Gå til innhold

Hva skal vi prioritere - ekstra dusj eller hylleplass?

bib_84

Anbefalte innlegg

Vi er en familie på fire, vi har to gutter i barnehagealder.

Jeg kjenner at tiden er inne for å skaffe seg tørketrommel, men da oppstår det et plassdilemma på vaskerommet. Pr. nå har vi toalett, håndvask, vaskemaskin og en dusj klemt inn på det lille rommet. Vi bruker vaskemaskinen som «benk», så hvis vi plasserer en tørketrommel oppå den vil vi ikke ha noen flater til å legge fra oss ting på. 
Slik som rommet er må vi da ta ut dusjen for å få plass til noen hyller.

Vi har et stort bad i tillegg, så pr nå har vi ikke behov for den ekstra dusjen, men den kan kanskje være kjekk å ha når ungene blir større..? 

Hva ville du ha prioritert? Ekstra dusj eller hyller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65

Vurder om du vil ha en kombimaskin istedenfor vaskemaskin og tørketrommel. 

Det er kjekt med ekstra dusj, men jeg tenker at når flere trener og skal gjøre seg klar er det kjekt med ekstra dusj. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dusj. En dusj på to voksne og to tenåringer kommer til å bli et mareritt. 

Om dere tar en ekstremt kritisk gjennomgang, og kaster alt dere ikke har brukt de siste 12 månedene, så lover jeg at dere får mye ekstra plass. 

Jeg kastet blant annet 5 sengesett, og 20 handklær. Som egentlig bare tok opp hylleplass. Og har hundre eksempler til på ting jeg i etterkant tenker "hvorfor kastet jeg ikke dette før?"

Anonymkode: 43250...c57

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, bib_84 skrev:

Vi er en familie på fire, vi har to gutter i barnehagealder.

Jeg kjenner at tiden er inne for å skaffe seg tørketrommel, men da oppstår det et plassdilemma på vaskerommet. Pr. nå har vi toalett, håndvask, vaskemaskin og en dusj klemt inn på det lille rommet. Vi bruker vaskemaskinen som «benk», så hvis vi plasserer en tørketrommel oppå den vil vi ikke ha noen flater til å legge fra oss ting på. 
Slik som rommet er må vi da ta ut dusjen for å få plass til noen hyller.

Vi har et stort bad i tillegg, så pr nå har vi ikke behov for den ekstra dusjen, men den kan kanskje være kjekk å ha når ungene blir større..? 

Hva ville du ha prioritert? Ekstra dusj eller hyller?

Dusj uten tvil og vurder kombi. De har blitt mye bedre i de siste årene! :)

Hylleplass kan man nesten uansett finne seg et annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde gått for hyller 🙊 ekstra dusj er fint, men ikke nødvendig hvis man planlegger litt. Hyller blir mer ryddig og gir ro i sjelen for min del 😬 du kan evt gjlre det om igjen hvis du ombestemmer deg om 10 år 🙂

Anonymkode: a20a7...775

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vurdert kombimaskin, men tenker at de ikke er bra nok. Ser de fleste skriver at det er vanskelig å få ting skaptørt, og det virker som de ryker fortere? 

Hylleplassen er ikke nødvendigvis til oppbevaring av ting, men mer som en erstatning for en benkeplate, en plass å sette fra seg ting man har i hendene osv.

Ser samtidig at det kan være kjekt med ekstra dusj når ungene blir større. De som bodde her før sa iallfall at den ekstra dusjen hadde vært uunnværlig når de hadde to tenåringsgutter boende hjemme.

Får mest lyst til å gjøre om hele rommet, slik at vi får inn både vaskemaskin, tørketrommel, benkeplate og gjerne en utslagsvask isteden for håndvask - men det blir både dyrt og strevsomt 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde uten tvil valgt en ekstra dusj! Vi har to dusjer, men den ene er så knotete så alle vil helst bruke den andre - og vi er bare to voksne og en tenåring nå, og det er "kø" nok!

Hylle/oppbevaring kan man oppdrive andre steder tenker jeg...

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Ulrikke skrev:

Hadde uten tvil valgt en ekstra dusj! Vi har to dusjer, men den ene er så knotete så alle vil helst bruke den andre - og vi er bare to voksne og en tenåring nå, og det er "kø" nok!

Hylle/oppbevaring kan man oppdrive andre steder tenker jeg...

Den ekstra dusjen vi har nå er også veldig knotete, det er veldig trangt så dusjdørene slår inn i vaskemaskinen. Og motsatt: når jeg skal åpne vaskemaskinen er dusjen i veien. Hyllene blir ikke til oppbevaring, men for å legge fra seg ting - f.eks hvis jeg har hendene fulle av kluter som skal vries opp etter helgevasken og sånne ting, så jeg slipper legge det på gulvet eller doen.

Men ser helt klart argumentet for en ekstra dusj også - skulle ønske jeg kunne få i pose og sekk 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Kombimaskinen min tørker helt tørt. Men den må lastes riktig. Den fungerer aller best når tøyet i den er i samme "format": ca like stor størrelse f.eks. Derfor vasker jeg nå håndklær i en vask og undertøy i en annen.

Og det blir skaptørt! Men maskinen har lavere tørkekapasitet enn vaskekapasitet - 7 kg vask og 4 kg tørk. 

Jeg vil aldri bytte tilbake til vaskemaskin og tørketrommel igjen. 

Jeg ville dog kanskje ikke kjøpt de billigste på markedet! Jeg har en Siemens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, bib_84 said:

Den ekstra dusjen vi har nå er også veldig knotete, det er veldig trangt så dusjdørene slår inn i vaskemaskinen. Og motsatt: når jeg skal åpne vaskemaskinen er dusjen i veien. Hyllene blir ikke til oppbevaring, men for å legge fra seg ting - f.eks hvis jeg har hendene fulle av kluter som skal vries opp etter helgevasken og sånne ting, så jeg slipper legge det på gulvet eller doen.

Men ser helt klart argumentet for en ekstra dusj også - skulle ønske jeg kunne få i pose og sekk 🙈

Det er gammeldags, men vurdert å ta ut dørene og bare ha forheng, eller mer plassbesparende dører? så lemge ikke dusjen er i daglig bruk kan du jo sette en krakk eller avlastningsbord der som du kan legge fra deg ting på?

jeg ville ikke gått for kombimaskin, 

Anonymkode: d809b...6b0

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, Blondie65 said:

Kombimaskinen min tørker helt tørt. Men den må lastes riktig. Den fungerer aller best når tøyet i den er i samme "format": ca like stor størrelse f.eks. Derfor vasker jeg nå håndklær i en vask og undertøy i en annen.

Og det blir skaptørt! Men maskinen har lavere tørkekapasitet enn vaskekapasitet - 7 kg vask og 4 kg tørk. 

Jeg vil aldri bytte tilbake til vaskemaskin og tørketrommel igjen. 

Jeg ville dog kanskje ikke kjøpt de billigste på markedet! Jeg har en Siemens.

Enig, er godt fornøyd med min. LG som egentlig kostet 8500, men kampanje, så fikk den for 6500. Går aldri tilbake til vanlig maskin igjen.

Anonymkode: 51f16...936

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at den ekstra dusjen er gull verdt . Jeg har ingen erfaring med kombinasjon, har vanlig tørketrommel som er et must for å få tørket spesielt sengetøy og håndklær. 

Har følgende forslag: dusjdører som slås innover når dusjen ikke er i bruk, speilskap over vasken for oppbevaring, skap under vasken for oppbevaring , håndklestenger som slås inn mot veggen når de ikke er i bruk, kan det henges kurv over toppen av dusjkabinettet for oppbevaring? Sammenleggbar krakk/bord som slås ut ved behov for å legge fra seg noe under dusjing? Kan det henges knagger på innsida av døra?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Simens er elendige på kundeservice, vi går for aeg nå. Er på kampanje hos power akkurat nå 👍

Anonymkode: 3365b...355

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvor godt er røropplegget? 

Det er nå ofte slik at det kanskje ikke er beste trykk og temperatur i dusjene, om flere dusjer samtidig. 

Vi er fire, og dusjer på tur. Vi har en varmtvannstank.

Anonymkode: 9d8ec...cc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde fjernet dusjen.   To voksne og to barnehagebarn klarer seg godt med ett bad og èn dusj i mange år framover. 

Å ha et praktisk vaskerom sparer en for mye arbeid.  Vi har ikke kombi, men vaskemaskin og tørketrommel hver for seg.  Ble anbefalt dette med begrunnelse at slitasjen er større på kombi.  
Greit med såpass benkeplass at man kan brette klær fra tørketrommelen. Vi har hyller i stedet for overskap på vaskerommet.  Der står vaskemidler av alle sorter, skrubber, pussemidler, kluter osv. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kombo maskin ee ikke bra, de er mini, og det tar jo evigheter. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Blondie65
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kombo maskin ee ikke bra, de er mini, og det tar jo evigheter. 

Hvor lang tid tar en 40 graders vask med tørking hos deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bomull hos meg tar 5,5 timer. Temmelig tørt. legger de litt i en stol, og henger evt noe over stolryggen om det ikke er helt skaptørt. Men man kan jo også bare hive inn på et kvarters ekstra tørking da. Jeg synes vi har fått et nytt liv etter kombi maskinen kom i hus! Veldig fornøyd! 

Anonymkode: c2e6c...a86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville uten tvil ha valgt valgt dusj og tørketrommel. Byttet ut den nåværende dusjen med en sånn en som du kan vippe dørene inn på når den ikke er i bruk om det er ekstremt trangt.

Om du kun bruker toppen av vaskemaskina som en mellomstasjon for våte kluter o.l, kan du ikke bare ha en balje på gulvet til dette? Balja kan stå i dusjen når den ikke er i bruk.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville ikke gått får kombomaskin. Selv om de nye maskinene er gode vil dette ta enormt med tid. Vi er kun to voksne, jeg vasket i går, og både vaskemaskin og tørketrommel gikk hele dagen. Kan ikke se for meg hvordan dette ville vært med to barn i tillegg. 

Men jeg kan ikke helt se for meg behovet for en slik hylle? På vaskerommet har vi; klappbord for bretting av klær. En balje for rene klær. Vegghengt skål og knagg rett ved døra (utgang til hage) slik at man enkelt kan legge fra seg nøkler og annet. Oppheng til våte kluter i høyskap, innimellom dumpes de i vasken, og henges opp senere. 

Og godt med plass i alt av skap og skuffer, så det er alltid enkelt å rydde bort ting. Som nevnt tidligere i tråden har jeg kastet absolutt alt som ikke er i jevnlig bruk. 

Anonymkode: 43250...c57

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...