blir litt forvirret av innlegget ditt; foreldrene dine tok deg med til psykolog fordi han mente det var unormalt? Må jo ha vært dine foreldre som mente det var unormalt, og en psykolog som bekreftet dette I ettertid? 
 Blir enda mer forvirret av setningen: «da han mente det var unormalt, han mente også dette ikke var normalt».  - Hva mener du egentlig her? 

Du vil samle på dukker nå sier du. Hva slags dukker? Og hvilken alder er du i? 

- Jeg tror ikke foreldre tar med seg barnet sitt på 13/14 år utelukkende fordi barnet leker (være seg lego, dukker, actionfigurer m.m) Jeg tenker det kanskje har vært din generelle utvikling de har vært bekymret for, altså mer enn kun dukkene. Det er vanlig at ungdom «slår om» mellom å leke med dukker i et minutt og snakke om for eksempel døden, livet, seksualitet, utdanning og karriere - i det neste. Tenåringer, «teen/teenager» er «in Between». Mellom den voksne sin verden og barns. 

Hvordan var din modenhet i forhold til andre ting på denne tida? Hang du med på skolen? Var du sosialt godt integrert med dine likesinnede ? Hadde dine foreldre andre bekymringer for deg enn kun det at du lekte med dukker? Og til sist: hvor gammel er du idag og hva slags dukker planlegger du å samle på? 

Psykologen bekreftet dette i ettertid. De mente det før jeg kom til han og de ble bekymret, når jeg var hos han mente ham det samme som dem. 

Jeg vet egentlig ikke om de var noe annet de var bekymret for, jeg hang med på skolen og sosialt med jevnaldrene.

Jeg er 34 år idag og har lyst til å samle på Reborn, disse dukkene som er nesten helt like ekte babyer. Kan nok hende jeg skifter klær på dem, men det blir ikke lek som da jeg var barn/tenåring.

AnonymBruker
Skrevet

Men en litt merkelig psykolog da, for han sa også at det ikke er normalt at jenter er opptatt av klær, mange er jo det, så han kan ikke ha fulgt med i timen.

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Psykologen bekreftet dette i ettertid. De mente det før jeg kom til han og de ble bekymret, når jeg var hos han mente ham det samme som dem. 

Jeg vet egentlig ikke om de var noe annet de var bekymret for, jeg hang med på skolen og sosialt med jevnaldrene.

Jeg er 34 år idag og har lyst til å samle på Reborn, disse dukkene som er nesten helt like ekte babyer. Kan nok hende jeg skifter klær på dem, men det blir ikke lek som da jeg var barn/tenåring.

Anonymkode: 

Er du enslig,  eller har du egen familie?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en tanteunge på 15 år som holder på med disse reborn dukkene. Skal ærlig innrømme at jeg synes det er litt sært. De sitter i stol ved bordet når vi er der på middag, har fult utstyr som barneseng, bilstol, stellebord på badet, vippestol, lekegrind, sommer og vintergarderobe, barnevogn osv. Hadde jeg ikke vist bedre, hadde jeg trodd de hadde en baby i hus. 

Anonymkode: 8dc4c...69e

• Liker 4
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjør det du!💛

Jeg er straks 32 og kan fint finne på å skifte klær på dukkene mine, da har jeg som regel sydd/strikket noe jeg vil prøve på dem.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lekte med dukker til jeg var 12-13 år, og sluttet mest fordi det føltes litt feil å leke med dukker når alle vennene hadde sluttet med det. Hadde vennene mine lekt lengre, hadde sikkert jeg også gjort det.
Nå i voksen alder har jeg funnet min måte å "leke med dukker" på; jeg spiller The Sims! :) Har spilt meg trofast gjennom alle årgangene fra Sims 1 og frem til Sims 4 nå. Jeg har passert 40 og synes fremdeles spillet er kjempegøy. Liker å lage rare personligheter og bygge forskjellige typer hus.

Reborn dukker er jeg ikke så interessert i selv, men ser ikke noe galt i det så lenge man ikke tipper helt over og begynner å behandle dukken som om den er sitt ektefødte barn. Da går det fra normalt til creepy.

Man slutter ikke å leke fordi man blir gammel, man blir gammel fordi man slutter å leke! Voksne trenger også å koble av med litt lek og moro, og det synes jeg er helt ok, enten det er dukker, togbaner eller dataspill/TV-spill.

Anonymkode: 21ed1...f78

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Tror det kommer litt ann på hvordan du leker med dukkene. Hvis du sitter og snakker med de og de svarer, og du finner på historier og slik som 4 åreinger ville ha lekt så er det litt sært. Men hvis du bare liker å stelle de, og synes de er fine og se på og blir glad av det så er det helt greit! 🙂

Anonymkode: 40748...a24

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lekte med Barbie til jeg var sikkert 15 år. Elsket det! Og den barnlige leken går jo naturlig over av seg selv, ikke noe foreldre trenger å tvinge unger til å stoppe med. Tenker jeg da 😊

Anonymkode: 91d03...4aa

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, tirben skrev:

Er du enslig,  eller har du egen familie?

Enslig.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en tanteunge på 15 år som holder på med disse reborn dukkene. Skal ærlig innrømme at jeg synes det er litt sært. De sitter i stol ved bordet når vi er der på middag, har fult utstyr som barneseng, bilstol, stellebord på badet, vippestol, lekegrind, sommer og vintergarderobe, barnevogn osv. Hadde jeg ikke vist bedre, hadde jeg trodd de hadde en baby i hus. 

Anonymkode: 8dc4c...69e

Jeg kommer nok ikke til å dra det så langt da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...