AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #1 Skrevet 26. april 2020 Mannen har tatt teknisk fagskole og før det fagbrev service elektronikker, dette er en utdanning som går på å fikse f eks printere, og en utdanning som ikke finnes mer. Han tok denne utdanningen som seksten åring og i utvitenhet. Han sliter med en øye sykdom, og kunne derfor ikke ta ren elektriker. Han har jobbet med annet mange år, og øyesykdommen har nå endt med at han har fått omskolering , og da to år teknisk fagskole. Utdanning er nå straks ferdig. Og dermed også tiltaket hos NAV. Problemet nå er at alle stillingene ute krever elektriker i bunnen , noe han ikke er. Han søker dermed jobber han ikke er kvalifisert til. Stillingene krever også oftest bachelor ingeniør elkraft eller fornybar energi. Han søker nå NAV om å dekke første året ingeniør. Venter svar straks. Han har hatt to år AAP. Om han ikke får dekket ett år til, og betaler de to siste selv. Vil det da bli sosial stønad ? Eller vil NAV hjelpe ett år til ? Aldeb han ikke har nådd maks tid? Jeg merker jeg er bekymret ,men han slapper av. Vi har ikke regnet med at han skal leve på kun studielån i en alder av 40 år,dette er jo av helsemessige årsaker, om ikke kunne vi planlagt det. Anonymkode: 920fd...421
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #2 Skrevet 26. april 2020 Han søker selvsagt alle jobber , til tross for å være underkvalifisert. Han kan ikke ta enhver jobb grunnet øyeskade. Han er også villig til å pendle 1,5 time, men kan ikke pendle mer , vi har barn og jeg kan ikke gå ned i stilling for å rekke henting. Anonymkode: 920fd...421
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #3 Skrevet 26. april 2020 Rekke henting ble feil, er utvalgte dager han må hente. Anonymkode: 920fd...421
Gjest Fjeud Skrevet 26. april 2020 #4 Skrevet 26. april 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mannen har tatt teknisk fagskole og før det fagbrev service elektronikker, dette er en utdanning som går på å fikse f eks printere, og en utdanning som ikke finnes mer. Han tok denne utdanningen som seksten åring og i utvitenhet. Han sliter med en øye sykdom, og kunne derfor ikke ta ren elektriker. Han har jobbet med annet mange år, og øyesykdommen har nå endt med at han har fått omskolering , og da to år teknisk fagskole. Utdanning er nå straks ferdig. Og dermed også tiltaket hos NAV. Problemet nå er at alle stillingene ute krever elektriker i bunnen , noe han ikke er. Han søker dermed jobber han ikke er kvalifisert til. Stillingene krever også oftest bachelor ingeniør elkraft eller fornybar energi. Han søker nå NAV om å dekke første året ingeniør. Venter svar straks. Han har hatt to år AAP. Om han ikke får dekket ett år til, og betaler de to siste selv. Vil det da bli sosial stønad ? Eller vil NAV hjelpe ett år til ? Aldeb han ikke har nådd maks tid? Jeg merker jeg er bekymret ,men han slapper av. Vi har ikke regnet med at han skal leve på kun studielån i en alder av 40 år,dette er jo av helsemessige årsaker, om ikke kunne vi planlagt det. Anonymkode: 920fd...421 Man kan få unntak slik at de dekker flere år, Det må dere søke om sammen med veileder på NAV. Du får ikke sosialstønad som student, så om det ikke innvilges blir dere nødt å regne med det, at han har valg en omskolering som ikke gir jobb er deres eget problem. Mange er nødt å ta ulike former for høyere utdanning grunnet sykdom og medfødte skader, de med leve på studielån, det finnes ingen grunn for at mannen din skal særbehandles, spesielt ikke når dere allerede har fått finansiert en omskolering.
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #5 Skrevet 26. april 2020 2 minutter siden, Fjeud skrev: Man kan få unntak slik at de dekker flere år, Det må dere søke om sammen med veileder på NAV. Du får ikke sosialstønad som student, så om det ikke innvilges blir dere nødt å regne med det, at han har valg en omskolering som ikke gir jobb er deres eget problem. Mange er nødt å ta ulike former for høyere utdanning grunnet sykdom og medfødte skader, de med leve på studielån, det finnes ingen grunn for at mannen din skal særbehandles, spesielt ikke når dere allerede har fått finansiert en omskolering. Men man får jo AAP tre år?? Var NAV som foreslo denne utdanningen , da han var til arbeids evne vurdering og samtaler da han ble syk/skadet i øyet. Anonymkode: 920fd...421
Gjest Fjeud Skrevet 26. april 2020 #6 Skrevet 26. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men man får jo AAP tre år?? Var NAV som foreslo denne utdanningen , da han var til arbeids evne vurdering og samtaler da han ble syk/skadet i øyet. Anonymkode: 920fd...421 Jeg går ut ifra de har finansiert omskoleringen hans, da du ikke får AAP under utdanning, og at du kaller dette for AAP. At NAV foreslo det er irrelevant, dere er selv ansvarlige for deres egne liv, det burde vært en rimelig smal sak for mannen din å undersøkt om man fikk slike stillinger uten elektrikerkompetanse.
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #7 Skrevet 26. april 2020 hvorfor søkte han teknisk fagskole, om det er ingeniør han ville bli? Anonymkode: 877e8...125 2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #8 Skrevet 26. april 2020 22 minutter siden, Fjeud skrev: Jeg går ut ifra de har finansiert omskoleringen hans, da du ikke får AAP under utdanning, og at du kaller dette for AAP. At NAV foreslo det er irrelevant, dere er selv ansvarlige for deres egne liv, det burde vært en rimelig smal sak for mannen din å undersøkt om man fikk slike stillinger uten elektrikerkompetanse. Han omskoleres ja. Utdanning var tiltaket. Og han får AAP. Omskolering. Anonymkode: 920fd...421
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #9 Skrevet 26. april 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: hvorfor søkte han teknisk fagskole, om det er ingeniør han ville bli? Anonymkode: 877e8...125 Fordi det var en lettere vei mot utdanning som NAV foreslo. Handler ikke om hva man vil,men kompetanse heving for å få jobb. Han er kvalifisert for ingeniør nå etter fagskole. Anonymkode: 920fd...421
Gjest Fjeud Skrevet 26. april 2020 #10 Skrevet 26. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han omskoleres ja. Utdanning var tiltaket. Og han får AAP. Omskolering. Anonymkode: 920fd...421 Altså, han får dekket omskoleringen av nav, og får penger under omskoleringen, men det er ikke AAP.
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #11 Skrevet 26. april 2020 Dette blir nok en skjønnsmessig vurdering på lokalt nav kontor. Hvordan skal dere Eventuelt selv finansiere de andre årene på ingeniør? Anonymkode: 498d4...dab
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #12 Skrevet 26. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Dette blir nok en skjønnsmessig vurdering på lokalt nav kontor. Hvordan skal dere Eventuelt selv finansiere de andre årene på ingeniør? Anonymkode: 498d4...dab Fordi da er situasjonen anderledes Anonymkode: 920fd...421
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #13 Skrevet 26. april 2020 Akkurat nå, Fjeud skrev: Altså, han får dekket omskoleringen av nav, og får penger under omskoleringen, men det er ikke AAP. Det er AAP jo. Hva ellers ???! Han var sykemeldt ett år, og det ble etter det innvilget omskolering, han søkte skole og fikk AAP. Anonymkode: 920fd...421 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #14 Skrevet 26. april 2020 31 minutter siden, Fjeud skrev: Jeg går ut ifra de har finansiert omskoleringen hans, da du ikke får AAP under utdanning, og at du kaller dette for AAP. At NAV foreslo det er irrelevant, dere er selv ansvarlige for deres egne liv, det burde vært en rimelig smal sak for mannen din å undersøkt om man fikk slike stillinger uten elektrikerkompetanse. Han begynte på skolen etter innvilget AAP. Det var ett tiltak mot arbeid. Han var ikke at student! Anonymkode: 920fd...421
Gjest Fjeud Skrevet 26. april 2020 #15 Skrevet 26. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Han begynte på skolen etter innvilget AAP. Det var ett tiltak mot arbeid. Han var ikke at student! Anonymkode: 920fd...421 Du leser ikke det jeg skriver, og jeg har ikke behov for å kverulere med deg. Jeg forstår at han omskoleres grunnet skade, og at det er et tiltak, disse tiltakene fattes for en toårsperiode, så kan det innvilges for en lengre periode etter søknad. Det er svært usannsynlig de blir å dekke noen som helst av en ingeniørutdannelse da de allerede har dekt en utdannelse. Så han blir sannsynligvis nødt til å finansiere resten av utdannelsen sin som alle andre, og godt er det.
Leo Skrevet 26. april 2020 #16 Skrevet 26. april 2020 Akkurat nå, Fjeud skrev: Altså, han får dekket omskoleringen av nav, og får penger under omskoleringen, men det er ikke AAP. Jo, hvis man er minimum 50% ute av stand til å jobbe i et hvert yrke på grunn av sykdom, skade eller lyte så kan man få AAP og utdanning kan være et mulig tiltak hvis dette er det som skal til for å få vedkommende helt eller delvis tilbake i jobb. På den annen side får man ikke dekket utdanning på AAP hvis man strengt tatt er arbeidsfør og det eneste problemet er at man ikke får jobb så akkurat hvordan NAV vil se på denne spesifikke saken er vanskelig å svare på. Sosiale og økonomiske forhold gir for eksempel ikke rett til AAP. 1
Gjest Fjeud Skrevet 26. april 2020 #17 Skrevet 26. april 2020 (endret) 3 minutter siden, Leo skrev: Jo, hvis man er minimum 50% ute av stand til å jobbe i et hvert yrke på grunn av sykdom, skade eller lyte så kan man få AAP og utdanning kan være et mulig tiltak hvis dette er det som skal til for å få vedkommende helt eller delvis tilbake i jobb. På den annen side får man ikke dekket utdanning på AAP hvis man strengt tatt er arbeidsfør og det eneste problemet er at man ikke får jobb så akkurat hvordan NAV vil se på denne spesifikke saken er vanskelig å svare på. Sosiale og økonomiske forhold gir for eksempel ikke rett til AAP. Du leser jo heller ikke det jeg skriver. Poenget er at når det er gjort et vedtak om utdanning er det ikke lengre ordinær AAP, da gjelder det egne regler for den avtalen som er inngått. Og selv om man kan få innvilget AAP lenger enn 2 år, er det usannsynlig at TS sin mann får dekt mer utdanning utover det som allerede er dekt. Forøvrig virker det som TS har er enormt forvridd syn på hva som skal dekkes av felleskassen. TS sin mann blir nødt å ta seg studielån og jobbe ved siden av som alle andre dødelige. Endret 26. april 2020 av Fjeud
Leo Skrevet 26. april 2020 #18 Skrevet 26. april 2020 Akkurat nå, Fjeud skrev: Du leser jo heller ikke det jeg skriver. Poenget er at når det er gjort et vedtak om utdanning er det ikke lengre ordinær AAP, da gjelder det egne regler for den avtalen som er inngått. Og selv om man kan få innvilget AAP lenger enn 2 år, er det usannsynlig at TS sin mann får dekt mer utdanning utover det som allerede er dekt. Du skrev at det ikke er AAP, men det er det jo. Bortsett fra det er vi nok rimelig enige!
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #19 Skrevet 26. april 2020 1 minutt siden, Fjeud skrev: Du leser jo heller ikke det jeg skriver. Poenget er at når det er gjort et vedtak om utdanning er det ikke lengre ordinær AAP, da gjelder det egne regler for den avtalen som er inngått. Og selv om man kan få innvilget AAP lenger enn 2 år, er det usannsynlig at TS sin mann får dekt mer utdanning utover det som allerede er dekt. Men man skal få seks mnd tid for å søke arbeid etter AAP også, det kan du lese på NAV. De har nå også foreslått at han henvises til en jobb-spesialist, og da blir jo det ett tiltak han får AAP av å gå til, når han har dette innvilget nå. Anonymkode: 920fd...421
Gjest Fjeud Skrevet 26. april 2020 #20 Skrevet 26. april 2020 Akkurat nå, Leo skrev: Du skrev at det ikke er AAP, men det er det jo. Bortsett fra det er vi nok rimelig enige! Greit, gullmedaljen i kverulering og unødvendig oppførsel går til deg. Jeg skulle selvfølgelig formulert meg mer nyansert, men det var ikke helt enkelt å komme gjennom til TS.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå