Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lært at man bare skal bruke initialer ved referering som Gynt, P. I mange litteraturlister så står det fullt fornavn som Gynt.Per Hansen, Ole osv. 
refererer de i APA? Er det valgfritt?

91829409-615D-42E8-BE50-9DD07EC52307.jpeg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke det der chicago? 🤔

Anonymkode: 05909...a16

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke det der chicago? 🤔

Kanskje det er det?

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Pipaluk skrev:

Kanskje det er det?

Jeg mener det er det. De har også hengene innrykk, men etternavn, fornavn. I APA er det slik du beskriver.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er forskjellig fra fag til fag. Psykologi og helsefag bruker mye APA, andre fag som ledelse, hr mm. har ofte Chicago. I noen fag er det valgfritt. Før du bytter ref.stil må du forhøre deg om det er valgfritt.

• Liker 3
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er forskjellig fra fag til fag. Psykologi og helsefag bruker mye APA, andre fag som ledelse, hr mm. har ofte Chicago. I noen fag er det valgfritt. Før du bytter ref.stil må du forhøre deg om det er valgfritt.

Jeg har skjønt det slik at det er valgfritt. 

AnonymBruker
Skrevet

Mitt beste tips; lær deg å bruke EndNote. Da kan du bare endre referansestil i rullegardinteksten, så ordner programmet resten. reddet bl.a vår master da skolen byttet referansestil underveis i oppgaveskrivingen. Veeeeldig kjipt for de som første inn for hånd. Og er det valgfritt så bruk den referansestilen som er mest brukt innen fagfeltet, det ser ryddigere ut. 

Anonymkode: 752bb...7fd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kildekompasset.no er super når man skal skrive referanser i Apa 6th. De har kontrete eksempler på hvordan ulike kilder skal skrives. 

Legger ved en link: http://kildekompasset.no/referansestiler/apa-6th.aspx

Anonymkode: 5eec7...ae5

Helt enig. Kildekompasset er det universitetene refererer til. 

Anonymkode: b61c0...4de

• Liker 1
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mitt beste tips; lær deg å bruke EndNote. Da kan du bare endre referansestil i rullegardinteksten, så ordner programmet resten. reddet bl.a vår master da skolen byttet referansestil underveis i oppgaveskrivingen. Veeeeldig kjipt for de som første inn for hånd. Og er det valgfritt så bruk den referansestilen som er mest brukt innen fagfeltet, det ser ryddigere ut. 

Prøvde å laste det ned, men får bare opp hyroglyfer når jeg åpner filene☹️

Skrevet

Ser at jeg ikke skal bruke Ibid i apa. Har alltid likt den greia. Er det noen alternativer til det?

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Pipaluk skrev:

Prøvde å laste det ned, men får bare opp hyroglyfer når jeg åpner filene☹️

Ja det var litt knot med nedlastningen når jeg gjorde det og, for det måtte gjøres på en spesiell måte. Sjekk om du finner bruksanvisning på skolens hjemmesider (evt send en mail til it hjelpen, biblioteket e.l.) evt en hjelpevideo på youtube. Ellers pleier de fleste studiesteder å arrangere kurs i bruk av endnote via biblioteket, det anbefales å melde seg på ett når cornoarestriksjonene er over, evt sjekk om de har nettkurs. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Pipaluk skrev:

Ser at jeg ikke skal bruke Ibid i apa. Har alltid likt den greia. Er det noen alternativer til det?

Hvis du bruker EndNote kan du bare klikke inn siste referanse og før inne sidetall. 

• Liker 2
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja det var litt knot med nedlastningen når jeg gjorde det og, for det måtte gjøres på en spesiell måte. Sjekk om du finner bruksanvisning på skolens hjemmesider (evt send en mail til it hjelpen, biblioteket e.l.) evt en hjelpevideo på youtube. Ellers pleier de fleste studiesteder å arrangere kurs i bruk av endnote via biblioteket, det anbefales å melde seg på ett når cornoarestriksjonene er over, evt sjekk om de har nettkurs. 

Vet du hvor mye plass endnote tar på PC?

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Pipaluk skrev:

Vet du hvor mye plass endnote tar på PC?

3kB sier pcen min. 

• Liker 1
Skrevet
På 27.4.2020 den 21.59, Pipaluk skrev:

Skal man ikke det? Jeg skriver bachelor nå, og har brukt ibid flere steder i teksten. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, Hollie skrev:

Skal man ikke det? Jeg skriver bachelor nå, og har brukt ibid flere steder i teksten. 

Det må du rette, ellers risikerer du i verste fall stryk for feil referansebruk. Ibid brukes ikke i APA 6th, 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...