Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har spart 100-200 i månden til fadderbarnet mitt. Det står nå ca 20000 på kontoen «hennes». Jeg har ikke sagt noe til foreldrene om dette.

Snakket med en venninne(ikke fadder til barnet) som er i samme vennegjeng som meg og foreldrene til barnet. Vi snakket om hva som er vanlig å gi i konfirmasjonsgave. Jeg fortalte henne at jeg hadde spart hver måned til fadderbarnet mitt, hun ble litt sjokkert når hun hørte hvor mye jeg hadde spart og spurte om jeg virkelig skulle gi henne alt. Sa vel på en måte at hun hadde blitt ukomfortabel om en fadder hadde gitt mer i konfirmasjonsgave til hennes unge enn hun selv hadde gjort. Foreldrene til fadderbarnet mitt har ikke den beste økonomien, de har et barn til som er konfirmert, mener det barnet fikk 10000 av foreldrene i gave.

Hva skal jeg gjøre? Hvordan hadde du reagert om en fadder hadde gitt mer/så stor gave til ditt barn?

Anonymkode: 6b592...c9f

AnonymBruker
Skrevet

Er du i familie med dette barnet,da? Hvis ikke er det en helt sykt stor gave å gi! Men helt fantastisk også da!❤️ Hva med å øremerke dem sertifikatet?

Anonymkode: 563fa...bfc

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er du i familie med dette barnet,da? Hvis ikke er det en helt sykt stor gave å gi! Men helt fantastisk også da!❤️ Hva med å øremerke dem sertifikatet?

Jeg er søskenbarn med moren.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg er søskenbarn med moren.

Oki, men jeg er litt enig med venninnen din, så jeg hadde nok gitt dem i form av noe gavekort enten i form av et gavekort eller lovnad om en tur, sertifikatet, bidrag til moped eller noe sånt som konfirmanten ønsker seg sånn at det ikke blir en så voldsom sum på en måte!

Skrevet

Mitt barn kommer til å få 10.000 kr av to av sine faddere (de er gudmor og gudfar) til konfirmasjonen, nettopp på grunn av at de har spart hver måned. Jeg fikk også det av min gudfar når jeg ble konfirmert. Jeg synes ikke det er noe rart i det når man forteller at pengene er spart opp hver mnd. 
Jeg tenker nå uansett at man kan vel ikke komme negativt ut av det å gi en stor gave? Om foreldrene synes det er ubehagelig får det være deres sak, de bør uansett være takknemlige.

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville ikke kjøpt gavekort. Pengene kan øremerkes for eksempel bolig, sertifikat eller sparing, men gavekort hadde jeg blitt litt irritert over 🙈 Evt. Kan man sette pengene i fond? Kanskje ikke de beste tidene for det nå da men 😅

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du økonomi til å gi vekk en slik sum? Er du på boligmarkedet, har sertifikat selv. har du råd å kjøpe nye vaskemaskin om den ryker i ettermiddag? 

Jeg har har ikke egne barn, og har gitt en litt større sum til mine tantebarn når de ble konfirmert. Men summen er tenkt nøye igjennom. Jeg ville ikke gitt en gave jeg ikke har råd til.  Nå har jo du spart disse pengene til fadderungen din, men hvis du ikke har din egen økonomi på stell så bør du gi en mindre sum. 

Anonymkode: 7907c...435

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå fikk jeg helt hakeslepp her. Jeg har kjøpt presang for snaue 2000,- jeg, til fadderbarn. Men de har alle hatt sånn fem/seks faddere, og jeg vet at besteforeldrene ga 10 000,- 20 000 er utrolig mye! Men veldig hyggelig da, konfirmanten blir helt sikkert glad. Jeg går ut i fra at dere har nær kontakt? Jeg har hørt om så dyre og dyrere gaver(type veldig dyre reiser ol), men det er nok overraskende mye når det aldri har vært snakket om. Hyggelig overraskende da, for all del. 

Anonymkode: 19db1...2f8

Skrevet

Gi et par tusen nå, og vent med å gi resten til hun fyller 20 er mitt råd.

AnonymBruker
Skrevet
På 27.4.2020 den 14.19, AnonymBruker skrev:

Jeg har spart 100-200 i månden til fadderbarnet mitt. Det står nå ca 20000 på kontoen «hennes». Jeg har ikke sagt noe til foreldrene om dette.

Snakket med en venninne(ikke fadder til barnet) som er i samme vennegjeng som meg og foreldrene til barnet. Vi snakket om hva som er vanlig å gi i konfirmasjonsgave. Jeg fortalte henne at jeg hadde spart hver måned til fadderbarnet mitt, hun ble litt sjokkert når hun hørte hvor mye jeg hadde spart og spurte om jeg virkelig skulle gi henne alt. Sa vel på en måte at hun hadde blitt ukomfortabel om en fadder hadde gitt mer i konfirmasjonsgave til hennes unge enn hun selv hadde gjort. Foreldrene til fadderbarnet mitt har ikke den beste økonomien, de har et barn til som er konfirmert, mener det barnet fikk 10000 av foreldrene i gave.

Hva skal jeg gjøre? Hvordan hadde du reagert om en fadder hadde gitt mer/så stor gave til ditt barn?

Flere synspunkter?

Skrevet

Ville fått laget noe hyggelig som viste at du har spart til henne så lenge, som hun kan få når hun er myndig. Mange ungdommer må flytte på hybel for å få en utdannelse etter videregående og da er det mange som trenger alt av utstyr til en hybel. Kan være hyggelig for dere begge, at dere sammen kan handle alt fra kjeler til seng når den dagen kommer. I dag med tilgang på datamaskiner, så kan en lage mange fine kort,  lime å klippe ut diverse gjenstander hun kommer til å trenge. For å være sikker på at du synes du gjør det som er riktig, så snakk med foreldrene hennes og spør hva de synes.
Det er også sånn at noen familier har bedre råd enn andre, så kanskje bunad eller sølv til en bunad er noe konfirmanten ønsker seg, men familien ikke har råd til. Så langt i år blir det ingen konfirmasjoner nå i mai, kanskje først til høsten, så du har jo litt tid enda til å finne en løsning på hva du har lyst til å gi henne.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vet mange faddere som sparer å gir summen de har spart , fantastisk gave spør du meg.

Anonymkode: 49da5...60e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vår sønn var konfirmant våren -19. Av faddere fikk han mellom kr 1000,-.til kr 4000,- 

Av en onkel fikk han en helg på fjellet. 

En gave han satte pris på var en 60 l ryggsekk.

Av oss foreldre fikk han kr 10 000,- 

Anonymkode: 40e13...16b

Skrevet

Du kunne kanskje ha nevnt til foreldrene på forhånd at du har spart til konfirmanten sånn at de vet om det før den store dagen, men synes ikke du skal la være å gi denne utrolige rause gaven bare pga hva andre vil si og mene. Dette er som sagt veldig raust av deg, og som mor selv så ville ikke jeg ha reagert negativt på en så stor sum. Du kunne evt ha øremerket pengegaven fra deg, f.eks at pengene skal være forbeholdt førerkort, utdanning eller no sånt.

Datteren min opplevde noe av det samme i sin konfirmasjon; moren til stemor hadde spart penger til jentungen helt siden eksen og stemor ble sammen da jenta var 3 år. Ingen visste om det og ste-bestemor hadde spart 90 000kr! Vi ble alle totalt målløse over gaven, men absolutt ingen reagerte negativt selv om gaven overgikk alle andre gaver økonomisk. Sparepengene var øremerket utdanning og ble stående urørt helt til jenta tok et studieår i London. 

Så jeg ville gitt gaven sånn som du har planlagt. Utrolig flott av deg :) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er hyggelig ting å gi hvis du har økonomi til det.

Men kanskje kjøpe fond for de? Eller øremerke de til noe, så de ikke går til russebuss?

Anonymkode: c0126...889

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du har spart disse pengene til barnet, da synes jeg det er helt innafor å gi hele summen. Det er da ikke sånn at du bare dro 20 000,- ut av ræva. Har et barn selv og dersom noen sparer til henne hver måned så synes jeg bare det er flott, forventer ikke noe slikt, men hadde blitt kjempeglad på mitt barns vegne.

Anonymkode: fa7ba...cae

AnonymBruker
Skrevet
På 28.4.2020 den 20.53, AnonymBruker skrev:

Flere synspunkter?

Jeg  ville gitt henne 2000 hun kan brenne av på moro. Og puttet 18 000 på en fondskonto som du forvalter og hun har innsyn i. Så snakker dere fond og sparing sammen og hun lærer noe hun for evig vil ha nytte av. Summen kan feks utløses fra fond til henne ved: oppstart høyere utdannelse, kjøp av egen (ikke sameid) bolig, unnlatt å få barn før 25 eller slike «vellykket-voksen» milepæler.

Alternativt kan du si at de 2000 er konf.gaven, og så utløses resten ved 18 år etter avtale, feks om hun har drømmer om en utdannelse, et sertifikat e.l. Som foreldrene ikke har råd til så dekker du deler av dette med restsummen.

For å gi en fjortis 20 000 uten at du båndlegger pengene er å kaste bort penger. Penger brukes med hell av rikfolk verden rundt til å styre barna deres retning «vellykka». Så benytt deg av pengenes makt. ;) 

Anonymkode: f159e...0a0

Skrevet

Jeg synes forslaget om å dele summen mellom konfirmasjonen og myndighetsdagen var lurt. :)  

En annen ting du kan gjøre, og som fort kan koste en del penger uten at det framstår som like prangende som en større kontantsum, er å invitere konfirmanten på en reise/opplevelse, f.eks til London, Roma, Berlin eller Paris. 

Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg  ville gitt henne 2000 hun kan brenne av på moro. Og puttet 18 000 på en fondskonto som du forvalter og hun har innsyn i. Så snakker dere fond og sparing sammen og hun lærer noe hun for evig vil ha nytte av. Summen kan feks utløses fra fond til henne ved: oppstart høyere utdannelse, kjøp av egen (ikke sameid) bolig, unnlatt å få barn før 25 eller slike «vellykket-voksen» milepæler.

Alternativt kan du si at de 2000 er konf.gaven, og så utløses resten ved 18 år etter avtale, feks om hun har drømmer om en utdannelse, et sertifikat e.l. Som foreldrene ikke har råd til så dekker du deler av dette med restsummen.

For å gi en fjortis 20 000 uten at du båndlegger pengene er å kaste bort penger. Penger brukes med hell av rikfolk verden rundt til å styre barna deres retning «vellykka». Så benytt deg av pengenes makt. ;) 

Anonymkode: f159e...0a0

Så dersom hun velger å få barn før hun fyller 25 er hun ikke vellykket og får heller ikke gaven hennes fadder har spart opp til henne? 😳 

ville gitt henne pengene med forbehold om enten sparing i BSU eller fond. Spesielt om familien har dårlig råd og kanskje ikke kan hjelpe som kausjonister dersom hun vil kjøpe bolig etterhvert. Uavhengig av om hun blir en «vellykket voksen» eller ikke. Flott gave, heldig fadderbarn. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ha gitt et mer moderat beløp til konfirmasjonen og ventet med resten. Jenta er fremdeles et barn og jeg hadde nok hatt lyst til å fortsette sparingen til hun ble 18. Jeg hadde heller ikke likt tanken på å gi mer enn foreldrene - eller de andre fadderne. Det kan lett bli oppmerksomhet rundt slikt. En gave kan gis når som helst, og jeg tror den vil bli satt like stor pris på (kanskje enda mer) senere, når jenta skal studere eller etablere seg. 

Hvis du har noen meninger om hvordan pengene bør brukes, må du øremerke dem. Du kan ikke gi noen et stort beløp og deretter irritere deg om de sløser dem bort på tull og vas.

Og TS, for et fint initiativ! Det er bare så synd at penger lett kan skape strid og vekke vonde følelser. Jeg ville derfor tenkt meg godt om. Jeg snakker av egen erfaring, men det kan selvsagt hende at du lever i et mer raust miljø enn meg :) Men jeg ville altså tenkt over om eventuelle søsken, de andre fadderne og foreldrene vil reagere om du gir pengene på konfirmasjonsdagen. Ikke fordi de har noe med det, men fordi konflrmasjonsdagen skal være en fin dag. 

Anonymkode: a2033...02c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...