Hildamaria Skrevet 27. april 2020 #1 Skrevet 27. april 2020 Hei, Må stramme inn tøylene på spilletid her i huset, guttene sitter foran skjermen hele tida, og er så godt som aldri ute! Hva er gjengs "spilletid" rundt omkring? Er 1,5 timer pr dag innafor? Litt mer i helger kanskje?
Blingblingtahei Skrevet 27. april 2020 #2 Skrevet 27. april 2020 Nå i denne unntakstilstanden har jeg innført spillefri mellom kl 15.00 og kl 18.00, eller, skjermfri er det vel da han heller ikke skal sitte på tlf mellom da. Av og til sklir det ut, som for eks i helga. Det blir mye spilling men det gjelder for samtlige da dette er nå omtrent eneste måte å være sosial på og snakke med venner. Så får vi ta en skjau når unntakstilstanden er over.. Min gutt er forresten 14 år. Han er da "på skolen" mellom 08.00 og 14.00, så prater han ofte med venner eller spiller fram til kl 15.00. Så spiller han fra 18.00 til 21.00, deretter leser han en time før han legger seg, noen ganger bare en halvtime. 2
edwardnigma Skrevet 27. april 2020 #3 Skrevet 27. april 2020 3 timer siden, Hildamaria skrev: Hei, Må stramme inn tøylene på spilletid her i huset, guttene sitter foran skjermen hele tida, og er så godt som aldri ute! Hva er gjengs "spilletid" rundt omkring? Er 1,5 timer pr dag innafor? Litt mer i helger kanskje? Uansett hva dere lander på, så tenker jeg at dere som foreldre og forbilder i familien bør tenke på hvor mye dere sitter på telefonen/nettbrett eller foran TV-en etter arbeidstid. Bare sånn for å få et reelt perspektiv på hvor mye tid ungdommene faktisk bruker foran TVen. 6
AnonymBruker Skrevet 28. april 2020 #4 Skrevet 28. april 2020 Hva annet skal de gjøre da? 13-15 åringer går ikke akkurat ut for å leke mer. I den alderen er de begynt å henge hjemme hos hverandre, henge på ungdomsklubben, henge på butikken/kjøpesenter, henge på idrettshuset etter trening. Ingenting av dette er lov mer. Tenker du heller skal være glad for at tenåringene er hjemme og trygge, ikke havner de i bråk og ikke pådrar de seg corona. Og takknemlige for at de har den muligheten til sosial kontakt med andre. Tenk også over hvor mye skjermtid dere selv bruker. Sitter dere og konverserer hyggelig eller er ute i fri luft selv....? Er det virkelig maks 1,5 time per dag - med TV-titting, sjekke Facebook, lese nyheter osv på mobilen..,? Sannsynligvis oppleves barnas spilling som mer, kun fordi den foregår på bare en skjerm. Anonymkode: 55967...17f 8
AnonymBruker Skrevet 28. april 2020 #5 Skrevet 28. april 2020 Samboeren min har hengt seg veldig opp i spilletiden til sønnen min... ... Når jeg spurte hvor mye skjermtid datteren hans har, så han ikke poenget. For hun var jo sosial. Andre tider nå enn da vi vokste opp. For det er andre tider. Gaming er sosialt. Hva foreslår du at barna dine skal gjøre istedenfor skjerm? Hvilke aktiviteter tar du de med på? Anonymkode: 80142...480 3
Arkana Skrevet 28. april 2020 #6 Skrevet 28. april 2020 Jeg har yngre barn enn det, eldste er 11, men spillingen er ikke bare spilling, men også eneste mulighet for å være sosial nå når de ikke har skole. Så her får han spille så mye han vil når skolearbeidet er gjort. 2
edwardnigma Skrevet 28. april 2020 #7 Skrevet 28. april 2020 (endret) 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Samboeren min har hengt seg veldig opp i spilletiden til sønnen min... ... Når jeg spurte hvor mye skjermtid datteren hans har, så han ikke poenget. For hun var jo sosial. Andre tider nå enn da vi vokste opp. Her er vel det største problemet "mine og dine" barn, ikke selve skjermtiden... Endret 28. april 2020 av edwardnigma
AnonymBruker Skrevet 28. april 2020 #8 Skrevet 28. april 2020 Jeg synes 1,5 time er lite, spesielt nå. Det er vel gjerne der ungdommen har sin sosiale omgang med venner pluss at det er lite annet å finne på. Her får gutta spille omtrent så mye de vil, men de må være med på familieaktiviteter når vi skal det. For eksempel skogstur, sykkeltur, filmkveld, brettspill osv, så vi kan styre spilletiden ut i fra det. Anonymkode: 9142b...23e 4
AnonymBruker Skrevet 28. april 2020 #9 Skrevet 28. april 2020 14 timer siden, Blingblingtahei skrev: Nå i denne unntakstilstanden har jeg innført spillefri mellom kl 15.00 og kl 18.00, eller, skjermfri er det vel da han heller ikke skal sitte på tlf mellom da. Av og til sklir det ut, som for eks i helga. Det blir mye spilling men det gjelder for samtlige da dette er nå omtrent eneste måte å være sosial på og snakke med venner. Så får vi ta en skjau når unntakstilstanden er over.. Min gutt er forresten 14 år. Han er da "på skolen" mellom 08.00 og 14.00, så prater han ofte med venner eller spiller fram til kl 15.00. Så spiller han fra 18.00 til 21.00, deretter leser han en time før han legger seg, noen ganger bare en halvtime. Så 28 timer i uka mao om det spilles like mange timer i helgen? Spilles det er i helger? Selv synes jeg det er utrolig mye. Blir jo nesten 5 hele døgn med konstant spilling på en måned? Anonymkode: 4144f...f98
AnonymBruker Skrevet 28. april 2020 #10 Skrevet 28. april 2020 Mine er like gamle, og har ingen grenser på skjerm. Men de skal gjøre alt skolearbeid, hjelpe til når jeg spør, legge seg i rimelig tid osv. Jeg synes 1,5 time er alt for lite. Anonymkode: d33a1...f20 5
edwardnigma Skrevet 28. april 2020 #11 Skrevet 28. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Så 28 timer i uka mao om det spilles like mange timer i helgen? Spilles det er i helger? Selv synes jeg det er utrolig mye. Blir jo nesten 5 hele døgn med konstant spilling på en måned? Anonymkode: 4144f...f98 Vel, hvor mye TV/mobil/nettbrett etc. mener du selv at du ser ila en uke? 4
AnonymBruker Skrevet 28. april 2020 #12 Skrevet 28. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Så 28 timer i uka mao om det spilles like mange timer i helgen? Spilles det er i helger? Selv synes jeg det er utrolig mye. Blir jo nesten 5 hele døgn med konstant spilling på en måned? Anonymkode: 4144f...f98 og hva så? Hva annet skal de, i disse tider fylle tiden sin med? Jeg synes 1,5 time skjermtid per dag høres vannvittig lite ut. I disse tider, så er kontakt via skjerm og nett hovedveien for sosial kontakt - om det er spill, Snapchat, tiktok eller annet. Om en kjører hardt på å redusere skjermtid til kun 1,5 time for ungdommer nå, så risikerer en å sette dem sosialt utenfor og gjøre slitasjen psykisk på barna langt høyere enn nødvendig i disse corona-tider. Tenk så litt over hvor mye skjermtid du selv bruker. Ser du nyhetene og værmeldinga hver dag er det alene 3,5 timer i uka foran skjerm. Sjekker du nett, KG og meldinger 15 min fire ganger om dage, så er det 7 timer i uka. Kun på dagsrevyen pluss enkel bruk av mobilen vil du bruke 1,5 time om dagen på skjerm. Tørr vedde 2,50 på at dere voksne nok også bruker 5 døgn i måneden på ulike skjermer. Da blir det ikke flere TV-serier, filmer eller candy-Crush på dere heller. Ikke noe gullrekka til helga. Om dere virkelig vil ha ungdommene mer ut, så gå foran som gode eksempler. Ta de med på pølsegrilling i fjære eller noe, og la de ta med en kamerat hver. Og bare smil litt for dere selv når de ruller med øynene og sutrer over fæle foreldre. Men ikke ta fram den hovedkilden til atspredelse og sosial kontakt de har nå i denne nye hverdagen. Anonymkode: 55967...17f 6
AnonymBruker Skrevet 28. april 2020 #13 Skrevet 28. april 2020 9 minutter siden, edwardnigma skrev: Vel, hvor mye TV/mobil/nettbrett etc. mener du selv at du ser ila en uke? Hvor mye jeg bruker skjerm synes jeg egentlig er irrelevant. Jeg er voksen mens barna er 5 og 11. Jeg som voksen har forutsetning for å reflektere over og prioritere min skjermbruk. Disse forutsetningene har ikke barn. Om barn liker et spill er det lett at spillet utkonkurrerer andre viktige ting i livet deres de vil ha godt av, men heller prioriterer bort. Ser mye av dette i min jobb med barn med adferdsproblemer. Har på grense på 1 time om dagen. Ofte når jeg ikke engang 40 minutter. Dette er gjerne sjekking av Facebook, nettavis og kg f eks før jeg legger meg. SMS og samtaler på telefon kommer utenom. Jeg sjekker mail på pc hver 3 dag ca, så det kommer også utenom, men der tar ikke mye tid heller. Ser dog film på kvelden, men det er etter at ungene har lagt seg. At barna ser barnetv I 25 minutter er ikke det samme som å sitte alene på et rom å spille synes jeg. Barnetv er noe vi gjør sammen som familie. Anonymkode: 4144f...f98
AnonymBruker Skrevet 28. april 2020 #14 Skrevet 28. april 2020 Så lenge de har gjort leksene, ser jeg ingen grunn til å stramme noe inn. Det er ikke så mye annet man kan gjøre nå uansett når alle er hjemme. Anonymkode: c4423...852 4
AnonymBruker Skrevet 28. april 2020 #15 Skrevet 28. april 2020 Må bare kommentere til dere som mener det ikke er noe annet å gjøre når man er hjemme. Bor dere I hus eller under en stein? Tipsene under er like mye for barn som voksne. Lese bøker. Klipp ut ting av blader og lag collage (veldig sunn øvelse som brukes av både psykiatrien og karriereveiledning og mye mer) Plant noe inne eller i hagen. Har du ikke utstyr. Sett enden på en oppspist salat eller gulrot ol i vann på kjøkkenbenken/vindu. Spill spill sammen med familien. La barna lage middag, det er bra å lære seg å stå på kjøkkenet tidlig, mestring til voksenlivet. Er barna små kan du hjelpe dem. Rydd og kast/go bort ting man ikke bruker. Lær å strikke eller hekle eller kanskje sy? Lør deg å spille instrumenter. Kjøp en billig ukulele, banjo på nett eller finn. No. Lån gitar av naboen. Barn har stort utbytte av å kunne spille et instrument og det er veldig bra for hjernens utvikling. Lag noe av pinner eller noe i naturen. Sett opp gapahuk? La barna sove ute i telt eller på trampoline. Hiv deg gjerne med! Lær ungene rampestreker. Putt konditorfarge i mamma s shampoo. Lær hunden kule triks. Dette var bare noe jeg kom på i farta. Skjerm er kjedelig, gjør noe du har utbytte av! Anonymkode: 4144f...f98
AnonymBruker Skrevet 28. april 2020 #16 Skrevet 28. april 2020 Fri spilletid , det sosiale foregår der å det kunne ikke falt meg inn å nekte barnet det. Anonymkode: a6b04...126 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2020 #17 Skrevet 28. april 2020 Ingen spilletid nå pga korona. Eneste mulighet for han å være sosial når korps og fotball ikke er noen mulighet nå. Men først må han gjøre skolearbeid og en tur ut for å få luft er viktig Anonymkode: 17533...d17 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2020 #18 Skrevet 28. april 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Må bare kommentere til dere som mener det ikke er noe annet å gjøre når man er hjemme. Bor dere I hus eller under en stein? Tipsene under er like mye for barn som voksne. Lese bøker. Klipp ut ting av blader og lag collage (veldig sunn øvelse som brukes av både psykiatrien og karriereveiledning og mye mer) Plant noe inne eller i hagen. Har du ikke utstyr. Sett enden på en oppspist salat eller gulrot ol i vann på kjøkkenbenken/vindu. Spill spill sammen med familien. La barna lage middag, det er bra å lære seg å stå på kjøkkenet tidlig, mestring til voksenlivet. Er barna små kan du hjelpe dem. Rydd og kast/go bort ting man ikke bruker. Lær å strikke eller hekle eller kanskje sy? Lør deg å spille instrumenter. Kjøp en billig ukulele, banjo på nett eller finn. No. Lån gitar av naboen. Barn har stort utbytte av å kunne spille et instrument og det er veldig bra for hjernens utvikling. Lag noe av pinner eller noe i naturen. Sett opp gapahuk? La barna sove ute i telt eller på trampoline. Hiv deg gjerne med! Lær ungene rampestreker. Putt konditorfarge i mamma s shampoo. Lær hunden kule triks. Dette var bare noe jeg kom på i farta. Skjerm er kjedelig, gjør noe du har utbytte av! Anonymkode: 4144f...f98 Barna til ts er såpass store at det ikke nytter å tvinge dem til å gjøre ting de ikke vil. Fri spilletid etter lekser. Der får de truffet vennene sine også. Anonymkode: c4423...852 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2020 #19 Skrevet 28. april 2020 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor mye jeg bruker skjerm synes jeg egentlig er irrelevant. Jeg er voksen mens barna er 5 og 11. Anonymkode: 4144f...f98 Det er ganske stor forskjell på en femåring og en sekstenåring! Synes egentlig svaret ditt er ganske irrelevant. 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Må bare kommentere til dere som mener det ikke er noe annet å gjøre når man er hjemme. Bor dere I hus eller under en stein? Tipsene under er like mye for barn som voksne. Lese bøker. Klipp ut ting av blader og lag collage (veldig sunn øvelse som brukes av både psykiatrien og karriereveiledning og mye mer) Plant noe inne eller i hagen. Har du ikke utstyr. Sett enden på en oppspist salat eller gulrot ol i vann på kjøkkenbenken/vindu. Spill spill sammen med familien. La barna lage middag, det er bra å lære seg å stå på kjøkkenet tidlig, mestring til voksenlivet. Er barna små kan du hjelpe dem. Rydd og kast/go bort ting man ikke bruker. Lær å strikke eller hekle eller kanskje sy? Lør deg å spille instrumenter. Kjøp en billig ukulele, banjo på nett eller finn. No. Lån gitar av naboen. Barn har stort utbytte av å kunne spille et instrument og det er veldig bra for hjernens utvikling. Lag noe av pinner eller noe i naturen. Sett opp gapahuk? La barna sove ute i telt eller på trampoline. Hiv deg gjerne med! Lær ungene rampestreker. Putt konditorfarge i mamma s shampoo. Lær hunden kule triks. Dette var bare noe jeg kom på i farta. Skjerm er kjedelig, gjør noe du har utbytte av! Anonymkode: 4144f...f98 Selv om du synes skjerm er kjedelig og uten utbytte, gjelder ikke det alle. Selvsagt er det andre ting man kan gjøre, men hvorfor skal man la være å gjøre det man liker best? Hva er så ille med å spille, se serier, lese nettaviser, digitale bøker, - jeg bruker skjerm i timevis hver dag, og ser ikke noe problem med det. Anonymkode: d33a1...f20 2
dainty Skrevet 28. april 2020 #20 Skrevet 28. april 2020 (endret) 16 timer siden, edwardnigma skrev: Uansett hva dere lander på, så tenker jeg at dere som foreldre og forbilder i familien bør tenke på hvor mye dere sitter på telefonen/nettbrett eller foran TV-en etter arbeidstid. Bare sånn for å få et reelt perspektiv på hvor mye tid ungdommene faktisk bruker foran TVen. Tv er ikke interaktivt; et helt annet medium. Jeg trener foran tv-en. Man trener ikke mens man gamer; ikke intellektuelt eller sosialt en gang. Har alltid trenet hjemme foran tv-en siden jeg var tretten. Mine barn skal helst ikke bruke pc. Bruker selv ikke pc-en så mye. Ikke hver dag en gang. Er det tatt som barnemishandling om man ikke lar barn spille eller bruke internett? Endret 28. april 2020 av dainty
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå