FluffyChix Skrevet 27. april 2020 #21 Skrevet 27. april 2020 8 minutter siden, SoWhat? skrev: Jeg liker også absolutt best margarin. Jeg kaller det "snør" da... hm Snør har alt for nye smak jeg ikke helt takler. Syns råvarer ikke blir bedre av det. Melange derimot gir litt prikk over i'en. På slutten av steketiden altså! Jeg er ikke ute etter å omvende deg altså, men for noen år siden så gikk jeg helt over til å bruke smør og kokkosolje da margarin ikke er akkurat det beste man kan putte i seg. Men jeg har holdt fast på at fersk margarin smaker utrolig bra på nybakte brød og baguetter. Helt til jeg skulle prøve dette til jul med å kjøpe en pakke margarin. Det smaker skikkelig ille. Jeg tror det har noe med hva man har vent smaksløkene sine til. 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #22 Skrevet 27. april 2020 Vi brukte melange når jeg voks opp, til alt. Olivenolje og andre oljer begynte jeg å bruke som voksen, men nå holder jeg meg til ekte smør. Plantesmør og plante oljer er ikke særlig naturlige eller sunne, det er bare presset og ihelprosessert plantrefett. Egentlig veldig rart at det er mulig å lage fett fra planter. Meierismør ha da fortsatt det samme næringsinnholdet som i melk, og det smaker bedre. Har forsøkt å bruke plantefett etter at jeg skiftet til meierismør, men den kunstige prossesserte smaken er enda mer fremtredende, så ekte smør smaker best. Bruker helst usaltet slik at jeg kan tilsette salt ved behov. Anonymkode: b5103...498 3
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #23 Skrevet 27. april 2020 ta vare på baconfettet. Ikke noe er bedre å steike, enn i det... Anonymkode: cc1a8...392 7
FluffyChix Skrevet 27. april 2020 #24 Skrevet 27. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vi brukte melange når jeg voks opp, til alt. Olivenolje og andre oljer begynte jeg å bruke som voksen, men nå holder jeg meg til ekte smør. Plantesmør og plante oljer er ikke særlig naturlige eller sunne, det er bare presset og ihelprosessert plantrefett. Egentlig veldig rart at det er mulig å lage fett fra planter. Meierismør ha da fortsatt det samme næringsinnholdet som i melk, og det smaker bedre. Har forsøkt å bruke plantefett etter at jeg skiftet til meierismør, men den kunstige prossesserte smaken er enda mer fremtredende, så ekte smør smaker best. Bruker helst usaltet slik at jeg kan tilsette salt ved behov. Anonymkode: b5103...498 Mmmm fersk iskaldt smør skjært med ostehøvel i skiver på nybakt brød😍 Jeg steker primært ikke i smør pga at jeg syns det setter for sterk lukt, men hvis det er biff eller annet snadder så MÅ det være masse smør. 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #25 Skrevet 27. april 2020 Jeg bruker olje til all steking som ikke krever høy temperatur. Ved veldig høy temperatur (f.eks. biff), steker jeg i smør. Mest fordi olje spruter, men også fordi jeg synes det gir fin stekeskorpe og god smak. Anonymkode: 048d7...0a4 1
FluffyChix Skrevet 27. april 2020 #26 Skrevet 27. april 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: ta vare på baconfettet. Ikke noe er bedre å steike, enn i det... Anonymkode: cc1a8...392 Vet ikke om du var sarkastisk, men det er et godt råd Man kan også steke ting i fettavskjær fra ulike kjøtt. Til og med Gordon Ramsey gjør dette 4
Nerine_ Skrevet 27. april 2020 #27 Skrevet 27. april 2020 Smaken. Syns smør gjør seg best til det meste, bortsett fra wok. 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #28 Skrevet 27. april 2020 Det har vært mye kontroverser omkring rapsolje (rapeseed oil) helt siden den ble tatt i bruk som mat. På 50-tallet dømte Amerikanske myndigheter (FDA) raps som uegnet for menneskelig konsumpsjon, men den er senere kommet tilbake på GRAS-listen (Generally Recognized As Safe) av en eller annen grunn. Siden man visste at syren i planten, "erucic acid" var giftig, så ble Canola oil (Canadian oil low acid) skapt på 70-tallet som en olje som skulle inneholde mindre av denne syren og dermed være "tryggere". Først ble den krysset frem, og senere ble den genmanipulert, noe de fortsatt holder på med idag for å gjøre hele planten "trygg" for menneskelig konsumpsjon. Det finnes også rykter om at sykdommer som skrapesyken på sau, og kugalskap kan ha dukket opp som et resultat av at de brukte mye raps i foret, og at da rapsen ble fjernet forsvant også disse sykdommene. Jeg vet ikke hvor mye hold det er i disse ryktene. Selv kom jeg i skade for å kjøpe norsk kaldpresset økologisk rapsolje istedenfor olivenolje en gang, og følte meg helt elendig i lang tid uten å skjønne hvorfor. Jeg fikk ubehagelig kroppslukt og følte meg konstant trøtt og liksom "forgiftet". Da jeg oppdaget feilen, byttet jeg jeg tilbake til olivenolje og symptomene forsvant. Det var etter dette jeg begynte å gjøre research på rapsolje. Her er noen linker med litt lesning om raps/canola. Man kan finne mye om man googler litt på dette. Her om forskjellen på raps og canola: https://www.thekitchn.com/whats-the-difference-between-cano… Lang artikkel om kontroverser omkring raps/canola: http://www.shirleys-wellness-cafe.com/ConsumerAlert/Canola Raps er en i utgangspunktet giftig plante som de vil gjøre "trygg" for menneskelig konsumpsjon. Veldig skremmende: https://www.sciencedaily.com/releas…/2012/…/120127140013.htm Selv bruker jeg olivenolje og kokosolje, har ikke noen negative reaksjoner på dem. Anonymkode: c8bc9...a9c 2
SoWhat? Skrevet 27. april 2020 Forfatter #29 Skrevet 27. april 2020 14 minutter siden, FluffyChix skrev: Jeg er ikke ute etter å omvende deg altså, men for noen år siden så gikk jeg helt over til å bruke smør og kokkosolje da margarin ikke er akkurat det beste man kan putte i seg. Men jeg har holdt fast på at fersk margarin smaker utrolig bra på nybakte brød og baguetter. Helt til jeg skulle prøve dette til jul med å kjøpe en pakke margarin. Det smaker skikkelig ille. Jeg tror det har noe med hva man har vent smaksløkene sine til. Men smaker kokosolje...mye? 🙂
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #30 Skrevet 27. april 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg bruker olje til all steking som ikke krever høy temperatur. Ved veldig høy temperatur (f.eks. biff), steker jeg i smør. Mest fordi olje spruter, men også fordi jeg synes det gir fin stekeskorpe og god smak. Anonymkode: 048d7...0a4 det er jo akkurat motsatt man skal gjøre. Smør brenner på en lavere temperatur enn olje. Olje tåler mye mer varme før den også brenner. Anonymkode: cc1a8...392 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #31 Skrevet 27. april 2020 Jeg har angst. Jeg begynner å grine hver gang jeg bruker olje. Det spruter! Og det lager mye lyd, alt for mye lyd. Blir så redd at jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg. Nå er voksen, så jeg lager mat alene. Jeg kan ikke bare løpe utav kjøkkenet i tårer og rope på mamma for at hun skal ta over. Jeg hater olje. Derfor bruker jeg ikke olje. Jeg har gått ned 20 kilo etter at jeg flyttet hjemme ifra, fordi jeg sluttet å bruke frityrgryte. Har ikke nerver til det. Jeg har ikke nok valium i hus til å bruke olje eller frityrgryte. Skulle ønske jeg tullet. Så nei, aldri i livet om jeg bruker olje. Melange er best! Det tok meg over 1 år å lære meg å være inne i leiligheten og ikke ute i gangen mens vaskemaskinen sentrifugerer. Jeg takler ikke høye lyder på grunn av angst og PTSD og nå høres jeg helt autistisk ut men jeg sverger, det er bare angst og traumer. Igjen, skulle ønske jeg tuller nå, men det er fakta og noe jeg og psykologen har jobbet med i flere år. Men olje, der går grensen. Anonymkode: 0a484...30e 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #32 Skrevet 27. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har angst. Jeg begynner å grine hver gang jeg bruker olje. Det spruter! Og det lager mye lyd, alt for mye lyd. Blir så redd at jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg. Nå er voksen, så jeg lager mat alene. Jeg kan ikke bare løpe utav kjøkkenet i tårer og rope på mamma for at hun skal ta over. Jeg hater olje. Derfor bruker jeg ikke olje. Jeg har gått ned 20 kilo etter at jeg flyttet hjemme ifra, fordi jeg sluttet å bruke frityrgryte. Har ikke nerver til det. Jeg har ikke nok valium i hus til å bruke olje eller frityrgryte. Skulle ønske jeg tullet. Så nei, aldri i livet om jeg bruker olje. Melange er best! Det tok meg over 1 år å lære meg å være inne i leiligheten og ikke ute i gangen mens vaskemaskinen sentrifugerer. Jeg takler ikke høye lyder på grunn av angst og PTSD og nå høres jeg helt autistisk ut men jeg sverger, det er bare angst og traumer. Igjen, skulle ønske jeg tuller nå, men det er fakta og noe jeg og psykologen har jobbet med i flere år. Men olje, der går grensen. Anonymkode: 0a484...30e om det du putter oppi oljen er romtemperert, så vil det ikke sprute så mye. Sprutingen kommer av vann som maten "slipper" Anonymkode: cc1a8...392 1
FluffyChix Skrevet 27. april 2020 #33 Skrevet 27. april 2020 5 minutter siden, SoWhat? skrev: Men smaker kokosolje...mye? 🙂 Kokosolje med nøytral smak smaker ingenting. Kokkosolje med kokkossmak smaker kokkos og er ikke spesielt gøy å steke biffen i (har prøvd - tok feil glass og oppdaget når den var ferdig😂) Kokkosolje med chili smaker...sterkt. 1
SoWhat? Skrevet 27. april 2020 Forfatter #34 Skrevet 27. april 2020 1 minutt siden, FluffyChix skrev: Kokosolje med nøytral smak smaker ingenting. Kokkosolje med kokkossmak smaker kokkos og er ikke spesielt gøy å steke biffen i (har prøvd - tok feil glass og oppdaget når den var ferdig😂) Kokkosolje med chili smaker...sterkt. Ok. For ja, jeg liker kokos. Men blander ikke smaken med hva som helst. Liker ikke kokosmelk heller for den del.
FluffyChix Skrevet 27. april 2020 #35 Skrevet 27. april 2020 Akkurat nå, SoWhat? skrev: Ok. For ja, jeg liker kokos. Men blander ikke smaken med hva som helst. Liker ikke kokosmelk heller for den del. Jeg liker heller ikke kokoksmelk. Eller generelt ting med utpreget kokossmak.
Imperfectionibus Skrevet 27. april 2020 #36 Skrevet 27. april 2020 6 timer siden, SoWhat? skrev: Jeg steker alltid i olje, og jeg foretrekker raps firdi den har lite smak, og fordi jeg tror den er produsert i Norge. Olje blir varmere og gir bedre stekeskorper syns jeg. Og det er jo sunnere om du ikke hiver oppi halve flaska? Steker i olje og smør noen ganger og noen ganger i kun en av delene, kommer an på hva. Melange skal ikke inn i mitt hus så det bruker vi ikke. Savner smørkrisen siden vi da hadde bedre smør i butikken. 1
Imperfectionibus Skrevet 27. april 2020 #37 Skrevet 27. april 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Bruker olje eller smør. ofte en kombinasjon. Kommer an på hva jeg skal steke. F eks syns jeg eggerøre eller speilegg er best når det det stekes i smør, samme med biff. Margarin kommer ikke innenfor mine dører. Anonymkode: 7069d...058 Jeg bruker ingenting til eggerøre
Imperfectionibus Skrevet 27. april 2020 #38 Skrevet 27. april 2020 6 timer siden, vikilLJA skrev: Fikk meg en god latter ja🤣 Olje spruter på klærne. Olje til wok og det som ikke spruter. Melange til kjøtt og lignende. Om du tar litt smør i så får du vekk brorparten av sprutingen
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #39 Skrevet 27. april 2020 Bruker i hvert fall ikke snør 😄 Anonymkode: 5f36b...3ce
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #40 Skrevet 27. april 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor hater folk melange? Anonymkode: b0a8b...72a Fordi Melange er margarin, kunstig fremstilt med masse ting som ikke er bra for oss å spise. Smør er naturlig uten tilsetningsstoffer. Anonymkode: af16d...303 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå