Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på hvorfor meglerfirma ber meg signere urådighetserklæring for det fulle kjøpesummen/ verdivurdering på boligen, når jeg bare skal betale 90 000 for megleroppdraget? Er det rett at de tar forbehold for hele salgsverdien?

Anonymkode: 63561...ebd

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på hvorfor meglerfirma ber meg signere urådighetserklæring for det fulle kjøpesummen/ verdivurdering på boligen, når jeg bare skal betale 90 000 for megleroppdraget? Er det rett at de tar forbehold for hele salgsverdien?

Det er en sikkerhet for kjøper og gi tredjeparter informasjon om størrelsen på denne pantestillelsen. Urådigheten er derfor ment å dekke innbetalt kjøpesum til meglers klientkonto. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Grandidosa83 skrev:

Det er en sikkerhet for kjøper og gi tredjeparter informasjon om størrelsen på denne pantestillelsen. Urådigheten er derfor ment å dekke innbetalt kjøpesum til meglers klientkonto. 

Jeg skjønner ikke helt det du skriver. Hvem er tredjeparten du skriver om? Hvorfor er det jeg som skal signere slik at jeg gir meglerfirmaet rett til urådighet?

Jeg har mindre lån enn verdivurderingen. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel for at man ikke skal ta opp mer lån mens prosessen pågår..

Anonymkode: 7ff37...28f

• Liker 1
Skrevet

Kjøper betaler inn et beløp tilsvarende summen på beløpet påført urådigheten (kjøpesummen). Derfra kommer størrelsen på beløpet. Husk at megler skal ivareta kjøpers interesser på lik linje med dine. Å ha et pant tinglyst på kjøpesummen vil kunne ha betydning for dem hvis noe uforutsett skulle skje.

Videre følger pantet over til ny eier fram til prosessen er ferdigstilt. I så måte er urådigheten en beskyttelse for megler som ansvarlig for prosessen og kjøpers bank fram til deres eget pant er tinglyst. 

Sekundært er tredjeparter her eventuelle parter som går inn grunnboken for å se på eiendommens heftelser. Dette generelt sett være banker, kreditorer mv. Si du / kjøper prøver å utnytte salgsprosessen til å lure en bank eller andre.. Da vil de se at det ligger en urådighet på eiendommen med tilknyttet pant på summen boligen overdras for. Ergo vil deres eventuelle pantekrav komme i annen rekke.

• Liker 1
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke helt det du skriver. Hvem er tredjeparten du skriver om? Hvorfor er det jeg som skal signere slik at jeg gir meglerfirmaet rett til urådighet?

Jeg har mindre lån enn verdivurderingen. 

Jeg svarte over. Forøvrig er det du som signerer fordi du eier eiendommen nå. Meglerfirmaet fjerner urådigheten når kjøper sin bank har tinglyst sitt pant 1-2 uker etter overdragelsen.

Forøvrig er dette bransjestandard, så det er ingenting uvanlig å bekymre seg for.

• Liker 2
Skrevet

Det er for å hindre deg i å gjøre ting som f.eks. å selge boligen privat til en tredjepart selv om du allerede har inngått avtale med en kjøper gjennom megleren, eller å ta opp nye lån med pant i boligen etter at kjøpekontrakt er signert. 
Urådigheten hindrer deg i å skjøte over boligen eller pantsette den uten at megler samtykker. Pantebeløpet må være stort nok til å dekke hele kjøpesummen, slik at kjøper har sikkerhet for denne inntil eierskiftet er tinglyst. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...