Gå til innhold

Sunt og fornuftig vekttap?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har prøvd mange ulike dietter og alle blir etterhvert kjedelige og jeg detter bare av kuren. Har innsett at  jeg heller burde prøve å redusere inntaket og spise vanlig mat i passende mengder. Jeg er veldig lite aktiv pga en skade i ryggen, så det er begrenset hva jeg kan gjøre utenom å gå lette og korte turer ca annenhver dag.

Jeg er kvinne, 42 pr, 169 høy, ca 105 kg, og slik ser jeg for meg at jeg skal kunne gå ned i vekt på en sunn måte:

Måltid nr 1: 2 stk grove brødskiver med ønsket pålegg (valgfritt; makrell i tomat, egg, hvit ost, leverpostei, bittelitt meierismør, med grønnsaker)

Måltid nr 2: 2 stk poteter, eller litt fullkorn pasta, fisk, kylling, biff, skinke sild, og mye grønnsaker, meierismør

Måltid nr 3: samme som nr 1 dersom jeg er sulten.

Drikke er kun vann og usøtet te.

Litt frukt og bær når jeg har lyst på det.

I dag i uken: 0,5 liter cola zero og litt smågodt. 

Noen her som har oppnådd gode resulltater på samme måte?

Anonymkode: 5c748...95f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lettbrus og sukkerfrie drikker inneholder som regel få eller i mange tilfeller nærmest null kalorier, så dette kan man drikke mye av med god samvittighet. 

Anonymkode: 00cec...425

• Liker 1
Skrevet

Synes det høres lurt ut. Sett begrensninger på smågodtet (f. eks 10 biter). 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil foreslå å veie og regne kalorier på maten din en liten stund fremover. Noen av de tingene du nevner er sunt men har mange kalorier. Også er det litt vanskelig å beregne hva som er passe. Ost f.eks droppet jeg tilslutt siden det var mer kalorier enn det var verdt. Gikk over til tubeost... Det er bra å i det minste gjøre det i en periode slik man får finne ut hva en passe porsjon er :). 

Anonymkode: 10bf7...6c6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker said:

Lettbrus og sukkerfrie drikker inneholder som regel få eller i mange tilfeller nærmest null kalorier, så dette kan man drikke mye av med god samvittighet. 

Anonymkode: 00cec...425

Jeg tror ikke på at det er sunt med store mengder av aspartam og andre kunstige søtningsmidler. Drikker heller vann eller te uten koffein.

AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg vil foreslå å veie og regne kalorier på maten din en liten stund fremover. Noen av de tingene du nevner er sunt men har mange kalorier. Også er det litt vanskelig å beregne hva som er passe. Ost f.eks droppet jeg tilslutt siden det var mer kalorier enn det var verdt. Gikk over til tubeost... Det er bra å i det minste gjøre det i en periode slik man får finne ut hva en passe porsjon er :). 

Anonymkode: 10bf7...6c6

Jeg har holdt på med veieng og telling flere ganger tidligere og det er alltid en av årsakene til at jeg detter av dietter. Det medfører alt for mye mas. Denne gangen skal jeg ikke gå på diett, derfor skal jeg ikke veie eller telle.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
55 minutter siden, Tvist said:

Synes det høres lurt ut. Sett begrensninger på smågodtet (f. eks 10 biter). 

Ja, det skal jeg.

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har holdt på med veieng og telling flere ganger tidligere og det er alltid en av årsakene til at jeg detter av dietter. Det medfører alt for mye mas. Denne gangen skal jeg ikke gå på diett, derfor skal jeg ikke veie eller telle.

Veiing og telling av kalorier er jo mange ganger en øyeåpner, at man ser hvor mye kalorier det er i ting og kan endre litt på små ting som kan ha stort utslag på vekta. 

Jeg mener at etter en stund med telling så vil man vite sånn ca hvor mye man kan spise av ting. 

Anonymkode: 32245...dd6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror at om dette vil funke eller ikke kommer helt an på hvorfor du er overvektig in the first place. Hvis det er fordi du sliter med porsjonskontroll, så vil neppe dette hjelpe noe særlig dessverre. Hvis det er at du spiser mye søtsaker eller drikker for mye alkohol etc, så kan dette kanskje funke. 

Anonymkode: c4af5...724

• Liker 1
Skrevet

Ryddet for avsporing. 

Moonshine, mod

Skrevet (endret)

Prøv en uke, så ser du fort om du med den mengden legger på deg, holder vekta eller går ned. 

Jeg syns at det å telle kalorier på en app motiverer meg videre. For da vet jeg at jeg får resultater. Har lettere for å gi opp om jeg falmer i blinde.  Men man vet ikke før man har prøvd:) 

Endret av Hmmmmmm
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, Hmmmmmm skrev:

Prøv en uke, så ser du fort om du med den mengden legger på deg, holder vekta eller går ned. 

Jeg syns at det å telle kalorier på en app motiverer meg videre. For da vet jeg at jeg får resultater. Har lettere for å gi opp om jeg falmer i blinde.  Men man vet ikke før man har prøvd:) 

Enig. For min del er det enorm hjelp i å se de konsumerte kaloriene svart på hvitt.

Og kaloritelling er jo blitt så enkelt med apper som Lifesum, som har strekkodeskanning. Jeg holdt på med kaloritelling i Vektklubb for rundt 12 år siden, og det var et svare strev. Først måtte man inn på pc-en, så var det å søke opp matvaren og krysse fingrene for at de hadde den i databasen. Det gikk man fort lei av! 

Anonymkode: e4f9d...0c7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Pass på og ha godt med grønnsaker og salater i kostholdet ditt. 

Det metter, er næringsrikt, og ca null kalorier😁 

Anonymkode: 1db01...251

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Pass på og ha godt med grønnsaker og salater i kostholdet ditt. 

Det metter, er næringsrikt, og ca null kalorier😁 

Anonymkode: 1db01...251

Akkurat det stemmer ikke for min del. Spiser jeg grønnsaker og salater er jeg like sulten 30 minutt senere til tross for å ha spist store mengder av det.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat det stemmer ikke for min del. Spiser jeg grønnsaker og salater er jeg like sulten 30 minutt senere til tross for å ha spist store mengder av det.

Enig, man trenger fett og proteiner for å få en varig metthetsfølelse. Fyller man opp magesekken med vann og fiber, så vil den si at "hey, magesekken er full, jeg er mett", men når den så tømmes vil den lure på hvor søren næringen er og øke sulten igjen. Og så man man fylle opp magesekken stadig mer for å få de samme metthetssignalene siden magesekken utvider seg når man spiser store volumer. Så dette er en korttenkt strategi som ikke funker særlig bra. Man lurer ikke kroppen så lett.

Anonymkode: 9662f...791

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...