Gå til innhold

Hvorfor steker folk mat i snør eller melange?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Meierismør smaker best, så da bruker jeg det. 

Anonymkode: f7f3a...aba

• Liker 2
Skrevet
6 timer siden, SoWhat? skrev:

Uffdah. Overskriften ble veldig feil ser jeg nå 😅 vis godvilje!

Du kan jo bare endre den. 

• Liker 2
Skrevet
31 minutter siden, FluffyChix skrev:

Jeg er ikke ute etter å omvende deg altså, men for noen år siden så gikk jeg helt over til å bruke smør og kokkosolje da margarin ikke er akkurat det beste man kan putte i seg. Men jeg har holdt fast på at fersk margarin smaker utrolig bra på nybakte brød og baguetter. Helt til jeg skulle prøve dette til jul med å kjøpe en pakke margarin. Det smaker skikkelig ille. Jeg tror det har noe med hva man har vent smaksløkene sine til.

Kan ikke bruke kokkos pga allergener men lager ghee og det er utrolig godt å steke i.

• Liker 1
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet (endret)

..

Endret av AthenaRavenLuna
Skrevet

Bruker Melange til alt 😅 smør synes jeg er så dyrt, men synes det smaker bedre. Melange gir litt bedre smak enn olje, synes jeg.

Gjest loveli
Skrevet

Melange er møkk. Hvertfall den store pakka for 10,- kiloen. Sier seg selv at det ikke er sunt.

Jeg steker i rapsolje og hiver oppi smør mot slutten på f.eks. biff. Lager jeg eggerøre bruker jeg bare smør. Meieri.

AnonymBruker
Skrevet

Mange merkelige myter om margarin her, gitt :fnise: 

Anonymkode: 29070...205

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Smør eller ghee gir bedre smak. Bruker olivenolje til wok og nøytral olje til frittering som er veldig sjeldent. Jeg har egentlig sluttet å kjøpe nøytral olje fast for den blir dårlig før halvparten er ferdig. 

Anonymkode: 8d794...62e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

det er jo akkurat motsatt man skal gjøre. Smør brenner på en lavere temperatur enn olje. Olje tåler mye mer varme før den også brenner.

Anonymkode: cc1a8...392

Jeg bryr meg ikke så mye om hva "man" skal gjøre. Jeg gjør slik det fungerer best for meg.

Har prøvd å steke biff på høy temperatur (i jernpanne, selvfølgelig) med olje. Det sprutet noe sinnsykt, og holdt nesten på å ta fyr. 

Anonymkode: 048d7...0a4

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tja, det er jo sykdomsfremmende søppel så ja...

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Det smaker dritt, det er alt jeg trenger å vite. Smør har tre ingredienser: fløte, vann og salt. Ikke skummelt i det hele tatt. 

Anonymkode: 7ab21...eeb

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Kommer helt an på hva jeg lager! Sånn generelt smør til fransk-inspirerte retter, kremete sauser, eller andre ting det jeg syns smørsmaken gjør seg (f.eks pannekaker). Olivenolje til italiensk/middelhavs-mat. Nøytral olje (gjerne raps) til resten. Margarin har jeg ikke brukt siden oppveksten. 

Anonymkode: f1a91...c27

• Liker 4
Skrevet

Så mange som unngår olje fordi det spruter! Ikke stek på høyere enn middelshøy temperatur, så ordner det seg! 

Hilsen en som ikke steker i annet enn olje

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor hater folk melange? 

Anonymkode: b0a8b...72a

Det er et dårlig erstatningsprodukt.

Anonymkode: f8480...6d3

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det smaker dritt, det er alt jeg trenger å vite. Smør har tre ingredienser: fløte, vann og salt. Ikke skummelt i det hele tatt. 

Anonymkode: 7ab21...eeb

Enig!

Eneste grunn til at mange bruker det milliarder av reklamekroner de siste 100 årene, samt lobbyvirksomhet som har påvirket myndigheter til å hevde at Melange er sunnere enn smør, noe som er helt feil.

• Liker 6
Annonse
Skrevet

Her går det i bremykt. Synes det smaker best, jeg. Og det inneholder bare smør, rapsolje, vann og vitamin D - så det kan vel ikke være såå ille? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, Soulless skrev:

Her går det i bremykt. Synes det smaker best, jeg. Og det inneholder bare smør, rapsolje, vann og vitamin D - så det kan vel ikke være såå ille? 

Jeg steker også med Bremykt. Syns det smaker best. 
Til sauser og baking bruker jeg meierismør.

Anonymkode: 97639...179

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, Ullvott skrev:

Jeg bruker som regel margarin. Grunnene er at olje spruter og smør liker jeg ikke smaken og lukten til. For mine smaksløker er margarin mest nøytralt. 

Enig med deg :)  Meierismør er ikke spesielt godt på brødskiva, og den lukten når noen steker i det er skikkelig kvalmende, blæh..

Anonymkode: aa8b2...061

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor hater folk melange? 

Anonymkode: b0a8b...72a

Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg synes rett og slett det smaker vondt. Det har en merkelig, emmen smak selv når det er ferskt og nyåpnet. Det er ett eller annet med konsistensen også som føles feil på en ubestemmelig måte. Jeg synes egentlig dette gjelder all margarin, men Melange i enda større grad enn de andre. 

Meierismør av forskjellige typer synes jeg til sammenlikning smaker rent og friskt. 

Anonymkode: fb9a1...906

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Det er et dårlig erstatningsprodukt.

Og var opprinnelig produsert som fattigmannssmør.

Anonymkode: b5103...498

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...