Gå til innhold

Hvilken utdanning ville du valgt? Sykepleie eller vernepleie?

Hvilken utdanning ville du valgt? Sykepleie eller vernepleie?  

126 stemmer

1. 1. Hvilken utdanning ville du valgt? Sykepleie eller vernepleie?

• Vernepleie
      51
    • Sykepleie
      75

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken ? Hvorfor?

Anonymkode: 46c7d...f2a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer vel an på hva du liker å jobbe med. Du har mange muligheter i begge yrker og det er flotte, givende yrker. Jeg valgte sykepleie etter å ha jobbet på en bolig en sommer. Å jobbe med bla. psykiatri, rus og funksjonshemmede passet rett og slett ikke for meg. Liker meg bedre i somatikken. 😊 

Anonymkode: 649fb...a94

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ingen. Ville valgt reseptar.

Anonymkode: 2b66e...cb9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ingen interesse av somatikken så jeg valgte Vernepleier. Men så stod aldri valget mitt mellom de to, men sosionom og vernepleier. 

Men dette er noe jeg heller synes du burde lese deg opp på selv. Sjekk fagene og se hva du kunne tenkt deg.

Anonymkode: b2ea1...923

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ville valgt sykepleien, for det er god muligheter for videreutdanning.

Anonymkode: 876d6...ff1

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Sykepleie. Flere muligheter! Man kan gjøre mye av det samme som en vernepleier som sykepleier + mye mer

Anonymkode: c2e29...72e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sykepleie. Flere muligheter! Man kan gjøre mye av det samme som en vernepleier som sykepleier + mye mer

Anonymkode: c2e29...72e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Helt klart vernepleie! 

Anonymkode: d9cef...327

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg hadde blitt tvunget til et av dem hadde jeg valgt sykepleier, rett og slett fordi jeg liker somatikken bedre. 

Anonymkode: 333e1...1d4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sykepleier. En sykepleier kan gjøre omtrent alt en vernepleier gjør, men ikke omvendt. Sykepleiere kan også jobbe som miljøterapeuter med utviklingshemmede og innen rus/psykiatri feks. Men det er vanskelig (nesten umulig?) for en vernepleier og få seg jobb på et sykehus. 

Anonymkode: 26d51...2c5

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det spørs jo hva du er interessert i og har lyst til å jobbe med senere? Dersom du ønsker deg innenfor omsorgen for utviklingshemmede, psykiatri, barnevern, kriminalomsorg, nav, oppfølgling av flykninger/ungdommer etc så velger du vernepleie, ønsker du deg innenfor somatikk velger du sykepleie.

Begge utdanningene åpner for mange videreutdanninger og mastergrader.

Anonymkode: cd41a...c2c

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Samme her.

Anonymkode: 62257...48c

• Liker 1
Skrevet

Vernepleier. Liker miljøarbeid, ikke å stelle og gjøre praktiske prosedyrer

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sykepleier. En sykepleier kan gjøre omtrent alt en vernepleier gjør, men ikke omvendt. Sykepleiere kan også jobbe som miljøterapeuter med utviklingshemmede og innen rus/psykiatri feks. Men det er vanskelig (nesten umulig?) for en vernepleier og få seg jobb på et sykehus. 

Anonymkode: 26d51...2c5

Vernepleier jobber ikke på sykehus, med unntak av noen få spesielle stillinger. Dette er jo hele poenget, vil du jobbe på sykehus så velg sykepleier, vil du jobbe med alt det andre så bli vernepleier. Sykepleiere kan fint jobbe i boliger og ofte så er de en god ressurs, men det er ingen tvil om at det er vernepleieren sin hjemmebane, så er det det du ønsker å jobbe med så velg vernepleier. 

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er veldig merkelig synes jeg, for velger du vernepleier så er ikke somatikken det du ønsker å jobbe med og alle disse videreutdanningen ville du aldri tatt uansett om du velger sykepleien eller vernepleier. Alt det andre av videreutdanninger er jo likt..

Anonymkode: b2ea1...923

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Tenk på hva du vil jobbe med når du er ferdig, og velg utdanning ut i fra det. Les fagplaner og pensumliste som ligger på høyskolenes hjemmesider, og se hva som fenger deg mest. Jeg valgte sykepleier og har aldri angret. Lett å få jobb, lett å veksle til et helt annet fagfelt om man ønsker, masse videreutdanninger å velge mellom, og en fleksibel utdannelse som kan gi jobb mange steder. 

Anonymkode: 46324...040

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an på hva du ønsker å jobbe med, som de andre her har skrevet🤗 Jeg er vernepleier. Har aldri vurdert å bli sykepleier - det er ikke noe for meg. Vil du jobbe med somatikk, for eksempel på sykehus, velger du sykepleie. Vernepleie handler mer om atferdsanalyse og målrettet miljøarbeid. Jeg jobber på skole og trives utrolig godt. Det er drømmejobben min. Kunne ikke ha jobbet her som sykepleier. Det er sant at sykepleiere kan jobbe mange steder hvor vernepleiere jobber, men de mangler ofte kompetanse om atferdsanalyse og miljøarbeid. Vernepleiere kan jobbe veldig mange steder og det er spennende muligheter for videreutdanninger her også. Vi kan ikke jobbe på somatiske avd på sykehus, men kan jobbe i psykiatrien for eksempel😊

Anonymkode: aba59...e05

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Man har da like mange muligheter for videreutdanning som vernepleier. Og hva skal man med «mange muligheter» om sykepleie ikke interesserer en? En vernepleier har mange muligheter; skole, barnevern, nav mm. noe som er midt i blinken - om prosedyrer og somatikk ikke interesserer en. 

Anonymkode: 0f716...10d

• Liker 5
Skrevet

Hvorfor ikke heller bli lege?

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Sykepleier for da kunne jeg  videreutdannet meg til psykiatrisk sykepleier.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...