AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #181 Skrevet 10. mai 2020 On 5/9/2020 at 7:52 PM, AnonymBruker said: Totalt 24 stk. under pensjonsalder altså. Ikke akkurat alarmerende. Det utgjør døyt 11% av de som har dødd. Om man legger tallene fra FHI her om dagen til grunn, hvor 2% av 400 testede i Oslo hadde vært smittet, så ligger dødeligheten for covid-19 på 0.33%. Hvis absolutt alle av norges 5.368.000 innbyggere (iflg google) blir smittet, så vil da 17714 dø. 11% av dette igjen blir ca 1950 folk under 70år. Så med tallene som har kommet frem etter 2 mnd vil det maks daue ca 2000 folk i arbeidsfør alder i absolutt verst tenkelig scenario hvor alle i landet er smittet, noe som i seg selv er rimelig usannsynlig. Er det virkelig verdt global finanskrise og avskaffelse av demokratiet? Anonymkode: 65af1...32e Det de sa var "i underkant av 2%", og det var bare barnefamilier som var testet. De er ikke representative i Oslo siden innvandrere er overrepresentert både når det gjelder å få barn og antall som er smittet. 59 personer har dødd i Oslo til nå og befolkningen er 681 067. Hvis 1% er smittet gir det en dødeligheten på 0,87%, og hvis den er 2% vil den være 0,43%. Det er mulig at ikke alle som har dødd i Oslo var innbyggere der, men samtidig kan Oslo-innbyggere ha dødd i andre fylker og blitt registrert der. Hvis mange blir smittet samtidig vil dødeligheten bli mye høyere siden hver pasient får dårligere oppfølging og det blir for få respiratorer. En mye større andel av de som legges på respirator i Norge overlever enn steder som er kraftigere rammet. I New York døde 80% av de som ble lagt på respirator på det verste. I tillegg kan man se på overdødeligheten at mange har dødd uten at det har blitt registert som Covid-19-relatert i slike områder. Anonymkode: 95a21...a2b 5
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #182 Skrevet 11. mai 2020 Jeg tenker at en er litt dum hvis dette viruset ikke skremmer en. Det er bare å lese helsepersonells beretninger. Her er en ny, fra USA, som forteller litt om tilstanden til de som faktisk overlever etter å ha vært alvorlig syke. https://www.nrk.no/rogaland/xl/linda-gundersen-_58_-jobbar-pa-sjukehus-i-new-york_-_-det-er-veldig-oppskakande-1.15004243 Ts, fortsatt god bedring og takk for updates. Anonymkode: dad72...622 6
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #183 Skrevet 11. mai 2020 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Enig med deg. Dette tenkte jeg fra samme stund. Ellers er det jo slik at noen blir veldig syke av dette, mens andre knapt kjenner det. Dette gjelder faktisk både unge og gamle. Det er rapportert om eldre over 80 med viruset som knapt kjente noen symptomer, til en 22-åring som ble så dårlig at hun trodde hun skulle dø. Så det at Ts, med sin unge alder oppdaterer om sin sykdom, har lite å si, da man aldri vet hvordan viruset vil ramme deg, selv om du er like gammel. Men stort sett rammes de unge mildt, og de eldre hardere. Med variasjoner der imellom. Anonymkode: 228d8...74a Stemmer. Jeg tenker at man kan la vær å lyve om historier, hørt ditt og hørt datt, min venn sin kollega på 24år døde av corona forrige uke i USA, - hva om det faktisk ikke er sanne historier? Nå sier jeg ikke at Ts er en løgner, men vi vet jo ikke. Hvor lett er det ikke å skrive ocer nettet og late som? Som sagt, det finnes en grunn for at dette skulle vært usant. Det kan være for å skremme, folk vil delta i tråden fordi man blir engstelig. Personen bak tråden kan være en livredd person/helsepersonell som skal sette standard/utsatt person. Etter mine 32år så har jeg vanseligheter med å stole på mennesker jeg ikke kjenner. Beklager Ts. Anonymkode: 9694a...4f4 5
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #184 Skrevet 11. mai 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Stemmer. Jeg tenker at man kan la vær å lyve om historier, hørt ditt og hørt datt, min venn sin kollega på 24år døde av corona forrige uke i USA, - hva om det faktisk ikke er sanne historier? Nå sier jeg ikke at Ts er en løgner, men vi vet jo ikke. Hvor lett er det ikke å skrive ocer nettet og late som? Som sagt, det finnes en grunn for at dette skulle vært usant. Det kan være for å skremme, folk vil delta i tråden fordi man blir engstelig. Personen bak tråden kan være en livredd person/helsepersonell som skal sette standard/utsatt person. Etter mine 32år så har jeg vanseligheter med å stole på mennesker jeg ikke kjenner. Beklager Ts. Anonymkode: 9694a...4f4 Fordi forløpet hennes er helt likt de jeg kjenner som har fått påvist smitte. Dette er en sykdom som sitter i lenge, og går i bølger hvor man blir bedre, så verre, så bedre og litt verre før reell bedring kommer. Det er rart hvor distansert enkelte her inne er til dette viruset når de selv ikke har opplevd det, eller kjenner noen som har gått gjennom det. Akkurat som om de nekter å ta innover seg realitetene om at vi lever i en global pandemi. Anonymkode: 5553d...bad 13
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #185 Skrevet 11. mai 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi forløpet hennes er helt likt de jeg kjenner som har fått påvist smitte. Dette er en sykdom som sitter i lenge, og går i bølger hvor man blir bedre, så verre, så bedre og litt verre før reell bedring kommer. Det er rart hvor distansert enkelte her inne er til dette viruset når de selv ikke har opplevd det, eller kjenner noen som har gått gjennom det. Akkurat som om de nekter å ta innover seg realitetene om at vi lever i en global pandemi. Anonymkode: 5553d...bad Nekter overhodet ikke å ta det innover meg. Jeg vet det er et farlig virus. Vi alle her på KG kan være uheldig å dø av det. Syntes bare det blir så mye historier. Jeg er ganske sikker på at noe også er oppdiktet, for skremselspropaganda. Hva om ts er en av dem? Anonymkode: 9694a...4f4 5
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #186 Skrevet 11. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nekter overhodet ikke å ta det innover meg. Jeg vet det er et farlig virus. Vi alle her på KG kan være uheldig å dø av det. Syntes bare det blir så mye historier. Jeg er ganske sikker på at noe også er oppdiktet, for skremselspropaganda. Hva om ts er en av dem? Anonymkode: 9694a...4f4 Bare det at du bruker ordet "skremselsprooaganda". Det sier vel mest om et lettere paranoid ståsted. Her er det folk som står fram med navn og bilde. Hva med å bare ta til deg denne informasjonen de deler med som informativ og nyttig, og ikke som ledd i en eller annen skummel strategi. https://www.vg.no/spesial/2020/corona-smittet/ Anonymkode: 5553d...bad 10
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #187 Skrevet 11. mai 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nekter overhodet ikke å ta det innover meg. Jeg vet det er et farlig virus. Vi alle her på KG kan være uheldig å dø av det. Syntes bare det blir så mye historier. Jeg er ganske sikker på at noe også er oppdiktet, for skremselspropaganda. Hva om ts er en av dem? Anonymkode: 9694a...4f4 Det samme gjelder mye av det man leser i avisene. De kjører skremselsartikler om unge folk fra vidt forskjellige land som visstnok har dødd av Corona. Jeg tviler sterkt på at det blir gjort et veldig grundig arbeid for å verifisere graden av sannhet i de sakene. Men det får jo ønsket effekt om man skviser 10-15 tilfeller fra verden rundt inn i samme artikkel. Publikum får en følelse av at det er mye vanligere for unge, friske folk å dø av Corona enn det som er tilfelle. Anonymkode: 65af1...32e 4
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #188 Skrevet 11. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bare det at du bruker ordet "skremselsprooaganda". Det sier vel mest om et lettere paranoid ståsted. Her er det folk som står fram med navn og bilde. Hva med å bare ta til deg denne informasjonen de deler med som informativ og nyttig, og ikke som ledd i en eller annen skummel strategi. https://www.vg.no/spesial/2020/corona-smittet/ Anonymkode: 5553d...bad Det jeg nevner har ingenting med at jeg latterliggjører corona-pandemien. Jeg sier at hvem som helst kan skrive deg ts skriver, og at jeg ikke kan gi henne den medlidenhet før man virkelig nok vet at det er sant. Jeg jobber på sykehjem og tar pandemien frhktelig alvorlig. Jeg er bare redd om noen tar litt av også, å vil dikte opp noe. Man stoler vel da ikke på ukjente over Kg. Anonymkode: 9694a...4f4 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #189 Skrevet 11. mai 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bare det at du bruker ordet "skremselsprooaganda". Det sier vel mest om et lettere paranoid ståsted. Her er det folk som står fram med navn og bilde. Hva med å bare ta til deg denne informasjonen de deler med som informativ og nyttig, og ikke som ledd i en eller annen skummel strategi. https://www.vg.no/spesial/2020/corona-smittet/ Anonymkode: 5553d...bad Selv om jeg ikke var redd for Corona fra før av, så ble jeg enda mer lettet nå 🙂 Ved å lese om de symptomene der så kan jeg si at jeg kjente meg igjen i 99% av det. Han ene som hadde ligget i koma var nok sykere enn jeg har vært i mitt liv da, men det de andre beskrev varierte fra mild forkjølelse til kraftig influensa. Og det har jeg opplevd mange ganger før. Lever fortsatt i beste velgående. Anonymkode: 65af1...32e 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #190 Skrevet 11. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det jeg nevner har ingenting med at jeg latterliggjører corona-pandemien. Jeg sier at hvem som helst kan skrive deg ts skriver, og at jeg ikke kan gi henne den medlidenhet før man virkelig nok vet at det er sant. Jeg jobber på sykehjem og tar pandemien frhktelig alvorlig. Jeg er bare redd om noen tar litt av også, å vil dikte opp noe. Man stoler vel da ikke på ukjente over Kg. Anonymkode: 9694a...4f4 Jeg mener overhodet ikke at du latterliggjør. Skjønner ikke at du trekker den konklusjonen her. Det som er tydelig for meg er at alle som snakker om "skremselspropaganda" og "skremselsartikler" som en nevner nå, er selv blitt veldig redde, og da skylder på media fordi de har kjent på en frykt de ikke vil kjenne på. Da gir de jo media enn større makt enn det de har - alt er jo bare rapportering av tingenes tilstand. Det er mye nyttigere å ha en refleksjon rundt situasjonen hvor man ser at "ja, det er et farlig virus, ja, noen unge og friske kan bli veldig syke av dette, men de aller fleste vil overleve". Det går anerkjenne alvorlighetsgraden og samtidig være optimistisk. Anonymkode: 5553d...bad 4
Gjeste mann Skrevet 11. mai 2020 #191 Skrevet 11. mai 2020 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker at en er litt dum hvis dette viruset ikke skremmer en. Det er bare å lese helsepersonells beretninger. Her er en ny, fra USA, som forteller litt om tilstanden til de som faktisk overlever etter å ha vært alvorlig syke. https://www.nrk.no/rogaland/xl/linda-gundersen-_58_-jobbar-pa-sjukehus-i-new-york_-_-det-er-veldig-oppskakande-1.15004243 Ts, fortsatt god bedring og takk for updates. Anonymkode: dad72...622 Jeg har i de siste 10 år levd med en kreftsykdom der 10-års overlevelse er 50% Jeg har lært at det å gå rundt å være redd og skremt bare er negativt. Covid-19 har en overlevelse på ca 99% -99.8%. Har ikke et sekund engang vurdert å være engstlig for meg selv pga dette viruset. Vil ikke av den grunn karakterisere meg som dum 3
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #192 Skrevet 11. mai 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bare det at du bruker ordet "skremselsprooaganda". Det sier vel mest om et lettere paranoid ståsted. Her er det folk som står fram med navn og bilde. Hva med å bare ta til deg denne informasjonen de deler med som informativ og nyttig, og ikke som ledd i en eller annen skummel strategi. https://www.vg.no/spesial/2020/corona-smittet/ Anonymkode: 5553d...bad Det der var mye kjente symptomer som jeg har hatt mange ganger før. Senest ved juletider. Snørrete, høy feber, hoste og vond hals. For ikke å snakke om totalt fravær av smak og luktesans. Kjente ikke lukta av sjampoen da jeg dusjet eller noe og det varte lenge. Men det var ikke korona, for den kom jo ikke før i februar😊Så hva er egentlig forskjellen? Har forresten hatt mange slike symptomer før også. Anonymkode: 36c03...4f0 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #193 Skrevet 11. mai 2020 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker at en er litt dum hvis dette viruset ikke skremmer en. Det er bare å lese helsepersonells beretninger. Her er en ny, fra USA, som forteller litt om tilstanden til de som faktisk overlever etter å ha vært alvorlig syke. https://www.nrk.no/rogaland/xl/linda-gundersen-_58_-jobbar-pa-sjukehus-i-new-york_-_-det-er-veldig-oppskakande-1.15004243 Ts, fortsatt god bedring og takk for updates. Anonymkode: dad72...622 Oppdateringer heter det på norsk☝️ Anonymkode: 36c03...4f0
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #194 Skrevet 11. mai 2020 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det der var mye kjente symptomer som jeg har hatt mange ganger før. Senest ved juletider. Snørrete, høy feber, hoste og vond hals. For ikke å snakke om totalt fravær av smak og luktesans. Kjente ikke lukta av sjampoen da jeg dusjet eller noe og det varte lenge. Men det var ikke korona, for den kom jo ikke før i februar😊Så hva er egentlig forskjellen? Har forresten hatt mange slike symptomer før også. Anonymkode: 36c03...4f0 Ikke sant? Noen kan bli veldig syke av influensa også. Forskjellen er at dødeligheten er høyere, og risikoen for alvorlig sykdom er høyere. Samt at influensasesongen er over nå, og har man influensalignende symptomer så er det nærliggende å tro at man er smittet av Covid-19. Når det er sagt så har de aller fleste hatt få episoder med influensa i livet. Selv har jeg aldri hatt det. Så da må du ha vært maks uheldig. Anonymkode: 5553d...bad 4
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #195 Skrevet 11. mai 2020 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det der var mye kjente symptomer som jeg har hatt mange ganger før. Senest ved juletider. Snørrete, høy feber, hoste og vond hals. For ikke å snakke om totalt fravær av smak og luktesans. Kjente ikke lukta av sjampoen da jeg dusjet eller noe og det varte lenge. Men det var ikke korona, for den kom jo ikke før i februar😊Så hva er egentlig forskjellen? Har forresten hatt mange slike symptomer før også. Anonymkode: 36c03...4f0 Man vet jo ikke at korona ikke kom før i februar. Man vet bare at første påviste tilfelle kom i februar. De dro ikke rundt og lette etter tilfeller. Kan godt ha vært andre som enten aldri tok kontakt med lege, eller det ble forvekslet med annen luftveisinfeksjon. Anonymkode: 2c53b...4da 5
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #196 Skrevet 12. mai 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Man vet jo ikke at korona ikke kom før i februar. Man vet bare at første påviste tilfelle kom i februar. De dro ikke rundt og lette etter tilfeller. Kan godt ha vært andre som enten aldri tok kontakt med lege, eller det ble forvekslet med annen luftveisinfeksjon. Anonymkode: 2c53b...4da Ja, det jeg tenker også Det er bare så mange som nekter på at det kan ha kommet før, så derfor jeg skrev det på den måten. Anonymkode: 36c03...4f0
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #197 Skrevet 12. mai 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke sant? Noen kan bli veldig syke av influensa også. Forskjellen er at dødeligheten er høyere, og risikoen for alvorlig sykdom er høyere. Samt at influensasesongen er over nå, og har man influensalignende symptomer så er det nærliggende å tro at man er smittet av Covid-19. Når det er sagt så har de aller fleste hatt få episoder med influensa i livet. Selv har jeg aldri hatt det. Så da må du ha vært maks uheldig. Anonymkode: 5553d...bad Maks uheldig når det gjelder influensa? Kan ikke huske jeg har hatt det noen gang selv, og er heldigvis sjelden syk. Men nåŕ man er i godt voksen alder, så har de aller fleste gått igjennom endel symptomer på forkjølelse og halsbetennelse. Det er ikke det samme som influensa. Anonymkode: 36c03...4f0 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #198 Skrevet 14. mai 2020 Siste oppdatering: Jeg har pr idag vært symptomfri i tre dager tror, og håper at det er over nå! Jeg ønsker å takke alle som har heiet på meg mens jeg var syk. Det har hjulpet mer enn dere sikkert tror Nå blir det fullt innleveringsfokus fremover. Ingen slinger i halsen med andre ord Hold dere friske! - ts Anonymkode: c8a7a...372 20
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #199 Skrevet 14. mai 2020 * slinger i valsen 😊 - ts Anonymkode: c8a7a...372 4
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #200 Skrevet 14. mai 2020 På 9.5.2020 den 14.15, Hulderen skrev: Hvorfor dette behovet for å bagatalisere Covid-19? TS forteller jo at hun aldri har vært så syk før. Dette er IKKE influensa. Å sammenligne med influensa er skivebom på galt jorde. I Sverige har 7 personer i TS sin aldersgruppe (20-29 år) dødd av Covid-19. Til TS: Godt å høre at det går bedre med deg. Vet du forresten hvilken blodtype du har? En studie fra Kina viser at personer med blodtype 0 ser ut til å bli sjeldnere smittet, og få svakere symptomer, mens de med blodtype A får viruset lettest og blir også hardest rammet av symptomer. Personer med blodtype AB og B havner midt i mellom. Det er ikke for å bagatellisere corona, men det er for å nyansere. TS sier at dette IKKE er som influensa, og det er det jo ikke (i og med at det er et annet virus), men om TS hadde holdt på å dø av influensa (noe også unge kan gjøre, for eksempel er små barn og gravide i risikogruppen), hadde TS sagt noe helt annet. Her er det snakk om TS sin *opplevelse*. Bra du føler deg bedre, TS, god bedring videre. Anonymkode: 2c72a...d10 3
Fremhevede innlegg