Gjest gjest1 Skrevet 22. juni 2005 #1 Skrevet 22. juni 2005 Skal lage to kaker til et bryllup uten sukker. Har allerede lagd et sukkerbrød (som ble overraskende godt!). Hvilke kaker egner seg med søtningsstoff?
Gjest Lene (-: Skrevet 23. juni 2005 #2 Skrevet 23. juni 2005 Jeg hadde diabetes i svangerskapet, og jaktet da desperat på oppskrifter for å tilfredsstille mitt søtbehov. Hva med vannbakkels fylt med krem søtet med kunstig søtning og frisk frukt. Ellers synes jeg gjærbakst med kunstig søtning er godt. Kanskje en kringle med eplemos e.l. Ellers har jeg et par oppskrifter som jeg ikke har prøvd, men som høres gode ut: Sjokoladepai: Paideig: 125 g(2 dl) hvetemel 50 g myk margarin 50 g cottage cheese 1-2 ss kaldt vann I ovn ved 200 g i ca. 12 min Sjokoladekrem: 3 ss kakao 2 ts pulverkaffe 2 dl lettmelk 3 plater galatin 1/2-1 ts flytende søtstoff 1 dl kremfløte 3 ss cottage cheese Elt sammen ingr. til paideigen. La den hvile i kjøla i 20-30 min. Kjevle ut deigen og kle en paiform, 20-22 cm. Prikk bunnen godt og stek paiskallet på nederste rille til det er gyldent og fast. Bland kakao, pulverkaffe, lettmelk, oppklippet gelatin og søtstoff og gi det et oppkok under omrøring. Avkjøl kremen. Visp fløten stiv. Mos cottage cheesen fint og bland krem og cottage cheesen i sjokoladekremen. Fyll i paiskallet. Ostekake: Bunn: 150 g sesamknekkebrød 60 g myk margarin, smeltet Fyll: 300 g (1 beger) cottage cheese 1 beger (175 ml) yoghurt naturell revet skall og saft av 1 appelsin revet skall og saft av 1 sitron 1 ts flytende søtstoff 5 plater gelatin 1 dl kremfløte Knus knekkebrødene fint og bland med margarinen. klem massen ut i en form 22 cm. Sett formen i kjøleskapet så bunnen stivner. Mos cotage cheesen fint og bland med yoghurt, appelsinsaft, sitronskall og -saft og flytende søtstoff. Bløt gelatinen i kaldt vann i 5 minutter. Klem vannet ut og smelt dem i en skje kokende vann eller i mikroen. Rør gelatinen i ostekremen. Visp fløten stiv og vend inn. Hell kremen over bunnen i formen og glatt overflaten til. Sett kaken kaldt så den stivner. Pynt med revet appelsinskall. Server event. en saus av moste bær til.
Gjest gjest1 Skrevet 23. juni 2005 #3 Skrevet 23. juni 2005 Gjærbakst! Det tenkte jeg ikke engang på..tror jeg lager det Takk for fine oppskrifter!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå