Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ettersom det er stort fokus på renhold i skolene, så bør lærerne tas av renholdet i klasserommet. I såfall hvis renholderne på skole er syke, så bør de også ta over renholderens arbeidsoppgaver slik som å vaske toaletter som tilhører klassen som de skal ha. Dette er noe sykepleierne gjør i disse dager.

Så hvorfor skal ikke lærene gjøre det samme?

Anonymkode: 9143b...1b3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lærerne har studert i 4/5 år for å lære elevene - ikke for å vaske toaletter!

Anonymkode: 33826...387

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lærerne har studert i 4/5 år for å lære elevene - ikke for å vaske toaletter!

Anonymkode: 33826...387

Hvorfor ikke? Selv ministeren mener at lærerne skal tas av renholdsjobben der det er nødvendig.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

At folk med utdanning vasker, burde da faktisk ikke være traumatisk for de utdannende.

Anonymkode: c249c...7ca

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Greit nok for meg at vi skal vaske, men det betyr mindre tid til undervisning da.

Anonymkode: f8151...851

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Når skal de få tid til å vaske? Skolene burde heller få mer penger slik at de kan ansette flere. Selvfølgelig må lærerne bidra til noe vasking, men de kan ikke ta hele jobben.

Anonymkode: 8d5bd...faf

AnonymBruker
Skrevet

Ok, men hvem skal undervise elevene?

Anonymkode: ea232...3b7

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, men hvem skal undervise elevene?

Anonymkode: ea232...3b7

Regner med at renholderne jobber som vanlig, men at alle ansatte, også lærerne, må ta sin økt med spriting av håndtak osv. Jeg har høyere økonomisk utdannelse men tar selvsagt min del av ekstra renhold på jobben nå for tiden! Nei, ingen som gjør min jobb likevel, den må taes i tillegg!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi må vaske noe på min jobb. Det går utover annet arbeid (møter, hjemmebesøk, journalføring, barnesamtaler osv.), men det får bare være. Å vaske bord og dører er viktigere

Anonymkode: d924a...8c0

• Liker 1
Skrevet

Vi har vel strengt talt tatt oss av MYE av det før også.. I hvert fall på min skole. Vi måtte (før koronna):

- feie klasserommet hver dag fritt for alt som er på gulvet. 

- kaste alt annet søppel enn rest ut i containeren selv.

- vaske tavle hver dag. 

- vaske pulter hvis de er skittene. 

Renholderene på vår skole skal kun vaske gulv , og ta med restavfall. Dette for å kutte utgifter. Delegerer selvfølgelig noen av oppgavene til elevene som et ledd i å lære de å bidra til fellesskapet og ta vare på ting rundt seg. Men man kan ikke forvente at 8åringer klarer alle disse oppgavene prikkfritt. De klarer jo ikke å se alt på gulvene,  og det er måte på hvor mange ganger jeg kan pirke. Derfor må jeg alltid gå over. 

Nå må vi gjøre ennå mer , i tillegg til å undervise og være sammen med elevene og passe på at de følger hygienereglene. Gjør jo alt dette , men det går jo ut over hvor mye undervisning elevene får. 

AnonymBruker
Skrevet

Altså, jeg må selv vaske kjøkkenbenk etc på jobb. Møterommets bord skal desinfiseres før og etter møte. Samme med alle berøringspunkter. Faen til syting. Jeg er ingeniør, og det spiller ingen rolle. ALLE må bidra, hvor vanskelig er det? 

Anonymkode: 3a0f1...fd0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor kan ikke elevene vaske?

Hvis alle elever får en mikrofiberklut hver. Lærer går rundt og sprayer vaskemiddel på pulter, stoler, håndtak, etc. og elever vasker sitt område. Deretter kan de alle legge klutene i en bøtte som går til vask. Feie gulv etter tur.

Anonymkode: 28b4e...b6c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er økonomidirektør, og vasker mye på jobben om dagen, og det synes jeg er helt naturlig. I disse tider kan man ikke være så fin på det at man ikke kan vaske selvom man har noen år på jøyskole/universitet.

Anonymkode: c2d25...87f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er lærer på 7.trinn, så har hjemmekontor enn så lenge. Om jeg må vaske når/ hvis jeg må tilbake på jobb før sommeren, så er det helt greit. Det er ikke snakk om mange uker. Men da kan jeg ikke ha ansvar for en klasse samtidig. 

Regner med at sykepleierne ikke har ansvar for å behandle pasienter samtidig som de vasker dass. 

Anonymkode: 25cb1...3f5

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er lærer på 7.trinn, så har hjemmekontor enn så lenge. Om jeg må vaske når/ hvis jeg må tilbake på jobb før sommeren, så er det helt greit. Det er ikke snakk om mange uker. Men da kan jeg ikke ha ansvar for en klasse samtidig. 

Regner med at sykepleierne ikke har ansvar for å behandle pasienter samtidig som de vasker dass. 

Anonymkode: 25cb1...3f5

Selvfølgelig har vi det. Vi må prioritere og være så raske som overhode mulig.

Anonymkode: f3fec...e60

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Greit nok for meg at vi skal vaske, men det betyr mindre tid til undervisning da.

Mener du vaske toaletter eller bare vanlig vask av pulter og benk.

AnonymBruker
Skrevet

Her i kommunen må lærerne ta en stor del av rengjøringen. På kulturskolen har vi fått beskjed om at vi må belage oss på en del rengjøring, da renholderne nok ikke rekker over det. Så vi må vaske hver dag, mens renholderne stikker innom og mopper gulvet en gang i uka.

Er du fornøyd nå?

Anonymkode: c1fe0...aa0

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mener du vaske toaletter eller bare vanlig vask av pulter og benk.

Det blir det jo uansett. Man kan godt sette elevene i sving med å vaske pulter, men dette går jo utover undervisningstiden. Jeg tenkte allikevel mest på større oppgaver som å vaske doer og vasker flere ganger gjennom dagen. All vasking stjeler jo tid fra undervisningen. 10 minutter her og 10 minutter der. Jeg har vasket så mye både privat og på jobb da jeg var student, at vasking eller helt greit for meg personlig, og ikke noe jeg ikke skulle fikset. Jeg syns allikevel det blir veldig feil at det skal gå utover elevenes undervisningstilbud. Som flere allerede har foreslått, burde man heller hente inn noen av de mange som er permittert til å vaske, det må jo være det beste for alle? Problemet er vel at det alltid forsøkes å spare inn penger i helse og oppvekst. 

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det blir det jo uansett. Man kan godt sette elevene i sving med å vaske pulter, men dette går jo utover undervisningstiden. Jeg tenkte allikevel mest på større oppgaver som å vaske doer og vasker flere ganger gjennom dagen. All vasking stjeler jo tid fra undervisningen. 10 minutter her og 10 minutter der. Jeg har vasket så mye både privat og på jobb da jeg var student, at vasking eller helt greit for meg personlig, og ikke noe jeg ikke skulle fikset. Jeg syns allikevel det blir veldig feil at det skal gå utover elevenes undervisningstilbud. Som flere allerede har foreslått, burde man heller hente inn noen av de mange som er permittert til å vaske, det må jo være det beste for alle? Problemet er vel at det alltid forsøkes å spare inn penger i helse og oppvekst. 

Forslaget bør heller være at man kortere ned på skoledagen slik at lærerne får tid til å vaske både klasserommet og toalettene. Renholderne har sikkert mye enn de skulle vaske uansett, særlig kontorene til lærerne og ledelsen ved skolen. I tillegg til felles toaletter.

Dette forslaget er bedre, siden det er ikke sikkert kommunene har resurser nok til å ansette flere renholdene.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Forslaget bør heller være at man kortere ned på skoledagen slik at lærerne får tid til å vaske både klasserommet og toalettene. Renholderne har sikkert mye enn de skulle vaske uansett, særlig kontorene til lærerne og ledelsen ved skolen. I tillegg til felles toaletter.

Dette forslaget er bedre, siden det er ikke sikkert kommunene har resurser nok til å ansette flere renholdene.

Hvorfor er det et bedre forslag? Problemet er jo undervisningstilbudet til elevene. Med det forslaget du skisserer, vil ikke jeg som lærer få lengre dager eller mer jobb, men det er jo ikke poenget. Poenget er jo at elevene ikke skal få mindre undervisning. 

Med mindre det er snakk om at gulvet skal vaskes mange ganger om dagen, som jo er unødvendig når man aldri er i direkte kontakt med det annet enn med føttene, skjønner jeg ikke hvorfor lærerne skal vaske det. På min skole vasker renholderne alle gulv én gang om dagen, og det gir ingen mening at jeg skal ta over den oppgaven. At jeg må ta over noe dovask, som nå må skje mye hyppigere enn før er greit, men renholdere må da i hvert fall gjøre sine faste oppgaver.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...