Gå til innhold

Kan barn i samme kohort leke sammen hjemme innendørs?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

På skolen har de nå delt inn i ulike kohorter (grupper). De omgås som om de er i familie, men vet at de prøver å overholde smittevernsreglene så godt de kan. Har forstått det slik at de kan leke hjemme på fritiden også, men kan de leke inne hos hverandre? Finner ikke noe info om dette noe sted. 

Anonymkode: 53e61...037

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg som trodde Korona kom til å bli årets ord i 2020, men nå ligger det an til å bli Kohort i stedet..

Anonymkode: 14d51...dc9

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke gjort det. Ute vil de automatisk leke en annen type lek, mer løping, sykle el. Som igjen gir en naturlig avstand. Inne vil de sitte nærmere, dele mer leker/ting og få flere kontaktpunkter. 
Min får lov å leke med de andre i sin gruppe fra barnehagen, ute. :) 

Anonymkode: 9de13...940

AnonymBruker
Skrevet

Nei de skal jo sitte med 1-2 meters avstand i klasserommene... du får ikke barn på besøk hos hverandre til å leke på avstand inne. 

Anonymkode: 509e7...653

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei de skal jo sitte med 1-2 meters avstand i klasserommene... du får ikke barn på besøk hos hverandre til å leke på avstand inne. 

Anonymkode: 509e7...653

Men samtidig står det at kohortene skal omgås som i en familie? Tviler på at de klarer å opprettholde 1-2 m avstand til enhver tid da. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Klart de kan. De er ikke noe mer smittsomme i en kohort hjemme, enn de er i en kohort i barnehagen. Det er også viktig at barna lærer kohort-arbeid utenfor de formelle rammene i barnehagen.

Anonymkode: d7abe...cbf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De klarer å sitte 1m fra hverandre, men det er mange ganger iløpet av dagen de er nærme hverandre, spesielt ute når de leker og det er ikke til å unngå om det skal være litt ålreit i det minste å komme på skolen. Nå var vel også det sosiale mye av grunnen for å åpne skolene igjen, så de må nesten få lov til å være litt sosiale på den måten barn er sosiale.

Første skoledag i dag besto av mye venting å stå i kø, og det ble vanskeligere og vanskeligere utover dagen, men synes de var flinke tross alt og de tok det veldig seriøst til å begynne med. Ser for meg at det sklir ut litt hver dag fremover, men det er kanskje greit. Tror ikke det går så lenge å ha et så strengt regime at de ikke kan være nær hverandre osv. Vi får bare vaske hender så ofte vi kan og håpe det hjelper nok :) Det er flere barn her som leker sammen på frititen, og noen av de leker også på tvers av kohorter på fritiden sier de.

Anonymkode: 7756b...870

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spørsmålet mitt gikk egentlig på om de kan leke inne hos hverandre, ikke ute 

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spørsmålet mitt gikk egentlig på om de kan leke inne hos hverandre, ikke ute 

Om du synes det er greit, og foreldrene til ditt barns venn synes det er greit, så er det greit.

Anonymkode: bb00b...49f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du synes det er greit, og foreldrene til ditt barns venn synes det er greit, så er det greit.

Jeg ønsker å følge retningslinjene men finner ikke noe på det, og synes det er rart 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde ikke gjort det. Ute vil de automatisk leke en annen type lek, mer løping, sykle el. Som igjen gir en naturlig avstand. Inne vil de sitte nærmere, dele mer leker/ting og få flere kontaktpunkter. 
Min får lov å leke med de andre i sin gruppe fra barnehagen, ute. :) 

Anonymkode: 9de13...940

Jenter er ofte fysisk tettere i en lek enn gutter. Så der tror jeg fort at avstanden ute kontra inne fort blir omtrent lik. 

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ønsker å følge retningslinjene men finner ikke noe på det, og synes det er rart 

Du finner ikke noe på det, fordi det er lov.

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

De klarer å sitte 1m fra hverandre, men det er mange ganger iløpet av dagen de er nærme hverandre, spesielt ute når de leker og det er ikke til å unngå om det skal være litt ålreit i det minste å komme på skolen. Nå var vel også det sosiale mye av grunnen for å åpne skolene igjen, så de må nesten få lov til å være litt sosiale på den måten barn er sosiale.

Første skoledag i dag besto av mye venting å stå i kø, og det ble vanskeligere og vanskeligere utover dagen, men synes de var flinke tross alt og de tok det veldig seriøst til å begynne med. Ser for meg at det sklir ut litt hver dag fremover, men det er kanskje greit. Tror ikke det går så lenge å ha et så strengt regime at de ikke kan være nær hverandre osv. Vi får bare vaske hender så ofte vi kan og håpe det hjelper nok :) Det er flere barn her som leker sammen på frititen, og noen av de leker også på tvers av kohorter på fritiden sier de.

Skli ut?

Håpe?

Du er klar over at det skal meldes HMS-avvik om dere bryter rutiner og dere risikerer at smitte blusser opp og noen dør?

Anonymkode: ec090...b58

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skli ut?

Håpe?

Du er klar over at det skal meldes HMS-avvik om dere bryter rutiner og dere risikerer at smitte blusser opp og noen dør?

Vi prøver så godt vi kan, men det er umulig uten flere folk. I dag f.eks skulle jeg egentlig vært på 3 plasser samtidig, men jeg klarte jo bare å være på et.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Skli ut?

Håpe?

Isåfall tror jeg vi kan glemme undervisningen hvis lærer skal sitte og skrive avvik hver gang en 1. klassing er nærmere enn to meter fra en annen...

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, solmåneogstjerner skrev:

Isåfall tror jeg vi kan glemme undervisningen hvis lærer skal sitte og skrive avvik hver gang en 1. klassing er nærmere enn to meter fra en annen...

Nettopp. Men vi foreldre regner med at veilederne følges opp. "Trygt" å sende på skolen.

Dere som jobber på skole bør si klart ifra gjennom verneombud, tillitsvalgte og media at det ikke er  gjennomførbart. 

Noe annet er jo faktisk grovt bedrageri. Og alvorlig brudd på HMS og smittevern.

• Liker 1
Skrevet

Vi skal se det an i ukene som kommer hvis smitten holdes på et jevnt nivå så kan han godt få ha med seg venner fra klassen hjem, de er bare 15 så de har sluppet  å bli delt opp. Han har en lekevenn som han for ha på besøk og som er som familie for vi bor på samme sted så han kommer til å fortsette opplegget med han, og han treffer ikke andre barn siden han ikke er en av de som må tilbake på skolen ennå. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi har hatt innebesøk på fritiden av barn fra de andre kohortene. :) 

Anonymkode: 1a961...bd0

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har hatt innebesøk på fritiden av barn fra de andre kohortene. :) 

Anonymkode: 1a961...bd0

Er det ikke det man ikke skal gjøre da? 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også lett etter info vedr innelek. Prøvde oss i går, men ikke lett, tok opp dette med avstand, at besøket ikke måtte ta på ting, fikk eget håndhånkle, skulle leke med kun en type leke som de begge kunne ta på(tenkte vaske over etterpå) , men det sklei ut med en gang. Og det ble faktisk rett og slett for travelt for meg å passe på og vaske etter besøket at nå har jeg bestemt at så lenge det er ute ær så må de være ute. En ting er smitte, men jeg har andre ting å bruke tiden min på her hjemme. Og jeg var ikke komfortabel med å ikke vaske og ikke passe på. 

Anonymkode: 907b0...1be

• Liker 1
  • Opprett ny...