detvardet Skrevet 1. mai 2020 #21 Skrevet 1. mai 2020 Gi heller en liten sum nå også venter du med å gi resten til fadderbarnet skal inn på boligmarkedet eller etablere seg på andre måter. Kanskje hun vil studere i utlandet når hun blir eldre, da kan pengene være til stor hjelp.
Brunello Skrevet 1. mai 2020 #22 Skrevet 1. mai 2020 Jeg antar at du ikke har egne barn TS, og at du står dette fadder-barnet veldig nær. Antar videre at du står foreldrene veldig nær. Antar også at du ikke har andre barn som står deg like nær, eller at du sparer tilsvarende til de andre. Om antagelsene er rett, synes jeg det er greit å spare til barnet. Men som flere andre skriver, ville jeg ha gitt noen tusenlapper nå. Resten kan barnet få når det blir eldre (voksen) og dere fortsatt har like god kontakt.
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #23 Skrevet 1. mai 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville gitt henne 2000 hun kan brenne av på moro. Og puttet 18 000 på en fondskonto som du forvalter og hun har innsyn i. Så snakker dere fond og sparing sammen og hun lærer noe hun for evig vil ha nytte av. Summen kan feks utløses fra fond til henne ved: oppstart høyere utdannelse, kjøp av egen (ikke sameid) bolig, unnlatt å få barn før 25 eller slike «vellykket-voksen» milepæler. Alternativt kan du si at de 2000 er konf.gaven, og så utløses resten ved 18 år etter avtale, feks om hun har drømmer om en utdannelse, et sertifikat e.l. Som foreldrene ikke har råd til så dekker du deler av dette med restsummen. For å gi en fjortis 20 000 uten at du båndlegger pengene er å kaste bort penger. Penger brukes med hell av rikfolk verden rundt til å styre barna deres retning «vellykka». Så benytt deg av pengenes makt. Anonymkode: f159e...0a0 Hva mener du med egen (ikke sameid) bolig? Betyr det at om fadderbarnet kjøper leilighet med en kjæreste, så får hun ikke pengene? Og som en annen sier, hvis hun skulle få barn før 25 så er hun ikke vellykket og får heller ikke pengene? Slike avtaler går ikke an. Man vet jo aldri hvordan livet blir, og veldig surt for fadderbarnet hvis hun vet om pengene og ikke får de fordi hun har valgt å kjøpe leilighet med en kjæreste og få barn med han før fylte 25. Eller skulle bli gravid etter en one-night stand og ønsker å beholde, da har hun jo enda mer nytte av pengene. Synes forslaget om å gi 2000 i konfirmasjonsgave og øremerke resten til sertifikat/BSU/utdanning er bedre Men det å gi en så stor sum avhenger litt av hvilke andre barn du har en nær relasjon til, for eksempel tantebarn eller andre fadderbarn. Fint hvis du vil gi en så stor sum, men jeg synes det er litt "overkill". Anonymkode: ebfee...053
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #24 Skrevet 1. mai 2020 Oi... Så flott gjort! Vet ikke om jeg ville gitt 20 000 cash til en konfirmant. Hva med å gi noe, og sette resten i BSU til hun blir myndig? Evt i et fond til utdannelse? Om hun ønsker seg bunad og ikke får det, så er det mulig å legge pengene i en bunad. Jeg gav et dykkerkurs til mitt fadderbarn en gang. (Noe vedkommende ønsket seg). Det er 10 år siden, og gaven er fortsatt «i bruk». Tror jeg ville forsøkt å finne noe hun kan ha glede av lenge, evt noe som kan påvirke fremtiden hennes, som feks penger til lappen, fond, el lign. Anonymkode: a17b0...0a7
Alice123 Skrevet 4. mai 2020 #25 Skrevet 4. mai 2020 (endret) Jeg ville tatt en sum av sparekontoen og gitt det nå, og så resten som 18 eller 20-årsgave øremerket BSU eller sertifikat. Jeg vet ikke hvor dere bor eller hvordan kulturen deres er vedr. sertifikat er. Jeg er vandt til at man tar lappen når man er i 20-årene, men vet at det flere steder er vanlig å kjøre opp på 18-årsdagen, om sistnevnte er vanlig hos dere kan du jo gi resterende i 16-års gave om du ønsker å øremerke pengene til det. Edit: Kan legge til at da jeg kom inn på boligmarkedet for første gang fikk jeg helt overaskende en stor pengegave fra et familiemedlem, etter boligen var kjøpt. Familiemedlemmet hadde spart rundt 100kr i måneden siden jeg var født, hvilket var helt ukjent for meg. Det var helt uventet og en kjempefin overaskelse, og ble brukt til oppussing og nye møbler. Endret 4. mai 2020 av Alice123
Kajo Skrevet 6. mai 2020 #26 Skrevet 6. mai 2020 (endret) Jeg ville gitt en gave, noe fint som de kan ha som minne om deg og konfirmasjonen. For eks et smykke, mansjettknapper eller noe sånt. Og så et kort med info om at resten av pengene står på konto som bidrag til førerkort eller bolig når den tid kommer. Og kanskje ikke skrevet beløpet så alle kan se det. Heller fortelle det senere til konfirmant og foreldrene og bare skrive i kortet at du gir et bidrag til et av de formålene. Det er jo helt fair at du som fadder har satt av et beløp månedlig, og klart det bygger seg opp. Men ville sørget for at de ikke blir brukt på tullete ting. Når du har spart så mye for et fadderbarn så tenker jeg at du har all rett til å legge føringer for hva pengene skal gå til. Endret 6. mai 2020 av Kajo 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå