AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #1 Del Skrevet 26. april 2020 Skal strikke til en baby som fødes nå i mai/juni. Når vinteren starter så er hen ca 6 mnd i november. Da tenkte jeg å strikke i str 9 mnd. Men akkurat den oppskriften jeg liker går 3-6-12-24 osv. Ville dere valgt størrelse 12 mnd, selv om babyen er 6-9 mnd gjennom vinteren? Anonymkode: 890b5...b2b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #2 Del Skrevet 27. april 2020 Jeg hadde strikket 6 mnd, for ull strekker seg. Kommer litt an på hva du skal strikke da. Anonymkode: 32b5c...2b0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #3 Del Skrevet 27. april 2020 Det spørs hva du skal strikke. Tenk at en tjukk vinterdress ikke kan brukes midt på sommeren. Jeg synes 6 mnd er fint å strikke. Anonymkode: e3a12...aef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #4 Del Skrevet 27. april 2020 Det er vanskelig, for det kan være et langt barn, eller et godt og rundt et. Min måtte ha hatt 12mnd. Mange oppskrifter er små i størrelsene, så det som kan være lurt er å sammenlikne målene på plagget med mål i en annen oppskrift i 9 mnd f.eks. Da er det lettere å velge. Du kan jo også velge å strikke ermer og føtter noen cm lenger, altså lage deg en mellomting mellom 6 og 12 mnd. Anonymkode: 3ed29...677 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #5 Del Skrevet 27. april 2020 Det avhenger av hva du strikker, strikkefasthet og ikke minst størrelsen på ungen. Men kan du strikke en mellomstørrelse kanskje? Veldig rart at det ikke var en mellomstørrelse mellom 3-6 og 12-24, det er jo veldig stor forskjell i størrelse. Strikk kan jo strekkes veldig mye, og med ei lita frøken på et år, bruker vi fortsatt 6mnd i strikkeklær. Anonymkode: 5e134...4cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #6 Del Skrevet 27. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det avhenger av hva du strikker, strikkefasthet og ikke minst størrelsen på ungen. Men kan du strikke en mellomstørrelse kanskje? Veldig rart at det ikke var en mellomstørrelse mellom 3-6 og 12-24, det er jo veldig stor forskjell i størrelse. Strikk kan jo strekkes veldig mye, og med ei lita frøken på et år, bruker vi fortsatt 6mnd i strikkeklær. Anonymkode: 5e134...4cc Og min på 1 år bruker 2 år i strikkeklær. 😂(Holder strikkefasthet og ferdige mål på plagg) Jeg forstod det slik at plagget gikk i 3 mnd, 6 mnd, 12 mnd eller 24 mnd. Altså at hun står mellom 6 mnd eller 12 mnd? Eller misforstod jeg? Anonymkode: 3ed29...677 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #7 Del Skrevet 27. april 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og min på 1 år bruker 2 år i strikkeklær. 😂(Holder strikkefasthet og ferdige mål på plagg) Jeg forstod det slik at plagget gikk i 3 mnd, 6 mnd, 12 mnd eller 24 mnd. Altså at hun står mellom 6 mnd eller 12 mnd? Eller misforstod jeg? Anonymkode: 3ed29...677 Ah, så klart, gikk litt fort når jeg leste størrelsene. Jeg ville sammenlignet målene mellom 3 og 6, 6 og 12 for deretter å strikke en mellomstørrelse hvis det ikke tuller til noe mønster. Ellers så avhenger det av type strikk, altså bukse, jakke, hel dress, lue osv. hvilken størrelse jeg ville gått for, og ikke minst passform på klærne. Anonymkode: 5e134...4cc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #8 Del Skrevet 27. april 2020 Se på målene, heller enn antall måneder. Sammenlikne målene med tilsvarende babytøy i en nettbutikk. Det er enorme variasjoner på hvor store/små størrelser er i strikketøy. Kanskje spesielt til baby. Det finnes ingen norm en er enig om. Det er opp til den som laget oppskriftene subjektive vurdering. Hos noen leverandører må jeg konsekvent gå opp en størrelse, hos andre ned en størrelse - selv om jeg strikker til samme barnet. Anonymkode: 80d2e...1a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2020 #9 Del Skrevet 28. april 2020 Vær obs på garnvalg også, og både strikk og vask en prøvelapp før du setter i gang. Mye babyull er i superwash-behandlet merino, som gjerne siger i stedet for kryper i vask. Jeg strikket en babydress en gang der jeg var redd den skulle bli for liten, men den ble minst en størrelse større etter vask 😬 Anonymkode: 64bf7...4a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå