Gå til innhold

Te/kaffe telles som vanninntak?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg loggfører mat og vanninntak i MyFitnessPal-appen. Ønsker å gå ned i vekt. Jeg drikker endel vann, ingen problem å få i meg 2 liter til dagen, sånn har jeg alltid vært.

Men jeg drikker i tillegg til ca 2 liter rent vann store kopper med grønn te hver dag. Bruker store kopper som rommer ca 4 dl, og jeg drikker vanligvis 2 kopper til dagen.

Teller dere andre med kaffe og te i vanninntaket som loggføres i MFP-appen? Jeg loggfører at jeg drikker te, men det kommer inn under mat.

Og betyr det egentlig noe om man gjør det eller ikke? 😄

Anonymkode: 635ff...2bc

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1369302-tekaffe-telles-som-vanninntak/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Grønn te og kaffe er vanndrivende. Te med mye lakrisrot er også tildels vanndrivende, og er også avførende.

Skal du fortsette å drikke te bør du bytte den ut med te av urter eller krydder. Kaffe bør byttes ut med koffeinfri kaffe.

Anonymkode: 87741...18e

• Liker 2
AnonymBruker

Koffein er litt vanndrivende, men det gjør ikke at du tisser mer enn du får i deg gjennom kaffen. Er du noenlunde frisk og oppegående er det ingen grunn til å loggføre hvor mye du drikker eller prøve å få i deg en viss mengde daglig. Det er helt utrolig at man har klart å problematisere noe så selvdrevent som væskeinntak. Når kroppen din trenger mer væske, blir du tørst. Du trenger ikke en app for å holde deg hydrert.

Anonymkode: 173e1...1cf

• Liker 5
AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så klart ikke. Kaffe er vanndrivende. Samme med mye tè 

Anonymkode: 4cb38...ef5

Hadde vært artig om du begynte på hjertemedisinsk avdeling og sa dette med aller største selvfølgelighet, så at du derfor ikke registrerte kaffe og te i væskeregnskapet til de som har restriksjon på 1500 ml 😂

Anonymkode: 7cca8...7df

• Liker 2
AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Koffein er litt vanndrivende, men det gjør ikke at du tisser mer enn du får i deg gjennom kaffen. Er du noenlunde frisk og oppegående er det ingen grunn til å loggføre hvor mye du drikker eller prøve å få i deg en viss mengde daglig. Det er helt utrolig at man har klart å problematisere noe så selvdrevent som væskeinntak. Når kroppen din trenger mer væske, blir du tørst. Du trenger ikke en app for å holde deg hydrert.

Mange tror dette, men det er faktisk feil. Når kroppen trenger væske opplever man sult og sug etter mat. Dessverre ødelegger te og kaffe for signalene fra magesekk til hjerne.

• Liker 2

Annonse

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Mange tror dette, men det er faktisk feil. Når kroppen trenger væske opplever man sult og sug etter mat. Dessverre ødelegger te og kaffe for signalene fra magesekk til hjerne.

Hæ? Hva er det som gjør at jeg føler meg tørst av og til da? At jeg ikke har spist nok? Hvem skulle tro at kroppen prøver å få i seg noe helt annet enn den faktisk trenger? Rart vi overlevde steinalderen 😄

• Liker 2
AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hæ? Hva er det som gjør at jeg føler meg tørst av og til da? At jeg ikke har spist nok? Hvem skulle tro at kroppen prøver å få i seg noe helt annet enn den faktisk trenger? Rart vi overlevde steinalderen 😄

Det mange ikke er klar over er at det faktisk er endel væske i kjøtt, fisk og annen mat. Jeg sier ikke at man ikke skal drikke vann, men det er altså via kjøttet man spiste i stenalderen at man fikk i seg mesteparten av væsken. 

Husker ikke helt hvilken dokumentar som tok for seg dette, men det ligger på nettet.

• Liker 1
AnonymBruker

Da forstår jeg bedre hva du mener. Ja, det er mye væske i mat. Det er ikke spesielt farlig å drikke ofte, men i utgangspunktet trenger ikke friske folk å bli minnet på å drikke. Dehydrering er ikke et vanlig problem. Og ja, det kan hende at man tror man er sulten når man bare er ganske tørst, eller at litt drikke hjelper mot sulten.

AnonymBruker
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så klart ikke. Kaffe er vanndrivende. Samme med mye tè 

Anonymkode: 4cb38...ef5

https://forskning.no/kaffe-virker-ikke-vanndrivende/1129146

Ikke hør på mora di. 

Anonymkode: fb00c...a52

• Liker 2
Gjest Anonymus Notarius

Man skal ha i seg 2 liter væske per dag, ikke 2 liter vann i tillegg til alt annet. Skulle jeg drukket 2 liter vann om dagen, hadde jeg ikke gjort annet enn å tisse... Det er ingen helsemessig grunn til å drikke så mye. Det er masse væske i mat. Drikk når du er tørst. 

AnonymBruker
1 minutt siden, Anonymus Notarius skrev:

Man skal ha i seg 2 liter væske per dag, ikke 2 liter vann i tillegg til alt annet. Skulle jeg drukket 2 liter vann om dagen, hadde jeg ikke gjort annet enn å tisse... Det er ingen helsemessig grunn til å drikke så mye. Det er masse væske i mat. Drikk når du er tørst. 

This 👆🏼 

Drikker jeg for mye vann får jeg bare en heidundranes hodepine. Vi lager mye mat med væske, så å drikke 2 liter rent vann har ikke noe for seg.

Anonymkode: efd43...66c

• Liker 1

Annonse

Hadde kaffe hatt en så vanndrivende effekt hadde jeg ikke vært i live. Du vil ikke tro hvor mange dager kaffe har vært eneste væsken jeg har drukket. Om det har stor effekt på forbrenningen er jeg heller ikke sikker på... Men det er jo mulig jeg er immun etter årevis med overforbruk. Haha. Evt skulle jeg sikkert vært 200 kg. :)

kaffe teller... Men i stedet for å logge er det lettere å legge inn noen rutiner. F.eks et glass vann før måltid. Ellers kan du se hvordan du ligger an på fargen på urinen. 

AnonymBruker

Man får alltid mer vann i seg med kaffe enn uten, men det er ikke så effektivt som å drikke vann.

Føl på det. Kroppen sier fra om hva den trenger. Jeg merker at dersom jeg har drukket kaffe og trener, så skriker kroppen etter vann. Dvs kaffen vannet ikke kroppen min nok, for å si det sånn. Om jeg er stillesittende de første timene på dagen trenger jeg ikke drikke så mye vann. 

Anbefaler alltid drikke et glass vann når du står opp. Kroppen trenger vann etter lang søvn. 

Anonymkode: 8afcb...580

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...