kula Skrevet 22. juni 2005 #1 Skrevet 22. juni 2005 Hvis kjæresten din røyker og du ikke gjør det, irriterer det deg noen ganger at han/hun gjør det? (eller omvendt for den sakens skyld...) Merker at det plager meg en gang i blandt, hvertfall når det blir flere røyk på en gang (festrøyk går greit sånn sett da..). Kjæresten har sagt at han skal slutte flere ganger, men jeg blir like skuffa hver gang jeg ser en ny 10pakning liggende på bordet. Å hvis jeg tar det opp med han så blir han bare irritert på meg. Har spurt om ikke han vil slutte for min skyld, når han vet jeg hater røyk, men da sier han bare at det ikke har noe med meg å gjøre at han røyker... Føler at ingenting hjelper jo... *oppgitt* Noen andre som har det sånn??
Gjest Valhalla Skrevet 22. juni 2005 #2 Skrevet 22. juni 2005 Har spurt om ikke han vil slutte for min skyld' date=' når han vet jeg hater røyk[/quote'] Det der er jo veldig irriterende og provoserende da.
kula Skrevet 22. juni 2005 Forfatter #3 Skrevet 22. juni 2005 Ja, hva annet vil du at jeg si til han når jeg har prøvd ALT annet?? Å du røyker sjøl eller??
Gjest Catwoman Skrevet 23. juni 2005 #4 Skrevet 23. juni 2005 Du må vel nesten la han få styre det selv? Det hjelper ingenting om du maser, det er utolig irriterende. Om han har lyst til å slutte, vil han sikkert prøve det, og jeg tror faktisk det er større sjanse for at han prøver hvis du ikke maser.
aline Skrevet 23. juni 2005 #5 Skrevet 23. juni 2005 jeg røyket 15-20 om dagen i 14 år, jeg ville ALDRI sluttet på grunn av noen andre så lenge ikke det dreide seg om noen veldig kjære som faktisk ble oppriktig syke av å være i nærheten av meg og røyk. og da snakker jeg ikke om ubehag eller ikke like røyk, da snakker jeg om allergi og virkelig syk. han er avhengig, det er noe både kroppen hans og psyken hans trenger, og som han sier, det har ingenting med deg å gjøre. DU kan aldri få ham til å slutte å røyke! så enkelt tror jeg faktisk det er, og det må du innse. Han slutter å røyke når han ønsker det selv, men det er faktisk såpass vanskelig for mange å klare å slutte, at det er noe de trenger å ville selv. dersom det ikke er noe han har begynt med nylig, så gikk du jo også frivillig inn i ett forhold til en som røyket, så du burde jo også være tålerant når det kommer til det. og nei, jeg er ikke en røyker lenger, har vært røykfri i over to år og stolt av det. Men VET hvor vanskelig det er å slutte!! og jeg hadde ALDRI sluttet pga en kjæreste som ikke likte røyk! så lett var det aldri å slutte for min del, det krevdes at jeg ville for min del. men du KAN kreve at han ikke røyker inne og dermed ikke plager deg med røyk sånn sett.
Gjest Bellatrix Skrevet 23. juni 2005 #6 Skrevet 23. juni 2005 Jeg blir glad hvis han slutter, men han må ville det selv. Om han vil prøve skal jeg backe han opp, men det kommer ingenting godt ut av at jeg presser han.
Gjest gjest1 Skrevet 23. juni 2005 #7 Skrevet 23. juni 2005 Det er lov å si hva du mener om at han røyker men skal han slutte må han ville det selv. Min røyka for inntill 4 mnd siden og fikk høre ofte fra familien at han måtte slutte å røyke. Tror ikke dette motiverte han noe særlig men siden han har astma så tok han heldigvis til fornuft selv og sluttet. Helsegevinsten har vært stort
aline Skrevet 23. juni 2005 #8 Skrevet 23. juni 2005 kan vel huske at mas bare fikk meg lenger fra å slutte en noe annet. jeg er litt sånn teit-sta, ikke f**n om jeg skulle slutte fordi noen andre ba meg om det nei!! skulle jeg slutte så skulle jeg slutte fordi JEG ville! nemlig!!
Trampe Skrevet 23. juni 2005 #9 Skrevet 23. juni 2005 Tror Aline har flere poeng i sine innlegg her. Jeg røyka i 7 år - 10-15 om dagen og trivdes med det. Hadde aldri tenkt å slutte å røyke...og jeg hadde familien på nakken. Ingen av dem røyker, og jeg fikk stadig høre det - hver eneste dag. Det hjalp ikke akkurat på. Så møtte jeg mannen min. Han røyker ikke, og la ikke skjul på at han ikke likte at jeg røykte heller. Men han sa aldri at jeg måtte slutte, og la ikke press på meg. Jeg tok meg aldri en røyk sammen med han - det passet seg liksom ikke. Til slutt var det like greit å slutte. Jeg tror ikke at det er noe du kan gjøre for å få han til å slutte å røyke. Det er noe han må ville selv. Ved å mase på han kan du risikere at han sier til seg selv at han ikke skal gi etter for presset. Såklart har du lov til å klage over at han røyker. Du skal ikke bare godta det. Det går utover deg på flere måter. Passiv røyking er helseskadelig... og hva om han får lungekreft om noen år på grunn av røykinga? Jeg vet at mannen min tenkte på helsen min da han fant ut at jeg røykte. Som ikke-røyker ville jeg aldri ha vært sammen med en mann som røyker. Jeg har alltid sett for meg at jeg skulle slutte å røyke når jeg "ble voksen", når det begynte å nærme seg tid for barn osv. Det er ikke lett når mannen sitter og røyker ved siden av deg... Jeg tror jeg ville ha fortalt han akkurat hva jeg tenkte. At jeg ikke mener å mase, men at det betyr mye for meg at han slutter. Gi han en sjanse til å fortelle hvorforhan ikke vil slutte - det er det jo tydelig at han ikke vil... Lykke til!
aline Skrevet 23. juni 2005 #10 Skrevet 23. juni 2005 synes det blir feil å si at det er tydelig at han ikke vil, det kan godt hende han vil, men ikke føler at han får til akkurat nå. jeg ville slutte i tre år jeg, men fikk det ikke til før etter å ha villet i tre år. og hun har jo allerede sagt ifra, så han vet jo at hun ikke liker at han røyker. mer mas om det kan jeg ikke tenke meg fører til noe positivt. men at han ikke skal utsette henne for passiv røyking, ved å røyke inne , er jeg enig i. om han dør pga røyken kan skje, men så kan hun dø pga bilkjøring også, skal hun slutte å kjøre bil da?
Gjest Gitte Skrevet 23. juni 2005 #11 Skrevet 23. juni 2005 Tror det er praktisk talt umulig å slutte hvis han ikke vil det selv, men prøver fordi du sier han skal.. Jeg har heldigvis en kjæreste som røyker så vi slipper det maset begge to. Ingenting er mer irriterende enn de som hele tiden klager over at du lukter eller smaker røyk, samt klager hver gang du kjøper røyk eller røyker..
Gjest *Sexy*Cat* Skrevet 23. juni 2005 #12 Skrevet 23. juni 2005 Han må jo få gjøre som han vil! Men du kan jo be han f.eks slutte å røyke inne. bortsett fra det så er det hans lunger, ikke dine.
Gjest kenneth Skrevet 23. juni 2005 #13 Skrevet 23. juni 2005 Jeg hater vel røyk ganske intenst, og ble jeg vel enda mer klar over det da jeg inngikk et forhold med en (fest-)røyker. Det er grunnen til at jeg i dag totalt utelukker røykere som en potensiell partner, enten det er folk jeg møter i det virkelige liv, eller på nettet. Jeg ville jo aldri kunne si at de må stumpe røyken så lenge de dampet da jeg møtte de. (Synd egentlig, for det er veldig mange røykere som appellerer til meg merker jeg, sånn interessemessig). Som sagt, så lenge karen dampet da du møtte han, vil jeg si du har en dårlig sak å fronte, men lykke til Du får prøve med argumenter som at "røyk er ut" o.l...
Gjest 1111 Skrevet 23. juni 2005 #14 Skrevet 23. juni 2005 Kjæresten min røykte før, men nå har han gått over til å snuse i stedet. Han røyker fortsatt innimellom. Begge deler irriterer meg grenseløst, men jeg sier som regel ingenting, for det er hans greie og det hjelper ikke at jeg presser han til å slutte med snus eller røyk. Egentlig bekymrer det meg mer enn det irriterer meg, fordi jeg har sett hva tobakk gjør med mennesker og jeg vil ikke at han skal ende opp med alvorlige helseproblemer pga vanene hans.
Gjest Gjesta Skrevet 23. juni 2005 #15 Skrevet 23. juni 2005 Hvis kjæresten din røyker og du ikke gjør det, irriterer det deg noen ganger at han/hun gjør det? (eller omvendt for den sakens skyld...) Jeg må jo bare akseptere at han røyker, men ja, det irriterer meg noen ganger. Vi har en avtale om at han kun skal røyke under kjøkkenvifta innendørs (hadde det vært mitt hus hadde han ikke fått lov til å røyke inne i det hele tatt), men det resulterer jo veldig ofte i at vi sitter i hvert vårt rom på kveldstid - vi kan se tv'n vår fra både kjøkkenet og dagligstua, og ja, jeg må si det irriterer meg når han sitter og ser på tv fra kjøkkenet - selvom han ikke røyker - "fordi han snart skal røyke igjen". Og så sier man at det er sosialt å røyke! Jeg kjenner også at jeg blir irritert om han røyker veldig mye på kort tid, og de gangene jeg kjenner røyklukta ekstra sterkt. Det går stort sett greit at han røyker, men jeg håper jo selvsagt at han skal slutte en vakker dag, både for hans og min egen del.
kula Skrevet 23. juni 2005 Forfatter #16 Skrevet 23. juni 2005 Kjæresten min røykte før' date=' men nå har han gått over til å snuse i stedet. Han røyker fortsatt innimellom. [/quote'] Kjæresten min også veksler mellom snus og røyk. (begynt med det i det siste) Men snus er helt greit! Det går bare utover han, og rommet blir ikke fult av røyk... Han røyka ikke da jeg blei sammen med han, det begynte han med først noen mnd seinere.. *skuff* Å det er ikke det at jeg maser på han at han skal slutte,mas blir feil ord. Jeg har bare spurt han hvorfor han begynte, og prøver å få noen gode svar (noe jeg syns det er lite av). MEN, jeg har også sagt det at hvis jeg skal leve med den røyken, så får han leve med det at jeg viser misnøye.
aline Skrevet 23. juni 2005 #17 Skrevet 23. juni 2005 ... Vi har en avtale om at han kun skal røyke under kjøkkenvifta innendørs (hadde det vært mitt hus hadde han ikke fått lov til å røyke inne i det hele tatt), .... er det hans hus eller deres? bor du der? man må kunne si at man ikke ønsker røyk innendørs i det hjemmet man bor i synes jeg, for det er faktisk ikke vanskelig for en røyker å gå ut! (jeg røyket kun ute de to siste årene jeg røyket, selv om det kun var meg som bodde der og selv på snøfulle og kalde vinterkvelder) er det hans hjem og du ikke egentlig bor der, så er det jo litt annerledes.
aline Skrevet 23. juni 2005 #18 Skrevet 23. juni 2005 ...Han røyka ikke da jeg blei sammen med han' date=' det begynte han med først noen mnd seinere.. *skuff* ...[/quote'] hvor gamle var dere? og hvor lenge har dere vært sammen/hvor lenge har han røyket? det går uansett an at han faktisk røyker utendørs.
kula Skrevet 23. juni 2005 Forfatter #20 Skrevet 23. juni 2005 Jeg var 16, han 17. Har vært sammen i godt over ett år nå, snart halvannent. han begynte vel å røyke 2 mnd etter at vi blei sammen,bare sånn plutselig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå