AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #1 Skrevet 26. april 2020 Ektefeller søker jobber, men følger ikke opp ved å for eksempel ringe eller maile i etterkant. Idag fikk vi spørsmål om hvordan jobbsøkingen gikk, og tips om å ta kontakt med bedriftene. Min ektefelle tør ikke, sier det er flaut. Jeg er bekymret over hvordan arbeidslivet skal gå for dette mennesket nå etter utdanning. Hen har bare jobbet for familiebedrift tidligere, men er godt voksen nå. Jeg har en del bekymringer selv, men alt dette er satt til side , nå bekymrer jeg meg bare over min ektefelle sin situasjon og motivasjon. Jeg blir ødelagt av bekymring. Masse krangling fordi jeg føler jeg tar ansvar som ikke er mitt, men fordi man trenger penger fra begge voksne personer i en husstand. Ektefelle lover å søke ting som er utenfor utdanning også, men månedene går, men ingenting mer skjer. Anonymkode: b1b2c...5c9
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #2 Skrevet 26. april 2020 Føler med deg. Vi har to ganger hatt samme problem her. Var jeg som måtte mase, finne frem muligheter, skrive søknader, og "takken" var å få høre at jeg maste fælt, at jeg bare var opptatt av penger, og generelt sur mann som ikke ville ta innover seg hvilken økonomisk belastning det var for oss at han ikke hadde jobb. Jeg fikk derfor hele jobben med det, og dritt på toppen. Han taklet rett og slett ikke prosessen det er å jobbe på for å få seg ny jobb, selv om han i jobb er flink til å stå på. Jeg skaffet ham jobb begge gangene også, og da var han superglad og sa "Jeg sa jo at det ville ordne seg. Du hadde ikke trengt å stresse eller mase slik." Herregud, INGENTING hadde skjedd om jeg ikke gjorde det. Han hadde ikke engang fått med seg at stillingene var utlyst. Ene fikk han forsåvidt kun fordi en nær bekjent av meg syntes så synd på meg, slik jeg fortvilte over økonomien og at jeg måtte søke og stå på, at han sørget for å få ham inn et sted. For min skyld. Dessverre var det bare midlertidig, så måtte jeg påan igjen, men han hadde ikke fått en eneste av disse jobbene uten min innsats. Aldri igjen! Jeg går faktisk fra ham om han mister jobben, og jeg enda en gang må bære hele økonomi, ta alt ansvar for å finne ny jobb, og få dritt for det på toppen av det hele. Aldri igjen!!! Anonymkode: 1cae6...810 2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #3 Skrevet 26. april 2020 Når man har vært arbeidsledig en stund så synker selvtilliten mye, det er også vanlig å bli deprimert. Så det er ikke så rart at man finner på unnskyldninger og unngår mye. Utsettelse er en byrde mange gjør. I disse dager så er det ikke akkurat lett å få jobb heller. Hva med å sette små mål hver dag, overkommelige mål? Anonymkode: 96c80...859 6
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #4 Skrevet 26. april 2020 Man må ikke ringe eller maile etter å ha sendt en søknad.. Jeg gjorde ikke det noen gang men fikk flere intervjuer likevel og ble tilbudt et par jobber. Det viktigste er jo å skrive en god søknad og ha en god og oversiktlig CV som fremhever nøkkelegenskaper godt. Kan det være at han bør gå et jobbsøker-kurs? Det kan være lettere å ta imot råd fra en utenforstående man vet har kompetansen enn fra en mann/kone man føler maser fordi man vet de har en forventning og at man skylder dem å bidra, eller som kommer med råd som man ikke vet om er gode. Anonymkode: f87b8...3b0 20
Ullvott Skrevet 26. april 2020 #5 Skrevet 26. april 2020 (endret) Det er så mye rart å lese og å høre om oppfølging av jobbsøknader. Mye er bare møl. Man kan gjerne følge opp en søknad med en telefon, men da skal man ha noe konkret å komme med. Man skal ikke følge opp bare fordi man har hørt ett eller annet sted at det er lurt. Jeg kan bare tenke meg en eller to tilfeller hvor det er relevant å følge opp i perioden mellom søknaden er sendt og man har fått tilbakemelding. 1. Hvis det har gått et par-tre dager uten at man har fått bekreftelse på at søknaden er mottatt. Da bør man kontakte virksomheten for å forsikre seg om at søknaden er mottatt og har havnet hos rette vedkommende. Hvis arbeidsgiver bruker egen programvare hvor jobbsøknadene registreres, slik de aller fleste offentlige og store private gjør, får man som regel bekreftelse med en gang. 2. Man kan kontakte arbeidsgiver for å høre hvordan videre prosess vil være, dersom det er noen praktiske hensyn som bør tas. Det kan f.eks være at man er utkalt til repetisjonsøvelse i Forsvaret, eller kanskje har blitt innkalt fra sykehuset for å ta en planlagt operasjon, og vil unngå at et eventuelt intervju krasjer med dette. I de fleste andre tilfeller er det heller forarbeidet FØR søknaden som er viktig enn at man ringer etter at søknaden er sendt. Det er der støtet bør settes inn. Endret 26. april 2020 av Ullvott 12
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #6 Skrevet 26. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Føler med deg. Vi har to ganger hatt samme problem her. Var jeg som måtte mase, finne frem muligheter, skrive søknader, og "takken" var å få høre at jeg maste fælt, at jeg bare var opptatt av penger, og generelt sur mann som ikke ville ta innover seg hvilken økonomisk belastning det var for oss at han ikke hadde jobb. Jeg fikk derfor hele jobben med det, og dritt på toppen. Han taklet rett og slett ikke prosessen det er å jobbe på for å få seg ny jobb, selv om han i jobb er flink til å stå på. Jeg skaffet ham jobb begge gangene også, og da var han superglad og sa "Jeg sa jo at det ville ordne seg. Du hadde ikke trengt å stresse eller mase slik." Herregud, INGENTING hadde skjedd om jeg ikke gjorde det. Han hadde ikke engang fått med seg at stillingene var utlyst. Ene fikk han forsåvidt kun fordi en nær bekjent av meg syntes så synd på meg, slik jeg fortvilte over økonomien og at jeg måtte søke og stå på, at han sørget for å få ham inn et sted. For min skyld. Dessverre var det bare midlertidig, så måtte jeg påan igjen, men han hadde ikke fått en eneste av disse jobbene uten min innsats. Aldri igjen! Jeg går faktisk fra ham om han mister jobben, og jeg enda en gang må bære hele økonomi, ta alt ansvar for å finne ny jobb, og få dritt for det på toppen av det hele. Aldri igjen!!! Anonymkode: 1cae6...810 Stakkars deg. Godt det løste seg, selv om det ble en torn i din side 😞 Her vil mannen søke, og mener han har penger en god stund til. Han sier han søker alt når det blir kritisk. Søker til og med vasking da, men det er ikke skjedd enda, og det gjør meg stressa. Anonymkode: b1b2c...5c9 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #7 Skrevet 26. april 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når man har vært arbeidsledig en stund så synker selvtilliten mye, det er også vanlig å bli deprimert. Så det er ikke så rart at man finner på unnskyldninger og unngår mye. Utsettelse er en byrde mange gjør. I disse dager så er det ikke akkurat lett å få jobb heller. Hva med å sette små mål hver dag, overkommelige mål? Anonymkode: 96c80...859 Ektefellen studerer. Anonymkode: b1b2c...5c9
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #8 Skrevet 26. april 2020 Jeg er lik mannen din der. Jeg liker ikke å ringe jobber før eller etter jeg har sendt søknader for jeg har utrolig dårlig selvtillit og liker ikke å mase. Men jeg klarte å skaffe meg jobb selv uten hjelp fra min kjære. Kanskje du skal gi han litt tid? Anonymkode: ac550...5d8 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #9 Skrevet 26. april 2020 6 minutter siden, Ullvott skrev: Det er så mye rart å lese og å høre om oppfølging av jobbsøknader. Mye er bare møl. Man kan gjerne følge opp en søknad med en telefon, men da skal man ha noe konkret å komme med. Man skal ikke følge opp bare fordi man har hørt ett eller annet sted at det er lurt. Jeg kan bare tenke meg en eller to tilfeller hvor det er relevant å følge opp i peropden mellom søknaden er sendt og man har fått tilbakemelding. 1. Hvis det har gått et par-tre dager uten at man har fått bekreftelse på at søknaden er mottatt. Da bør man kontakte virksomheten for å forsikre seg om at søknaden er mottatt og har havnet hos rette vedkommende. Hvis arbeidsgiver bruker egen programvare hvor jobbsøknadene registreres, slik de aller fleste offentlige og store private gjør, får man som regel bekreftelse med en gang. 2. Man kan kontakte arbeidsgiver for å høre hvordan videre prosess vil være, dersom det er noen praktiske hensyn som bør tas. Det kan f.eks være at man er utkalt til repetisjonsøvelse i Forsvaret, eller kanskje har blitt innkalt fra sykehuset for å ta en planlagt operasjon, og vil unngå at et eventuelt intervju krasjer med dette. I de fleste andre tilfeller er det heller forarbeidet FØR søknaden som er viktig enn at man ringer etter at søknaden er sendt. Det er der støtet bør settes inn. Enig! Å plage travle folk på tlf eller Mail gjennom å «følge opp» er bare tull Anonymkode: d698c...bf5 9
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #10 Skrevet 26. april 2020 Det er da ikke normalt å følge opp jobbsøknader med tlf/ mail om man ikke har noe konkret å komme med? Hva skal man si? «Jo jeg har såå lyst på jobben, jeg er såå flink». Nei; arbeidsgiver har ikke tid til slikt tøv, og ingen ønsker en masete nyansatt. Send inn en god søknad - det holder. Anonymkode: b9539...e7d 8
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #11 Skrevet 26. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ektefeller søker jobber, men følger ikke opp ved å for eksempel ringe eller maile i etterkant. Idag fikk vi spørsmål om hvordan jobbsøkingen gikk, og tips om å ta kontakt med bedriftene. Min ektefelle tør ikke, sier det er flaut. Jeg er bekymret over hvordan arbeidslivet skal gå for dette mennesket nå etter utdanning. Hen har bare jobbet for familiebedrift tidligere, men er godt voksen nå. Jeg har en del bekymringer selv, men alt dette er satt til side , nå bekymrer jeg meg bare over min ektefelle sin situasjon og motivasjon. Jeg blir ødelagt av bekymring. Masse krangling fordi jeg føler jeg tar ansvar som ikke er mitt, men fordi man trenger penger fra begge voksne personer i en husstand. Ektefelle lover å søke ting som er utenfor utdanning også, men månedene går, men ingenting mer skjer. Anonymkode: b1b2c...5c9 Hvorfor har du fått for deg at dette hjelper? Hadde det vært fraværet av kontakt med firmaer som ikke utlyser stillinger eller før jobbsøknad sendes inn - da ville jeg også uroet meg (50-60% av alle stillinger i det private blir besatt uten å lyses ut). Å ringe etter at du har sendt inn søknad er i beste fall helt poengløst og i verste fall såpass plagsomt at en strykes fra listen. Jeg vil gå så langt som å si at du kun bør ringe etter søknad er levert inn dersom stillingen lyses ut av et headhuntingselskap. Å ringe direkte til «sjefen» bør du ikke finne på. Anonymkode: 47f5a...7bb 7
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #12 Skrevet 26. april 2020 Spørs hvor enkelt det blir å søke jobb nå uansett da... Det er jo massearbeidsledighet. Man søker på jobber med å sende inn søknad og CV. Ikke ved å ringe og mase. Anonymkode: cc080...4e9 2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #13 Skrevet 26. april 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor har du fått for deg at dette hjelper? Hadde det vært fraværet av kontakt med firmaer som ikke utlyser stillinger eller før jobbsøknad sendes inn - da ville jeg også uroet meg (50-60% av alle stillinger i det private blir besatt uten å lyses ut). Å ringe etter at du har sendt inn søknad er i beste fall helt poengløst og i verste fall såpass plagsomt at en strykes fra listen. Jeg vil gå så langt som å si at du kun bør ringe etter søknad er levert inn dersom stillingen lyses ut av et headhuntingselskap. Å ringe direkte til «sjefen» bør du ikke finne på. Anonymkode: 47f5a...7bb Kanskje TS har vært på et jobbsøkerkurs via NAV? Min erfaring med et sånt et var at veilederen min maste noe helt vanvittig om at jeg måtte ringe å følge opp alle søknader jeg sendte (typ "Hei det er Kari Nordmann. Jeg har søkt på den ledige stillingen som xxx og ville bare følge opp siden jeg virkelig håper å få jobben"). Da la nemlig potensiell arbeidsgiver merke til meg og sjansene for jobb økte i følge henne. Eh... NEI!! I følge alle jeg jeg kjenner som jobber eller har jobbet med rekruttering har sånne samtaler motsatt effekt. Det er en tidstyv og et irritasjonsmoment som overhodet ikke gagner søker. Anonymkode: 69b4d...3c9 4
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #14 Skrevet 27. april 2020 Jeg er leder og får ofte slike samtaler fra søkere som "bare vil vise seg fram". De ryker rett i bunnen av søknadsbunken. Har du ikke noe fornuftig å komme med / spørre om, la være å ringe. Og for all del ikke ring om ting som kommer godt fram i annonsen. Det er også diskvalifiserende. Anonymkode: 9a855...aa8 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå