AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #82 Skrevet 27. april 2020 12 timer siden, Ullvott skrev: Jeg bruker som regel margarin. Grunnene er at olje spruter og smør liker jeg ikke smaken og lukten til. For mine smaksløker er margarin mest nøytralt. Ved riktig temperatur rik unngår man at oljen spruter. Margarin brukes kun til baking. Stort sett går det i olje eller smør. Vanligvis baker jeg grønnsaker i ovnen med olivenolje og steiker i pannen med smør. Bruker solsikkeolje dersom det skal være nøytral smak. Anonymkode: feeb3...eda
Minya Skrevet 27. april 2020 #83 Skrevet 27. april 2020 (endret) Jeg bruker melange fordi det er det jeg synes smaker best. Jeg bruker rapsolje til wok og hvis jeg skal steke kyllingbiter til en kyllinggryte, men aldri meierismør fordi jeg synes det lukter høgg og helvete og smaker litt våt ull, hvis det gir noen mening. Jeg er også vokst opp med at det heter bordsmør (som feks Soft flora eller Brelett eller lignende), smør (all margarin) og "godt smør" (meierismør). Jeg skjønte aldri hvorfor det ble kalt godt smør, for det var alltid umulig å smøre på brødskiva, og det smakte rart og luktet helvete når det var varmt. 😛 Nå er jeg vokst opp i en relativt fattig familie, så jeg var vant til fra barndommen av å bruke margarin, så det kan selvfølgelig ha noe med det å gjøre, og jeg har alltid syntes matosen når folk stekte med meierismør var helt grell. Husker mange tilfeller vi var på besøk hos noen og mat av en eller annen form ble stekt i meierismør, og ved mange tilfeller var jeg glad for at vi ungene som regel enten kunne løpe ut, eller hadde en kjeller eller andre rom å leke i. Endret 27. april 2020 av Minya 2
-jk- Skrevet 28. april 2020 #84 Skrevet 28. april 2020 Jeg bruker rapsolje til wokking, olivenolje til ovnsbaking av grønnsaker og Soft margarin til stekepanna. På brødskiva har jeg ingenting. Liker ikke smaken av meierismør noe særlig. 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #85 Skrevet 30. april 2020 On 4/27/2020 at 6:35 PM, AnonymBruker said: Har prøvd å steke biff på høy temperatur (i jernpanne, selvfølgelig) med olje. Det sprutet noe sinnsykt, og holdt nesten på å ta fyr. Anonymkode: 048d7...0a4 Også kjent som brukerfeil. Biff skal stekes i smør. Anonymkode: fbc3b...b8f 1
Lula Skrevet 30. april 2020 #86 Skrevet 30. april 2020 (endret) Smør og eller olje til alt av steking og baking her i huset pga smak. ALDRI margarin. For de som lurer på hvorfor finner dere svaret her: Endret 30. april 2020 av Lula 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #87 Skrevet 30. april 2020 Steker alt i 100% smør, fordi det smaker best. Enkelt og greit. Anonymkode: e6ece...587
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #88 Skrevet 30. april 2020 Bruket oftest flytende melange, men om jeg steker grønsaker, kylling eller nudler bruker jeg olje. Anonymkode: f7d8a...94e
Gibralfaro Skrevet 30. april 2020 #89 Skrevet 30. april 2020 Her i Spania bruker de oljer til sånt, men jeg tviholder på Melange, og kjøper heller det på innvandrerbutikkene her nede, enn å bruke noe annet om jeg har muligheten. Kan fint bruke smør eller olje om jeg ikke har noe annet, men Melange er alltid førstevalget, på grunn av smak.
-jk- Skrevet 30. april 2020 #90 Skrevet 30. april 2020 36 minutter siden, Lula skrev: Smør og eller olje til alt av steking og baking her i huset pga smak. ALDRI margarin. For de som lurer på hvorfor finner dere svaret her: Det er ikke palmeolje i norsk margarin. 1
Lula Skrevet 30. april 2020 #91 Skrevet 30. april 2020 Fortsatt et prosessert og dårlig (og unødvendig) produkt som smaker vondt 2
K.B. Skrevet 30. april 2020 #92 Skrevet 30. april 2020 Hmm mange interessante vinklinger. Margarin har jeg ikke i huset og jeg bruker primært olje til steking. Steking i smør farger smaken i mye større grad en olje og det er sjelden jeg synes den smaks fargingen fungerer til rettens fordel. Pannekaker, vafler stekes i smør, jeg monterer også saus med smør, da skal det være kvalitets smør som f.eks Kviteseid. Steking av kjøtt, grønnsaker foregår i all hovedsak i grillpanne, har aldri hatt store problemer forbundet med det. Dere som opplever flammer, at det spruter mye osv, må jo bruke veldig sterk varme og alt for mye, evt feil olje. Bacon stekes selvfølgelig i ovn med et tynt lag olje på stekebrett så det ikke fester seg, sånn har vi lagd det på alle restauranter jeg har jobbet på, jeg klør meg i hodet når jeg hører om folk som fortsatt steker bacon i panne.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #93 Skrevet 30. april 2020 På 27.4.2020 den 22.42, AnonymBruker skrev: Da bruker du feil olje, som olivenolje. Men rapsolje spruter ikke. Anonymkode: dfbe3...5dc All olje spruter så lenge du tilsetter noe som inneholder fuktighet i det. Hvilket er alt(?) man steker. Anonymkode: 97639...179
-jk- Skrevet 30. april 2020 #94 Skrevet 30. april 2020 (endret) 34 minutter siden, Lula skrev: Fortsatt et prosessert og dårlig (og unødvendig) produkt som smaker vondt Prosessert behøver ikke å være noe negativt. Melk er også prosessert (pasteurisert) ellers ville den hatt veldig kort holdbarhet. Unødvendig? Nei, det produseres alt for lite meierismør til å dekke behovet. Du skal være glad for alle som bruker margarin, om alle kjøpte meierismør ville det kostet mange ganger så mye som i dag. Smaken er subjektiv. Jeg synes meierismør smaker vondt. Som smørøye i grøten bruker jeg Soft Light da jeg synes den gir den beste smaken. Og vanlig Soft margarin til steking. Endret 30. april 2020 av -jk- 1
Lula Skrevet 30. april 2020 #95 Skrevet 30. april 2020 Jeg har enda til gode å høre dyktige fagfolk foretrekke margarin fremfor smør. Man står selvsagt fritt til å mene noe annet basert på subjektiv smak. Du og jeg kan jo bare velge å være uenige, uten at noen av oss trenger å overbevise den andre. Margarin er og blir et dårlig produkt med dårlig smak i min verden. 1
HalldirV2 Skrevet 30. april 2020 #96 Skrevet 30. april 2020 Snør gir en herlig lettsalta smak på maten, og er godkjent av samtlige barnehagebarn 🤪 Men fra snør til bart, så er en blanding av olje og smør det jeg foretrekker. Smør gir smak.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #97 Skrevet 30. april 2020 Jeg steker som regel uten fett jeg da, teflonpanne. Dersom det ikke er mulig bruker jeg bittelitt olje. Evt steker det i stekeovn uten fett. Jeg kutter kalorier der jeg kan, og er uansett ikke så glad i smaken av hverken smør eller følelsen av oljete mat. Anonymkode: 88581...5ad
Brunhilde Skrevet 30. april 2020 #98 Skrevet 30. april 2020 2 hours ago, Lula said: Fortsatt et prosessert og dårlig (og unødvendig) produkt som smaker vondt Det er allikevel ikke noen grunn til å feilinformere. Selv om du vat at det du skriver er feil, så kan andre tro på det, vet du. I Melange margarin finner du: Rapsolje (45%), fullherdet kokos- og rapsolje, vann, kokosolje, skummet melk (4 %), salt, emulgator (soyalecitin, monoglyserider av fettsyrer), vitamin A, vitamin D, fargestoff (betakaroten), aroma. Melange inneholder ikke palmeolje og ikke transfett. Så vet du det. Jeg steker i Vita hjertego olje eller smør, av og til en blanding av begge. Jeg har som regel ikke margarin i kjøleskapet, men det er mest fordi den blir veldig gammel før den blir brukt, ikke fordi jeg har noe prinsipielt i mot margarin.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå