B87C Skrevet 26. april 2020 #1 Skrevet 26. april 2020 Har en cybex sirona 2016 mod, som vi har arvet, altså med den løgne "belteputen", men eg lurer på, MÅ den brukes, eller kan man bruke 5punkts selen framovervendt? Syns ikke det ser verken behagelig eller trygt ut med den puten... foreløpig har minien noen år igjen i bakovervendt stol, men om man kun kan bruke den puten framovervendt tror eg vi må vurdere ny stol når den tid kommer...
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #2 Skrevet 26. april 2020 Den puta er vel sterkt frarådet. I tillegg skal de vel heller ikke sitte med 5-punkts sele over en viss vektgrense (mener det er 15 kg?) Anonymkode: d3637...48b
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #3 Skrevet 26. april 2020 De burde ikke sitte med fempunktssete forover uansett. Det er svært uheldig i en kollisjon når kroppen sitter bom fast og hodet henger løst. Det er en grunn til at våre seler ikke sitter bom fast. Enda verre for små barn med tunge hoder. Relativt enkle googlesøk kan ganske beskrivende male et bilde av hvorfor det ikke er bra. Den puta er også frarådet siden den vil gjøre at det vil bli et svært høyt trykk mot barnets mage, som er mykt, istedenfor hoftene, som er harde. Det gjør mao potensielt mye skade på organene å bruke puta, og i tillegg har det under kollisjonstester vist seg at barnet kan bli kastet ut av setet og opp i taket pga puta. Hvis sironaen er isofix er det ikke SÅ lenge man kan bruke den bakovervendt, så jeg hadde kjøpt meg et bakovervendt sete som kan beltefestes først som sist. Vi kjøpte maxway plus, fordi det var billig(ere enn mange modeller), tok minst plass i bilen, og ungen kan sitte bakovervendt til hun er 8-9 om vi ønsker. Anonymkode: 373bb...ea7 3
B87C Skrevet 27. april 2020 Forfatter #4 Skrevet 27. april 2020 Blir ikke å bruke den puten, hvis du leste hva jeg skrev i teksten min 😉 Men hvorfor i all verden selger de da stoler , vel og merke med 4punkts sele og ikke 5punkts, i framovervendt stol da? Å bruke stol med bilens belte skal de jo være ganske store før det er "lov"??
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #5 Skrevet 27. april 2020 1 time siden, B87C skrev: Blir ikke å bruke den puten, hvis du leste hva jeg skrev i teksten min 😉 Men hvorfor i all verden selger de da stoler , vel og merke med 4punkts sele og ikke 5punkts, i framovervendt stol da? Å bruke stol med bilens belte skal de jo være ganske store før det er "lov"?? Fins det stoler med 4punkt sele? Det er lov og det har kommet gjennom den laveste sikkerhetstesten, men det er ikke anbefalt. Ville sjekket ut bilstoltester og velge en stol ut ifra deres behov. Cybex Sirona er en veldig fin stol bakovervendt til barnet er 2-3 år, deretter kan man gå over til ren bakovervendt stol som monteres med belte. Da har du bakovervendt stol til barnet er hvertfall 6-7 år. Anonymkode: 89224...149
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #6 Skrevet 27. april 2020 1 time siden, B87C skrev: Blir ikke å bruke den puten, hvis du leste hva jeg skrev i teksten min 😉 Men hvorfor i all verden selger de da stoler , vel og merke med 4punkts sele og ikke 5punkts, i framovervendt stol da? Å bruke stol med bilens belte skal de jo være ganske store før det er "lov"?? Fordi man kan selge ting selv om de er helsefarlig og frarådet. Som forbruker har man en plikt til å sjekke opp i noen ting selv også, for man kan rett og slett ikke stole på at noen som ønsker å selge produktet sitt vil komme med alle sider av saken. Ja, man kan begynne med beltestol fra barnet er fem år, men det er anbefalt å ha barnet bakovervendt så lenge som mulig. Hvis du absolutt må snu barnet, er eneste alternativet fempunktssele forover før barnet fyller fem - men det er ikke anbefalt. Anonymkode: 373bb...ea7
B87C Skrevet 27. april 2020 Forfatter #7 Skrevet 27. april 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Fordi man kan selge ting selv om de er helsefarlig og frarådet. Som forbruker har man en plikt til å sjekke opp i noen ting selv også, for man kan rett og slett ikke stole på at noen som ønsker å selge produktet sitt vil komme med alle sider av saken. Ja, man kan begynne med beltestol fra barnet er fem år, men det er anbefalt å ha barnet bakovervendt så lenge som mulig. Hvis du absolutt må snu barnet, er eneste alternativet fempunktssele forover før barnet fyller fem - men det er ikke anbefalt. Anonymkode: 373bb...ea7 Av sikkerhets messig grunner måtte vi snu eldste når han var ca 3 år, da hadde vi en britax man fester med bilens belte som hadde egne seler i, ikke 5punkts , over skuldrene og ned i lås, så i realiteten 3punkts da?? Er det "noe annet" enn 5punkts sånn sikkerhets messig??? Men til spørsmålet mitt, vet du om det går an å bruke 5punkts selen i cybexen eller om det bare går med den puten??
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #8 Skrevet 27. april 2020 6 hours ago, B87C said: Blir ikke å bruke den puten, hvis du leste hva jeg skrev i teksten min 😉 Men hvorfor i all verden selger de da stoler , vel og merke med 4punkts sele og ikke 5punkts, i framovervendt stol da? Å bruke stol med bilens belte skal de jo være ganske store før det er "lov"?? Men «4-punkts sele», sånn som f.eks Besafe izi flex i-size, det er jo ikke egen fastspent sele. Det er vanlig bilsete, som får en ekstra punkt mellom beina, for å sikre at belte er langt nok plassert på hoftene på barnet. Se bilsetet her f.eks https://www.babycare.no/bilstol-izi-flex-fix-besafe-sea-green-melange.html?gclid=EAIaIQobChMIrY7FruCI6QIVx8wYCh1-rwG4EAQYAiABEgLRV_D_BwE Så vidt jeg vet, finnes det ingen godkjente barneseter med 5 punkt fremover.. angående den besafe, du må prøve deg frem med ditt barn og i din bil. Mange som liker de men jeg foretrekker 3 punkt og med «horn», som Cybex og Maxi-cosi Rodi.. Fordel med det at barn kan spenne seg selv inn og ut - men da snakker vi selvsagt eldre barn, men min 6-åring klarer å ta på seg beltet riktig og stramme den. Anonymkode: d094f...165
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #9 Skrevet 27. april 2020 urg, autokorrekt.. Mente, bilbelte, ikke bilsete.. Anonymkode: d094f...165
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #10 Skrevet 27. april 2020 Men angående spørsmålet ditt, er det Cybex pallas du mener? https://www.pinkorblue.no/cybex-silver-bilstol-pallas-m-fix-rumba-red-a256256.html?a=b&pred=NORPRO%2CNORPCA%2CNORPLI%2C&c=p_aw%2Cp_2_aw%2Cp_3_aw&adword=Google/PLA_AW_Autositze_d_t&RefID=PLA_NO0000_PLA_AW_Autositze_d_t&gclid=EAIaIQobChMI6Luc-eGI6QIVg7UYCh3X-AtQEAQYDiABEgLXM_D_BwE Den typen? Jeg finner ikke sirona med puta, og sirona er jo bakovervendt sete? Men på disse pallas-setene kan man ta vekk puta ja og bruke bilbelte, blir da 3-punkts. Anonymkode: d094f...165
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #11 Skrevet 27. april 2020 1 time siden, B87C skrev: Av sikkerhets messig grunner måtte vi snu eldste når han var ca 3 år, da hadde vi en britax man fester med bilens belte som hadde egne seler i, ikke 5punkts , over skuldrene og ned i lås, så i realiteten 3punkts da?? Er det "noe annet" enn 5punkts sånn sikkerhets messig??? Men til spørsmålet mitt, vet du om det går an å bruke 5punkts selen i cybexen eller om det bare går med den puten?? Du kan tvinge sete rundt med 5punktselen ja, men man skal ikke gjøre det. Da funker ikke sete riktig. Fremovervendt er det kun puta som skal brukes i cybex sirona. Anonymkode: 89224...149
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #12 Skrevet 27. april 2020 3 hours ago, AnonymBruker said: Men angående spørsmålet ditt, er det Cybex pallas du mener? https://www.pinkorblue.no/cybex-silver-bilstol-pallas-m-fix-rumba-red-a256256.html?a=b&pred=NORPRO%2CNORPCA%2CNORPLI%2C&c=p_aw%2Cp_2_aw%2Cp_3_aw&adword=Google/PLA_AW_Autositze_d_t&RefID=PLA_NO0000_PLA_AW_Autositze_d_t&gclid=EAIaIQobChMI6Luc-eGI6QIVg7UYCh3X-AtQEAQYDiABEgLXM_D_BwE Den typen? Jeg finner ikke sirona med puta, og sirona er jo bakovervendt sete? Men på disse pallas-setene kan man ta vekk puta ja og bruke bilbelte, blir da 3-punkts. Anonymkode: d094f...165 Jeg har en cybex sirona som er som TS beskriver. Den er ikke til salgs lenger. Ts, om din er som min så får du ikke brukt seler fremover Anonymkode: 9337c...572
B87C Skrevet 27. april 2020 Forfatter #13 Skrevet 27. april 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Du kan tvinge sete rundt med 5punktselen ja, men man skal ikke gjøre det. Da funker ikke sete riktig. Fremovervendt er det kun puta som skal brukes i cybex sirona. Anonymkode: 89224...149 Takk for svar da 😊
B87C Skrevet 27. april 2020 Forfatter #14 Skrevet 27. april 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en cybex sirona som er som TS beskriver. Den er ikke til salgs lenger. Ts, om din er som min så får du ikke brukt seler fremover Anonymkode: 9337c...572 Er nok ikke til dags lenger nei, er en 2016 mod, men da blir det å kjøpe ny stol når den tid kommer 😊
B87C Skrevet 27. april 2020 Forfatter #15 Skrevet 27. april 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Men angående spørsmålet ditt, er det Cybex pallas du mener? https://www.pinkorblue.no/cybex-silver-bilstol-pallas-m-fix-rumba-red-a256256.html?a=b&pred=NORPRO%2CNORPCA%2CNORPLI%2C&c=p_aw%2Cp_2_aw%2Cp_3_aw&adword=Google/PLA_AW_Autositze_d_t&RefID=PLA_NO0000_PLA_AW_Autositze_d_t&gclid=EAIaIQobChMI6Luc-eGI6QIVg7UYCh3X-AtQEAQYDiABEgLXM_D_BwE Den typen? Jeg finner ikke sirona med puta, og sirona er jo bakovervendt sete? Men på disse pallas-setene kan man ta vekk puta ja og bruke bilbelte, blir da 3-punkts. Anonymkode: d094f...165 https://www.jollyroom.no/bilstoler/bilstoler/bakovervendte/cybex-sirona-q-i-size-bilstol-stardust-black?gclid=Cj0KCQjwhZr1BRCLARIsALjRVQPELePxYXsno5SPm5Fwd6TNJeKub2SFKwISe_NstuH9GJQUNftTZtgaArCfEALw_wcB min ser ut som denne.. men er en 2016 mod..
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #16 Skrevet 27. april 2020 Skjønner, nei, da kan jeg ikke noe om de. Cybex Pallas er jo gruppe 3 sete, fremovervendt, og med bilbelte, så det er noe annet. Anonymkode: d094f...165
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå