Gå til innhold

Måle testeron hos vanlig lege eller urolog?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, jeg må uansett til en urolog, om jeg får svar av fastlegen at nivåene er lave, så må jeg til urolog. Vil ikke ha noe utskrevet av fastlegen, før urologen bestemmer om jeg trenger gel, nebido eller clomid.

Unormalt lavt muskelmasse - høy fettprosent(typisk lavt testo kropp), selv med riktig trening og kosthold er det minimale endringer, fettet er spesielt rundt midjen, er ellers tynnfeit og vanlig bygd. Angst. Depresjon i perioder. Svært lav motivasjon til noe som helst. Null morgenlibido.

Anonymkode: 7430b...2cf

Ja, men det kan være lenger ventetid muligens. Personlig ville jeg ringt begge deler og hørt om hvor raskt du kan få time.

Hvis du bor i en by med laboratorier som tar oppdrag uten henvisning (Fürst blant andre) kan du også vurdere å ta prøvene direkte der uten å gå via lege først.

Blodprøvene tar fort et par dager å få svar på.
Hvis prøvene tyder på lavt nivå men fastlegen ikke tar det alvorlig ber du om henvisning til spesialist (eller tar det privat)

For øvrig hadde jeg ganske like symptomer, unntatt effekt av trening men det er først og fremst fordi jeg ikke trener stort 🤣

Anonymkode: ec4ab...eb8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
On 4/27/2020 at 7:40 PM, AnonymBruker said:

Ja, sant, men i dette tilfelle har jo ikke fastlegen mye peiling på testosteron.

Hva skal fastlegen gjøre om jeg har lave nivåer? Gi meg behandling? Vet han i det hele tatt hvor mye mg er bra og ikke? Det er der urologen kommer inn.

Herregud så sta og uvitende du er. Testosteron måles i blodet og det skjer på et labratorium. Fastlegen får bare resultatet. 

Anonymkode: bd158...2e4

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
On 4/28/2020 at 5:03 PM, AnonymBruker said:

Alle av mine 7 kompiser som går på bol/trt har vært hos urologer, de har desidert mest peilinger på dette. "De har lite med urinveiene å gjøre", vet du i det hele tatt hva en urolog er?

Fikk du tatt alle de nødvendige testene hos fastlegen da? Da tenker jeg ikke bare må testo, men alle de andre, er sånn 4-5 ting du må måle.

Der ser vi ja. Du vil være en taper som de 7 kompisene dine. Selv om du trøkker i deg steroider kommer du ikke til å få bedre selvtillit. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker said:

Unormalt lavt muskelmasse - høy fettprosent(typisk lavt testo kropp), selv med riktig trening og kosthold er det minimale endringer, fettet er spesielt rundt midjen, er ellers tynnfeit og vanlig bygd. 

Hvorfor lager du en tråd om akkurat det samme du gjorde for en stund tilbake? Folk er forskjellige. Det er rett og slett en mulighet for at du har dårlige gener. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva du får svar på kommer jo helt an på hva du måler. Det er 1 glass for hver prøve mener jeg.

De rekvirerer riktige analyser, mest sannsynlig testo, shbg, fsh, lh og stoffskifte (siden du er tynnfeit med dårlig motivasjon) i ditt tilfelle. 

På samme måte som du ikke får svar på tykkelsen av en planke ved å måle lengden (men du har jo målt noe av planken) får du heller ikke svar på alt i blodet ditt med en enkelt blodprøve

Så om jeg drat til fastlegen og ber om prøve av testosteron, så vil jeg måtte ta en vanlig blodprøve, men jeg vil ikke få svar på alt der? Altså både testo, og om jeg har nok d vitamin feks.

AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor lager du en tråd om akkurat det samme du gjorde for en stund tilbake? Folk er forskjellige. Det er rett og slett en mulighet for at du har dårlige gener. 

No shit, sherlock.

Derfor jeg tenker å ta en slik test. Fordi symptomene jeg har er alle typisk lavt testo. Enten har jeg bra(tviler ekstremt sterkt) nivåer eller dårlig.

AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men det kan være lenger ventetid muligens. Personlig ville jeg ringt begge deler og hørt om hvor raskt du kan få time.

Hvis du bor i en by med laboratorier som tar oppdrag uten henvisning (Fürst blant andre) kan du også vurdere å ta prøvene direkte der uten å gå via lege først.

Blodprøvene tar fort et par dager å få svar på.
Hvis prøvene tyder på lavt nivå men fastlegen ikke tar det alvorlig ber du om henvisning til spesialist (eller tar det privat)

For øvrig hadde jeg ganske like symptomer, unntatt effekt av trening men det er først og fremst fordi jeg ikke trener stort 🤣

Jeg får raskest time hos en privat urolog uten tvil :) Får dagen etter. Men tror du blodprøvene vil komme raskere om jeg tar det privat kontra offenlig, siden det er færre kunder? Og dem har vel egne laboratium og.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men hvordan foregår blodprøve med måling av testosteron? Tar dem to prøver, eller? Siden jeg får aldri testosvar på en helt vanlig blodprøve som alle tar hos legen.

Man kan jo ikke måle alt man kan når man tar blodprøve. Legen må rekvirere de prøvene h*n mener er nødvendig for deg. Hormonprøver er bare i de tilfellene man mener det er nødvendig. 

Anonymkode: 28c42...04c

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan jo ikke måle alt man kan når man tar blodprøve. Legen må rekvirere de prøvene h*n mener er nødvendig for deg. Hormonprøver er bare i de tilfellene man mener det er nødvendig. 

Anonymkode: 28c42...04c

Så om jeg drar til legen og ber om en prøve av mine testosteronverdier, så får jeg ikke vite mine d vitamin resultater liksom og? Bare testo verdiene?

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

No shit, sherlock.

Derfor jeg tenker å ta en slik test. Fordi symptomene jeg har er alle typisk lavt testo. Enten har jeg bra(tviler ekstremt sterkt) nivåer eller dårlig.

Folk har forskjellige nivåer når det kommer til testosteron. La oss si at det er en skala på 0-10 hvor 8 er normalen og 9-10 er over normalen. Kanskje du ligger på 5 og det er ikke nok til at du skal få trt. Det er kun hvis du ligger helt i bunnen av skalaen at du vil få det. Hvis du har hår under armene og hår på penis har du nok testosteron. 

Det jeg nevnte med gener handler ikke om testosteronnivå, det handler om kroppstype og naturlig anlegg for bygging av muskler. Profesjonelle bodybuildere trener like mye, spiser like mye, og bruker like mye steorider. Til tross for dette er det enkelte som aldri vinner konkurranser fordi de fra naturens side ikke har anlegg for det på linje med Ronnie Coleman, Jay Cutler osv osv. Slik du beskriver kroppen din tilhører du den kategorien som når opp på pallen. 

Hvis du har lav muskelmasse, begynn med en sport som krever utholdenhet. Du ser ikke maratonløpere med muskler gjør du vel? Eller du kan begynne å bruke hodet isteden for å sammenligne deg med taperne som bruker steorider, og heller utvikle deg som person og få deg en skikkelig utdanning. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Så om jeg drar til legen og ber om en prøve av mine testosteronverdier, så får jeg ikke vite mine d vitamin resultater liksom og? Bare testo verdiene?

Legen krysser av på et skjema hva de skal teste for. Du kan google blodprøveskjema.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Legen krysser av på et skjema hva de skal teste for. Du kan google blodprøveskjema.

Men det har vel hendt deg og at du så i ny og ne bare tar en blodprøve for å sjekke at alt er ok, sånn vanlig. Og da får man jo svar på det meste, anemi, jernmangel osv. Ikke merka at legen har krysse av og spurt meg om hva som skal måles.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk har forskjellige nivåer når det kommer til testosteron. La oss si at det er en skala på 0-10 hvor 8 er normalen og 9-10 er over normalen. Kanskje du ligger på 5 og det er ikke nok til at du skal få trt. Det er kun hvis du ligger helt i bunnen av skalaen at du vil få det. Hvis du har hår under armene og hår på penis har du nok testosteron. 

Det jeg nevnte med gener handler ikke om testosteronnivå, det handler om kroppstype og naturlig anlegg for bygging av muskler. Profesjonelle bodybuildere trener like mye, spiser like mye, og bruker like mye steorider. Til tross for dette er det enkelte som aldri vinner konkurranser fordi de fra naturens side ikke har anlegg for det på linje med Ronnie Coleman, Jay Cutler osv osv. Slik du beskriver kroppen din tilhører du den kategorien som når opp på pallen. 

Hvis du har lav muskelmasse, begynn med en sport som krever utholdenhet. Du ser ikke maratonløpere med muskler gjør du vel? Eller du kan begynne å bruke hodet isteden for å sammenligne deg med taperne som bruker steorider, og heller utvikle deg som person og få deg en skikkelig utdanning. 

Ja, det er sant, men det er de fysiske, og itilegg de mentale greiene som gjør at jeg mistenker lavt testo.

Har veldig lite med pikken og hår å gjøre. De 3-4 jeg kjenner med lavt testo og som går på gel, hadde alle enten lite energi/utrent kropp, samt depresjon/angst. Normalt med hår osv. 

Men vi kan bare spekulere, er bare å ta en test hos legen og se :) 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Men det har vel hendt deg og at du så i ny og ne bare tar en blodprøve for å sjekke at alt er ok, sånn vanlig. Og da får man jo svar på det meste, anemi, jernmangel osv. Ikke merka at legen har krysse av og spurt meg om hva som skal måles.

Når du er hos legen gjør han/hun en vurdering basert på hva du sier og blodprøvene blir deretter. Når jeg tar årlig kontroll sjekker de leververdier, hormonnivåer, blodprosent osv osv. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Det kan ha med at legen vet bedre enn deg hva som bør måles. 

Utifra symptomene og hva du forteller vil legen gjøre seg opp en mening om hva han/hun mener er fornuftig å undersøke. Mao. hvis legen mistenker lavt testosteron vil det bli rekvirert prøver som er relatert til det og ingenting annet med mindre legen vil undersøke flere ting samtidig

AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg får raskest time hos en privat urolog uten tvil :) Får dagen etter. Men tror du blodprøvene vil komme raskere om jeg tar det privat kontra offenlig, siden det er færre kunder? Og dem har vel egne laboratium og.

Umulig å svare på for oss uten å vite hvor du vil gå. Ring og spør om de har eget laboratorie

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når du er hos legen gjør han/hun en vurdering basert på hva du sier og blodprøvene blir deretter. Når jeg tar årlig kontroll sjekker de leververdier, hormonnivåer, blodprosent osv osv. 

Jupp, tenker på de årlige blodprøvene. 

Med andre ord, om jeg ber om en testosteronprøve, hva vil jeg få vite på en slik en? Testosteron, vil jeg få vite blodprosent og leververdier og?

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan ha med at legen vet bedre enn deg hva som bør måles. 

Utifra symptomene og hva du forteller vil legen gjøre seg opp en mening om hva han/hun mener er fornuftig å undersøke. Mao. hvis legen mistenker lavt testosteron vil det bli rekvirert prøver som er relatert til det og ingenting annet med mindre legen vil undersøke flere ting samtidig

Derfor jeg tror jeg tar prøvene hos en urolog, fastlegene gir ikke gel selvom du er i nedre sjiktet, man skal ha ganske under gj.snittet. Urologene forstår problemet på en annen måte, og der kan man få prøvd seg på clomid(mildere versjon av trt, og man blir ikke steril) og. Sålenge du går inn til urologen og forteller at du sliter i hverdagen samt kan vise til utført test som er under gj.snittet, så vil du få gel, det vil du aldri hos fastlegen.

Men fastlegen er bra på å ta tester, så kan man bare ta testene privat til en urolog.

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mange måneder skal du gnåle om dette? Hadde du bestilt en time hos fastlegen når du først begynte å lage tråder her hadde du enten vært ferdig med hele greia eller godt underveis i behandlingsforløpet nå.

Anonymkode: a891a...17c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jupp, tenker på de årlige blodprøvene. 

Med andre ord, om jeg ber om en testosteronprøve, hva vil jeg få vite på en slik en? Testosteron, vil jeg få vite blodprosent og leververdier og?

Beklager at jeg spør, men er du rett og slett litt dum? Er det ikke selvforklarende at hvis man utelukkende rekvirerer testosteron og tilhørende kjønnshormoner så blir ikke øvrige prøver (leververdier, nyreprøver, blodprosent osv) målt, med mindre det også er rekvirert i samme omgang?

For n’te gang: legen bestemmer hvilke prøver som skal analyseres via rekvisisjonen. Hvis legen din ikke krysser av for blodprosent, kolesterol eller fandens oldemor, blir det heller ikke analysert. Skjønner?

Anonymkode: 5acb8...fdb

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...