AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #141 Skrevet 9. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er så glad for at du er blitt mye bedre! Ja, det er en veldig skummel sykdom. Jeg leste om han som var det første koronatilfellet som ble lagt inn i Trondheim. Han hadde ingen underliggende sykdommer og var ikke i noen risikogruppe. Han lå i respirator i ni dager og uka etter var det verste han har opplevd. Han hadde mistet all finmotorikk, klarte ikke å spise med en skje f.eks. og måtte lære å gå på nytt. Han lå på sykehuset en måned og 3 uker etter utskrivelsen sliter han fortsatt med pusten og klarer ikke åpne en flaske Farris. (link til Adresseavisen (betalingsartikkel) Dette er ikke noe som kan sammenlignes med influensa nei! Jeg hadde selv influensa i 2018 og var veldig syk, men slet ikke med pusten og hostet ikke. Lå i feberdøs i to døgn og var videre sengeliggende med feber omtrent en uke, samt vondt i hele kroppen. Slapp og uggen var jeg noen uker etterpå, men ikke noe i nærheten av det som blir beskrevet av koronapasienter. Anonymkode: 11576...1a0 Det eksemplet du nevner her er kjempeviktig! De som bagatelliserer korona ser bare på dødsfallene. Men vi må ikke glemme at sykehusene også må ha nok ressurser til å følge opp pasienter som har ligget på respirator. Det er en enorm belastning på kropp, hjerne og psyke, og når helsevesenet bruker alt av kapasitet på akutte pasienter, så vil de ikke klare dette nødvendige ettervernet. Anonymkode: b2225...b0b 10
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #142 Skrevet 9. mai 2020 Så godt å høre du har blitt bedre og nær er deg frisk! Covid 19 kan ramme hardt for både eldre og unge, men som oftest vil det gå bra. Jevnt over vil 90=95% overleve og de fleste som dør er over 80 år. Ja, noen unge mennesker vil bli alvorlig syke og noen vil også dø. Av disse vil det også være noen som ikke er i risikogruppe. Det er nettopp derfor vi har anbefalinger om avstand, mer håndvask og tidlig smittesporing. I Norge ser det ut som om vi har truffet med tiltak foreløpig, men det gjenstår å se de neste månedene. Vil også legge til at en del meget godt voksne også kan bli friske etter sykdom. Covid 19 er ikke ensbetydende med død for de over 80 år... https://www.budstikka.no/koronavirus/95-ar-gamle-knut-ble-frisk-fra-korona/578224!/ Anonymkode: 8859f...49e 3
Hulderen Skrevet 9. mai 2020 #143 Skrevet 9. mai 2020 (endret) 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har blodtype 0 så jeg må ha vært uheldig. Etter å ha vært igjennom det sykdomsforløpet jeg har ville jeg aldri risikert å smitte noen eldre med dette. Jeg føler meg ganske sikker på at jeg ville ha dødd av dette dersom jeg var 60 år gammel for å si det sånn! Natt til onsdag var jeg veldig dårlig. Jeg hostet til jeg brakk meg, og slet med pusten i tillegg til høy feber. Nå som jeg er bedre igjen er jeg litt skremt over meg selv. Jeg skulle ha ringt sykehuset, men jeg følte bare at jeg måtte ri bølgen når ting var som verst. Det er som om man går inn i en boble når man er så syk. Jeg blir helt forskrekket når jeg leser hvordan folk ser på denne sykdommen her inne! Dersom nordmenn ikke tar dette seriøst vil veldig mange dø i Norge! Stemmer det at ingen går med maske i Norge nå om dagen? - ts Anonymkode: c8a7a...372 Takk for info om blodtype. Det stemmer at så godt som ingen går med munnbind i Norge. Det skyldes to ting: 1. Det er omtrent umulig å få kjøpt munnbind. 2. Myndighetene anbefaler ikke munnbind. Jeg tror at eneste grunn til det, er at munnbind er så vanskelig å få tak i. De kommer med grunner som: Falsk trygghet, og at folk kan bli mer smittet med munnbind, fordi man da tar seg mer i ansiktet. Min erfaring er den motsatte. Når jeg går med munnbind, så blir jeg veldig bevisst på ansiktet mitt, slik at jeg ikke tar på det. Uten munnbind glemmer jeg meg lett og tar meg i ansiktet. Dessuten er folk mye flinkere til å holde avstand når jeg går med munnbind enn ellers. Dessverre syns jeg det er pinlig å gå med munnbind (folk stirrer, og jeg innbiller meg at de syns jeg er hysterisk), så jeg bruker det ikke så ofte som jeg burde. Endret 9. mai 2020 av Hulderen 9
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #144 Skrevet 9. mai 2020 På 26.4.2020 den 19.51, AnonymBruker skrev: Hei, jeg har de siste dagene opplevd hodepine og sår hals. Jeg sjekket meg på fredag, og fikk beskjeden idag. Jeg er smittet med Coronaviruset Jeg har ikke vært ute på flere dager så jeg sliter med å forstå hvordan jeg kunne pådra meg smitte?? Men, men uansett. Nå blir det totalt isolasjon en lengre periode. Jeg må sluttføre en masteroppgave som jeg skal levere inn ved månedsskiftet mai/ juni. Håper virkelig at jeg ikke blir verre! Jeg bor for tiden i London, men tenker å oppdatere dere fortløpende om hvordan sykdommen føles på kroppen. Kanskje kan jeg bidra til økt innsikt her inne på KG. Anonymkode: c8a7a...372 God bedring! Jeg har selv hatt sår hals forrige uke, men ikke nå, litt tyngre i pusten de siste par dagene, men formen er fin ellers. Ikke feber og ikke hoste. Så lurer jeg på om jeg skal be legevakta teste meg. Jeg har pålagt meg selv karantene og har unngått så mye som mulig nær kontakt med resten av familien og ingen flere hjemme er blitt syke. Anonymkode: a9ed3...a40
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #145 Skrevet 9. mai 2020 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: God bedring! Jeg har selv hatt sår hals forrige uke, men ikke nå, litt tyngre i pusten de siste par dagene, men formen er fin ellers. Ikke feber og ikke hoste. Så lurer jeg på om jeg skal be legevakta teste meg. Jeg har pålagt meg selv karantene og har unngått så mye som mulig nær kontakt med resten av familien og ingen flere hjemme er blitt syke. Anonymkode: a9ed3...a40 Du bør absolutt teste deg! Alle med symptomer skal få testet seg nå. Godt du har klart å isolere deg fra andre 👍God bedring Anonymkode: 5553d...bad 4
Hulderen Skrevet 9. mai 2020 #146 Skrevet 9. mai 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har blodtype 0 så jeg må ha vært uheldig. Jeg får svare litt bedre på det med blodtype. Jeg hadde håpt at du skulle være blodtype A. Jeg har selv blodtype 0. For noen uker siden hadde jeg tørrhoste og et merkelig trykk i brystet som varte i en uke. Jeg har aldri før kjent noe som ligner det trykket. Jeg var ikke tungpustet og hadde ikke feber. Men det føltes som om ribbeina ikke fjæret som de skulle, som om lungene møtte motstand og ikke ville fylles helt. Trykket var der hele tiden, på innpust også. Jeg har lurt på om det kunne være Covid-19. Jeg sørget for å isolere meg i to uker, men siden symptomene var så svake, så var det ikke vits i å be om å bli testet. Det har vært ganske strengt her i Norge, de har bare testet prioriterte grupper. Fra nå av skal alle som fastlegene mistenker at kan ha fått sykdommen testes. Men jeg er jo for lengst frisk igjen, så det gjelder nok ikke meg.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #147 Skrevet 9. mai 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har blodtype 0 så jeg må ha vært uheldig. Etter å ha vært igjennom det sykdomsforløpet jeg har ville jeg aldri risikert å smitte noen eldre med dette. Jeg føler meg ganske sikker på at jeg ville ha dødd av dette dersom jeg var 60 år gammel for å si det sånn! Natt til onsdag var jeg veldig dårlig. Jeg hostet til jeg brakk meg, og slet med pusten i tillegg til høy feber. Nå som jeg er bedre igjen er jeg litt skremt over meg selv. Jeg skulle ha ringt sykehuset, men jeg følte bare at jeg måtte ri bølgen når ting var som verst. Det er som om man går inn i en boble når man er så syk. Jeg blir helt forskrekket når jeg leser hvordan folk ser på denne sykdommen her inne! Dersom nordmenn ikke tar dette seriøst vil veldig mange dø i Norge! Stemmer det at ingen går med maske i Norge nå om dagen? - ts Anonymkode: c8a7a...372 Du gikk altså med maske, holdt to meters avstand osv. men ble syk. Veldig få folk har gått med maske i Norge, den sosiale distanseringen er rimelig så-som-så, og likevel har bare drøyt 200 folk som i snitt er 82 år gamle dødd av denne sykdommen. Siden det dør folk av influensa også så må det antas at det også føles ganske ille for de som rammes så alvorlig at de nesten dør eller dør av det. Poenget er at tiltakene for å stoppe dette har vært helt katastrofale. Folk går fortsatt rundt i en boble av velferdspenger, i hvertfall her i Norge, men hvis man tar seg bryet med å lese litt om hvordan det går med verdensøkonomien så ser det veldig dystert ut fremover. Du kan kanskje tenke deg hva som skjer i et land som ikke lenger har råd til å behandle en brøkdel av pasientene for alle typer sykdommer og skader pga. at landets økonomi har gått i grus? Leste nettopp at Argentina ikke har klart å betale rentene på sin utenlandsgjeld på $500 millioner, eller drøyt 5 milliarder NOK. Dette pga. nedstengingen av landet pga korona. Når et land med 40 millioner innbyggere ikke klarer å betjene en såpass liten sum relativt sett, så kan man jo tenke seg hvordan det står til med helsevesenet der om et par måneder. Anonymkode: 65af1...32e 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #148 Skrevet 9. mai 2020 8 minutter siden, Hulderen skrev: Jeg får svare litt bedre på det med blodtype. Jeg hadde håpt at du skulle være blodtype A. Jeg har selv blodtype 0. For noen uker siden hadde jeg tørrhoste og et merkelig trykk i brystet som varte i en uke. Jeg har aldri før kjent noe som ligner det trykket. Jeg var ikke tungpustet og hadde ikke feber. Men det føltes som om ribbeina ikke fjæret som de skulle, som om lungene møtte motstand og ikke ville fylles helt. Trykket var der hele tiden, på innpust også. Jeg har lurt på om det kunne være Covid-19. Jeg sørget for å isolere meg i to uker, men siden symptomene var så svake, så var det ikke vits i å be om å bli testet. Det har vært ganske strengt her i Norge, de har bare testet prioriterte grupper. Fra nå av skal alle som fastlegene mistenker at kan ha fått sykdommen testes. Men jeg er jo for lengst frisk igjen, så det gjelder nok ikke meg. Det med blodtype stammer fra en enkelt kinesisk undersøkelse tidlig i pandemien som fikk mye oppmerksomhet. Det at vi ikke har hørt noe om det i ettertid tyder vel mest på at det ikke var så relevant. (Hadde vært greit at jeg hadde vært immun med blodtype 0, men sånn der det jo ikke) Det er mulig at de også vil prioritere antistofftesting framover så du kan finne ut om du har vært smittet. Anonymkode: 5553d...bad 5
Hulderen Skrevet 9. mai 2020 #149 Skrevet 9. mai 2020 (endret) 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du gikk altså med maske, holdt to meters avstand osv. men ble syk. Veldig få folk har gått med maske i Norge, den sosiale distanseringen er rimelig så-som-så, og likevel har bare drøyt 200 folk som i snitt er 82 år gamle dødd av denne sykdommen. Siden det dør folk av influensa også så må det antas at det også føles ganske ille for de som rammes så alvorlig at de nesten dør eller dør av det. Poenget er at tiltakene for å stoppe dette har vært helt katastrofale. Folk går fortsatt rundt i en boble av velferdspenger, i hvertfall her i Norge, men hvis man tar seg bryet med å lese litt om hvordan det går med verdensøkonomien så ser det veldig dystert ut fremover. Du kan kanskje tenke deg hva som skjer i et land som ikke lenger har råd til å behandle en brøkdel av pasientene for alle typer sykdommer og skader pga. at landets økonomi har gått i grus? Leste nettopp at Argentina ikke har klart å betale rentene på sin utenlandsgjeld på $500 millioner, eller drøyt 5 milliarder NOK. Dette pga. nedstengingen av landet pga korona. Når et land med 40 millioner innbyggere ikke klarer å betjene en såpass liten sum relativt sett, så kan man jo tenke seg hvordan det står til med helsevesenet der om et par måneder. Anonymkode: 65af1...32e Ja, gjennomsnittsalderen på døde i Norge er 82 år. Men det er veldig misvisende å oppgi, for da tror folk at bare de aller eldste kan dø av Covid-19. Derfor er det bra at det nå oppgis hvor mange det er som har dødd i de ulike aldersgruppene. Som du ser, så er det 3 stk i førtiårene som har dødd. Og i Sverige er det 7 dødsfall i alderen 20-29 år. Endret 9. mai 2020 av Hulderen 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #150 Skrevet 9. mai 2020 25 minutter siden, Hulderen skrev: Ja, gjennomsnittsalderen på døde i Norge er 82 år. Men det er veldig misvisende å oppgi, for da tror folk at bare de aller eldste kan dø av Covid-19. Derfor er det bra at det nå oppgis hvor mange det er som har dødd i de ulike aldersgruppene. Som du ser, så er det 3 stk i førtiårene som har dødd. Og i Sverige er det 7 dødsfall i alderen 20-29 år. Totalt 24 stk. under pensjonsalder altså. Ikke akkurat alarmerende. Det utgjør døyt 11% av de som har dødd. Om man legger tallene fra FHI her om dagen til grunn, hvor 2% av 400 testede i Oslo hadde vært smittet, så ligger dødeligheten for covid-19 på 0.33%. Hvis absolutt alle av norges 5.368.000 innbyggere (iflg google) blir smittet, så vil da 17714 dø. 11% av dette igjen blir ca 1950 folk under 70år. Så med tallene som har kommet frem etter 2 mnd vil det maks daue ca 2000 folk i arbeidsfør alder i absolutt verst tenkelig scenario hvor alle i landet er smittet, noe som i seg selv er rimelig usannsynlig. Er det virkelig verdt global finanskrise og avskaffelse av demokratiet? Anonymkode: 65af1...32e 5
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #151 Skrevet 9. mai 2020 Så bra du er bedre❤️❤️ Er selv blitt ganske engstelig for å få viruset.. Anonymkode: 79112...d5c 4
Hulderen Skrevet 9. mai 2020 #152 Skrevet 9. mai 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Totalt 24 stk. under pensjonsalder altså. Ikke akkurat alarmerende. Det utgjør døyt 11% av de som har dødd. Om man legger tallene fra FHI her om dagen til grunn, hvor 2% av 400 testede i Oslo hadde vært smittet, så ligger dødeligheten for covid-19 på 0.33%. Hvis absolutt alle av norges 5.368.000 innbyggere (iflg google) blir smittet, så vil da 17714 dø. 11% av dette igjen blir ca 1950 folk under 70år. Så med tallene som har kommet frem etter 2 mnd vil det maks daue ca 2000 folk i arbeidsfør alder i absolutt verst tenkelig scenario hvor alle i landet er smittet, noe som i seg selv er rimelig usannsynlig. Er det virkelig verdt global finanskrise og avskaffelse av demokratiet? Anonymkode: 65af1...32e Tallene er så bra fordi sykehusene har hatt kapasitet til å ta seg av de syke. Se til Italia, Storbritannia og USA, der er situasjonen en helt annen. 5
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #153 Skrevet 9. mai 2020 1 time siden, Hulderen skrev: Ja, gjennomsnittsalderen på døde i Norge er 82 år. Men det er veldig misvisende å oppgi, for da tror folk at bare de aller eldste kan dø av Covid-19. Derfor er det bra at det nå oppgis hvor mange det er som har dødd i de ulike aldersgruppene. Som du ser, så er det 3 stk i førtiårene som har dødd. Og i Sverige er det 7 dødsfall i alderen 20-29 år. Dette er jo ikke akkurat skremmende. Å vite at bare 3 i 40-årene har dødd er jo derimot betryggende. Anonymkode: 983e7...bfb 5
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #154 Skrevet 9. mai 2020 På 26.4.2020 den 19.51, AnonymBruker skrev: Hei, jeg har de siste dagene opplevd hodepine og sår hals. Jeg sjekket meg på fredag, og fikk beskjeden idag. Jeg er smittet med Coronaviruset Jeg har ikke vært ute på flere dager så jeg sliter med å forstå hvordan jeg kunne pådra meg smitte?? Men, men uansett. Nå blir det totalt isolasjon en lengre periode. Jeg må sluttføre en masteroppgave som jeg skal levere inn ved månedsskiftet mai/ juni. Håper virkelig at jeg ikke blir verre! Jeg bor for tiden i London, men tenker å oppdatere dere fortløpende om hvordan sykdommen føles på kroppen. Kanskje kan jeg bidra til økt innsikt her inne på KG. Anonymkode: c8a7a...372 Smitten kan slå ut inntil 14dager etter at man blir smittet dessverre. Jeg håper det vil gå bra med deg. Har du BCG vaksinene? De prater om at de mistenker at den kan bidra til beskyttelse mot og bli for hardt rammet av korona. Anonymkode: 26ba2...1d5
Hulderen Skrevet 9. mai 2020 #155 Skrevet 9. mai 2020 Dere som mener at Covid-19 bare er en influensa, les om denne 55-årige legen som var frisk og sprek før han ble smittet. Sånn har han det https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Jo83eP/lakaren-per-kunde-inte-ga-efter-coronavarden 3
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #156 Skrevet 9. mai 2020 4 timer siden, Hulderen skrev: Tallene er så bra fordi sykehusene har hatt kapasitet til å ta seg av de syke. Se til Italia, Storbritannia og USA, der er situasjonen en helt annen. Situasjonen er helt lik der. Nesten ingen døde under 50. https://www.statista.com/statistics/1105061/coronavirus-deaths-by-region-in-italy/ Anonymkode: 24566...bac 3
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #157 Skrevet 9. mai 2020 1 time siden, Hulderen skrev: Dere som mener at Covid-19 bare er en influensa, les om denne 55-årige legen som var frisk og sprek før han ble smittet. Sånn har han det https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Jo83eP/lakaren-per-kunde-inte-ga-efter-coronavarden Dette er jo veldig spesielt da. Jeg har ikke lest om noen andre som har fått slike plager. Jeg kan jo dra fram Torbjørn Røe Isachsen, som er en kjent norsk person med påvist smitte. Han hadde milde symptomer og var i jobb på hjemmekontoret hele veien. Nå er han fin og frisk. Anonymkode: 06b85...9fd 4
Gjeste mann Skrevet 9. mai 2020 #158 Skrevet 9. mai 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Så godt å høre du har blitt bedre og nær er deg frisk! Covid 19 kan ramme hardt for både eldre og unge, men som oftest vil det gå bra. Jevnt over vil 90=95% overleve og de fleste som dør er over 80 år. Ja, noen unge mennesker vil bli alvorlig syke og noen vil også dø. Av disse vil det også være noen som ikke er i risikogruppe. Det er nettopp derfor vi har anbefalinger om avstand, mer håndvask og tidlig smittesporing. I Norge ser det ut som om vi har truffet med tiltak foreløpig, men det gjenstår å se de neste månedene. Vil også legge til at en del meget godt voksne også kan bli friske etter sykdom. Covid 19 er ikke ensbetydende med død for de over 80 år... https://www.budstikka.no/koronavirus/95-ar-gamle-knut-ble-frisk-fra-korona/578224!/ Anonymkode: 8859f...49e Dette er feil. Det er en dødlighet på ca 0.1 - 1 % , alt avhengig av kontekst. Gidder ikke oppgi kilde, dette er diskutert opp og ned av eksperter. Altså at ca 99% - 99.9% overlever. 3
Gjeste mann Skrevet 9. mai 2020 #159 Skrevet 9. mai 2020 2 timer siden, Hulderen skrev: Dere som mener at Covid-19 bare er en influensa, les om denne 55-årige legen som var frisk og sprek før han ble smittet. Sånn har han det https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Jo83eP/lakaren-per-kunde-inte-ga-efter-coronavarden Et enkelteksempel beviser jo ingenting. To ungdommer døde tidligere i år av influensa. https://www.vg.no/nyheter/i/Jo4OK6/to-ungdomsskoleelever-doede-etter-influensa Dersom korona hadde vært årsaken er jeg sikker på at det hadde vært ekstra nyhetssendinger osv. 6
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #160 Skrevet 10. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dette er jo veldig spesielt da. Jeg har ikke lest om noen andre som har fått slike plager. Jeg kan jo dra fram Torbjørn Røe Isachsen, som er en kjent norsk person med påvist smitte. Han hadde milde symptomer og var i jobb på hjemmekontoret hele veien. Nå er han fin og frisk. Anonymkode: 06b85...9fd Det er merkelig, all den tid det har vært en lang rekke artikler om alvorlige sykdomsforløp, både i norsk og utenlandsk media. Senskader etter langvarig respiratorbehandling, inkludert tap av gangfunksjon og tale er allment kjent, uansett sykdom. Ved corona ser man også multiorgansvikt inkludert kroniske lunge, nyre og hjerteproblemer og slag, bare for å nevne noe. Tidligere i tråden er det link til en artikkel om en norsk mann i femtiårene som fortsatt ikke kan åpne en flaske Farris etter sykdommen. Jeg anbefaler deg også å lese artikkel om sykdomsforløp og dødsleie hos de eldste pasientene, den er nylig publisert i bl.a Tidsskriftet for norsk legeforening. Kort fortalt lider pasientene en grusom død. Forløpet er så ille at det har fremtvunget helt nye retningslinjer for mulig lindring. Corona er ikke en influensa. Det er en hittil helt ukjent sykdom og vi vet lite om den. Etterhvert vil vi til fulle se rehabiliteringsbehovet til mange overlevende. Ts: takk for at du deler din historie!!! Godt å høre at du er bedre. Anonymkode: a1fc0...45e 5
Fremhevede innlegg