Gå til innhold

Coronadøde i Sverige: Nesten 80 prosent hadde høyt blodtrykk

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Svenske Socialstyrelsen har undersøkt underliggende sykdommer hos 1700 personer som har dødd av coronaviruset. 79,6 prosent hadde høyt blodtrykk.

Det skriver Aftonbladet.

Svenske helsemyndigheter (Socialstyrelsen) har undersøkt 1700 dødsattester for dødsfall som har skjedd før den 23. april for å gi et med detaljert bilde av dødeligheten til Covid-19.

Undersøkelsen viser at 90 prosent av dem som døde var over 70 år gamle, og halvparten over 86. Kun én prosent var under 50 år.

Den viser også at høyt blodtrykk var den desidert vanligste risikofaktoren blant dem som har dødd av viruset: Hele 79,6 prosent hadde høyt blodtrykk.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/g7l7eA/coronadoede-i-sverige-nesten-80-prosent-hadde-hoeyt-blodtrykk

Anonymkode: b0a3d...c35

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Interessant. Det kunne også vært interessant å se om det er noen forskjeller i dødelighet avhengig av hvilken blodtrykksmedisin man bruker. 

COVID-19 er jo avhengig av bla ACE2 reseptoren for å komme seg inn i cellen og det er enkelte blodtrykksmedisiner som virker som ACE-hemmere. Ser ikke bort fra at det kan bli påvist en sammenheng etter hvert. 

Sitat

Anonymkode: 3a085...9c6

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel ikke akkurat overraskende at gamle folk har høyt blodtrykk? Men da er det jo igjen vanskelig å si om det var alderen eller blodtrykket som gjorde de mest utsatt.

Anonymkode: 3aa12...d16

• Liker 3
Skrevet

Trenden er likevel positiv vil jeg tross alt hevde. Gamle mennesker med sykdom er de som går bort. Altså, jeg ønsker ingen død over noen, men er mye verre om 40 åringer dør enn om 80 åringer legger inn årene.

Videre ser man positive tendenser til at kreftsyke ikke føyer seg merkbart inn i statistikken. Det er gledelig lesning for oss alle.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde de høyt blodtrykk, eller brukte de medisin mot høyt blodtrykk, som påvirker ACE2-reseptoren? Det er en forskjell der.

Anonymkode: 0a7d3...cc9

• Liker 3
Skrevet

Spesielt dette er positivt: 

Nio av tio avlidna var över 70 år gamla – hälften var över 85 år gamla.

– De vi ser är att 90 procent av de avlidna är över 70 år. Endast en procent är under 50 år, säger Mona Heurgren, Socialstyrelsen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde de høyt blodtrykk, eller brukte de medisin mot høyt blodtrykk, som påvirker ACE2-reseptoren? Det er en forskjell der.

Anonymkode: 0a7d3...cc9

Vet ikke, men ville være interessant å fått vite det.

Anonymkode: b0a3d...c35

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Eldre er mer utsatte for høytblodtrykk, det samme er menn, og overvektige.

Så spørs jo om høyt blodtrykk er riskfaktoren, eller om det bare korrelerer med andre riskfaktorer. Eller om det er litt av begge deler

Anonymkode: 872f1...722

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg måtte Google litt. Artikkelen er fra 9 april og det ser ut til at per 9 april var det i alle fall ikke funnet noen klar sammenheng mellom ACE-hemmere og dødelighet, men hypoteser som går begge veier. 

https://www.jwatch.org/na51345/2020/04/09/ace-inhibitors-and-arbs-during-covid-19-pandemic

Nå har jo dette mer høyt blodtrykk kommet frem i Sverige, new York og England. De fleste eldre som har høyt blodtrykk går nettopp på blodtrykksenkende medisiner, det må jo være en sammenheng der. Det finnes yngre med høyt blodtrykk også men de er kanskje mindre grad medisinerte 

Anonymkode: 4bf22...2c5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå har jo dette mer høyt blodtrykk kommet frem i Sverige, new York og England. De fleste eldre som har høyt blodtrykk går nettopp på blodtrykksenkende medisiner, det må jo være en sammenheng der. Det finnes yngre med høyt blodtrykk også men de er kanskje mindre grad medisinerte 

Joda, jeg vil tro at det er der mesteparten av forklaringen ligger.

AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda, jeg vil tro at det er der mesteparten av forklaringen ligger.

Jeg håper det, i alle fall. Mannen min er 35 og har hele livet hatt naturlig høyt blodtrykk. Han er heldigvis ikke medisinert. Men det er faren hans. 

AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner flere i 30-40-årene som medisineres for høyt blodtrykk. Hvorfor skulle de ikke medisineres, mener du?

Anonymkode: 8e1ee...373

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner flere i 30-40-årene som medisineres for høyt blodtrykk. Hvorfor skulle de ikke medisineres, mener du?

Anonymkode: 8e1ee...373

Mange for ikke det i samme grad som de som er 50+ slik som mannen min feks

Skrevet

Veldig mange går jo også rundt med høyt blodtrykk uten å vite det. Det gjorde jeg, nå er jeg medisinert. Hvorfor skulle ikke eldre være medisinert for det? De lar da ikke folk gå rundt med høyt blodtrykk sånn uten videre..?

AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, Måneskinn skrev:

Veldig mange går jo også rundt med høyt blodtrykk uten å vite det. Det gjorde jeg, nå er jeg medisinert. Hvorfor skulle ikke eldre være medisinert for det? De lar da ikke folk gå rundt med høyt blodtrykk sånn uten videre..?

Kan jeg spørre hvor høyt blodtrykk du  hadde? Jeg er veldig stresset for mannen min :(

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spørre hvor høyt blodtrykk du  hadde? Jeg er veldig stresset for mannen min :(

Jeg fikk et stressanfall og ble lagt inn på sykehus og da hadde jeg  237/180.....  så jeg var ikke helt i form  kan du si. Etter medisinering gikk det etterhvert ned og jeg ligger nå rundt  140/95. Undertrykk fortsatt høyt, så medisiner må jeg ta en stund til. Høyt blodtrykk ligger i familien også.  

AnonymBruker
Skrevet

Hvor høyt er for høyt egentlig? Mitt ligger på 97 på målinger hjemme. 

Anonymkode: a3304...800

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Måneskinn skrev:

Jeg fikk et stressanfall og ble lagt inn på sykehus og da hadde jeg  237/180.....  så jeg var ikke helt i form  kan du si. Etter medisinering gikk det etterhvert ned og jeg ligger nå rundt  140/95. Undertrykk fortsatt høyt, så medisiner må jeg ta en stund til. Høyt blodtrykk ligger i familien også.  

Oi ok da skjønner jeg. Min mann har rundt 150-170 og 80 på undertrykk sånn ca. Men dette er på hjemmemåling han har ligget rundt der av og til opp til 190 men da er han stresset. Han har ligget på det siden jeg har kjent han tidlig i 20’årene 

• Liker 1
  • Opprett ny...