Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Går 1 året barnevern og har eksamen i dag. Er det noen som har gått/går barnevern som kan hjelpe?

Spørsmålet er:

Hvordan kan faktorer på ulike nivå bidra til å fremme og hemme barn og unges oppvekstbetingelser og utvikling?

Sliter som fader, aner ikke hvordan jeg skal begynne😂

Anonymkode: 97230...5bf

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du ikke lest? Bruk pensum 

Anonymkode: d913f...9f4

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har du ikke lest? Bruk pensum 

Anonymkode: d913f...9f4

Har selvfølgelig lest en del, men ikke så lett å få med seg alt når en har 25 relativt tykke bøker. I tillegg er det dette temaet vi har hatt minst om.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Har selvfølgelig lest en del, men ikke så lett å få med seg alt når en har 25 relativt tykke bøker. I tillegg er det dette temaet vi har hatt minst om.

Uff, ikke skriv slikt.

Som snart ansatt i barneverntjenesten så skal du opptre profesjonelt både i og utenfor arbeid.

Å oppsøke hjelp på et tilfeldig forum er sært. Spør medstudenter eller lærere! Å skrive at du ikke kan pensum...det svekker tilliten folk har til barnevernet 

Anonymkode: 3403f...c8b

• Liker 18
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Dette må du klare selv. Om du skal jobbe i barnevernet så er det viktig at DU faktisk kan jobben din og har forståelse for hva jobben din innebærer 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Uff, ikke skriv slikt.

Som snart ansatt i barneverntjenesten så skal du opptre profesjonelt både i og utenfor arbeid.

Å oppsøke hjelp på et tilfeldig forum er sært. Spør medstudenter eller lærere! Å skrive at du ikke kan pensum...det svekker tilliten folk har til barnevernet 

Selvfølgelig forstår jeg det. Men man kan ikke forvente at jeg kan absolutt alt av pensum når jeg går 1 året, har fortsatt to år igjen på studiet. Jeg blir nok en god barnevernspedagog selv om jeg ikke kan så mye om akkurat dette temaet. Er jo derfor jeg går studiet, for å lære og bli bedre :) 

Det jeg egentlig lurte på er om noen kunne hjulpet meg inn på rett vei, komme med eksempler på sentrale ting jeg burde ha med i oppgaven. Deretter skal jeg nok klare meg helt fint, trenger bare et lite puff inn i riktig retning :)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er det sånn at du er usikre på hva disse faktorene er? 

Vil tro at du begynner på nederste nivå. Barnet selv og dets personlighet og temperament. Så går du videre til forholdene i familien, økonomi, så til barnehage/skole/sosial arena (vennskap, følelse av mestring osv), så så lege, bosituasjon, nabolag osv osv. Fritidstilbud  eller mangel på sådan osv osv. 

Men er forøvrig enig i at du burde lese deg opp, du har bøkene. Google, medstudenter som kan hjelpe deg på vei. 

Anonymkode: baae6...4ea

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Går 1 året barnevern og har eksamen i dag. Er det noen som har gått/går barnevern som kan hjelpe?

Spørsmålet er:

Hvordan kan faktorer på ulike nivå bidra til å fremme og hemme barn og unges oppvekstbetingelser og utvikling?

Sliter som fader, aner ikke hvordan jeg skal begynne😂

Kan jo dele det opp sånn:

1. Hva kan påvirke barn og unges oppvekstbetingelser og utvikling?

2. Hvilke faktorer hemmer og hvilke fremmer en positiv utvikling?

3. I hvor stor grad hemmer/fremmer disse faktorene utviklingen?

Ta det med en stor klype salt, jeg går på vgs. 

Anonymkode: 5c883...c20

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Nivå av hva? Det er jo litt sentralt. Skal du bruke ulike modeller? Kan du f.eks. ta utgangspunkt Bronfenbrenners økologimodell, den er jo veldig konkret å forholde seg til når det gjelder ulike økosystemer og hva som finnes innen disse. 

Anonymkode: cbef0...03f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Se om det står noe i litteraturen om systemteori og nettverksteori, mikro-, meso- og makronivå, og les deg opp på det. 

Anonymkode: 6bf17...fab

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Pass på plagiat-kontroll nå, TS!

Anonymkode: 358a7...ba9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nivå av hva? Det er jo litt sentralt. Skal du bruke ulike modeller? Kan du f.eks. ta utgangspunkt Bronfenbrenners økologimodell, den er jo veldig konkret å forholde seg til når det gjelder ulike økosystemer og hva som finnes innen disse. 

Ja, har allerede tenkt å skrive om Bronfenbrenners modell, men det blir vanskelig å skrive om det på 5000 ord så må finne flere ting å skrive om :) 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, har allerede tenkt å skrive om Bronfenbrenners modell, men det blir vanskelig å skrive om det på 5000 ord så må finne flere ting å skrive om :) 

Det er veldig enkelt å skrive en sånn oppgave med utgabgspunkt i Bronfenbrenners systemteori på 5000 ord. Der kan du jo inkludere alt. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er veldig enkelt å skrive en sånn oppgave med utgabgspunkt i Bronfenbrenners systemteori på 5000 ord. Der kan du jo inkludere alt. 

Hvis du ikke har klart for deg risiko- og beskyttelsesfaktorer OG ikke forstår modellen...så blir det vanskelig.

Jeg blir litt redd av å lese hva hi skriver. Dette er så elementært?  Og jeg er ikke barnevernpdagog selv.

Hi, bruk modellen...ikke skriv om den.

Risiko og beskyttelsesfaktorer i familien, fosterfamilien, skolen, storsamfunnet etc..  

Men først og fremst, snakk med dine medstudenter. Du har gått glipp av mye læring dette året

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig forstår jeg det. Men man kan ikke forvente at jeg kan absolutt alt av pensum når jeg går 1 året, har fortsatt to år igjen på studiet. Jeg blir nok en god barnevernspedagog selv om jeg ikke kan så mye om akkurat dette temaet. Er jo derfor jeg går studiet, for å lære og bli bedre :) 

Det jeg egentlig lurte på er om noen kunne hjulpet meg inn på rett vei, komme med eksempler på sentrale ting jeg burde ha med i oppgaven. Deretter skal jeg nok klare meg helt fint, trenger bare et lite puff inn i riktig retning :)

Sentrale ting må du finne ut av selv...

Anonymkode: c7017...f74

AnonymBruker
Skrevet

Nå er vel strengt talt det å pushe seg selv, en del av læringsprosessen din. Du skal vurdere og finne løsninger på egenhånd, også sentrale teorier eller begreper. Det er det som kalles å være selvstendig. Vise at man klarer å finne relevant pensum alene, eller i dialog med medstudenter. Uten å be om faglig hjelp.

Du nevner også at det ikke kan forventes at du kan alt på pensum, og jo til en viss grad er det forventet at du kan mye av 1.års pensum. Du skal kunne mye av det du har gått igjennom nå i høst og vårsemesteret - slik at du kan sile ut hva som er relevant for eksamen. Det er derfor man har 4-5 mnd der man skal lese jevnt og trutt. 

Anonymkode: 00ccb...488

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke barn og er ingen barnevernsmotstander, men syns det er skremmende at noen som i fremtiden skal bestemme og har mye makt over folks liv må be om hjelp på et så elementært spørsmål. Attpåtil å si at du ikke kan forventes å ha oversikt over pensum, vel det gir et slapt og giddalaust inntrykk. Svar på oppgaven finner du i pensum, start der. Lurer på du på hvordan en oppgave er bygd opp kan du enten bruke søk og skriv, eller sjekke for studentoppgaver i oria. Det er forventet at du kan første års pensum, selv om du syns det er mye så er dette grunnen til at du har flere måneder på å finne ut av det. 

Anonymkode: 310e9...9af

• Liker 1
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er helt latterlig at folk snakker om at dette er et helt «elementært» spørsmål - når spørsmålet i seg selv er formulert på en sånn måte at det er uforståelig for folk flest. Her trengs mer bakgrunnskunnskap om spørsmålet (+bakgrunn fra pensum) for å forstå det.

Anonymkode: 68498...9c2

AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er helt latterlig at folk snakker om at dette er et helt «elementært» spørsmål - når spørsmålet i seg selv er formulert på en sånn måte at det er uforståelig for folk flest. Her trengs mer bakgrunnskunnskap om spørsmålet (+bakgrunn fra pensum) for å forstå det.

Anonymkode: 68498...9c2

Jeg har ikke bakgrunnskunnskap, bakgrunn fra pensum, eller tilgang på pensum, men til og med jeg kunne skissert en strategi for hvordan jeg skulle løst oppgaven. Med tilgang på pensumlisten, læremål og forelesninger burde det være basalt. Greit at hi er førsteårsstudent, og at jeg har studert før, men spørsmålet er så generelt at NOE burde man klare å knote ned i en form for struktur. 

Anonymkode: 84672...37d

AnonymBruker
Skrevet

Men nå er det ikke mangel på kunnskap som står sentralt i innlegget til TS, så ro dere helt ned! TS skriver at hun aner ikke hvor hun skal begynne, og det kan jeg forstå. Når man går førsteåret bruker man en del tid på å lære å plukke ut det som er mest relevant, da oppgaven gjerne har begrensninger i form av antall tillate ord. Dessuten kan det fort virke overveldene hvis man ikke er vant til å skrive slike oppgaver. Ikke angrip, her ber hun om hjelp. Det er ikke sikkert hun har så mange rundt som kan hjelpe.

TS, jeg ville startet fra spedbarnsalder og jobbet meg oppover. Hvilket faktorer møter barnet på i spedbarns alder, barnehage, barneskole, idrett/kultur aktiviteter? Gjerne inkluder sentrale teoretikere som er nevnt i pensum. Jeg gjetter at Brohnfenbrenner, Freud, Piaget, Vygotski, Bandura og Aimsworth kanskje er med i pensum? Se på hver kapittel og prøv å plukke ut det som er mest relevant innenfor de ulike emnene. 

Lykke til!

Anonymkode: 251ea...138

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...