Gå til innhold

Hund og allergi...

Anbefalte innlegg

Gjest trixie (ikke innlogget)
Skrevet

Vi har veldig lyst på hund, men mannen er allergisk. Jeg har hørt at bl.a. terriere er mer"allergi-vennlig" enn andre hunder. Stemmer dette?

Har sett på en hund av rase Manchester Terrier som vi synes er veldig pen og vi har hørt at det er en fin hund. Noen som vet noe om rasen?

Har det noen betydning for allergi hvor ofte man vasker hunden? Er det andre ting som kan gjøre at en hund blir mer eller mindre "allergi-vennlig"?

Takknemlig for svar fra noen som har litt mer peiling enn oss :wink

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

Manchester Terrier blir ikke regnet som allergivennlig, siden den ikke har den typiske "terrierpelsen".

Du må nok kikke nærmere på "bustetrollene" i terriergruppen :) Eller noen andre raser. Her er en oversikt over såkalte allergivennlige raser, noen av disse kan man få tak i i Norge, andre er Amerikanske oppfinnelser og finnes stort sett bare der.

Hadde holdt meg unna Basenjien.

Lykke til!

Gjest Darcy
Skrevet

Shetland Sheepdog er en allergiker-vennlig rase.

Gjest Lilleulv
Skrevet

Jeg kan anbefale deg portugisisk vannhund. det er en allergivennlig, røytefri rase uten underull. Jeg kjøpte den sammen med min samboer som er kjempeallergisk og det gikk fantastisk bra :) flotte hunder er det også!!

Skrevet

Hei!

Norfolk terrierne skal være allergivennlige..

Det er er det som skilles ut av huden til hunden man reagerer på, ikke røytingen. Har hunden tørr hud reagerer man ofte, har hunden våt hud reagerer man mindre.

Man kan også ha kryssallergier slik at hvis man f.eks ikke tåler katt, mat, pollen osv tåler man heller ikke hund.. eller man kan ikke ha reagert på hund tidligere, men plutselig reagerer man allikevel..

Sjekk forskjellige raser og hør med oppdretter..

Lykke til!

Skrevet

Viss du vil ha stor hund kan du sjekke belgiske fårehunder, Tervueren skal være allergivennlig. Ellers er det jo mange små selskapshunder som er avlet frem til å være allergivennlige.

Sjekk linken for mer info om "allergivennlige dyr"

http://www.naaf.no/blader/artikkel_aa.jsp?id=74

Skrevet

Ikke glem pudlene da, de røyter ikke. Jeg har en storpuddel og er kjempefornøyd. En alsidig hund som er med på alt.

MEN :fy: Det er ingen hund som er "allergifri". Allergikere reagerer i hovedsak på hundens flass (hud altså), ikke pels. Men det er klart at en ikke-røytende hund sprer mindre flass, men likevel sprer flass.

Derfor vil jeg anbefale dere å tenke nøye gjennom om dere skaffer dere hund, er samboeren din villig til å gå på medisin for at dere skal ha hund? Kan dere låne en hund en stund for å sjekke hvordan han reagerer? Det er fryktelig dumt, både for dere og ikke minst hunden, å skaffe seg hund som dere senere må kvitte dere med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...