AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #1 Skrevet 27. april 2020 Hvilke navn er myke? Hvilke navn er sterke? Hvilke navn er slappe? Anonymkode: e487b...7d1
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 27. april 2020 #2 Skrevet 27. april 2020 Det er vel litt individuelt hva man tenker, men jeg tror det er noen fellestrekk som går igjen ved sterke navn, jeg tror de fleste vil være enige om at Harald er et sterkere navn enn Mio, for eksempel. Sterke navn er ofte litt lange og med mange konsonanter, spesielt r. Myke navn er ofte kortere og har mange vokaler, og konsonantene er også myke, som m, l, d, b, fremfor de hardere r, t, k, p, som det er flere av i sterke navn. Jeg tror flere konsonanter gir navn (og ord generelt) en litt hardere klang, mens flere vokaler gir en mykere klang. I tillegg tror jeg tradisjonelle navn, spesielt norrøne, ofte gir et sterkere inntrykk enn forholdsvis nylig importerte navn.
Lillfrid Skrevet 27. april 2020 #3 Skrevet 27. april 2020 (endret) Navn som slutter på vokaler/myke konsonanter, eller inneholder mange vokaler, anses som "mykere" i mine øyne. F.eks: Levi, Ludvig, Leo, Mika, Nikolay, Pelle, Lasse, Børre, Leander // Michelle, Linnea, Julia, Nelia, Oline... Sterke navn inneholder derimot ferre vokaler, slutter gjerne på harde konsonanter og har ofte en tradisjon fra norrønt. F.eks: Torvald, Håkon, Sigurd, Reidar, Tollak, Kolbjørn, Erik, Balder // Sigrid, Arnhild, Gunhild, Torild, Ruth, Gunvor, Ingeborg, Åslaug, Ragnhild, Torunn Endret 27. april 2020 av Lillfrid
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå