AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #1 Skrevet 26. april 2020 Jeg har gått opp fem kilo pga medisiner, og klarer ikke å gå dem ned igjen. Jeg var og er i normalområdet på bmi. Jeg spiser tre måltider bestående av frukt med mager kesam, og ett middagsmåltid med mye grønt, max ei potet og kjøtt/fisk. Går en times fjelltur 5-7 ganger i uka. På Lifesum får jeg opp at jeg spiser ca 1000 kcal for lite per dag. Vekta har stått stille i flere mnd. Jeg skjønner bare ikke hvorfor jeg ikke klarer å gå ned i vekt? Anonymkode: 0ea15...ffd
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #2 Skrevet 26. april 2020 Da må du bare spise enda mindre. Kaloriinntaket er tydeligvis for høyt. Anonymkode: c57e2...277
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #3 Skrevet 26. april 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da må du bare spise enda mindre. Kaloriinntaket er tydeligvis for høyt. Anonymkode: c57e2...277 Så 1000 kcal per dag er for mye? For ei voksen dame? Anonymkode: 0ea15...ffd
Hmmmmmm Skrevet 26. april 2020 #4 Skrevet 26. april 2020 Det er rart. Jeg går ned nesten ca en kilo i uka på 1450 kalorier om dagen. Går ca 10.000 skritt pr dag. Pluss litt yoga. Men utover det er jeg ikke aktiv. Men så har jeg noe kg å gå på. Veier 75 kg. Skal ned til 70. Hva er vekta di?
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #5 Skrevet 26. april 2020 Hvis du er så aktiv som du skisserer og faktisk får i deg kun 1000 kcal om dagen/er 1000 kcal i underskudd (alt av kaloriholdig mat og drikke er veid) og det har vært tilfelle over tid (altså hver dag i minst to-tre uker), så anbefaler jeg at du tar kontakt med fastlegen. Anonymkode: 0b4e2...588 9
sstinemor Skrevet 26. april 2020 #6 Skrevet 26. april 2020 Enten må du øke aktivitetsnivå, eller så må du få i deg mindre kalorier. Det er liksom ikke så fryktelig mange andre måter å gå ned i vekt på.
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #7 Skrevet 26. april 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så 1000 kcal per dag er for mye? For ei voksen dame? Anonymkode: 0ea15...ffd Sjansen for at du har regnet riktig og kun spiser 1000 kalorier er lik 0. Anonymkode: c57e2...277 10
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #8 Skrevet 26. april 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da må du bare spise enda mindre. Kaloriinntaket er tydeligvis for høyt. Anonymkode: c57e2...277 Uhyre dårlig tips! På Roedekurs lærer man at man kanskje må spise enda MER enn hva man er vant til - ikke kalorimessig, men antall måltider. For å sette i gang forbrenningen og gi kroppen den næringen den trenger for å fungere. Hjelper ikke å sulte seg. Kommer ikke noe godt ut av det. Anonymkode: 635b5...d9b 5
Drizzt Skrevet 26. april 2020 #9 Skrevet 26. april 2020 Hun spiser ikke 1000 kalorier, men 1000 kalorier for lite. Dvs underskudd i forhold til det hun burde spist for å opprettholde samme vekt. TS, det er ikke bare kalorier som har noe å si om vekta. Stress, søvn og ikke minst hormoner har også et ord i det. Jeg vet ikke hvor mange kalorier du spiser daglig, men kanskje å kutte bare 1000 er ikke nok? Ta en prat med fastlegen eller ern.fysiolog og se hvor det skjærer seg. 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #10 Skrevet 26. april 2020 3 minutter siden, Hmmmmmm skrev: Det er rart. Jeg går ned nesten ca en kilo i uka på 1450 kalorier om dagen. Går ca 10.000 skritt pr dag. Pluss litt yoga. Men utover det er jeg ikke aktiv. Men så har jeg noe kg å gå på. Veier 75 kg. Skal ned til 70. Hva er vekta di? Jeg veier 71, er 174 cm. Vil ned til rundt 65. Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvis du er så aktiv som du skisserer og faktisk får i deg kun 1000 kcal om dagen/er 1000 kcal i underskudd (alt av kaloriholdig mat og drikke er veid) og det har vært tilfelle over tid (altså hver dag i minst to-tre uker), så anbefaler jeg at du tar kontakt med fastlegen. Anonymkode: 0b4e2...588 Det er faktisk korrekt. Har vart siden januar at jeg har spist mindre enn normalt, men denne dietten som nesten utelukkende består av frukt og ei ss mager kesam per måltid har vart ca 2 mnd. Jeg mener fortsatt det er medisiner som gjør dette, men får ikke lov til å slutte på dem. Anonymkode: 0ea15...ffd
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #11 Skrevet 26. april 2020 2 minutter siden, Drizzt skrev: Hun spiser ikke 1000 kalorier, men 1000 kalorier for lite. Dvs underskudd i forhold til det hun burde spist for å opprettholde samme vekt. TS, det er ikke bare kalorier som har noe å si om vekta. Stress, søvn og ikke minst hormoner har også et ord i det. Jeg vet ikke hvor mange kalorier du spiser daglig, men kanskje å kutte bare 1000 er ikke nok? Ta en prat med fastlegen eller ern.fysiolog og se hvor det skjærer seg. Jo, jeg spiser ca 1000 kcal. Lifesum har anbefalt meg å spise 1000 kcal mer enn jeg gjør for å gå ned i vekt. Jeg har mye erfaring med å gå ned noen kilo, og klør meg i hodet over hvorfor dette ikke skjer. Det gir ingen mening! Anonymkode: 0ea15...ffd
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #12 Skrevet 26. april 2020 Går du fortsatt på medisinene? Kan være de som holder det igjen. Ellers kan det være at du spiser for mye karbohydrater. Det bremser gjerne fremgangen pga insulinet (fettlagringshormonet). Prøv å spis f.eks egg til frokost istedet for frukt. Og hva drikker du? Juice og melk inneholder en del sukker. Det er forresten bare tull at man må spise lite og ofte for å "holde forbrenningen i gang". Det er mellom måltidene, og på natten, man hovedsakelig forbrenner fett. Anonymkode: b5c4f...3fd
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #13 Skrevet 26. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg veier 71, er 174 cm. Vil ned til rundt 65. Det er faktisk korrekt. Har vart siden januar at jeg har spist mindre enn normalt, men denne dietten som nesten utelukkende består av frukt og ei ss mager kesam per måltid har vart ca 2 mnd. Jeg mener fortsatt det er medisiner som gjør dette, men får ikke lov til å slutte på dem. Anonymkode: 0ea15...ffd Snakk med legen. Et så stort kaloriunderskudd over så lang tid bør definitivt resultere i vekttap, uavhengig av medisiner. Jeg er under 160 og gikk ned 0,5-1 kg i uka da jeg spiste mer enn 1000 kcal og hadde et moderat aktivitetsnivå. Anonymkode: 0b4e2...588
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #14 Skrevet 26. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Går du fortsatt på medisinene? Kan være de som holder det igjen. Ellers kan det være at du spiser for mye karbohydrater. Det bremser gjerne fremgangen pga insulinet (fettlagringshormonet). Prøv å spis f.eks egg til frokost istedet for frukt. Og hva drikker du? Juice og melk inneholder en del sukker. Det er forresten bare tull at man må spise lite og ofte for å "holde forbrenningen i gang". Det er mellom måltidene, og på natten, man hovedsakelig forbrenner fett. Anonymkode: b5c4f...3fd Ja, jeg går fortsatt på medisiner. Men skjønner ikke helt mekanismen som gjør vektnedgang umulig. Jeg drikker vann, kaffe og Pepsi Max. Lite kalorier der. Kan prøve egg til et måltid. Takk for tips! Anonymkode: 0ea15...ffd 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #15 Skrevet 26. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Snakk med legen. Et så stort kaloriunderskudd over så lang tid bør definitivt resultere i vekttap, uavhengig av medisiner. Jeg er under 160 og gikk ned 0,5-1 kg i uka da jeg spiste mer enn 1000 kcal og hadde et moderat aktivitetsnivå. Anonymkode: 0b4e2...588 Ja, kanskje jeg bør ta en prat. Det virker ikke som helsevesenet synes det gjør noe at jeg ikke klarer å gå ned i vekt. Jeg opplever å betale en høy pris i form av å stort sett alltid være sulten, og allikevel står vekta stille. Anonymkode: 0ea15...ffd
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #17 Skrevet 26. april 2020 Akkurat nå, iek28 skrev: Det er medesiner, belive me Det tror jeg også. Har alltid trodd at det var økt matinntak som er årsaken til vektoppgang pga medisiner. Men nå ser jeg at det ikke nødvendigvis er sånn. Anonymkode: 0ea15...ffd
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #18 Skrevet 26. april 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sjansen for at du har regnet riktig og kun spiser 1000 kalorier er lik 0. Anonymkode: c57e2...277 Stemmer ikke. Anonymkode: 0ea15...ffd
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #19 Skrevet 26. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Ja, kanskje jeg bør ta en prat. Det virker ikke som helsevesenet synes det gjør noe at jeg ikke klarer å gå ned i vekt. Jeg opplever å betale en høy pris i form av å stort sett alltid være sulten, og allikevel står vekta stille. Anonymkode: 0ea15...ffd Gjør det! Ingen av oss her vet hvilke medisiner du går på og hva slags effekt de har. Hvis ikke legen tar deg på alvor får du heller vurdere å bytte fastlege – kanskje finnes det andre medisiner eller behandling du kan få, eller at du i det minste opplever å bli hørt og sett. Vedvarende sultfølelse er ikke noe gøy og det er også viktig at du ikke spiser så lite over lang tid at du ender opp med mangler eller underskudd av noe. Lykke til! Anonymkode: 0b4e2...588
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #20 Skrevet 26. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Gjør det! Ingen av oss her vet hvilke medisiner du går på og hva slags effekt de har. Hvis ikke legen tar deg på alvor får du heller vurdere å bytte fastlege – kanskje finnes det andre medisiner eller behandling du kan få, eller at du i det minste opplever å bli hørt og sett. Vedvarende sultfølelse er ikke noe gøy og det er også viktig at du ikke spiser så lite over lang tid at du ender opp med mangler eller underskudd av noe. Lykke til! Anonymkode: 0b4e2...588 Takk❤️ Anonymkode: 0ea15...ffd 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå