Gå til innhold

CEPI: Koronavaksine kan være klar i løpet av 2020

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Begrunnelse: Det er flere selskaper som arbeider sammen om utviklingen av vaksinen.

https://live.tv2.no/koronaviruset?innlegg=1188472581

Jeg forstår skepsisen til mange. Men jeg tenker at det er flere gode poeng som øker tilliten min til vaksinene som blir produsert nå. For det første er det 11 år siden f.eks. svineinfluensavaksinen som ga en del bivirkninger. Dette er 11 år med vanvittig framgang på forskningsfronten, og enormt mye kunnskap og lærdom har også kommet i ettertid av denne vaksinen. Forskningen går raskere på grunn av ny, banebrytende og fantastisk teknologi. På toppen av dette og som tidligere nevnt, så jobber også verden sammen nå. Dette også i forhold til tidligere vaksiner hvor de forskjellige selskapene har jobbet mot hverandre i en konkurranse om å komme med en vaksine først. Jeg har en god følelse, og tror ikke vaksinen blir forhastet på noe vis, men at det går såpass mye raskere på grunn av de overnevnte faktorene.

Hva tenker dere? 🙂

Anonymkode: 63037...9c8

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er positiv, og håper anslaget stemmer. Jeg liker tanken på et felles internasjonalt samarbeid mot en felles fiende :) Men er forberedt på at det kan gå lenger tid. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg skjønner ikke logikken: Grunnen til at dette tar tid, handler jo om uttestingen på mennesker, ikke utviklingen av vaksinen. Det eneste som kunne få opp hastigheten måtte være om vi fant en annen, eksisterende og testet vaksine som også virket på covid19. 

• Liker 5
Skrevet

Får litt sånn vibber av svineinfluensa-vaksinen av dette, og det er ikke positivt. Jeg vil gjerne ta en vaksine når den kommer, men vil at det skal være trygt. 

• Liker 8
Skrevet

Utelukkende gode nyheter! Takk som deler  :)

Jeg har stor tro på Oxford vaksinen. Den skal visst kunne komme i september. Når den blir masseprodusert er et annet spm, men den vil trolig finnes utbredt i Europa tidlig neste år. 

Dette greier vi dere  !

• Liker 2
Skrevet (endret)
48 minutter siden, Druid skrev:

Jeg skjønner ikke logikken: Grunnen til at dette tar tid, handler jo om uttestingen på mennesker, ikke utviklingen av vaksinen. Det eneste som kunne få opp hastigheten måtte være om vi fant en annen, eksisterende og testet vaksine som også virket på covid19. 

Njæ, mye av grunnen til at det tar tid er produksjonen av vaksinen i såpass stor skala som trengs. Det de gjør nå, er å investere i storproduksjon av de mest lovende vaksinene allerede nå, før de vet om de vil fungere. På den måten har de et godt utgangspunkt når/hvis vaksinen viser seg å være trygg og effektiv :) Leste senest i går kveld at den Oxfordvaksinen har startet et samarbeid med Serum Institute of India som er en av verdens største produsenter av vaksiner. De starter opp masseproduksjon av den vaksinen om en 2-3 uker, med mål om fem milioner vaksiner i måneden. Jeg har også lest at enkelte vurderer Human Challenge Trials i USA (altså å utsette vaksinerte for smitte med overlegg) for å få fortgang, det kan jo være de vurderer det samme andre steder også? 

Mer samarbeid vil også si mer erfaringsdeling i forhold til å kjøre enkelte faser av vaksineutviklingen parallellt for eksempel ;) Også i forhold til byråkratisk rød-tape, her vil et samarbeid også kunne effektivisere. 

Jeg har troen. En måneds utsettelse av vaksine koster verdensøkonomien helt ufattelige summer- her er det stor motivasjon til fortgang. 

Endret av Nasken
  • Liker 3
Skrevet
9 minutter siden, Den Sagnsomsuste skrev:

Utelukkende gode nyheter! Takk som deler  :)

Jeg har stor tro på Oxford vaksinen. Den skal visst kunne komme i september. Når den blir masseprodusert er et annet spm, men den vil trolig finnes utbredt i Europa tidlig neste år. 

Dette greier vi dere  !

https://www.google.no/amp/s/m.economictimes.com/industry/healthcare/biotech/healthcare/serum-institute-to-start-manufacturing-oxford-universitys-covid-vaccine-in-3-weeks-launch-by-october-if-trials-succeed/amp_articleshow/75388444.cms 

;) 

AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, missmcbeal skrev:

Får litt sånn vibber av svineinfluensa-vaksinen av dette, og det er ikke positivt. Jeg vil gjerne ta en vaksine når den kommer, men vil at det skal være trygt. 

Svineinfluensavaksinen var mer usikker enn tradisjonelle vaksiner, men det var likevel ekstremt få som fikk bivirkninger.

Det blir en vekting av mellom kost/nytte for koronavaksine. Hvis man er i risikogruppen og samtidig stor risiko for å bli smittet, så er det som regel bedre å ta en vaksine enn å vente på at man blir infisert normalt.

Anonymkode: abba1...3e3

• Liker 3
Skrevet

Med tanke på hvor mye bivirkninger det var med svineinfluensa vaksinen så kommer nok min Fam til å stå over.

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Svineinfluensavaksinen var mer usikker enn tradisjonelle vaksiner, men det var likevel ekstremt få som fikk bivirkninger.

Det blir en vekting av mellom kost/nytte for koronavaksine. Hvis man er i risikogruppen og samtidig stor risiko for å bli smittet, så er det som regel bedre å ta en vaksine enn å vente på at man blir infisert normalt.

De få i min Fam som tok svineinfluensa vaksinen fikk 100% bivirkninger.

Du må og huske på alle de som ikke gidder å melde inn bivirkninger.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Imperfectionibus skrev:

De få i min Fam som tok svineinfluensa vaksinen fikk 100% bivirkninger.

Du må og huske på alle de som ikke gidder å melde inn bivirkninger.

Jeg tror nok bivirkninger som epilepsi og alvorlige ting som regel blir plukket opp. Men de er det få av.

Milde bivirkninger er ikke uvanlig også blant såkalte trygge vaksiner som har blitt utviklet gjennom 10 år.

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror nok bivirkninger som epilepsi og alvorlige ting som regel blir plukket opp. Men de er det få av.

Milde bivirkninger er ikke uvanlig også blant såkalte trygge vaksiner som har blitt utviklet gjennom 10 år.

Kommer på hva en regner som alvorlig.

Regner bla miste av smakssans som alvorlig, noe endel mistet etter svineinfluensa vaksinen, og slik det er med innmelding av bivirkninger (det er fremdeles for vanskelig) blir det store mørketall

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Imperfectionibus skrev:

Kommer på hva en regner som alvorlig.

Regner bla miste av smakssans som alvorlig, noe endel mistet etter svineinfluensa vaksinen, og slik det er med innmelding av bivirkninger (det er fremdeles for vanskelig) blir det store mørketall

Det er vel neppe permanent smakstap det er snakk om. Og uansett er det alvorlige bivirkninger som narkolepsi (som kan være en fare når man f. eks. kjører bil) jeg tenker på.

Uansett blir det en avveining med tanke på behov.

AnonymBruker
Skrevet

i løpet av året vil de nok finne ut om vaksinene som har blitt utvikla hjelper mot korona (det gjør de jo sannsynligvis). Så sånn sett vil det jo bli en vaksine klar.

Men hvis man ser på vaksine klar som at den er gjennomtesta så snakker vi jo mange år.

Innen vaksine er klar vil jo en veldig stor andel av befolkninga i den vestlige verden ha hatt korona, disse trenger uansett ikke vaksine.

Anonymkode: cbbe2...6e4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Begrunnelse: Det er flere selskaper som arbeider sammen om utviklingen av vaksinen.

https://live.tv2.no/koronaviruset?innlegg=1188472581

Jeg forstår skepsisen til mange. Men jeg tenker at det er flere gode poeng som øker tilliten min til vaksinene som blir produsert nå. For det første er det 11 år siden f.eks. svineinfluensavaksinen som ga en del bivirkninger. Dette er 11 år med vanvittig framgang på forskningsfronten, og enormt mye kunnskap og lærdom har også kommet i ettertid av denne vaksinen. Forskningen går raskere på grunn av ny, banebrytende og fantastisk teknologi. På toppen av dette og som tidligere nevnt, så jobber også verden sammen nå. Dette også i forhold til tidligere vaksiner hvor de forskjellige selskapene har jobbet mot hverandre i en konkurranse om å komme med en vaksine først. Jeg har en god følelse, og tror ikke vaksinen blir forhastet på noe vis, men at det går såpass mye raskere på grunn av de overnevnte faktorene.

Hva tenker dere? 🙂

Anonymkode: 63037...9c8

Utviklet, ja. Men hvor lang tid tar det å produsere og distribuere 7 milliarder vaksiner? Og hvor høyt på lista bør Norge, men sitt velfungerende helsevesen stå i forhold til nasjoner som virkelig (virkelig!) bør få en vaksine kjapt og effektivt?

Jeg er for å få samfunnet på beina igjen jeg, altså. Men Norge bør ikke stille seg først i vaksine-kø. Der bør den fattige delen av verden stå. Vi tåler å vente til slutt.

Anonymkode: 9269d...16b

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

i løpet av året vil de nok finne ut om vaksinene som har blitt utvikla hjelper mot korona (det gjør de jo sannsynligvis). Så sånn sett vil det jo bli en vaksine klar.

Men hvis man ser på vaksine klar som at den er gjennomtesta så snakker vi jo mange år.

Innen vaksine er klar vil jo en veldig stor andel av befolkninga i den vestlige verden ha hatt korona, disse trenger uansett ikke vaksine.

Anonymkode: cbbe2...6e4

Nå er det usikkert om en faktisk blir immun mot covid-19 selv om en har vært smittet.

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel neppe permanent smakstap det er snakk om. Og uansett er det alvorlige bivirkninger som narkolepsi (som kan være en fare når man f. eks. kjører bil) jeg tenker på.

Uansett blir det en avveining med tanke på behov.

Å fremdeles ikke ha smakssans 10 år etter er nok temmelig permanent.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Utviklet, ja. Men hvor lang tid tar det å produsere og distribuere 7 milliarder vaksiner? Og hvor høyt på lista bør Norge, men sitt velfungerende helsevesen stå i forhold til nasjoner som virkelig (virkelig!) bør få en vaksine kjapt og effektivt?

Jeg er for å få samfunnet på beina igjen jeg, altså. Men Norge bør ikke stille seg først i vaksine-kø. Der bør den fattige delen av verden stå. Vi tåler å vente til slutt.

Anonymkode: 9269d...16b

Man trenger neppe 7 mrd. vaksiner heller. "Alle" må ikke ta vaksine, og det er jo langt fra alle som f. eks. tar influensavaksiner, heller ikke å år med kraftig influensa.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vi bør vel stå like høyt på lista som alle andre. Hvis du ikke har fått det med deg enda så er det ingen behandling mot dette viruset. Uansett hvor bra helsevesen man har (noe Norge forøvrig ikke har) så er det kun støttebehandling man får mens man håper på at immunforsvaret skal ordne opp med viruset selv. Så det spiller ingen rolle om man ligger på et riking sykehus på oksygen, eller et slum sykehus.

Anonymkode: 7f416...842

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vi bør vel stå like høyt på lista som alle andre. Hvis du ikke har fått det med deg enda så er det ingen behandling mot dette viruset. Uansett hvor bra helsevesen man har (noe Norge forøvrig ikke har) så er det kun støttebehandling man får mens man håper på at immunforsvaret skal ordne opp med viruset selv. Så det spiller ingen rolle om man ligger på et riking sykehus på oksygen, eller et slum sykehus.

Anonymkode: 7f416...842

Det spiller en enormt stor rolle både med tanke på kompetanse og ikke minst at smittefaren på "slumsykehus" er mye større enn på ordentlige sykehus (tenker da på sekundærinfeksjoner osv.).

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Imperfectionibus skrev:

Nå er det usikkert om en faktisk blir immun mot covid-19 selv om en har vært smittet.

Å fremdeles ikke ha smakssans 10 år etter er nok temmelig permanent.

Det er selvsagt ikke noe bra, men det gjelder jo heldigvis relativt få.

Uansett spørs det hva so mer alternativet. Skal man satse på å få den vanlige infeksjonen i risikogruppen eller ikke.

• Opprett ny...