Gå til innhold

Jeg trenger råd om hvordan jeg kan bli en mer ansvarsfull mann.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjære kvinner (evt menn!) 

Jeg vet ikke egentlig om det er greit for menn å poste her, men jeg er desperat og tenker at det kan ikke skade å prøve. 

Jeg er en mann med en nydelig, sterk (sånn personlighetsmessig(hun er for åvidt ganske  sterk i musklene også, men det var ikke poenget)) og generelt fantastisk kone. Vi har to barn sammen, og har vært sammen i ti år. Jeg er redd jeg er i ferd med å miste henne, og det bunner i at jeg ikke klarer å skjerpe meg og bli mer ansvarsfull. Jeg har sett noen tråder om ansvarsløse menn her, men de var så gamle at jeg valgte å starte en ny. Dere kjenner sikkert til typen jeg tilhører. Livet før barn passet meg selvfølgelig veldig bra, jeg elsker å sitte lenge oppe og spille dataspill, sove lenge i helgene, og ikke så veldig godt å organisere og stresse. Når man blir får (og mor) må man selvfølgelig endre disse vanene, men det er enklere sagt en gjort. Jeg står selvfølgelig opp tidligere nå enn da, jeg spiller mye sjeldnere pc spill om kveldene. Jeg prøver å stå på med rydding, matlaging, ta med barna ut, etc. Men det ender alltid med at konen min daglig må fortelle meg opptil flere ting som må gjøres for at familien A/S skal gå rundt. Typiske ting jeg ikke er flink til å ta ansvar for (gjengangere:) pakke klær og alt annet barna trenger til turer. Passe på at de spiser ofte nok. Passe på at de er smurt med solkrem. Lage matpakke til skolen klar kvelden før. Tømme kjøleskapet for utgått mat. Rydde kjøkkenbordet HELT. Sette i gang legging. Stå opp i helgene uten at hun spør meg om jeg kan. Ta med barna ut så hun kan få en sårt tiltrengt pause uten at hun må spørre om det. Planlegge fremtiden. 

Oi det var mye, og det var bare noen få eksempler jeg kom på i farten. Skjønner veldig godt at hun er lei. Jeg jobber med å bli bedre, og har jo en viss suksess med noen av tingene. Men det er jo ikke godt nok. Egentlig burde vi ha gjort like mye begge to, og samarbeidet om fordelingen. Etter noe som føles som en million krangler, er hun nå så møkka lei og sliten at jeg tror jeg snart mister henne, og tanken på det gjør meg så trist at jeg finner ikke ord for det. 

Jeg forstår at jeg er nødt til å ta mer ansvar. At jeg er nødt til å sitte meg ned og lage lister og organisere hverdagen, og følge opp. Det gjør jeg også til tider, spesielt rett etter at vi har kranglet og jeg får et mentalt spark i ræva. Men så sklir det ut. Jeg vet ikke hvorfor, og jeg har lyst til å få til at det ikke sklir ut mer. At om fem uker fra nå kan jeg se tilbake og at nåværende meg var en annen person og et surrehode, men nå har jeg kontroll. Nå har ikke ungene gått for lenge uten et eneste måltid. Nå har kjøleskapet vært striglet i ukevis takket være meg. Til og med badet har blitt vasket hver eneste uke osv, og alt uten at hun trengte å gi meg en eneste beskjed! Sånn vil jeg bli! Jeg skjønner at det krever arbeid og at jeg må gjøre ting jeg ikke liker, uansett hvor sliten jeg er etter jobb, hver eneste dag i mange år. Jeg bare ikke helt hvordan jeg skal gå fra hvor jeg er nå til å være en som har full kontroll og bare tar seg av alt. 

Er det noen her som har en mann eller kone som har skjerpet seg til slutt og før det var for seint? Eller kanskje til og med er en slik en selv? 

Alle råd og tips tas i mot med takk. All kritikk også for den del. Det har jeg fortjent. 

Anonymkode: 112ea...a5b

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva tenker du på om dagene, siden det er vanskelig å følge opp og med? Hodet må jo være fylt opp med andre ting? Du må prøve å være 1 steg foran 😃 

Anonymkode: 5f9ed...b20

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva tenker du på om dagene, siden det er vanskelig å følge opp og med? Hodet må jo være fylt opp med andre ting? Du må prøve å være 1 steg foran 😃 

Anonymkode: 5f9ed...b20

Oi, alt mulig! Mye nerdete greier. Hodet mitt er ganske fullt ja. Jeg har alltid vært en dagdrømmer og noe vimsete og impulsiv. Noen konkrete tips om hvordan jeg kan tenke for komme mer i forkant? 

AnonymBruker
Skrevet

Vel, du vet jo hva du skal gjøre. Så hvis det er sånn at du ikke klarer å gjøre det uten lister så får du fortsette med det. Kanskje du ikke trenger lister om et år? Et annet tips kan være påminninger på kalenderen din når du skal gjøre ting som å vaske badet. Bra at du har skjønt at kona er lei, det er usexy å ha en mann som man må mase på som et lite barn. 

Anonymkode: aaad2...a20

• Liker 34
AnonymBruker
Skrevet

Bevisst tenke gjennom i forkant og gjøre opp status. Ved frokosten legger du merke til tidspunkt, så beregner du for deg selv når neste måltid skal være. Skal dere på aktivitet - hva bør jeg pakke da mon tro? Hvordan er værmeldingen?

Rutiner er også viktig. Lag deg en plan for hva du gjør når. Torsdag ettermiddag: vaske bad, smøre matpakker, så fri. Så er det ikke lov å ta fri før pliktene er gjort. Barna kan ha fast leggetid, så slipper du å huske det.

Veldig bra du prøver! De fleste menn har ikke så store organisatoriske evner, iallefall ikke på hjemmebane. De er litt svimete.

Hva om dere fordelte oppgaver mellom dere? Du har alltid bad, hun har alltid støvsuging. Dere har legging en uke hver, eller faste dager i uken. Dere får sove ut en helgedag hver fast, da slipper man å planlegge rundt det. Du klarer å huske at lørdag er barnemorgen, søndag er sovedag, f.eks.

Anonymkode: d834a...290

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes selv det er vanskelig å plutselig skulle skape nye rutiner og vaner. Så jeg har faktisk lastet ned apper som gir meg en påminnelse for alle ting som må gjøres. 

Har en egen vaskeapp, som sorterer huset etter soner og så krysser vi av når noe er gjort. Da er det lett p se når det ble gjort sist og vi får påminnelser om det.

Til og med mat har vi en app på. Det finnes utallige baby rutine-apper som egentlig skal styre amming, men de kan også brukes til mat. Jeg får en påminnelse på mobilen før alle måltider, og da husker jeg at ungen skal spise 08-11-14-16-18. For det ER vanskelig å huske at noen skal spise når man absolutt ikke er sulten selv.

Til slutt får man en rutine på det, og man husker det av seg selv - og appene blir mer og mer overflødig. App er ikke for alle, men for meg som allerede bruker telefonen mye ble det et nyttig hjelpemiddel. Det finnes apper for alt mulig rart!

Anonymkode: 7ea5a...a50

• Liker 12
Skrevet (endret)

Sett på daglig alarm som sier ifra når du skal gjøre barna klare for leggetid, når du skal stå opp om morgenen, laging av matpakker og pakking av skolesekk, hvilken dag du vasker bad osv. Gå gjerne også til innkjøp av en stor tavle som kan plasseres synlig hvor du skriver ned dine og din kones gjøremål for dagen og barnas avtaler.

Endret av Puff
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Uff dette her er skrekken min med min mann. Vi har ikke barn enda og han må ha beskjed om ALT 😭

Anonymkode: 6593b...b4d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å starte med å sette deg ned med din kone, og først snakke gjennom hverdagen og alt som må gjøres rutinemessig? 

Fordel oppgavene, og så tar du ansvar for din del.

Du vet jo også det meste som må gjøres, høres det ut som. Sånn egentlig. Siden du lett lister opp en masse her.

Så er det ubehagelige spørsmålet - har du latt være å sette på alarmer, lage deg en indre huskeliste, holde oversikt - fordi det er enklere og mer behagelig at hun bare gjør det?

Regner med du klarer greit å organisere ting på jobb, planlegge og holde styr på dataspillet, eller andre ting du er opptatt av og prioriterer?

Du må rett og slett legge bort alt annet for ei stund framover, og virkelig se og prioritere familien din. 

Om det hjelper deg - takle det som et prosjekt? Sett opp mål, delmål, framdriftsplan, sjekklister og sjekkpunkter.

Kvinner gjør egentlig dette rutinemessig hele tiden, fordi vi som samfunn ubevisst pålegger kvinner hovedansvaret for AS familie. 

Når de daglige og ukentlige rutinene er innarbeidet, går du over på å se på tidslinjen for AS familie for året. Jul, bursdager, påske, ferie, 17. mai. Hvem gjør hva for at alle disse anledningene skal gå knirkefritt? Har du oversikt over hva som må gjøres? Skaff deg det. Snakk sammen igjen, en anledning av gangen - og fordel oppgaver. Kanskje noen ting er hyggelig å gjøre sammen også?

Anonymkode: 855db...214

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Uff dette her er skrekken min med min mann. Vi har ikke barn enda og han må ha beskjed om ALT 😭

Anonymkode: 6593b...b4d

Da vet du hva du ikke skal få med han 😅

Anonymkode: 31888...49c

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Huff. Nå skal jeg være litt slem, men det er 90 % sjanse for at det ender slik.: Du kommer ikke til å klare å forandre deg. Det er beundringsverdig at du vil prøve, men det kommer bare til å skli ut igjen etter noen uker hver gang du prøver. Konen din kommer til å gå fra deg. Hun er tydeligvis drittlei allerede, så det er uungåelig. Du blir en annenhver helg pappa som ikke klarer å ta ansvar og opprettholde rutiner for barna de ca 8 døgnene du har de i mnd, og mor kommer til å få tilbake to vanskelig barn på søndager som hun må bruke noen dager på å få på «rett kjør» igjen fordi du har vært tivolipappa. 

Så da lurer jeg på? Hvorfor valgte du å få barn, når du helt klart vet at du ikke er ansvarlig nok? Jeg er veldig sånn som deg, og forstår at barn er noe jeg ikke bør få, eller skal ha.

Og jeg er kvinne i tillegg ☺️ 

Anonymkode: 31888...49c

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Lag en kalender med gjøremål hver dag. Du må dele det opp. Sett alarm og reminder på mobilen.

Anonymkode: e5857...885

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjære kvinner (evt menn!) 

Jeg vet ikke egentlig om det er greit for menn å poste her, men jeg er desperat og tenker at det kan ikke skade å prøve. 

Jeg er en mann med en nydelig, sterk (sånn personlighetsmessig(hun er for åvidt ganske  sterk i musklene også, men det var ikke poenget)) og generelt fantastisk kone. Vi har to barn sammen, og har vært sammen i ti år. Jeg er redd jeg er i ferd med å miste henne, og det bunner i at jeg ikke klarer å skjerpe meg og bli mer ansvarsfull. Jeg har sett noen tråder om ansvarsløse menn her, men de var så gamle at jeg valgte å starte en ny. Dere kjenner sikkert til typen jeg tilhører. Livet før barn passet meg selvfølgelig veldig bra, jeg elsker å sitte lenge oppe og spille dataspill, sove lenge i helgene, og ikke så veldig godt å organisere og stresse. Når man blir får (og mor) må man selvfølgelig endre disse vanene, men det er enklere sagt en gjort. Jeg står selvfølgelig opp tidligere nå enn da, jeg spiller mye sjeldnere pc spill om kveldene. Jeg prøver å stå på med rydding, matlaging, ta med barna ut, etc. Men det ender alltid med at konen min daglig må fortelle meg opptil flere ting som må gjøres for at familien A/S skal gå rundt. Typiske ting jeg ikke er flink til å ta ansvar for (gjengangere:) pakke klær og alt annet barna trenger til turer. Passe på at de spiser ofte nok. Passe på at de er smurt med solkrem. Lage matpakke til skolen klar kvelden før. Tømme kjøleskapet for utgått mat. Rydde kjøkkenbordet HELT. Sette i gang legging. Stå opp i helgene uten at hun spør meg om jeg kan. Ta med barna ut så hun kan få en sårt tiltrengt pause uten at hun må spørre om det. Planlegge fremtiden. 

Oi det var mye, og det var bare noen få eksempler jeg kom på i farten. Skjønner veldig godt at hun er lei. Jeg jobber med å bli bedre, og har jo en viss suksess med noen av tingene. Men det er jo ikke godt nok. Egentlig burde vi ha gjort like mye begge to, og samarbeidet om fordelingen. Etter noe som føles som en million krangler, er hun nå så møkka lei og sliten at jeg tror jeg snart mister henne, og tanken på det gjør meg så trist at jeg finner ikke ord for det. 

Jeg forstår at jeg er nødt til å ta mer ansvar. At jeg er nødt til å sitte meg ned og lage lister og organisere hverdagen, og følge opp. Det gjør jeg også til tider, spesielt rett etter at vi har kranglet og jeg får et mentalt spark i ræva. Men så sklir det ut. Jeg vet ikke hvorfor, og jeg har lyst til å få til at det ikke sklir ut mer. At om fem uker fra nå kan jeg se tilbake og at nåværende meg var en annen person og et surrehode, men nå har jeg kontroll. Nå har ikke ungene gått for lenge uten et eneste måltid. Nå har kjøleskapet vært striglet i ukevis takket være meg. Til og med badet har blitt vasket hver eneste uke osv, og alt uten at hun trengte å gi meg en eneste beskjed! Sånn vil jeg bli! Jeg skjønner at det krever arbeid og at jeg må gjøre ting jeg ikke liker, uansett hvor sliten jeg er etter jobb, hver eneste dag i mange år. Jeg bare ikke helt hvordan jeg skal gå fra hvor jeg er nå til å være en som har full kontroll og bare tar seg av alt. 

Er det noen her som har en mann eller kone som har skjerpet seg til slutt og før det var for seint? Eller kanskje til og med er en slik en selv? 

Alle råd og tips tas i mot med takk. All kritikk også for den del. Det har jeg fortjent. 

Anonymkode: 112ea...a5b

Har du adhd? Dette er veldig klassiske ting som en med adhd har problemer med. Hvis du ikke har det ville jeg anbefale deg sterkt å vurdere å spørre fastlegen om utredning av det

Anonymkode: ee947...f06

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Grunnen til at jeg og ex-samboer ikke er sammen lengre er at jeg hadde 50+ samtaler om at han ikke tok ansvar sammen med meg og ga han konkrete eksempler på hva som ikke var ok (i likhet med kona di), og han gjorde ikke en innsats for å endre atferden. En ting er at tingene ikke blir gjort og at det er irriterende å være "mammaen" i forholdet, men det er direkte sårende å prøve å kommunisere noe som er viktig for deg og oppleve at mannen din ikke lytter og respekterer deg. 

Lytt til kona di og gjør en innsats. 

Anonymkode: fe632...7e9

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Husk også at kona di ikke gjør disse tingene fordi hun liker det,men fordi hun må. Spesielt når du ikke gjør noe. Når hun kan lære seg alt som må gjøres kan du også lære deg det. 

Anonymkode: 2cc05...dfe

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet

Gjør det om til et spill?

Sett opp en ramme på 3, 5 og 10 gjøremål og for hver grense du når får du "stjerne", eller premie du oppnår, da kan det være du prøver gå mer inn for å få 10 gjøremål gjort. Premie kan være tillatt spilletid etter gjøremål er gjort eller noe annet du selv ønsker. Her må du bli streng med deg selv, null gjøremål = null spilletid

Til slutt kanskje du gjør noe ekstra for kona også uten at ho maser og det kan gi deg jackpot ;)

(Forslag jeg fikk av en spilleglad venn, involver gjerne barna i gjøremålene slik at de venner seg til allerede nå at ting ikke ordner seg selv)

Anonymkode: 19d6d...384

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Skulle ønske det var kjæresten som skrev dette. Vi har samme krangler. Du er rett og slett nødt til å finne ut om du respekterer henne nok til å ville hjelpen til. Syns du det er rettferdig at hun gjør så mye mer enn deg? Tror du hun nyter å stresse over alle gjøremål? Du er i en luksusposisjon siden du vet hun får ting gjort, mens hun er sikkert utslitt og stressa over alt hun må få gjort og følge med på. Vil du virkelig ikke avlaste henne, syns du det er rettferdig at du kan svime rundt og komme til dekket bord uten å få med deg alt arbeidet som ligger bak?

Jeg er ikke en naturlig organisator. Men jeg måtte bli det pga barn. Mens han har valgt å fortsette å svime rundt og skjønner ikke hvorfor jeg er sliten, stressa og lite lyst på sex. Det er rett og slett usexy å være så selvsentrert. Du må finne ut om du har lyst til å slite ut kona di, eller begynne å bidra. 

Anonymkode: d0d8f...d6d

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, Dagdrøm skrev:

Oi, alt mulig! Mye nerdete greier. Hodet mitt er ganske fullt ja. Jeg har alltid vært en dagdrømmer og noe vimsete og impulsiv. Noen konkrete tips om hvordan jeg kan tenke for komme mer i forkant? 

Du trenger en liste. Lag en liste over de delte oppgavene deres. Sett deg ned med henne. Du gjør det, jeg det, og når. Da blir hun nok glad. Lykke til.

Anonymkode: dbcef...5b4

• Liker 1
Skrevet

Det finnes masse apper som kan brukes til å organisere seg og oppnå mål etc. Se om noen av dem kan hjelpe deg. Det er vanskelig å endre vaner, og din vane er å ta vare på seg selv i stedet for å se hva andre trenger. Bruk hele den neste måneden på å gjøre opp status med deg selv hver kveld og finn ut om du synes det gikk bra eller dårlig. Snakk med kona di om det. Ikke om du er flink eller ikke, men om hva det er som kommer framover av ting dere må holde tak i og huske, og hva du kan være ansvarlig for.

Jeg personlig er en organisert person som tar mer enn halvparten av ting hjemme. Men det som da er spesielt viktig for meg er at mannen ikke svikter på de tingene som er hans. Da føler jeg meg lite prioritert. Jeg takler fint at jeg har større kapasitet på husarbeid, men han MÅ gjennomføre sine ting uten at jeg må mase. Så han vasker bad ukentlig, smører matpakker hver kveld, rydder ut av vaskemaskin, etc. 

Bli gjerne sjef på noen av de kjedelige tingene som må gjøres ofte. Enten klesvask eller oppvaskmaskin. Og hvis du ser at søpla nesten er full, skift pose med en gang, for det er så irriterende å alltid være den som skifter søppelpose fordi mannen har en forestilling om at det alltid er plass til litt til. 

• Liker 8
Skrevet

Veien til å endre seg starter med selvinnsikt, og den virker du til å ha:)

Mitt beste tips til å organisere hverdagen er huskelister! Hvis ikke fylles hodet bare opp, om det gir mening. Sånn gjør vi det:

- ukemøte hver søndag hvor vi planlegger uken (middager, avtaler, handlelister, vedlikehold på huset etc.)

- tydelig fordeling av oppgaver, kun en ansvarlig;) han har mye ifht vedlikehold av hus og bil, og jeg har husvask og matlaging for å si det grovt. 
- system for å notere ned oppgaver som dukker opp underveis (ikke noe fancy, kun et Excel ark)

- oppmerksom på at begge skal få egentid/hobby tid, men at denne planlegges og koordineres. 

Håper dette kan være til hjelp/inspirasjon:) og selv om rutiner er på plass må man og være flinke til å snakke sammen. Der har vi rom for forbedring;)

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...