FriendlyJoho Skrevet 27. april 2020 #1 Skrevet 27. april 2020 (endret) Hallo, akkurat nå er jeg lærling i en relativt liten barnehage, rundt 30 barn. Jeg er ikke gammle saken, snart 19. Pga korona krisen så er det redusert kapasitet med redusert åpningstid, de andre ansatte jobber syv timer, jeg jobber syv og en halv. min oppgave har i uken som gikk og denne kommende uken blidt å lage mat til barna og vaske, vaske leker, bord, stoler og overflater... vil ikke si at alt denne antibacen og vaskevannet er noe spesielt bra for stress eksemen min... Jeg har en relativt lang reisevei, som inneholder en ferje. jeg har spurt om jeg kan jobbe lengre enn syv og en halv time noen dager slik at jeg kan rekke en ferge som går 15.00 men det går vist ikke... istedet må jeg vente på ferjeleiet en til en og en halv time før jeg kommer meg hjem. Jeg hadde aldri lyst å jobbe i barnehage men det var den eneste plassen jeg fikk tilbudt.. Har jeg feli i dette senarioet eller burde bedriften kunne tilrettelegge for meg? Endret 27. april 2020 av FriendlyJoho
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #2 Skrevet 27. april 2020 Nei, selvsagt kan du ikke forvente at de skal tilrettelegge for deg.. Anonymkode: 0e34a...329 16
Diamant20 Skrevet 27. april 2020 #3 Skrevet 27. april 2020 Du kan ikke forvente at de skal tilrettelegge for at du skal komme deg hjem. Jeg skjønner ikke hvordan vaskevann og antibac skal ha noe å si for eksamenen din? 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #4 Skrevet 27. april 2020 Du kan ikke få lenger arbeidsdager der du har krav på overtidstillegg, nei. Anonymkode: 0b874...28a
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #5 Skrevet 27. april 2020 At du ikke er "gamle saken" har det noe å si? Anonymkode: 0c6df...c2b 5
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #6 Skrevet 27. april 2020 7 minutter siden, Diamant20 skrev: Du kan ikke forvente at de skal tilrettelegge for at du skal komme deg hjem. Jeg skjønner ikke hvordan vaskevann og antibac skal ha noe å si for eksamenen din? H*n sliter med eksem, så det er ikke så rart at den blir værre av vasking. Anonymkode: e4f6a...93e 8
Diamant20 Skrevet 27. april 2020 #7 Skrevet 27. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: H*n sliter med eksem, så det er ikke så rart at den blir værre av vasking. Anonymkode: e4f6a...93e Å ja, leste eksamen. Men da kan vel TS bruke engangshansker eller noe mens Ts vasker 3
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #8 Skrevet 27. april 2020 Kan du ikke bare slutte da 🙄 Anonymkode: 48b87...07e 1
FriendlyJoho Skrevet 27. april 2020 Forfatter #9 Skrevet 27. april 2020 2 minutter siden, Diamant20 skrev: Å ja, leste eksamen. Men da kan vel TS bruke engangshansker eller noe mens Ts vasker jeg bruker ofte dobbelt med engangshansker, men det som jobben har er trasige blanke vinylhansker som ikke tåler noe. Har eksem rundt begge håndleddene, jeg smører med canoderm og spenol jevnlig men deg deg gjør fortsatt vondt
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #10 Skrevet 27. april 2020 Lærlingen skal ikke ha som hovedoppgave å vaske. Du skal være med barna, og lære. Noe vasking selvsagt, det er en del av læring. Anonymkode: a7443...b4c 11
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #11 Skrevet 27. april 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan ikke få lenger arbeidsdager der du har krav på overtidstillegg, nei. Anonymkode: 0b874...28a Har ikke krav på overtid før over 9 timer. Anonymkode: a7443...b4c 2
FriendlyJoho Skrevet 27. april 2020 Forfatter #12 Skrevet 27. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Kan du ikke bare slutte da 🙄 Anonymkode: 48b87...07e Jeg vurderer det ganske kraftig, men er vanskelig å finne ny lærlingeplass når man har sluttet en gang tidligere.
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #13 Skrevet 27. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Lærlingen skal ikke ha som hovedoppgave å vaske. Du skal være med barna, og lære. Noe vasking selvsagt, det er en del av læring. Anonymkode: a7443...b4c Er ikke sikkert at det er mulig nå pga corona. Anonymkode: 6badc...851
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #14 Skrevet 27. april 2020 Det er nok slik at mange i barnehage må bruke mye av arbeidstiden sin på å vaske i disse dager. Det gjelder vel ikke bare deg? Barnehagen setter opp vakter etter sitt behov, som er styrt tett mot når barna er tilstede og dagsprogram. De fleste barnehager har dårlig råd, så de kan neppe ha deg gående der betalt når du ikke trengs. Du kan jo søke på andre jobber selv? Og kjøp deg bedre hansker selv... koster 20 kr på matbutikk. Ha litt mer tiltak. Anonymkode: e7bce...ecd 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #15 Skrevet 27. april 2020 Dette er typisk den generasjonen som går ut i lære nå, mange har aldri møtt motstand før og tenker at alt skal tilrettelegges til en selv. Nei, du kan ikke kreve at bedriften legger til rette for deg. Men du har krav på å få gjort oppgaver i henhold til opplæringsplanen din, men det fritar deg ikke fra vask uansett. Anonymkode: ae8bc...9cd 5
Gjest Lama_Drama Skrevet 27. april 2020 #16 Skrevet 27. april 2020 Nå er dette jo unntakstilstander der studenter og lærlinger over hele landet er satt til å bidra slik at hjulene går rundt. Jeg ville sett det an en måned, før jeg så påpekte at du er lærling, ikke rengjøringspersonale.
FriendlyJoho Skrevet 27. april 2020 Forfatter #17 Skrevet 27. april 2020 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er typisk den generasjonen som går ut i lære nå, mange har aldri møtt motstand før og tenker at alt skal tilrettelegges til en selv. Nei, du kan ikke kreve at bedriften legger til rette for deg. Men du har krav på å få gjort oppgaver i henhold til opplæringsplanen din, men det fritar deg ikke fra vask uansett. Anonymkode: ae8bc...9cd Hei, jeg føler at jeg må forsvare meg litt her jeg har møtt motstand, jeg er ikke bare lærling, jeg er renholder på familiens rorbu(sesongavhengig), jeg er gårdsarbeider og derav lammejordmor, jeg har hatt jobb siden jeg var i stand til å ta ansvar. Har en foreldre som i følge av en eksplosjonsskade har mistet ett ben over kneet og har en mer eller mindre ubrukelig venstre hånd. Stresseksemen er ikke ugrunnet. grunnen til at jeg har en sterkt ønske å komme hjem en liten time tidligere er så jeg kan ha middag før seks slik at jeg kan være i til hjelp på gården 5
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #18 Skrevet 27. april 2020 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: H*n sliter med eksem, så det er ikke så rart at den blir værre av vasking. Anonymkode: e4f6a...93e Da bruker man hansker. Anonymkode: 935b1...27c
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #19 Skrevet 27. april 2020 4 minutter siden, FriendlyJoho skrev: Hei, jeg føler at jeg må forsvare meg litt her jeg har møtt motstand, jeg er ikke bare lærling, jeg er renholder på familiens rorbu(sesongavhengig), jeg er gårdsarbeider og derav lammejordmor, jeg har hatt jobb siden jeg var i stand til å ta ansvar. Har en foreldre som i følge av en eksplosjonsskade har mistet ett ben over kneet og har en mer eller mindre ubrukelig venstre hånd. Stresseksemen er ikke ugrunnet. grunnen til at jeg har en sterkt ønske å komme hjem en liten time tidligere er så jeg kan ha middag før seks slik at jeg kan være i til hjelp på gården Vel, da må du nesten finne deg en annen jobb Anonymkode: 935b1...27c 2
Alvario Skrevet 27. april 2020 #20 Skrevet 27. april 2020 (endret) Når du er lærling har bedriften en del kriterier de også skal følge. Dvs at du skal lære/gjøre oppgaver som er relevant for det du utdanner deg til. I barnehage og spesielt nå i disse krisetidene vil det oppstå litt andre oppgaver enn vanlig og det blir også naturlig at du omstiller deg til dette. Du har rett på tilrettelegging i forhold til at barnehagen bestiller inn hansker som du tåler, eller kjøper tøyhansker du kan ha under de vanlige hanskene (disse koster 50,- på apoteket og de vasker du selv hjemme). Om du over tid ikke får delta i de vanlige oppgavene i barnehagen er det viktig at du tar det opp med skolen og veilederen din. Lenger arbeidsdager for at du skal slippe å vente på ferjen din, har du derimot ikke rett på. Det at du bare er 19 år. Nå starter de fleste ett lærlingeforløp når de er 17-18 år, så I forhold til rollen din er du ikke spesielt ung. Endret 27. april 2020 av Alvario 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå