AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #1 Skrevet 27. april 2020 Har tre barn, hvor de to yngste er med mannen min. Han traff jeg mens jeg var sammen med min ex, så ja.... Det var utroskap som gjorde at vi brøt opp. Eldstejenta på 12 har jeg altså med min ex. Hun har kommet i den vanskelige alderen nå med krigshumør og pushing av grenser. Min mann har alltid vært flink og snill med henne og behandlet henne som sin egen. Likevel er det pappa som gjelder nå. Nå har hun spurt faren om hvorfor jeg og han ikke bare kunne holdt sammen, hvem som slo opp osv... Da hadde faren visstnok sagt at det fikk jeg ta opp med henne, så hun har mast lenge om dette her nå. Jeg har slitt med å legge det fram på en ok måte og valgte da å starte med å si at jeg traff min mann mens jeg var sammen med faren hennes, fikk ikke sagt mer før hun stormet ut. Hun ble rasende og vil ikke snakke med meg. Sitter på rommet sitt med telefonen. Vil ikke snakke med stefar heller. Hun er frekk og gidder ikke gjøre noe. Kjenner jeg er litt irritert på exen som ba henne snakke med meg. Det kom brått på og han kunne vel sendt en mld og "advart" meg eller snakket med meg før han sa noe som helst?? 😣 Er det dumt av meg å fortelle han dette eller vil det bare føre til mer kaos? Anonymkode: bd785...fd0
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #2 Skrevet 27. april 2020 Ble litt rotete skrevet. Mener altså at min ex kunne tatt en prat med meg om hva vi skulle si for å legge det frem mest mulig skånsomt for datteren vår. I stedet bare hiver han det brått på meg. Ts. Anonymkode: bd785...fd0
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #3 Skrevet 27. april 2020 Et barn har ingenting med de voksnes problemer å gjøre! Her burde far ha holdt godt kjeft! Og du bør fortelle minst mulig ds hun rett og slett ikke har noe med dette å gjøre! Anonymkode: f0dfe...3b1 36
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #4 Skrevet 27. april 2020 Tolvåringer synes det faktum at foreldrene har hatt/har sex er helt motbydelig. Og så valgte du jo selv å fortelle.....ikke skyld på eksen din for nok ei blemme fra din kant. Anonymkode: bb0b1...9ed 21
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 Populært innlegg #5 Skrevet 27. april 2020 Synes han gjorde det riktige jeg. Han lot deg, som var den som var utro, fortelle om det selv. Jeg synes det var storsinnet av han. På den måten fikk du lagt det frem som du ville. Men det er jo ingen fin måte å si at familien til ungen ble rive i filler fordi en ikke klarte å holde trusa på. Anonymkode: 56553...aab 51
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #6 Skrevet 27. april 2020 Å legge skylden på faren her fører ingen vei. Ikke er det riktig heller, ærlig talt. Du må bare la henne ha de følelsene hun har rundt dette. Det er jo naturlig at hun ikke vil snakke med stefar akkurat nå heller. Det er nok lett å føle seg litt utenfor familien når dere er en "perfekt" kjernefamilie på fire og så er hun femte hjulet på vogna. Hva mener du med at hun er frekk og ikke vil gjøre noe? Generelt, eller akkurat nå som hun er sint? Anonymkode: b20de...05e 20
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #7 Skrevet 27. april 2020 Hvorfor i alle dager skulle du fortelle henne om utroskap? Det er da ikke eksen din som har skylden for dette. Anonymkode: 4acb0...e65 14
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #8 Skrevet 27. april 2020 Kunne du ikke bare sagt noe generelt om at det er mange som finner ut at de ikke passer sammen og finner seg en ny kjæreste eller noe i den duren. Utroskap er unødvendig å utbrodere for en 12-åring. Anonymkode: 2ebc0...dd0 29
AnonymBruker 42 Skrevet 27. april 2020 #9 Skrevet 27. april 2020 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ble litt rotete skrevet. Mener altså at min ex kunne tatt en prat med meg om hva vi skulle si for å legge det frem mest mulig skånsomt for datteren vår. I stedet bare hiver han det brått på meg. Ts. Anonymkode: bd785...fd0 Han ble jo stilt ett spørsmål, og lot deg stå for egne spillopper, ELLER lyve... . Altså - det er noe hun får ta opp med deg som mor. Synes det var faktisk både diplomatisk og ganske "skånsomt", jeg... Jeg hadde ikke løyet for min egen datter selv... Og hadde nok også kastet ballen videre. Selv om jeg synes 12 år var litt vel tidlig, så hadde hun fått vite sannheten før eller senere om det ble et tema... Det er jo helt naturlig for et barn å lure på hvorfor mamma og pappa ikke "liker" hverandre lengre... Endret 27. april 2020 av Beeblebrox 9
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #10 Skrevet 27. april 2020 Akkurat her synest jeg du tabbet deg ut meir en faren, du kun sakt at det var i mellom faren og deg. Eventuelt forklart at han ikke var den rett. Du legger jo opp til eit dårlig forhold til stefaren med sånne utsagn. Anonymkode: 470b2...eb8 21
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #11 Skrevet 27. april 2020 Du kunne løst dette ved å si at du/dere voksne ikke hadde de samme følelsene for hverandre lenger og gikk fra hverandre, for heller å snakke om valgene som egentlig ble tatt når hun er voksen. Klart et barn ikke vil reagere positivt på utroskap - ei heller hadde hun nok reagert bra som voksen, men noe forståelse og aksept for at har skjedd vil du ihvertfall ikke få før hun er eldre og har støtt på lignende selv i livet. Først da kan dere ha en bedre samtale rundt det og hvordan ting har foregått. Anonymkode: d09e6...9a2 14
Whistler Skrevet 27. april 2020 #12 Skrevet 27. april 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: .......... 😣 Er det dumt av meg å fortelle han dette eller vil det bare føre til mer kaos? Anonymkode: bd785...fd0 Om det er sånn eller slik har ikke barna noe med. Å initiere en tolvåring i den delen av de voksnes verden kommer ikke til å føre noe godt med seg. Der bør du bare si at dette er en sak mellom pappa og meg. 3
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #13 Skrevet 27. april 2020 Du har vel hatt god til å forberede deg på denne samtalen. Selvfølgelig ville dagen komme da hun lurte på hva som har skjedd? Hun hadde fått vite om det på en eller annen måte og da er det bedre at hun hører det fra deg. Men ja.. Hun kommer kanskje til å endre sitt syn på både deg og stefar, men det får du bare tåle. Anonymkode: 87811...bea 10
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #14 Skrevet 27. april 2020 Du vet ordtaket - som man reder ligger man. Den kunne vel ikke vært mer passende her. Du fucka det opp. Dette her må du bare fikse. Be om unnskyldning, legg deg flat. Og for Guds skyld, ikke skyld på eksen Anonymkode: f038f...c2f 6
Zienna Skrevet 27. april 2020 #15 Skrevet 27. april 2020 Jeg blir sjokkert når jeg leser sånt som dette. Når barn spør, så svarer man som en voksen. Man forteller ikke barna sine at "far var utro, så derfor". Barn/tenåringen/unge har ofte et svart-hvitt syn på mange ting. De har ikke den modenheten som behøves for å forstå at utroskap har mange fasetter. Med dette har du svertet faren til datteren din og satt forholdet deres i fare. Du har involvert barnet i noe som hun ikke har med å gjøre og skulle vært forskånet for. Dette var ditt valg alene. Synes det er merkelig at et barn på 12 år ikke har fått en forklaring på hvorfor foreldrene gikk fra hverandre. Mitt barnebarn var 4 år da foreldrene (sammen) fortalte at de skulle flytte i hver sitt hus fordi de ikke lenger var kjærester. 3
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #16 Skrevet 27. april 2020 Det viktige i dette dilemmaet er at du forteller henne litt om hvordan det er å være voksen. Ikke alle voksne holder sammen. Man glir fra hverandre selv om man har barn sammen. Du må understreke til henne at det ikke er hennes feil. Voksne kan miste følelser for hverandre, men fortsatt bry seg om hverandre. Det er dessverre ikke nok til å holde sammen. Noen ganger møter de voksne andre voksne som de passer bedre med. Noen ganger kan det gå fort (som i ditt tilfelle) og noen ganger lang tid. Det er viktig å være ærlig til partneren sin om det. Forklar at voksne kan gjøre feil, ingen er perfekt. Og at man kanskje kan være egoistiske og såre andre. Forklar det i et scenario hun kan kjenne seg igjen i. Feks vennskap. Viktig at hun får stille egne spørsmål også. Spør henne om det er noe hun ønsker å vite. Barn i den alderen begynner å komme i puberteten og stiller spørsmål ved forhold. Men ikke snakk om sex mellom deg og stefar, det skal hun få slippe å høre om. Håper du får bygd opp litt tillit til henne igjen. Hun føler sikkert på at kanskje pappaen er såret og bekymrer seg for han. Dette er absolutt en samtale dere begge foreldre burde hatt med jenta. Far bør ikke skyve problemet over på deg, selv om det var du som var utro. Anonymkode: 07a1e...ff8 3
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #17 Skrevet 27. april 2020 3 timer siden, Zienna skrev: Jeg blir sjokkert når jeg leser sånt som dette. Når barn spør, så svarer man som en voksen. Man forteller ikke barna sine at "far var utro, så derfor". Barn/tenåringen/unge har ofte et svart-hvitt syn på mange ting. De har ikke den modenheten som behøves for å forstå at utroskap har mange fasetter. Med dette har du svertet faren til datteren din og satt forholdet deres i fare. Du har involvert barnet i noe som hun ikke har med å gjøre og skulle vært forskånet for. Dette var ditt valg alene. Synes det er merkelig at et barn på 12 år ikke har fått en forklaring på hvorfor foreldrene gikk fra hverandre. Mitt barnebarn var 4 år da foreldrene (sammen) fortalte at de skulle flytte i hver sitt hus fordi de ikke lenger var kjærester. Her er det strengt tatt barnefar som involverte ungen i dette. Han skulle droppet å si at ungen måtte spørre mor. Anonymkode: c3a93...92e 1
Gjest WhisperingWind Skrevet 28. april 2020 #18 Skrevet 28. april 2020 (endret) Han gjorde det rett. Han sa at det ikke var hennes sak. Du derimot sa at du var utro mot faren hennes. Du bæsjet på leggen. Dette må du ta på din kappe. Og om man MÅ si noe så hadde jeg sagt at av og til så skjer det brudd mellom mennesker. Både med og uten barn. Dessverre ble det brudd mellom dere og det var noe dere kom frem til sammen(selv om det var din utroskap som forårsaket det, noe barnet ikke har en dritt med). Men dere elsker henne begge to og det er det viktigste. Endret 28. april 2020 av WhisperingWind
AnonymBruker Skrevet 28. april 2020 #19 Skrevet 28. april 2020 Synes egentlig ikke eksen din gjorde noe galt. Det var jo du som startet historien med å fortelle at du møtte din nåværende mens du var sammen med eksen. Du burde heller sagt at dere ikke passet sammen lengre, dere bestemte dere for å gjøre det slutt, el. Sånt drama trenger ikke barn å vite, og tror heller ikke jeg ville latt barnet mitt tro at det er "greit" å være sammen med èn, men så falle for en annen. Sånt får de heller erfare selv når de blir voksne. Anonymkode: 9be69...502 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2020 #20 Skrevet 28. april 2020 7 hours ago, AnonymBruker said: Her er det strengt tatt barnefar som involverte ungen i dette. Han skulle droppet å si at ungen måtte spørre mor. Anonymkode: c3a93...92e Helt uenig (i likhet med alle andre her utenom deg), eksen var generøs ved å la TS forklare det slik hun vil og det var hun som tabbet seg ut! Absolutt ingenting å skylde på eksen for og hun bør be om unnskyldning dersom hun allerede har blitt sint på han.. Anonymkode: 9d707...842 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå