AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #1 Skrevet 26. april 2020 Hvor mye bønner og kikerter spiser du? Blir du dårlig i magen hvis du spiser mye? Hvor går eventuelt din grense? Anonymkode: 93146...d65
Tvist Skrevet 27. april 2020 #2 Skrevet 27. april 2020 Spiser stort sett alle hverdagene, og innimellom i helgene. Kanskje en boks på 3—4 dager. Tror det er en vanesak.
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #3 Skrevet 27. april 2020 Nærmest daglig. Blir ikke dårlig i magen av det nei. Så lenge man husker å skylle både tørre og hermetiserte belgvekster godt før man bruker dem og lar det gå litt tid slik at magen får tilpasset seg så tror jeg ikke at belgvekster er et problem for de aller fleste med unntak av dem som sliter med IBS eller allergier. Anonymkode: 48cb7...6bd 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #4 Skrevet 27. april 2020 Så godt som daglig. Lager opp hummus, og bruker det i wrap eller på knekkebrød. Lager gjerne hvit bønnedipp til grønnsaker. Grønne linser med rotgrønnsaker og kraft til fisk. Har alltid kidneybønner i tacokjøttdeig. Mungbønner i salater. Spiser suppe 1-3 dager i uka (ofte lunsj), og har ofte baser med bønner eller linser. Etter en søndagstur er "cowboylunsj" en klassiker, da må vi ha tomatbønner til. Bruker mye sukkererter og aspargesbønner i wok og salater. Har peanøtter i wok, pad thai og lignende. Og sikkert mye mer som jeg ikke husker i farten. Skyller, lar ligge til bløt, koker lenge nok, tilbereder. Har aldri merket noe på magen. Anonymkode: 4dc8a...759
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #5 Skrevet 27. april 2020 Spiser ikke bønner. Gift for kroppen. Hadde mye plager med magen før da jeg spiste det nesten daglig. Anonymkode: 5b9ed...ac6 6
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #6 Skrevet 27. april 2020 Bortsett fra grønne frosne erter en ytterst sjelden gang, er jeg sluttet med å spise dette. Kikerter, bønner og linser er ikke naturlig mat for mennesker da det krever bløtlegging og koking før det er noenlunde "trygt" å spise. Selv i kokt tilstand er det egentlig giftig for mennesker. Anonymkode: 63eef...b57 4
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #7 Skrevet 27. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Bortsett fra grønne frosne erter en ytterst sjelden gang, er jeg sluttet med å spise dette. Kikerter, bønner og linser er ikke naturlig mat for mennesker da det krever bløtlegging og koking før det er noenlunde "trygt" å spise. Selv i kokt tilstand er det egentlig giftig for mennesker. Anonymkode: 63eef...b57 Hva med mel, pasteurisert melk, nøtter, frø, kjøtt? Anonymkode: 48cb7...6bd 3
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #8 Skrevet 27. april 2020 Jeg glemte min store favoritt: Edamame, med sellerisalt. Det går mengder av dette her hos oss, som snack. Anonymkode: 4dc8a...759 3
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #9 Skrevet 27. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva med mel, pasteurisert melk, nøtter, frø, kjøtt? Anonymkode: 48cb7...6bd Intet av det du ramser opp er en kjent risiko for den 1/10 av befolkningen som har mage-tarmproblemer. Belgfrukter inneholder ufordøyelige sukkerarter. Som for 1/10 av befolkningen er «gift». Altså - det vil gjøre dem så dårlig at inntak over tid sannsynligvis vil ende i å bli erklært ufør. At de ikke dør av dem er uvesentlig. Jeg har mage-tarmproblemer og spiser så mye jeg trygt kan av det (som av all annen mat). Det er maks en neve ferske erter/edamame til et måltid 2-3 ganger i uka. I tillegg til en halvliter ferske spirer i uka. Det er maks 1 ss tørkede bønner i måneden. Og så er det en blokk tofu sånn noen ganger i året. Anonymkode: 4e8a1...e5d 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #10 Skrevet 27. april 2020 5 minutter siden, AnonymBruker said: Hva med mel, pasteurisert melk, nøtter, frø, kjøtt? Anonymkode: 48cb7...6bd Mel, korn og frø er også unaturlig. Fra naturens side spiste vi rå kjøtt, rått egg, rå fisk, og kun ferske nye nøtter fra trærne. Feks hasselnøtter. Og grov opp jiordnøtter som også kunne spises uten koking. Anonymkode: 63eef...b57 5
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #11 Skrevet 27. april 2020 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mel, korn og frø er også unaturlig. Fra naturens side spiste vi rå kjøtt, rått egg, rå fisk, og kun ferske nye nøtter fra trærne. Feks hasselnøtter. Og grov opp jiordnøtter som også kunne spises uten koking. Anonymkode: 63eef...b57 Og hvordan reagerer magen din om du spiser rått kjøtt? Anonymkode: 93146...d65 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #12 Skrevet 27. april 2020 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og hvordan reagerer magen din om du spiser rått kjøtt? Anonymkode: 93146...d65 Hvis det er snakk om IBS her, så kan jeg svare. Magen reagerer ikke på rått kjøtt i det hele tatt. Mennesket tåler helt fint å spise rått kjøtt. Kjøttetere har lavere PH i magesekken enn planteetere, og mennesket har en av de lavere PHene vi har funnet hos dyr. Vi er på samme nivå som åtseldyr. Så det tyder på at vi har spist rått kjøtt, og at det har gått en stund fra byttet ble drept til vi spiste det opp. Men vær obs på kilden og hvordan det har blitt oppbevart med tanke på bakterier og virus. Samme gjelder annet som skal spises rått. Salat f.eks. er en vanlig kilde til matforgiftning. Og jeg stiller meg bak de andre her som sier at de har opplevd forbedring av å kutte ut belgvekster. Jeg måtte kutt ut andre planter også. Spiser carnivore, altså kun dyreprodukter og salt, og drikker vann. Hovedsaklig på grunn av magen, men jeg har opplevd veldig mange andre positive helseeffekter. Og jeg kom fra lavkarbo-kosthold, som allerede hadde forbedret helsen min mye. Jeg har hatt diaré og løs mage hele livet. 2 uker etter jeg skiftet over til carnivore har magen vært helt fin, så lenge jeg ikke spiser for mye i ett måltid. Har funnet ut at jeg må spise to ganger om dagen og ikke én. Én gang om dagen blir visst for mye for magen min. Anonymkode: 2bd14...8e0 5
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #13 Skrevet 27. april 2020 Flere ganger om dagen,og nei jeg blir aldri dårlig! Anonymkode: 16f00...ab6
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #14 Skrevet 27. april 2020 Jeg delte leilighet med en veganer litt i min studenttid som spiste mye belgfrukter. Jeg visste ikke at et menneske kunne prompe så mye... Eller at promp kunne lukte så vondt... Dette tyder jo på at magen hennes ikke hadde det noe bra. Spiser man sunn mat, så promper man nesten ikke, og det lille man slipper ut lukter ikke død og fordervelse. Anonymkode: c9cdf...5f5 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå