AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #1 Skrevet 26. april 2020 Stemmer det at folk med høyere utdanning gjerne har mer normal vekt, mens det er motsatt blant folk med lite eller ingen utdanning, (altså ikke fullført videregående?). For jeg ser i min omgangskrets er gjerne de som har høyere utdanning bedre i form eller er mer normalvektige, mens de som droppet ut av vgs o.l., gjerne er godt overvektige. Kan selvsagt være også noe at de fleste som droppet ut ble igjen i bygda, mens de andre flyttet, men er usikker. Ville gjerne høre fra andre? Anonymkode: 22789...ac9
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #2 Skrevet 26. april 2020 Jeg har høyere utdanning og er kraftig overvektig. Sen utredning av adhd, og depresjon siden jeg var 13 har satt sine spor. Begynt å gå til psykolog nå. Har gått opp og ned 40 kg (de samme 40 kg) flere ganger over en 8 års periode. "Alltid" vært over 90 kg. Veier i dag over 130. Droppet dog ut av VGs, men tok opp fagene i ettertid og tatt UNI utdanning etter det. Er 30. Anonymkode: 7e81c...f99 2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #3 Skrevet 26. april 2020 Nei, det har ingenting å si, vet om overvektige leger. Anonymkode: 9d9b5...6a0
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #4 Skrevet 26. april 2020 Ja, grupper med høy utdanning har generelt bedre helse og høyere levealder enn grupper med lav utdanning. I rike land som Norge er fedme mindre vanlig blant de som har høy utdanning. Også hos barn ser vi sosiale forskjeller i overvekt og fedme. I fattige land er forholdet motsatt. Kilde: Folkehelseinstituttets rapport "Sosiale helseforskjeller i Norge". Anonymkode: 301bd...9f6 11
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #5 Skrevet 26. april 2020 Nå vil du sikkert få masse svar fra høyt utdannede overvektige som føler seg angrepet. Men på generelt grunnlag stemmer dette. Anonymkode: 6d185...e32 8
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #6 Skrevet 26. april 2020 En kjent sammenheng: https://www.fhi.no/nyheter/2015/mer-fedme-blant-lavt-utdannede-i-ri/ Anonymkode: 4b282...d01 4
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #7 Skrevet 26. april 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå vil du sikkert få masse svar fra høyt utdannede overvektige som føler seg angrepet. Men på generelt grunnlag stemmer dette. Anonymkode: 6d185...e32 Unntak finnes nok, men tror neppe det er snakk om sykelig overvektige med høy utdanning da. Kanskje noen kilo ekstra, men neppe "en hel person" ekstra. Anonymkode: 22789...ac9 2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #8 Skrevet 26. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Unntak finnes nok, men tror neppe det er snakk om sykelig overvektige med høy utdanning da. Kanskje noen kilo ekstra, men neppe "en hel person" ekstra. Anonymkode: 22789...ac9 Jeg kjenner en professor som er "en hel person" ekstra 🤪 Men ser mer dersom man skal generalisere så ser man mer usunne mennesker med lav utdannelse. Overvekt, rus og nikotin. Anonymkode: b7cc8...e95
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #9 Skrevet 26. april 2020 Lavt utdannede har mindre kunnskaper om sunt kosthold. Anonymkode: a364e...97b
Jessic_a Skrevet 27. april 2020 #10 Skrevet 27. april 2020 Lavt utdannede har oftest lavere lønn og spiser dermed større porsjoner av det som er billig. De er også oftere mindre bevisst på innholdet i maten. Lavt utdannede drikke Kanskje mer øl, sprit og spiser energirik Mat. Mens høyt utdannede drikker rødvin, spiser dyrere og bedre mat. Dette har jeg lest en gang men klarer ikke å finne tilbake til kilde. I mitt nettverk er vi ganske nøye på vekt og mat. Det serveres stort sett bare rødvin og lite mettende mat. Det er personer med høy til middels utdannelse ( bachelor-doktorgrad). Likevel er jeg nesten 6-7 kilo tyngre enn idealvekten min 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #11 Skrevet 27. april 2020 Mennesker som har diverse psykiske og fysiske problemer har lavere sjanse for å ta utdanning. Samtidig kan helsen gjøre at de trener mindre. Anonymkode: d0f74...4f7 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #12 Skrevet 27. april 2020 På gruppenivå så ser man at lavt utdannede har dårligere helse og høyere vekt. Men det finnes jo mange høyt utdannede som har dårlig helse og er overvektige i forskjellige kategorier, for det. Anonymkode: eaa61...603 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #13 Skrevet 27. april 2020 Vil råde folk som kommer med påstander om å linke til forskning for å støtte opp, som enkelte har gjort her. Ikke presentere "sånn er det/sånn er det ikke basert på mine opplevelser", "jeg kjenner en som en sånn" eller "derfor er det sånn fordi jeg tror det" som fakta. Den eneste måten man kan finne ut om dette kan stemme er å gjennomføre en kredibel vitenskapelig studie med datainnsamling fra et representativt utvalg. Anonymkode: c836c...a64 4
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #14 Skrevet 27. april 2020 På gruppenivå stemmer påstanden din. Det er nok flere grunner til det, men jeg tenker at f.eks selvdisiplin og refleksjon kan spille en viktig rolle for om man velger å spise bare det som er godt (sukker og junkfood) eller spise på en måte som er mest mulig bra for kroppen. Anonymkode: 8b1c6...1b6
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #15 Skrevet 27. april 2020 47 minutter siden, Firebarnsmor86 skrev: I mitt nettverk er vi ganske nøye på vekt og mat. Det serveres stort sett bare rødvin og lite mettende mat. Det er personer med høy til middels utdannelse ( bachelor-doktorgrad). Likevel er jeg nesten 6-7 kilo tyngre enn idealvekten min Det serveres lite mettende mat? Hva faller inn under denne kategorien? Anonymkode: 74de6...f1c
Gjest Dævendøtte Skrevet 27. april 2020 #16 Skrevet 27. april 2020 Har null utdanning, er slank og veltrent. Samme med de jeg jobber sammen med, knapt fullført ungdomsskolen og alle er slanke. Men vi har alle jobbet i hele vårt liv, alltid vært opptatt av å klare oss selv. Fra vi var unge tenåringer har vi stått på egne bein.
Jessic_a Skrevet 27. april 2020 #17 Skrevet 27. april 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det serveres lite mettende mat? Hva faller inn under denne kategorien? Anonymkode: 74de6...f1c Prøvde nå å sammeligne en stor tallerken overfylt med burger og pommes stripes med like stor tallerken med et lite kjøttstykke og noe grønnsaker 😊
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #18 Skrevet 27. april 2020 Mulig det. På den annen side forbinder jeg ikke influensere (og deres tilhengere) med oppblåste lepper og pupper og treningsmani for spesielt intelligente. Disse er gjerne sykelig opptatt av kropp. Anonymkode: 12f4a...4d4
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #19 Skrevet 27. april 2020 7 minutter siden, Firebarnsmor86 skrev: Prøvde nå å sammeligne en stor tallerken overfylt med burger og pommes stripes med like stor tallerken med et lite kjøttstykke og noe grønnsaker 😊 Det er vel meningen å bli mett? Anonymkode: 12f4a...4d4
Pierre Gynt Skrevet 27. april 2020 #20 Skrevet 27. april 2020 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vil råde folk som kommer med påstander om å linke til forskning for å støtte opp, som enkelte har gjort her. Ikke presentere "sånn er det/sånn er det ikke basert på mine opplevelser", "jeg kjenner en som en sånn" eller "derfor er det sånn fordi jeg tror det" som fakta. Den eneste måten man kan finne ut om dette kan stemme er å gjennomføre en kredibel vitenskapelig studie med datainnsamling fra et representativt utvalg. Anonymkode: c836c...a64 Det verste er de som ikke engang synser på et generelt grunnlag, men de som kun skriver hva som er tilfelle hos seg selv, som om enkelttilfeller beviser noe som helst ."Hos meg er det sånn og sånn" er totalt irrelevant. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå