Gå til innhold

Nå stiger kurven igjen...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke meningen. Målet vårt er å slå ned viruset og holde R under 1. Man kan ikke si at man visste at de fleste kommer til å bli smittet. Estimatene har ligget mellom 20-70% av befolkningen, hvor 70% var estimatet uten noen tiltak. Vi har hatt relativt strenge tiltak og vil også fortsette å ha tiltak fremover.

Anonymkode: eb1f7...cc5

Å holde R under 1 er da også bare en midlertidig strategi, det er ikke noe man kan gjøre for alltid. Skal man gjøre det, så må man i så fall ha verden nedstengt i 20 år, og lenge innen da har alt falt sammen uansett til anarki.

Anonymkode: ad60e...d53

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det hjelper ikke være ekspert på smittevern hvis utstyret mangler. Og også rom tilegnet skifting av tøy etter man har vært med en smittet. Så jeg er mer redd for smitting band de syke, enn smitting blandt resten av befolkningen. For de svake er ikke rustet til dette.

Anonymkode: f49e7...270

Når det gjelder smittevern så brukes riktig utstyr på sykehusene. Nå vet ikke jeg hvilken avd du ligger på, men korona pasienter ligger ikke strødd over hele sykehuset. Jeg jobber på sykehus og føler meg tryggere på jobb også på intensiv avd enn jeg føler meg på butikken.

Anonymkode: 0264d...e19

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er redd det dør fler som følgende av tiltakene enn av corona. 😭

Anonymkode: aec81...b7f

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

Når vi får neste smittebølge er usikkert. Men at den kommer er garantert!!  Vi har bare sett starten.. 
Den vanlige influensaen kommer til vinteren og. Blir jo morro om man blir smittet av begge deler på samme tid... 

Anonymkode: 4e176...64b

Kommer nok knapt til å komme influensa neste år, sålenge vi har tiltak.

Anonymkode: cd96f...958

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, Krantz95 skrev:

75 mill pr leveår er rundt 74,5 milloner mer enn man ellers verdsetter ett leveår til (34 mill delt på 80 år forventet levealder). Vi har blåst mye penger på denne "krisen".

Ja, det sitter nok endel kreftpasienter rundt omkring (eller deres etterlatte...) som skulle ønske at det ble prioritert å bruke like mye penger på medisiner til dem. Det er et tankekors - uten at jeg dermed sier at det er feil å sette inn store tiltak mot koronaviruset. 

Anonymkode: de841...6b0

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er Coronafreden over for denne gang?? Antall innlagte stiger for andre dag på rad.

https://www.vg.no/spesial/2020/corona/#norge-innlagt-paa-sykehus

Anonymkode: 16046...3e7

Takk og lov! Dette er jo det som SKAL skje. Hvis ikke blir vi jo aldri ferdig med dette svineriet. At vi måtte stenge ned så kraftig var jo for å få kontroll over situasjonen og å ikke overbelaste helsevesenet. Nå har vi kommet såpass langt at man kan teste flere folk, få disse isolert, men ellers la samfunnet gå sin gang, og sørge for at flere og flere får viruset og blir immune.

Alternativet er en fullstendig lockdown med portforbud inntil en vaksine er klar for allmenn bruk, tidligst høsten 2021. Ja, jeg leser at de mest opptimistiske sier at den kan være klar allerede i år, men det er fullstendig urealistisk at denne kan rulles ut til hele verdens befolkning dette året.

Anonymkode: a3024...018

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er sikkert mange flere enn det står i nyhetene som er smittet, sikkert over 20000, og det er under 300 døde. Så selv om mange flere blir smittet betyr det ikke at alle blir innlagt, eller dør. Selv om alle i hele Norge blir smittet så betyr det ikke at hele Norge blir innlagt.

Anonymkode: 72f60...965

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er sikkert mange flere enn det står i nyhetene som er smittet, sikkert over 20000, og det er under 300 døde. Så selv om mange flere blir smittet betyr det ikke at alle blir innlagt, eller dør. Selv om alle i hele Norge blir smittet så betyr det ikke at hele Norge blir innlagt.

Hvor mange som gjemmer seg bak hver som blir innlagt er vanskelig å si. Kan være så mye som 100 stk tror jeg. 

Mørketallene er sannsynligvis så høye at smitten fort kan ta av nå som ting normaliseres. Blir spennende å se fremover.0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det tror jeg de fleste har skjønt.

Når flere blir smittet blir naturligvis flere syke også, og flere dør. 

Anonymkode: 67f53...8d8

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk og lov! Dette er jo det som SKAL skje. Hvis ikke blir vi jo aldri ferdig med dette svineriet. At vi måtte stenge ned så kraftig var jo for å få kontroll over situasjonen og å ikke overbelaste helsevesenet. Nå har vi kommet såpass langt at man kan teste flere folk, få disse isolert, men ellers la samfunnet gå sin gang, og sørge for at flere og flere får viruset og blir immune.

Alternativet er en fullstendig lockdown med portforbud inntil en vaksine er klar for allmenn bruk, tidligst høsten 2021. Ja, jeg leser at de mest opptimistiske sier at den kan være klar allerede i år, men det er fullstendig urealistisk at denne kan rulles ut til hele verdens befolkning dette året.

Anonymkode: a3024...018

Fullstendig lockdown med portforbud inntil en vaksine er klar for allmenn bruk, eller effektiv behandling er funnet, burde være en selvfølge. Viruset tar liv, og sykdom pga smitte må derfor unngås for en hver pris.

Anonymkode: 5c418...f04

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange som gjemmer seg bak hver som blir innlagt er vanskelig å si. Kan være så mye som 100 stk tror jeg. 

Mørketallene er sannsynligvis så høye at smitten fort kan ta av nå som ting normaliseres. Blir spennende å se fremover.0

Når det blir vanlig å teste alle personer daglig, vil vi ikke lenger ha mørketall, men smitteforekomsten kan følges presist. Selvfølgelig vil forekomsten øke når mørketallet avdekkes.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Når det blir vanlig å teste alle personer daglig, vil vi ikke lenger ha mørketall, men smitteforekomsten kan følges presist. Selvfølgelig vil forekomsten øke når mørketallet avdekkes.

Men dette kommer jo ikke til å skje i praksis. De skal altså manuelt ta hver eneste prøve med fullt smittevernutstyr. En person må stikke en bomullspinne ned i nesa på hver eneste person som testes...

Denne flaskehalsen blir aldri bedre! Ja vi har større tilgang på reagens og på laboratoriumkapasitet, men menneskene som tester og mangel på smitteutstyr rundt testsituasjon vedvarer.

Mørketallene forblir trolig en del av spillet i lang tid fremover.

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mørketallene er sannsynligvis så høye at smitten fort kan ta av nå som ting normaliseres.

Ja, om to uker er nok sykehusene helt fulle.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Krantz95 skrev:

Don't jump the gun :) jeg er ikke en av dem  ;)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men dette kommer jo ikke til å skje i praksis. De skal altså manuelt ta hver eneste prøve med fullt smittevernutstyr. En person må stikke en bomullspinne ned i nesa på hver eneste person som testes...

Denne flaskehalsen blir aldri bedre! Ja vi har større tilgang på reagens og på laboratoriumkapasitet, men menneskene som tester og mangel på smitteutstyr rundt testsituasjon vedvarer.

Mørketallene forblir trolig en del av spillet i lang tid fremover.

I tillegg til analysekapasitet, må vi bygge ut tilgangen på smittevernutstyr tilstrekkelig til at alle kan (og må) testes daglig.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

I tillegg til analysekapasitet, må vi bygge ut tilgangen på smittevernutstyr tilstrekkelig til at alle kan (og må) testes daglig.

Høres ut som noe som kommer på plass i november om jeg skulle være helt ærlig...

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Krantz95 skrev:

De fleste som skjuler seg bak et mørketall, må ikke innlegges. Det burde dog bli langt hyppigere med innleggelse av dårlige og smittede pasienter fra sykehjem.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De fleste som skjuler seg bak et mørketall, må ikke innlegges. Det burde dog bli langt hyppigere med innleggelse av dårlige og smittede pasienter fra sykehjem.

Er det ikke slik at de på sykehjemmene nesten aldri blir innlagt? Fordi de vil ikke tåle intensivbehandling uansett?

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fullstendig lockdown med portforbud inntil en vaksine er klar for allmenn bruk, eller effektiv behandling er funnet, burde være en selvfølge. Viruset tar liv, og sykdom pga smitte må derfor unngås for en hver pris.

Ja, for da har vi penger igjen til å betale for vaksinen når den kommer. :ironi:

Anonymkode: 5b13e...0aa

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Krantz95 skrev:

Er det ikke slik at de på sykehjemmene nesten aldri blir innlagt? Fordi de vil ikke tåle intensivbehandling uansett?

Jo, dessverre har du nok rett i dette. Mange trenger dog ikke respiratorbehandling, men bedre utredning, behandling og overvåking enn hva som kan gis på sykehjemmene. Disse burde innlegges. Kanskje burde en dessuten bli mer liberal med bruk av respirator.

• Liker 1
  • Opprett ny...