Gå til innhold

Hvorfor steker folk mat i snør eller melange?

Anbefalte innlegg

Jeg steker alltid i olje, og jeg foretrekker raps firdi den har lite smak, og fordi jeg tror den er produsert i Norge. Olje blir varmere og gir bedre stekeskorper syns jeg. Og det er jo sunnere om du ikke hiver oppi halve flaska? 

• Liker 1

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Smør gir best smak på alt man steker. Men er vel ikke snakk om  bruke mye. Kalorimessig er vel melange best.

Anonymkode: f3875...309

Men ja, men da går det jo å hive opp i litt på slutten og trekke panna vekk. Eller mener du Melange er mer kalorifattig enn olje? 

AnonymBruker

Bruker olje eller smør. ofte en kombinasjon. Kommer an på hva jeg skal steke. F eks syns jeg eggerøre eller speilegg er best når det det stekes i smør, samme med biff.

Margarin kommer ikke innenfor mine dører.

Anonymkode: 7069d...058

• Liker 35

Annonse

6 minutter siden, SoWhat? skrev:

Uffdah. Overskriften ble veldig feil ser jeg nå 😅 vis godvilje!

Fikk meg en god latter ja🤣

Olje spruter på klærne. Olje til wok og det som ikke spruter. Melange til kjøtt og lignende. 

Endret av vikilLJA
  • Liker 6
AnonymBruker
2 minutter siden, SoWhat? skrev:

Men ja, men da går det jo å hive opp i litt på slutten og trekke panna vekk. Eller mener du Melange er mer kalorifattig enn olje? 

Ja. Olje gir ca 990 kalorier pr 100g, smør 750 og melange 720. Så litt å spare er det jo. Ellers så er det jo mens kjøttet trekker til seg fettet, altså mens det steker, smaken kommer inn i kjøttet og dermed blir alt bedre med smør( synes jeg)

Anonymkode: f3875...309

• Liker 2

Annonse

AnonymBruker

Bruker alltid smør når jeg lager noe ekstra godt. F.eks biff. Hvis jeg bruner noe som skal oppi en gryte, er det ikke så nøye. Og speilegg blir best stekt i smør 🙂

Anonymkode: 3f1e7...0a1

6 timer siden, Ullvott skrev:

Jeg bruker som regel margarin. Grunnene er at olje spruter og smør liker jeg ikke smaken og lukten til. For mine smaksløker er margarin mest nøytralt. 

Jeg liker også absolutt best margarin. Jeg kaller det "snør" da... hm

Snør har alt for nye smak jeg ikke helt takler. Syns råvarer ikke blir bedre av det. Melange derimot gir litt prikk over i'en. På slutten av steketiden altså! 

Annonse
AnonymBruker
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor hater folk melange? 

Anonymkode: b0a8b...72a

Jeg velger å ikke spise ting dyr ikke ville spist, når hverken hunden, rev eller maur vil ha margarin så vil ikke jeg ha det heller. 

Anonymkode: f2d83...7b1

• Liker 8
AnonymBruker
6 timer siden, SoWhat? skrev:

Jeg steker alltid i olje, og jeg foretrekker raps firdi den har lite smak, og fordi jeg tror den er produsert i Norge. Olje blir varmere og gir bedre stekeskorper syns jeg. Og det er jo sunnere om du ikke hiver oppi halve flaska? 

Fordi å steke feks biff i smør gir en god smak. 

Anonymkode: 359f4...36d

• Liker 2

Jeg syns faktisk det meste av mat som skal stekes smaker bedre med Melange, samt når jeg skal lage brun eller hvitsaus. Har forsøkt meg på seibiff stekt i smør og olje, og nei, det blir ikke det samme, og i hvertfall ikke bedre. Da velger jeg heller den gode gamle melangen. 

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...