Gå til innhold

Hvilke melkefri mme hadde suksess hos dere?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Synes det er rart at jeg startet på hyperallergen mme med en gang til min baby på 4 mnd. Så jeg fikk neocate og puramino på resept. Dette har jeg prøvd å få i sodden min i snart 4 uker uten hell. Det er nærmest umulig (ja jeg har søta og gjort alle råda, det går ikke!). Jeg ringte idag og spurte om ikke jeg kunne prøve en annen og fikk til svar «nei du må bruke den, ingenting er umulig» 😂 

Er det dumt om jeg på eget intiativ prøver noen andre (DHA) som althera eller pepticate osv? Jeg føler ikke babyen min reagerer såå sterkt på melkep. at man må bruke hyperallergisk mme. Er redd for å klusse selv, men min morsmelk skaper en forbanna vond mage med løs avføring. Å prøve en annen type mme kan jo ikke gjøre vondt verre akkurat..? Helsesykepleieren min foreslo ihvertfall å prøve althera så får jeg skylde på helsestasjonen om jeg må forklare barnelegen at jeg prøvde noe han ikke hadde godkjent heh. Hvis det skulle se ut til å fungere bra! 

Hvilken mme ble godkjent av sjefen deres? ❤️👶🏻 Som sagt, umulig å få ned de jeg har. Mini likte vanlig mme, det gikk rett ned så trenger noe med bedre smak tror jeg.. Forslag?

Anonymkode: 69ed4...e35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Althera funket bra her👍🏼

Anonymkode: e6151...d3e

Så bra! Hvorfor brukte dere den? 😊 allergi/ refluks? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så bra! Hvorfor brukte dere den? 😊 allergi/ refluks? 

Allergi, hvor refluks var en av symptomene(hvertfall at han var plaget av det).

Prøvde pepticate eller neocate først (husker ikke hvilken), men han nektet, selv med malt i. Althera sklei ned uten noe søtt i. 

Før han begynte med melkefritt så måtte jeg skifte lakenet hans etter hver lur, fordi han gulpa/kastet opp så mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Allergi, hvor refluks var en av symptomene(hvertfall at han var plaget av det).

Prøvde pepticate eller neocate først (husker ikke hvilken), men han nektet, selv med malt i. Althera sklei ned uten noe søtt i. 

Før han begynte med melkefritt så måtte jeg skifte lakenet hans etter hver lur, fordi han gulpa/kastet opp så mye. 

Ja samme her. Helsestasjonen maser om at jeg burde kutte ut melk selv og fortsette amme, men jeg ser ikke noe bedring.... Jeg klarte å lure i han puramino imens han sov VELDIG tungt en natt og avføringen hans har aldri vært bedre i løpet av den dagen. Heller ingen magesmerter... TIL JEG BEGYNTE Å AMME SOM VANLIG IGJEN... 

Var det «vage» symptomer på melkeallergien? For her er det refluks, løs grønn avføring og smerter som er problemet. Ikke noe utslett eller blod i bleia. Har lest om andre som har mpa og de høres mer utsatt ut. 

Samboer skulle ut å kjøpe althera, kom hjem med nutramigen dha fordi apotekdama sa det var helt likt som althera (nesten ingen apoteker har den inne) 😅 Litt usikker om jeg skal bytte og vente til de får den inn eller prøve... 

- ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har vært litt leveringsproblemer på Althera den siste tiden tror jeg..

Vi sluttet med ammingen fordi han bare skrek og kavet uansett, var på utallige veiledningstimer, og prøvde så hardt vi kunne, og når vi mistenkte allergi var valget enkelt.. Helsestasjonen kunne dratt til .. for min del.

Han hadde ikke så mye «typiske symptomer. Ingen blod i avføringen, men mye forstoppet. Mye eksem, og ekstremt mye gråt og uro. Ga seg etter bare noen dager på Althera. Håper det bedrer seg for dere også! Er til tider uutholdelig å ha en baby man ikke får hjulpet❤️

Men dere har prøvd med malt? Kan jo alltids prøve med vaniljesukker, det er jo bare for en periode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ammer du ikke? 

Anonymkode: cd96a...c92

Irrelevant for problemstillingen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har vært litt leveringsproblemer på Althera den siste tiden tror jeg..

Vi sluttet med ammingen fordi han bare skrek og kavet uansett, var på utallige veiledningstimer, og prøvde så hardt vi kunne, og når vi mistenkte allergi var valget enkelt.. Helsestasjonen kunne dratt til .. for min del.

Han hadde ikke så mye «typiske symptomer. Ingen blod i avføringen, men mye forstoppet. Mye eksem, og ekstremt mye gråt og uro. Ga seg etter bare noen dager på Althera. Håper det bedrer seg for dere også! Er til tider uutholdelig å ha en baby man ikke får hjulpet❤️

Men dere har prøvd med malt? Kan jo alltids prøve med vaniljesukker, det er jo bare for en periode

Ja ser den... er mye sånt her og.. bedret seg litt etter melkekutt så amming er overkommelig nå, men det er plagene hans utenom som er verst 😩 Malt, sukker, vaniljesukker, morsmelk. Its a no from baby boss. 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor ammer du ikke? 

Gjør det, men vil over på mme pga smerter og ubehag vel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Prøvd å blande pumpet mm med mme i flaske? Så gradvis øke mengden mme. 

Anonymkode: 00626...ccb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi bruker nutramigen pga reflux. De mener det er melkeallergi. Jeg tror ikke det. Har samme problem med at jeg "ikke får lov" å prøve noe annet. Som feks emfamil (tror ikke den er melkefri, den er for gulping) men lege har bestemt seg for nutramigen. Blå resept der og vil ikke skrive ut resept på enfamil. 

Jeg har bestilt fra utlandet tilsvarende og har tenkt å teste ut. 

Anonymkode: 35bc5...667

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ammer du ikke? 

Jeg ammer ikke fordi jeg synes det er praktisk at far kan ta seg av mating. Hva synes du om det? 

Anonymkode: 22e9c...074

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Prøvd å blande pumpet mm med mme i flaske? Så gradvis øke mengden mme. 

Anonymkode: 00626...ccb

Yes.. blanda bare litt mme i for å heller øke på mme. Nop, går ikke ned. Kun ren mm går ned på flaske.... Noe så frustrerende 😛

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi bruker nutramigen pga reflux. De mener det er melkeallergi. Jeg tror ikke det. Har samme problem med at jeg "ikke får lov" å prøve noe annet. Som feks emfamil (tror ikke den er melkefri, den er for gulping) men lege har bestemt seg for nutramigen. Blå resept der og vil ikke skrive ut resept på enfamil. 

Legen vet jo best ;) Akkurat der i noen tilfeller tror jeg ikke det. Man er blitt såpass smart i dette tiåret mtp alt man kan lese på helsesider at vi har litt mer å komme med enn før, fordi vi vet mer i kombinasjon med at vi kjenner vår egen unge aller best.

Jeg tror blant annet at han ikke er så veldig allergisk, fordi det kan være mye som spiller inn på symptomene hans utenom kun melkeproteiner (overproduksjon eks). Det er jo litt vanskelig å si, men burde jo ikke gå rett på oppkasterstatning først fordi SYMPTOMENE ER DER OG SÅNN ER DET.

Ta sakne i egne hender og så kan du komme med det du har prøvd, da kan de umulig nekte for det 😆 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men nutramigen, hvordan er den på smaken? Var det mye jobb å gi bebis det? 

Lurer på om jeg skal prøve imorgen eller vente til de får inn althera...

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
På 27.4.2020 den 20.05, AnonymBruker skrev:

Jeg ammer ikke fordi jeg synes det er praktisk at far kan ta seg av mating. Hva synes du om det? 

Anonymkode: 22e9c...074

Er det deg jeg spør? Gjør morsmelkserstatning barnet ditt sykt? Ikke? I såfall er din situasjon annerledes enn ts sin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 27.4.2020 den 19.05, AnonymBruker skrev:

Gjør det, men vil over på mme pga smerter og ubehag vel. 

Hvis barnet får smerter og ubehag av morsmelk når du lever melkefritt, må det jo letes etter andre forklaringer på problemene enn melkeallergi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spørsmålet er om du har prøvd å leve helt melkefritt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...