Gå til innhold

Er det skambelagt å bli smittet med korona nå?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Etter at det ble innført tiltak og regler/råd for hva man bør gjøre og ikke gjøre? Er det at man blir smittet et tegn på at man ikke har skjønt hvordan man skal forholde seg til anbefalingene? Jeg sier ikke at jeg synes det er skammelig, men jeg har inntrykk av at mange mener det.

Anonymkode: 6f0ce...704

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det virker sånn, jf. hemmeligholdet mht til "gruppen" som er smittet på Karmøy... 

Anonymkode: 5dcc7...1cb

• Liker 6
Skrevet

Covid-19 har blitt som lus altså? Smitter som F... men folk kvier seg likevel for å erkjenne at de er smittet pga assosiasjoner til dårlig hygiene? 

Trist isåfall. Er det noe ingen syke fortjener så er det skamfølelse over egen sykdom. Dette gjelder kreftsyke, Coronasyke, HiVsyke osv...

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Bra det ikke bør jøder på Karmøy. De ville helt sikkert fått skylda (som alltid...).

Anonymkode: 6602e...80b

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Bra det ikke bør jøder på Karmøy. De ville helt sikkert fått skylda (som alltid...).

Stemmer det da? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Forundret.. skrev:

Stemmer det da? 

Har du funnet noen vi kan "henge dette på" det borte? 😮

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo feministene og muslimenes feil, alltid. 

Anonymkode: 0078f...51b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er jo feministene og muslimenes feil, alltid. 

Anonymkode: 0078f...51b

Opp gjennom historien har jøder fått skylda for flere pestutbrudd enn vi kan telle med fingrene, så hvorfor ikke et til? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Opp gjennom historien har jøder fått skylda for flere pestutbrudd enn vi kan telle med fingrene, så hvorfor ikke et til? 

Jeg trodde det var sjømenn som fikk skylden, og det er ikke det jøder først og fremst blir forbundet med. 

Ellers tenker ikke jeg det er skambelagt siden vi vet så lite om hvor smitten befinner seg. 

Anonymkode: 031d4...240

AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker said:

Telle på fingrene.

Anonymkode: 34dda...491

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det handler sikkert om personvern.  Hvis det blir avslørt hvilket miljø de tilhører kan identiteten også avsløres hvis det er et lite miljø. 

I tillegg blir det avslørt sensitiv informasjon om helse som kan knyttes til person, og også dette er taushetsbelagt.

Anonymkode: b3a6f...def

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Når 26 personer omgås tett i disse dager, så bør det vel være litt skambelagt. Men ikke det å bli smittet generelt. Det kan du bli om noen hoster på deg på butikken, altså helt utenfor din kontroll.

Anonymkode: 9984b...63f

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker said:

Med fingrene kan jeg telle så langt at jeg enda ikke har stoppet opp, selv om jeg begynte for lenge siden. Stakkars folk i så fall.

Anonymkode: eb93d...878

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg, som jobber i helsevesenet, hadde skammet meg hvis jeg ble smittet fordi jeg hadde vært sammen med andre i sosial sammenkomst etc. Ellers er det situasjoner som oppstår som man ikke kan noe for selv. 

Anonymkode: 04370...144

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dersom man ikke jobber i helsevesenet vil jeg påstå ja, det medfølger en viss skam. Sånn "åja, du har ikke fulgt tiltakene du da."

Anonymkode: 1c1bc...1fe

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i helsevesenet og møter mange mennesker hver dag. Min største frykt er at jeg smitter pasientene og kollegaene mine. Så ja, hadde nok kjent på skam og skyldfølelse om jeg ble smittet og alle måtte i karantene på grunn av meg

Anonymkode: a79de...72c

AnonymBruker
Skrevet

Bare for de som er såpass uopplyste at de ikke forstår at alle må igjennom dette og det aldri var intensjonen om at ikke dette skulle sprees. Kun begrenset spredning, og 23 i samme omgangskrets av 44000, er da begrenset spredning.

Anonymkode: eabca...465

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom man ikke jobber i helsevesenet vil jeg påstå ja, det medfølger en viss skam. Sånn "åja, du har ikke fulgt tiltakene du da."

Anonymkode: 1c1bc...1fe

Hmm, så dersom man smittes på T-banen er man en idiot liksom...? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare for de som er såpass uopplyste at de ikke forstår at alle må igjennom dette og det aldri var intensjonen om at ikke dette skulle sprees. Kun begrenset spredning, og 23 i samme omgangskrets av 44000, er da begrenset spredning.

Anonymkode: eabca...465

Nettopp! Vi skal smittes i tide, ikke i utide. Så for å holde smitten nede på et akseptabelt nivå ønsker man at antallet smittede (gjennom normal interaksjon og mobilitet) holdes på et lavt nivå. 

Det er viktig å skille mellom lavt nivå, og ikke eksisterende. Smitten skal ut til folket, men i drypp.

Skrevet

Det er i tilfelle totalt grunnløst og urimelig. Viruset er ekstremt smittsomt, mer enn vanlig influensa.

• Liker 1
  • Opprett ny...