AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #1 Skrevet 26. april 2020 Etter et samlivsbrudd for et par måneder siden synes jeg katten vår virker så trist og utenfor 😐. Hun elsket samboeren min, og han har flyttet ut. Han har fulgt henne hele livet fra hun var nyfødt, nå er hun snart 8 år. Kan katter sørge?! For jeg synes virkelig det virker som om det er det hun gjør? Anonymkode: 3cbd2...a53 2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #2 Skrevet 26. april 2020 Sørge er kanskje et litt for sterkt ord, men jeg tror absolutt at dyr kan bli preget av å miste en av sine nære omsorgspersoner. Anonymkode: 4cb75...1be 5
MortenMinstelønn Skrevet 26. april 2020 #4 Skrevet 26. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Han har fulgt henne hele livet fra hun var nyfødt, nå er hun snart 8 år. Kan katter sørge?! For jeg synes virkelig det virker som om det er det hun gjør? Kan du sørge? Hvorfor kan ikke katten din gjøre det samme. Det er et pattedyr som oss. Selvfølgelig kan den sørge. Det synes ikke like lett som når en hund gjør. For hunder kan virkelig sørge. Så kan din katt. Beklager for det. 7
Nightcrawler00 Skrevet 26. april 2020 #5 Skrevet 26. april 2020 (endret) Mistet min kjære venninne for to år siden. Hun hadde en katt som hun hadde et veldig nært forhold til. Etter dødsfallet sluttet katten å spise, og etter bare noen måneder døde hun også. Jeg tror absolutt at pusen ikke tålte det tapet. Endret 27. april 2020 av Nightcrawler00 3
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #6 Skrevet 26. april 2020 Vår friske 13 år gamle katt døde en stund etter at søsteren min gikk bort. De var som sydd sammen fra katten var kattunge. Katten gikk og lagde lyder jeg aldri har hørt en katt lage, høye klagende mjau, og hun sluttet å spise. Så ja jeg tror hun døde av sorg. Anonymkode: 6f23b...c3d 3
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #7 Skrevet 26. april 2020 Det tror jeg absolutt. Alle dyr gjør nok det. Anonymkode: cc46b...23c 2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #8 Skrevet 26. april 2020 Uff... Tusen takk for svar, dere. Jeg har snakket med ham nå, og vi har bestemt oss for at han skal ha henne noen dager til helgen. Han har ikke mulighet til å ha henne boende hos seg, så vi får forsøke å lage en form for samværsordning for henne.. 🥴❤️ TS. Anonymkode: 3cbd2...a53 4
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #9 Skrevet 26. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Uff... Tusen takk for svar, dere. Jeg har snakket med ham nå, og vi har bestemt oss for at han skal ha henne noen dager til helgen. Han har ikke mulighet til å ha henne boende hos seg, så vi får forsøke å lage en form for samværsordning for henne.. 🥴❤️ TS. Anonymkode: 3cbd2...a53 Det høres lurt ut. Katten min reagerte helt åpenbart da et familiemedlem døde. Det virket faktisk som om hun gikk rundt i huset og lette etter ham. Vanskelig å se på. Anonymkode: 03e14...982 4
Minya Skrevet 26. april 2020 #10 Skrevet 26. april 2020 (endret) Jeg har ingen erfaring om katter og sorg, men jeg har egen erfaring med katter og savn. Gamlepus var fæl på å leite hvis en av "flokken" manglet. Da HrMinya var et par uker på jobbreise, gikk hun og lette etter ham nesten hver dag. Det var helt klart en lete-aktivitet på henne, hun gikk innom alle rom og klagemjauet og hadde helt klart en "Jeg VET at det skal være en til her et sted". Det samme gjorde hun hver gang vi hadde hatt en kompis på besøk i flere uker av gangen, over flere tilfeller. Hun ble veldig glad i ham, og hver gang han reiste, leita hun etter ham og la seg gjerne i stoler han pleide å sitte i fordi hun savnet ham. Hver gang han kom tilbake på besøk, var halen rett til værs og hun malte som et uvær så hun husket ham definitivt igjen. Edit; Jeg kom på at Storepus, som nå er den eldste i huset, faktisk gikk rundt og lette etter Gamlepus da hun måtte vandre heden. Han virket litt ..lost, selv om de for det meste hadde en veldig skjør våpenhvile seg imellom, så tror jeg han faktisk savnet henne. Endret 26. april 2020 av Minya 3
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #11 Skrevet 26. april 2020 10 minutter siden, Minya skrev: Jeg har ingen erfaring om katter og sorg, men jeg har egen erfaring med katter og savn. Gamlepus var fæl på å leite hvis en av "flokken" manglet. Da HrMinya var et par uker på jobbreise, gikk hun og lette etter ham nesten hver dag. Det var helt klart en lete-aktivitet på henne, hun gikk innom alle rom og klagemjauet og hadde helt klart en "Jeg VET at det skal være en til her et sted". Det samme gjorde hun hver gang vi hadde hatt en kompis på besøk i flere uker av gangen, over flere tilfeller. Hun ble veldig glad i ham, og hver gang han reiste, leita hun etter ham og la seg gjerne i stoler han pleide å sitte i fordi hun savnet ham. Hver gang han kom tilbake på besøk, var halen rett til værs og hun malte som et uvær så hun husket ham definitivt igjen. Edit; Jeg kom på at Storepus, som nå er den eldste i huset, faktisk gikk rundt og lette etter Gamlepus da hun måtte vandre heden. Han virket litt ..lost, selv om de for det meste hadde en veldig skjør våpenhvile seg imellom, så tror jeg han faktisk savnet henne. Dette har jeg også opplevd, bare med hund og katt. Måtte avlive Gordonsetteren vår og katten som hadde hengt med han siden han var kattunge ( de delte alt, til og med seng og mat . Pusen pleide å sove tett inntil den svære bikkja ) gikk rundt og lette etter han i lang tid og klagemjauet sårt . Anonymkode: 4d286...277 2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #12 Skrevet 26. april 2020 Lillepusen her begynte og lete etter gamlepus da han brått ble borte etter akutt sykdom. Ville plutselig være alene i kjelleren, noe som hadde vært fullstendig uaktuelt tidligere - ville bare være der dersom gamlepus var der sammen med henne. Var en også en del høy, klagende mjauing 😥 Hun var vokst opp sammen med gamlepusen, de lekte, vasket hverandre og sov tett sammen hver dag. Anonymkode: 190b7...0d5 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2020 #13 Skrevet 28. april 2020 På 26.4.2020 den 20.49, MortenMinstelønn skrev: Kan du sørge? Hvorfor kan ikke katten din gjøre det samme. Det er et pattedyr som oss. Selvfølgelig kan den sørge. Det synes ikke like lett som når en hund gjør. For hunder kan virkelig sørge. Så kan din katt. Beklager for det. Fordi de er kattedyr betyr det ikke at de kan sørge. Men kanskje føle noe, det tror jeg nok. Men tror vi skal re forsiktige med å tilegne dem menneskelige egenskaper, de er dyr, ikke mennesker. Mennesker er mer intelligente og dermed føler vi også mer, på godt og vondt. Et dyr kan føle at noe er negativt men langt ifra på samme nivå som oss. De føler ikke det samme som et menneske ville følt om det samme skjedde. Så tror ikke man skal ta helt av. Katten leter etter noe som er borte. Men det vil mest sannsynlig gå over etter ikke så lang tid. Å skal ha «samværsavtale» vil bare utsette prosessen å glemme mannen. Anonymkode: 9ad30...3d5
AnonymBruker Skrevet 28. april 2020 #14 Skrevet 28. april 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi de er kattedyr betyr det ikke at de kan sørge. Men kanskje føle noe, det tror jeg nok. Men tror vi skal re forsiktige med å tilegne dem menneskelige egenskaper, de er dyr, ikke mennesker. Mennesker er mer intelligente og dermed føler vi også mer, på godt og vondt. Et dyr kan føle at noe er negativt men langt ifra på samme nivå som oss. De føler ikke det samme som et menneske ville følt om det samme skjedde. Så tror ikke man skal ta helt av. Katten leter etter noe som er borte. Men det vil mest sannsynlig gå over etter ikke så lang tid. Å skal ha «samværsavtale» vil bare utsette prosessen å glemme mannen. Anonymkode: 9ad30...3d5 Selvfølgelig har dyr følelser, pattedyr har et limbisk system og det har således lite med intelligens å gjøre. Det kan være at deres følelseregister ikke er like komplekst, f.eks. flauhet er nok en mer sosialt innlært enn genetisk følelse, men dyrs emosjoner er for lite studert til at man kan uttale seg om hvor mye de føler. Sannsynligvis føler de mer enn vi tror. Anonymkode: c8113...f3c 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #15 Skrevet 29. april 2020 Så fint at dere kan dele litt på pusen, selv når forholdet har tatt slutt. Håper det går bra med katten etterhvert ❤️ Den skjønner nok ikke helt hvor det er blitt av det ene mennesket sitt, stakkars. Kanskje en katt til ville vært til hjelp etterhvert? De har så mye glede i hverandre når de er to! Anonymkode: 7c048...bc7
Rant Skrevet 29. april 2020 #16 Skrevet 29. april 2020 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig har dyr følelser, pattedyr har et limbisk system og det har således lite med intelligens å gjøre. Det kan være at deres følelseregister ikke er like komplekst, f.eks. flauhet er nok en mer sosialt innlært enn genetisk følelse, men dyrs emosjoner er for lite studert til at man kan uttale seg om hvor mye de føler. Sannsynligvis føler de mer enn vi tror. Anonymkode: c8113...f3c Enig. Altfor mange som kommer med antagelser. Viktig å lese seg opp før man argumenterer. 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #17 Skrevet 30. april 2020 Nei katter har ikke noen følelser for andre enn seg selv Anonymkode: 92de2...ac0
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #18 Skrevet 30. april 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei katter har ikke noen følelser for andre enn seg selv Anonymkode: 92de2...ac0 For noe tull. Hvis jeg gråter kommer katten min klatrende opp på brystet mitt, lager milde mjauelyder og er helt snål. Gnir ansiktet mot mitt og virker fortvilet. Pleier ikke gjøre dette til vanlig. Anonymkode: b638d...592 4
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #19 Skrevet 1. mai 2020 16 hours ago, AnonymBruker said: For noe tull. Hvis jeg gråter kommer katten min klatrende opp på brystet mitt, lager milde mjauelyder og er helt snål. Gnir ansiktet mot mitt og virker fortvilet. Pleier ikke gjøre dette til vanlig. Anonymkode: b638d...592 Det gjør den nok bare fordi den ikke liker lyden av gråt, ikke fordi du er lei deg Anonymkode: 92de2...ac0
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå