Gå til innhold

Mor nekter far samvær

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri vært borti sånne problemer før, derfor spør jeg. En nær venn har et barn og mor har alltid vært litt vanskelig mhp samvær. Tidligere holdt hun barnet unna far og det ble sagt ingen kunne gjøre noe før en evt som i en rettsak. Det ble rettssak og hele prosessen tok to år før som falt og far fikk innvilget samvær. (Grunnene hennes har aldri gått på hans evner som far,  bare at hun mener at barnet har det bedre hos henne.) Hele veien finner mor på tullete grunner til å spolere samværet til far og nå er det ny runde. Nå er det stebarnet i hennes husstand som brukes som grunn, stebarnet har diabetes og er i risikogruppen under korona. Hun mener derfor min venn ikke kan få ha samvær, siden dette kan føre til økt smitte i huset deres når barnet kommer tilbake fra far. Min venn har rådført seg med lege,  kommune osv som på generelt grunnlag sier at dette er for streng vurdering av mor. Men hvordan i all verden går man fram når mor bare nekter samvær etter eget forgodtbefinnende?? Vennen min er jo redd dette drar ut til ny rettssak og flere måneder uten samvær. Hva faen kan man gjøre??

Anonymkode: a1a86...4b1

Videoannonse
Annonse
Gjest WhisperingWind
Skrevet (endret)

Tvangsbot

Retten kan i en avgjørelse om foreldreansvar, fast bosted og samværsrett bestemme at avgjørelsen skal kunne tvangsfullbyrdes hvis bostedsforelderen ikke følger rettens avgjørelse. Tvangsgjennomføring av samvær reguleres av barneloven § 65. Det innebærer at dersom bostedsforelderen saboterer samvær, så kan bostedsforelderen ilegges tvangsbot.

Endret av WhisperingWind
Skrevet
2 minutter siden, WhisperingWind skrev:

Vedtak fra fylkesmannen

Dersom begge foreldrene er enige om det, kan de inngå en samværsavtale som fylkesmannen ved vedtak kan gjøre til tvangskraftig tvangsgrunnlag, jf. barneloven § 55. Det betyr at brudd på avtalen kan utløse tvangsbot på samme måte som en avgjørelse fra retten. I tillegg til at begge foreldrene må være enige om at avtalen skal kunne tvangsfullbyrdes, må avtalen være til barnets beste. Fylkesmannen må derfor vurdere at det er til barnets beste at avtalen kan tvangsfullbyrdes.

Tvangsbot

Retten kan i en avgjørelse om foreldreansvar, fast bosted og samværsrett bestemme at avgjørelsen skal kunne tvangsfullbyrdes hvis bostedsforelderen ikke følger rettens avgjørelse. Tvangsgjennomføring av samvær reguleres av barneloven § 65. Det innebærer at dersom bostedsforelderen saboterer samvær, så kan bostedsforelderen ilegges tvangsbot.

Hele greia her er bare tull. En dreven advokat kler av dette lett og mor går dermed fri. 

Hele barneloven er lagt opp slik at mor kan gjøre hva som helst og komme med de styggeste beskyldninger uten noen form for dokumentasjon og bevis for sine påstander og får medhold. 

Barnerett i Norge er en ren parodi enkelt og greit. 

Barna blir frarøvet sin tilstedeværende pappa, men det betyr ikke så mye bare mors rettigheter blir ivaretatt. For det er det som gjelder.

Så til trådtarter. Du kan nesten ikke gjøre noen ting.

Det er dette bare 45 000 barn lider under her på berget. Still dere i kø for det er flere som lider. 

AnonymBruker
Skrevet

Er det virkelig slik det fungerer i Norge eller er du som svarer bitter etter selv å ha hatt en vanskelig sak? Jeg spør ikke for å dømme, men min erfaring ellers med folk som f eks hater barnevernet er at dette er mennesker som selv ikke innser at de ikke er egne til å ta vare på barn.. 🏳️

Er det virkelig slik i et moderne samfunn at en forelder kan spolere totalt uten umiddelbare konsekvenser?

Hva skjer hvis barnefar reiser på skolen og henter barnet som normalt på hans dag? Hva kan moren sette inn som mottiltak?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det virkelig slik det fungerer i Norge eller er du som svarer bitter etter selv å ha hatt en vanskelig sak? Jeg spør ikke for å dømme, men min erfaring ellers med folk som f eks hater barnevernet er at dette er mennesker som selv ikke innser at de ikke er egne til å ta vare på barn.. 🏳️

Er det virkelig slik i et moderne samfunn at en forelder kan spolere totalt uten umiddelbare konsekvenser?

Hva skjer hvis barnefar reiser på skolen og henter barnet som normalt på hans dag? Hva kan moren sette inn som mottiltak?

1.Ja

2. nei

3. ingenting

Anonymkode: 9b1d4...ce7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...