Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

På noen søknadsskjema (f.eks for jobb i staten) kan man krysse av for nedsatt funksjonsevne/tilretteleggingsbehov. Noen her som har gjort det på grunnlag av psykiske vansker som angst, depresjon, etc.? Hvordan påvirket det prosessen videre? Hvordan sjekkes den informasjonen, må man vise legeerklæring?

Grunnen til at jeg spør er at jeg lurer på om jeg bør krysse av eller ikke. Jeg er ikke i tvil om at jeg er i stand til å utføre arbeidsoppgavene i den aktuelle stillingen, men jeg antar at jeg vil trenge tilrettelegging. Er redd for at behovet ikke er stort nok til å rettferdiggjøre definisjon som nedsatt funksjonsevne og at det vil oppfattes som at jeg forsøker å lure til meg bedre sjanser for å få jobben. Det er nemlig krav om at minst én søker med nedsatt funksjonsevne eller hull i CV, etc., skal kalles inn på intervju. Usikker på om det egentlig er en så stor fordel som jeg tror, man må jo uansett gjøre et godt intervju for å få jobben.

"Forskrift til lov om statens ansatte
§ 6. Søkere med funksjonsnedsettelse

• (1) Dersom noen av de kvalifiserte søkerne til en stilling oppgir å ha en funksjonsnedsettelse som vil kreve tilrettelegging på arbeidsplassen eller i arbeidsforholdet, skal minst én av disse søkerne innkalles til intervju før innstillingen avgis.
  • (2) En søker med funksjonsnedsettelse kan ansettes dersom vedkommende er tilnærmet like godt kvalifisert som den best kvalifiserte søkeren."

Anonymkode: 7189b...60e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du nedsatt funksjonsevne? Hak av for ja.

Anonymkode: 99ae4...9bd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har du nedsatt funksjonsevne? Hak av for ja.

Anonymkode: 99ae4...9bd

Så enkelt og greit? Jeg har det, men er som jeg skrev redd for at det skal oppfattes feil og som at jeg prøver å lure meg til. Det synes jo ikke utenpå. Er det altså kun tillitsbasert?

AnonymBruker
Skrevet

Syntes ikke det er nedsatt funksjonsevne....

Anonymkode: e2d9a...c99

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syntes ikke det er nedsatt funksjonsevne....

Anonymkode: e2d9a...c99

Hva mener du? Tenker du at kun fysiske funksjonshemninger er reelle, f.eks synshemning eller bevegelseshemning?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville aldri ha krysset av for nedsatt funksjonsevne når man har psykiske vansker. Det er ikke sikkert en gang at arbeidsgiver regner psykiske vansker som nedsatt funksjonsevne, og himler med øynene når det kommer fram på intervju. Du vet aldri hvem du møter.

Det er mange flere enn du tror i arbeidslivet som sliter med angst, depresjon, personlighetsforstyrrelser eller stemningslidelser, men som ikke har søkt etter denne loven. Likevel får de tilrettelegging om de trenger det, fordi arbeidsgivere har PLIKT til å tilrettelegge. Jeg mener at du bør søke på lik linje som andre.

Anonymkode: 57690...43f

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville aldri ha krysset av for nedsatt funksjonsevne når man har psykiske vansker. Det er ikke sikkert en gang at arbeidsgiver regner psykiske vansker som nedsatt funksjonsevne, og himler med øynene når det kommer fram på intervju. Du vet aldri hvem du møter.

Det er mange flere enn du tror i arbeidslivet som sliter med angst, depresjon, personlighetsforstyrrelser eller stemningslidelser, men som ikke har søkt etter denne loven. Likevel får de tilrettelegging om de trenger det, fordi arbeidsgivere har PLIKT til å tilrettelegge. Jeg mener at du bør søke på lik linje som andre.

Anonymkode: 57690...43f

Ok, tusen takk! Da gjør jeg det. Innbilte meg at det ville bli lettere for meg å spørre om tilrettelegging dersom de allerede visste om det behovet før de evt. ansatte meg.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil tro man kan krysse av her om man har en diagnose, skriv fra lege eller kan vise til en opplagt funksjonsnedsettelse (men vet ikke 100%). 

Jeg har krysset av dette valget et par ganger. Ene gangen angret jeg, da jeg kom til intervju, men fikk følelsen av at jeg raskt ble forkastet pga diagnosen. Den ville ikke påvirket jobben på noen måte, men fikk inntrykk av at de trodde jeg var mye sykere enn jeg er. Skulle bare droppa å si noe om det... 

Anonymkode: 0c294...520

• Liker 2
Skrevet

Svar ja hvis du har det. Du kan utdype det i intervjuet hva det handler om. Vær ærlig, vær stolt, vær faglig, positiv, ha integritet. 

Jeg kjenner og samarbeider med mange med funksjonsnedsettelse. Hvis du spør meg så er tilrettelegging det minste problemet hvis man ellers er rett person for jobben. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Behandleren min mente jeg burde krysse av og skriver attest om nødvendig, så nå er jeg litt i tvil om hva som er lurest.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er noe som er lett å tilrettelegge og ikke har stigma, så ja. Alle skal jo ut i jobb uansett. Men tenk nøye over det. Hva skal du si om det?

Anonymkode: 1aa1e...a0b

AnonymBruker
Skrevet

Er sterkt svaksynt og tør helt ærlig ikke krysse av på den der når jeg søker jobber. Har opplevd hele livet at så fort noen vet at jeg ser dårlig, behandler de meg annerledes og undervurderer alt jeg kan og klarer. Med riktig synskorrigering kjører jeg bil og fungerer normalt, kan bare bli litt fortere sliten enn andre enkelte dager, men folk har en tendens til å ikke klare å se forbi det. Har funnet ut at det beste for meg er å ikke si til noen om at jeg ser dårlig med mindre de spør (eller noe spesielt skjer som gjør at jeg må si ifra), og siden jeg stort sett har på meg sterke kontaktlinser med svake briller utenpå når jeg er ute av huset er det ingen som mistenker noe heller. Venter alltid med å vise meg for andre med colabunn-brillene mine til jeg er sikker på at de ser hvem jeg er.

Anonymkode: 05166...eb8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Venter alltid med å vise meg for andre med colabunn-brillene mine til jeg er sikker på at de ser hvem jeg er.

Anonymkode: 05166...eb8

😂

Ikke sant. 

Jeg har lurt på om det er smart å ha på høreapparatet på jobbintervjuer eller ikke (jeg hører på det ene øret, så sitter jeg med riktig side mot dem går det greit). 

Et høreapparat har jo ikke noe å si for arbeidsutførelsen. Men noen tror jeg underbevisst får et inntrykk av at det er et svakhetstegn, og da stiller man nok ikke først i køen... 

Anonymkode: 0c294...520

AnonymBruker
Skrevet

Ikke helt sammenlignbart, men på mitt siste jobbintervju ble jeg spurt om jeg hadde noen helseutfordringer de burde vite om. Jeg svarte sannheten, at jeg har en stor godartet tumor som sitter på et uheldig sted og kan bli veldig farlig hvis den blir for stor. Det innebærer at den MÅ opereres ut før eller siden, siden den vokser sakte men jevnt, og de regner med at jeg vil trenge minst 3-6 mnd på å komme meg/være klar for å jobbe noe etterpå. Forhåpentligvis er det flere år til jeg må opereres, men jeg fortalte det rett ut på intervjuet likevel. Jeg fikk jobben. 

Anonymkode: e448d...150

AnonymBruker
Skrevet
På 27.4.2020 den 13.16, AnonymBruker skrev:

På noen søknadsskjema (f.eks for jobb i staten) kan man krysse av for nedsatt funksjonsevne/tilretteleggingsbehov. Noen her som har gjort det på grunnlag av psykiske vansker som angst, depresjon, etc.? Hvordan påvirket det prosessen videre? Hvordan sjekkes den informasjonen, må man vise legeerklæring?

Grunnen til at jeg spør er at jeg lurer på om jeg bør krysse av eller ikke. Jeg er ikke i tvil om at jeg er i stand til å utføre arbeidsoppgavene i den aktuelle stillingen, men jeg antar at jeg vil trenge tilrettelegging. Er redd for at behovet ikke er stort nok til å rettferdiggjøre definisjon som nedsatt funksjonsevne og at det vil oppfattes som at jeg forsøker å lure til meg bedre sjanser for å få jobben. Det er nemlig krav om at minst én søker med nedsatt funksjonsevne eller hull i CV, etc., skal kalles inn på intervju. Usikker på om det egentlig er en så stor fordel som jeg tror, man må jo uansett gjøre et godt intervju for å få jobben.

"Forskrift til lov om statens ansatte
§ 6. Søkere med funksjonsnedsettelse

• (1) Dersom noen av de kvalifiserte søkerne til en stilling oppgir å ha en funksjonsnedsettelse som vil kreve tilrettelegging på arbeidsplassen eller i arbeidsforholdet, skal minst én av disse søkerne innkalles til intervju før innstillingen avgis.
  • (2) En søker med funksjonsnedsettelse kan ansettes dersom vedkommende er tilnærmet like godt kvalifisert som den best kvalifiserte søkeren."

Her tenker jeg at det er viktig at du får med deg det nederste punktet. Du får ingen fordel tenker jeg, fordi du må være "tilnærmet like godt kvalifisert som den -best- kvalifiserte søkeren". I mange annonser står det nevnt "personlig egnethet" og den er det lett for at brukes som argument. Og hva hvis du er like godt egnet faglig, men likevel blir bedømt som nr 2 og ikke får jobben? Da må du starte et evt arbeidsforhold med å "krangle" deg til jobben. Du vet du er uønsket, egentlig.

Om du ikke -må- ha tilrettelegging ville jeg ikke haket av. Det finnes utrolig mange fordommer, noen er vi også ikke bevisste på. Bare se på personen som nevnte nedsatt syn. Det er ikke noe problem for vedkommende, men en arbeidsgiver kan oppfatte det som et problem i et intervju og velge deg bort.

Anonymkode: 67b3a...e04

AnonymBruker
Skrevet

Ville aldri tikket av på funksjonsnedsettelse. Ingen vil ansette noen med det, bare ekstra jobb. Psykisk er ikke funksjonsnedsettelse heller, kun fysisk som f.eks rullestol

Anonymkode: cb570...edb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...