AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #1 Skrevet 27. april 2020 Jeg og min mann har vært gift i 10 år. Han har en sønn fra før som bor fast med oss, i tillegg har vi 3 barn sammen på 2, 4 og 6 år. Sønnen hans er 20 år. Han droppet ut av videregående siste året, og jobber 50% på en bensinstasjon. Resten av tiden driver han dank hjemme hos oss. Rommet hans og badet han disponerer ser ut som et bombenedslag. Han løfter ikke en finger hjemme. Vi betaler kost og losji, og han surrer bort de få pengene han tjener på fest og moro. Han har hatt planer om å ta eksamenene som skal til for å få vitnemål, men gidder rett og slett ikke lese og gjøre det som skal til for å klare det. Alt dette akseptererer vi, selv om vi maser og prøver å oppfordre han tli å ta tak i livet sitt. Det vi ikke aksepterer, er det som foregår når vi ikke er hjemme. Vi har en hytte i Hemsedal som vi bruker mye i helgene (når det ikke er korona selvsagt). Vi har en klar regel, og det er at det skal ikke være noe fest i vår hus når vi ikke er der. Denne regelen bryter han gang på gang. Mannen min har truet flere ganger med at hvis han skal holde på sånn, så får han finne seg en leilighet. Han er tross alt 20 år. Men han bryr seg ikke. Vi har alliert oss med søsteren til mannen min, som bor i nabohuset. Hun rusler en tur bortom for å sjekke når vi er borte. I helgen reiste vi bort, og det siste mannen min sa før vi dro var "ingen folk inn i huset når vi er borte". Han lovte å la være. Svigerinnen min ringte oss i 23-tiden lørdag kveld og kunne informere om at der satt det en stor gjeng og festet. Reglene brutt, igjen. Morgenen etter gikk hun bortom igjen, og kunne fortelle oss at det såg ut som et bombenedslag både inne og ute. Det er flasker, kliss og griseri, brukt snus, sneiper, og jeg vet at noen av kompisene hans bruker diverse tabletter på fest. Jeg er liiiivredd for at disse skal dette ned på gulv eller tepper. Hvis de små barna våre finner de så tror de at det er godteri og kan finne på å spise de. Vi er en småbarnsfamilie, og vil ikke ha dette i vårt hjem. Mannen min fikk nå nok, og har nå informert gutten om at han får 3 måneder på seg til å finne en leilighet eller hybel (evt. flytte til sin mor om han og hun ønsker det. De har en helt grei relasjon, han bor med oss fordi han har hatt det friere der). Uansett har han nå fått beskjed om at han har brukt opp nok sjanser, respekterer adri det som blir sagt, og nå er det nok. Han er 20 år og får nå ta ansvar, flytte ut og stå på egne bein. Gutten "klaget" til bestefaren sin, som synes det er helt hårreisende det vi gjør. "Vi må da tåle at ungdommene lurer seg til å ha fest" sier han. "Man kaster ikke ut barna sine fordiom". Mannen min sier hardnakket at han er 20 år, og ikke et barn. Og at han har fått SÅ mange sjanser, men respekterer aldri det som blir sagt, så nå er det nok. (Vi har slitt med dette av og på i 2 år). Hva synes dere om dette? På sin plass, eller for brutalt? Hva skal man evt. gjøre når dette gjentar seg hele tiden? Anonymkode: 97f72...84f 6
Populært innlegg Marie1987 Skrevet 27. april 2020 Populært innlegg #2 Skrevet 27. april 2020 Absolutt på sin plass og dere er ikke for strenge synes jeg.. Når han ikke respekterer deres regler så har dere vel ikke annet valg enn å slå så hardt ned på dette!? 52
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #3 Skrevet 27. april 2020 Jeg syns det er helt innafor og kanskje han får et bedre liv når han må stå på egne ben. Han er gammel nok til å ta ansvar for egne handlinger. Vi snek oss også til fester men vi var 16-17 og ikke et eneste spor når foreldre kom hjem. Alt var ryddet og vasket. Han respekterer dere ikke og setter ikke pris på kost og losji. Anonymkode: f26af...dd5 11
Diamant20 Skrevet 27. april 2020 #4 Skrevet 27. april 2020 Helt innafor! Han tjener egne penger, er myndig og gjør bare det som passer seg selv best, da får han tåle å flytte ut. 9
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #5 Skrevet 27. april 2020 Klart at han må ut! Snilt av dere å gi ham 3 mnd. Anonymkode: 64961...171 14
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #6 Skrevet 27. april 2020 Du får et blikk inn i fremtiden når det gjelder hvordan barna deres blir om 15 år. Anonymkode: 1dcf7...c5f 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #7 Skrevet 27. april 2020 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du får et blikk inn i fremtiden når det gjelder hvordan barna deres blir om 15 år. Anonymkode: 1dcf7...c5f Det er ikke sikkert de kommer til å drive dank og drite i husregler... Mine ungdommer har ikke vært slik... Anonymkode: 4e6e4...75e 10
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #8 Skrevet 27. april 2020 Just now, AnonymBruker said: Det er ikke sikkert de kommer til å drive dank og drite i husregler... Mine ungdommer har ikke vært slik... Anonymkode: 4e6e4...75e Når en mann har oppdratt 1 unge slik, hvorfor skal det være annerledes for de neste barna? Anonymkode: 1dcf7...c5f 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #9 Skrevet 27. april 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når en mann har oppdratt 1 unge slik, hvorfor skal det være annerledes for de neste barna? Anonymkode: 1dcf7...c5f Fordi det krever en hel landsby til å oppdra barn! Og nå er det jo en annen landsby rundt de små siden de ikke har samme mor som 20åringen! Anonymkode: 8ad09...690 9
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #10 Skrevet 27. april 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når en mann har oppdratt 1 unge slik, hvorfor skal det være annerledes for de neste barna? Anonymkode: 1dcf7...c5f TS her. Vel, jeg har jo ansvar for oppdragelsen til disse jeg også, og jeg har ingen planer om å oppdra disse på den måten. Nå var det uansett ikke det som var spørsmålet mitt da.. Anonymkode: 97f72...84f 13
Pås Skrevet 27. april 2020 #11 Skrevet 27. april 2020 Ha ha, ikke en gang jeg synes dette er for strengt, og jeg er skikkelig bløt når det gjelder barna mine... 5
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #12 Skrevet 27. april 2020 Jeg er alltid en av de som synes "barn" skal få bo hjemme uten å betale når de vil osv men selv jeg synes ikke dere er for strenge her. Han får finne seg et nytt sted å bo når han oppfører seg sånn. Utrolig respektløst for både faren og deg og småsøskenene sine. Er jo også veldig uansvarlig å ha fest nå, hva mener han om det? Bryr han seg ikke om korona? Anonymkode: ebd36...024 13
Gjest WhisperingWind Skrevet 27. april 2020 #13 Skrevet 27. april 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg og min mann har vært gift i 10 år. Han har en sønn fra før som bor fast med oss, i tillegg har vi 3 barn sammen på 2, 4 og 6 år. Sønnen hans er 20 år. Han droppet ut av videregående siste året, og jobber 50% på en bensinstasjon. Resten av tiden driver han dank hjemme hos oss. Rommet hans og badet han disponerer ser ut som et bombenedslag. Han løfter ikke en finger hjemme. Vi betaler kost og losji, og han surrer bort de få pengene han tjener på fest og moro. Han har hatt planer om å ta eksamenene som skal til for å få vitnemål, men gidder rett og slett ikke lese og gjøre det som skal til for å klare det. Alt dette akseptererer vi, selv om vi maser og prøver å oppfordre han tli å ta tak i livet sitt. Det vi ikke aksepterer, er det som foregår når vi ikke er hjemme. Vi har en hytte i Hemsedal som vi bruker mye i helgene (når det ikke er korona selvsagt). Vi har en klar regel, og det er at det skal ikke være noe fest i vår hus når vi ikke er der. Denne regelen bryter han gang på gang. Mannen min har truet flere ganger med at hvis han skal holde på sånn, så får han finne seg en leilighet. Han er tross alt 20 år. Men han bryr seg ikke. Vi har alliert oss med søsteren til mannen min, som bor i nabohuset. Hun rusler en tur bortom for å sjekke når vi er borte. I helgen reiste vi bort, og det siste mannen min sa før vi dro var "ingen folk inn i huset når vi er borte". Han lovte å la være. Svigerinnen min ringte oss i 23-tiden lørdag kveld og kunne informere om at der satt det en stor gjeng og festet. Reglene brutt, igjen. Morgenen etter gikk hun bortom igjen, og kunne fortelle oss at det såg ut som et bombenedslag både inne og ute. Det er flasker, kliss og griseri, brukt snus, sneiper, og jeg vet at noen av kompisene hans bruker diverse tabletter på fest. Jeg er liiiivredd for at disse skal dette ned på gulv eller tepper. Hvis de små barna våre finner de så tror de at det er godteri og kan finne på å spise de. Vi er en småbarnsfamilie, og vil ikke ha dette i vårt hjem. Mannen min fikk nå nok, og har nå informert gutten om at han får 3 måneder på seg til å finne en leilighet eller hybel (evt. flytte til sin mor om han og hun ønsker det. De har en helt grei relasjon, han bor med oss fordi han har hatt det friere der). Uansett har han nå fått beskjed om at han har brukt opp nok sjanser, respekterer adri det som blir sagt, og nå er det nok. Han er 20 år og får nå ta ansvar, flytte ut og stå på egne bein. Gutten "klaget" til bestefaren sin, som synes det er helt hårreisende det vi gjør. "Vi må da tåle at ungdommene lurer seg til å ha fest" sier han. "Man kaster ikke ut barna sine fordiom". Mannen min sier hardnakket at han er 20 år, og ikke et barn. Og at han har fått SÅ mange sjanser, men respekterer aldri det som blir sagt, så nå er det nok. (Vi har slitt med dette av og på i 2 år). Hva synes dere om dette? På sin plass, eller for brutalt? Hva skal man evt. gjøre når dette gjentar seg hele tiden? Anonymkode: 97f72...84f Hadde gjort det samme. Biologisk eller stebarn. Han er voksen. På tide å ta ansvar for eget liv.
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #14 Skrevet 27. april 2020 Frihet under ansvar er det noe som heter. Man kan vel si at det er slik det er å være voksen. Tar man ikke dette ansvaret, så mister man friheten, og tryggheten. Sånn er det bare, om man er 20 eller 40. Om dere hadde latt han ture på som han ønsker, hadde dere gjort han en bjørnetjeneste. Dette er det eneste dere har makt og mulighet til å gjøre for å hjelpe han å ansvarliggjøre seg selv. Han kommer til å få en bratt læringskurve, men til gjengjeld er han kanskje moden og ansvarlig i en alder av 25, kontra 30 som det fort blir om man ikke setter grenser. Anonymkode: 9bee7...796 7
vikilLJA Skrevet 27. april 2020 #15 Skrevet 27. april 2020 Hjelp ham til å finne leilighet/ hybel. Når han er så ansvarsløs tviler jeg på at han klarer å finne egen leilighet på egenhånd. Det er brutalt å bli voksen å må betale for seg selv, men sånn er det. 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #16 Skrevet 27. april 2020 Det er jo helt normalt for unge å ville ta seg en fest i blant, og "hjemme alene"-fester er vanlig. Derfor syns jeg det er litt merkelig at det ikke er 'lov' å ha fester om dere ikke er hjemme, men kan forstå at det ikke er noe tillitt til denne gutten i det hele tatt. Det merker han, og da har han ingenting å "miste". Sånn sett gir det mening å kaste ham ut. Når han får seg egen hybel kommer han nok til å fortsette å la alt se 'bomba' ut og å ha fester i helgene, spesielt siden han ikke kommer til å ha noen store oppgaver i hverdagen annet enn en bensinstasjonjobben. Dvs at lite har egentlig blitt lært, annet at han plutselig må betale egen leie. Derfor syns jeg et annet alternativ kunne vært å kreve at han fra nå av betaler leie til dere med kontrakt som leieboer. Dette fordi han tydeligvis fortsatt trenger oppdragelse og trenger hjelp fra trygge voksne. Hva som skjer videre avgjør hvordan han blir som mann i voksenlivet. Anonymkode: 89840...302 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #17 Skrevet 27. april 2020 Er vel helt forventet at han er misfornøyd og vil klage til dem som vil høre. Bare jatt med bestefar "ja,ja, du syns vi er strenge, men sånn blir det. Vi mener det er det beste, og det blir nok bra for "lillePer" også på sikt. Godt for ham å få sitt get".. Anonymkode: 5bda6...d45 4
edwardnigma Skrevet 27. april 2020 #18 Skrevet 27. april 2020 (endret) 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva synes dere om dette? På sin plass, eller for brutalt? Hva skal man evt. gjøre når dette gjentar seg hele tiden? Anonymkode: 97f72...84f Du har vært gift med denne mannen i 10 år. Ergo har du vært en stor del av denne guttens liv i over halvparten av hans levealder. Det er jo ikke rart at ting ikke går på skinner når dere først i en alder av 20 år begynner å stille krav til ham. Det er jo dere som har feilet totalt i oppdragelsen av ham når han ikke evner å fullføre skole, ha en fulltidsjobb, holde det nogenlunde sanitært rundt seg og ha respekt for deres hus og eiendeler. Største sjansen for suksess er nok å motivere ham til førstegangstjeneste for litt god gammeldags oppdragelse. Gjennomfører han den kommer han nok tilbake med et ønske om å fullføre VGS også. Endret 27. april 2020 av edwardnigma redigering av sitering 5
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #19 Skrevet 27. april 2020 1 hour ago, vikilLJA said: Hjelp ham til å finne leilighet/ hybel. Når han er så ansvarsløs tviler jeg på at han klarer å finne egen leilighet på egenhånd. Det er brutalt å bli voksen å må betale for seg selv, men sånn er det. Dette. Ellers går det fort 3 måneder uten at han har funnet et sted å bo. Anonymkode: 9e6cb...283
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #20 Skrevet 27. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er jo helt normalt for unge å ville ta seg en fest i blant, og "hjemme alene"-fester er vanlig. Derfor syns jeg det er litt merkelig at det ikke er 'lov' å ha fester om dere ikke er hjemme, men kan forstå at det ikke er noe tillitt til denne gutten i det hele tatt. Det merker han, og da har han ingenting å "miste". Sånn sett gir det mening å kaste ham ut. Når han får seg egen hybel kommer han nok til å fortsette å la alt se 'bomba' ut og å ha fester i helgene, spesielt siden han ikke kommer til å ha noen store oppgaver i hverdagen annet enn en bensinstasjonjobben. Dvs at lite har egentlig blitt lært, annet at han plutselig må betale egen leie. Derfor syns jeg et annet alternativ kunne vært å kreve at han fra nå av betaler leie til dere med kontrakt som leieboer. Dette fordi han tydeligvis fortsatt trenger oppdragelse og trenger hjelp fra trygge voksne. Hva som skjer videre avgjør hvordan han blir som mann i voksenlivet. Anonymkode: 89840...302 Vel, i disse tider skal man jo ikke ha fester, så det er faktisk unormalt å ha fester! TS, neste gang svigerinnen din ringer og forteller om fest, ja, da ringer dere politiet! Dette er jo nemlig brudd på korona-reglene! Det er kanskje en saftig bot som må,til for at han skal åpne øynene! Og så kanskje dere er ekstra heldig at det avdekkes ulovlige piller der også! Anonymkode: 8ad09...690 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå